De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Hoezo? Als er te weinig ruimte is, dan voer je toch gewoon dat manoeuvre niet uit?
Je wacht tot de wagens links voorbij zijn en daarna kan je naar links opschuiven om een inhaalactie uit te voeren.
We spreken hier over een ruimte van +60 meter hé, niet over een gat van 15 meter waar je je tussen probeert te proppen.
Er zijn veel drukke punten op de snelwegen waar je anders nooit op het derde vak gaat geraken als je die ruimte altijd zou respecteren.
Uitzondering op de regel is wanneer je een performante wagen hebt en serieus gas bijgeeft zodat de wagen links geen last ondervindt.
Hoezo is dit een uitzondering? Hoe performant je wagen ook is, als de ruimte tussen de 2 auto's minder dan 60 meter is, kan jij daar niets aan doen met alle pk's van de wereld hoor :p

We spreken hier over een ruimte van +60 meter hé, niet over een gat van 15 meter waar je je tussen probeert te proppen.
Er zijn veel drukke punten op de snelwegen waar je anders nooit op het derde vak gaat geraken als je die ruimte altijd zou respecteren.

Hoezo is dit een uitzondering? Hoe performant je wagen ook is, als de ruimte tussen de 2 auto's minder dan 60 meter is, kan jij daar niets aan doen met alle pk's van de wereld hoor :p
Te snel gelezen. Ik heb het meer over een gat links waar een wagen sneller afkomt, maar verder een lege baan voor zich heeft.

Zotten zijn dat eigenlijk niet hoor, die afstand is echt wel heel ruim die je hoort te laten.
Maar met zo'n dichtbevolkt wegennet kan je soms ook gewoon niet anders dan in die ruimtes in te voegen.
Ale dan omdat gij het zijt, geen zotten.
Maar als er juist op die moment iemand in daarvoor in die rij auto's de remmen dicht gooit, om welke reden dan ook, dan is het wel deze persoon die de oorzaak is van het ongeval dat er gebeurd omdat er niet voldoende plaats was om veilig te kunnen remmen.
En om welke reden? Omdat ze 2 seconden sneller wilden zijn dan in de rij waarin ze aan het rijden waren?

Gisteren op de ring van Hasselt een bompie die gewoon de ring overstak door het rood.

Ik stond 2de aan de lichten te wachten op groen voor ons.
Groen, die voor mij vertrekt en direct alles dicht omdat hij gelukkig zag dat bompie niet ging stoppen voor zijn rood licht.

Gewoon tegen een gezapig tempo met kopje net boven het stuur, recht voor zich uit kijkend, van geen kwaad bewust.

Situatie waar geritst moet worden. Ik zit naast een vrachtwagen en m'n voorganger moet er voor invoegen.
Vrachtwagen waar ik voor moet laat mooi een gat. Ik los m'n gas om zo mooi voor de versmalling ter hoogte van het gat te hangen. M'n achterligger die naast de vrachtwagen hangt waar ik voor moet, schiet naar voor en neemt "mijn" plek in.
Ik kan eigenlijk geen kant meer op: of stoppen of wringen. Ik kies voor optie twee want die kerel achter me deed het gewoon fout.
Begint em te fahren en claxonneren. Idioot, leer gewoon eens hoe ritsen werkt en schiet ni in een random gat omdat ge te weinig geduld hebt.

Gisteren op de ring van Hasselt een bompie die gewoon de ring overstak door het rood.

Ik stond 2de aan de lichten te wachten op groen voor ons.
Groen, die voor mij vertrekt en direct alles dicht omdat hij gelukkig zag dat bompie niet ging stoppen voor zijn rood licht.

Gewoon tegen een gezapig tempo met kopje net boven het stuur, recht voor zich uit kijkend, van geen kwaad bewust.
Ik zie er tegenwoordig zo vaak door een rood licht rijden dat ik mij echt afvraag hie het kan dat er op deze manier niet meer ongevallen gebeuren.

Vandaag ruim 1300km gereden van Sloveense kust naar huis. Vermoeiend maar om de paar uur elkaar afwisselen als chauffeur valt al bij al nog mee.

Ergernis 1: 120km/h is gewoon traag na zowel Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Slovenië aan 130km/h. Duitsland op sommige stukken behoorlijk wat sneller ;) (of veel trager...)

Ergernis 2: De E411. What the fuck gewoon Wallonië? De schaamte voorbij op veel stukken. Ik heb mij op sommige van de ergste stukken gewoon op het links vak gezet en gehouden omdat er toch geen kat op de baan was en dat vak nog een klein beetje beter is.

Ergernis 3: Na 22u nog in file staan op de Brusselse ring door de 4 armen tunnel die blijkbaar was afgesloten. Iedereen bovengronds langs het kruispunt. En de verkeerslichten daarvoor aanpassen of flikken voorzien om het verkeer vlot laten doorstromen was duidelijk niet essentieel. Staat zelfs nu nog na middernacht file...

Prociat alweer aan de Belgische weg infrastructuur.

Edit:
Nog een ergernis: voorrang van rechts. Heeft vast zijn nut bij kleinere staten in 't stad maar is op veel plaatsen gewoon een half zijn gat maatregel om het verkeer af te remmen op grotere wegen. Maak dan gewoon rond punten als de plaats ervoor is of maak de grotere de voorrangsweg. Rijdt gewoon vlotter en veiliger.

Laatst bewerkt:
Daarnet een stukje file door onderhoudswerken op de E17 richting Kortrijk, waardoor het derde baanvak een kort stuk afgesloten was.

Dan is ritsen verplicht en ook logisch want dit zorgt voor een betere doorstroming. Is er toch wel geen vrachtwagen die zich doodleuk al 1km voor de versmalling op het linker baanvak zet om het verkeer en degenen die willen doorrijden en ritsen tegen te houden. Echt, daar word ik nu eens pisnijdig van. :angry:

Ten eerste mag die zelfs niet op het 3de baanvak rijden met zijn vrachtwagen. Ten tweede houdt hij dus mensen tegen die de wet willen volgen. En ten derde haat ik mensen die wel eens voor anderen zullen beslissen hoe het zogezegd moet, en al zeker als ze gewoon compleet fout zijn.

Zowat 75m voor de versmalling zet die zich op het 2de baanvak, ik haal hem nog in, probeert die mij plots in te sluiten en te rammen tegen de betonnen afscheiding. Eikel zeg. Ik word niet rap kwaad en ben allesbehalve een vechter, maar hier had ik echt goesting om te stoppen en uit te stappen, ware het niet dat we op de autostrade stonden natuurlijk. Zelden zo kwaad geworden in het verkeer. :angry:

Kheb mij gisterenavond een beetje laten gaan wat resulteerde in gevaarlijke situaties en schuimbekkend gebrul. Mijn god, wat was ik diepbeschaamd 5 minuten nadat de razernij gaan liggen was.

Situatie: ik rijd vlot 110 op een baan waar 90 gereden mag worden. Bon, vrij druk verkeer maar dat vooral op het eerste baanvak dus vrije baan op baanvak twee.

Opeens zit er zo een halve johnybak in mijn gat te duwen en zie ik een klein mannetje onrustig schuifelen op zijn stoel. Aangezien ik 110 op een 90 baan al best wel ok vond had ik niet de intentie om te versnellen. Ik ging wel eens naar rechts gaan als er voldoende ruimte was (ik ga ook niet beginnen afremmen om mij ergens tussen te gooien) Uiteraard moet ondertekende wel al eens met zijn handen zwaaien met de ondertoon "rustig mannetje, komt goed, maar ik ga hier niet onnozel doen, wacht gij maar een beetje" Ik zag toen al in mijn achteruitkijkspiegel een hand de lucht ingaan en een mond die iets uitbraakte in de richting van "wuk ist vint"

Bon, mama belt en uiteraard vergeet ik meteen dat bengeltje dat achter mij rijd en begin ik met "moeke" te spreken over de komende reis. Ik geef toe, op dat moment zou ik in theorie naar rechts zijn kunnen opschuiven, alhoewel het nipt was, maar kom...ik wil het nog toegeven. Mijn ondertussen nieuwe beste vriend die achter mij reed had blijkbaar geen geduld en opeens schiet die kerel langs rechtsvoorbij, zie ik in mijn ooghoek een middenvinger passeren en rijdt die vlegel opeens voor mij.

- startpunt van de testosteron + adrenalinehormonen die door het dak gaan

Ik moet toegeven, op dat moment klakte het grandioos in mijn hoofd. Temeer iedereen weet dat je 1 km verder allemaal staat aan te schuiven aan de rode licthen op een druk kruispunt.

Op dat moment ontrolde zich een typisch staaltje van wederzijdse agressie met roepen en tieren. middenvingers die in het rond vlogen, sarcastisch applaus, raampjes die opengaan en nog dikkere middelvingers die in het rond vliegen, begint die aap mij daar te brakechecken begin ik helemaal uit mijn zetel te springen en het universele gebaar "wuk ist, gaan we batteren aan de zijkant" te maken. Bon, het ontspoorde een beetje.

oja, mama luisterde mee (op de achtergrond heel den tijd "jamaar jongen, wat is dat daar, jongen, vertel ne keer, jongen toch, rustig jongen")

En net zo snel als mijn woede gekomen was, was hij ook weer weg. Begon die peet inderdaad aanstalten te maken om te stoppen op de pechtstrook en dacht ik "oei oei oei, ik ga hier tegen mijn tanden krijgen", en dan was daar de verlossende afrit, waar ik op het allerlaatste moment afreed (over de arceringen) om dan nog eventjes naast elkaar te rijden en de pure haat in die kerel zijn ogen te zien.

En dan overvalt de schaamte je.

Kheb mij gisterenavond een beetje laten gaan wat resulteerde in gevaarlijke situaties en schuimbekkend gebrul. Mijn god, wat was ik diepbeschaamd 5 minuten nadat de razernij gaan liggen was.

Situatie: ik rijd vlot 110 op een baan waar 90 gereden mag worden. Bon, vrij druk verkeer maar dat vooral op het eerste baanvak dus vrije baan op baanvak twee.

Opeens zit er zo een halve johnybak in mijn gat te duwen en zie ik een klein mannetje onrustig schuifelen op zijn stoel. Aangezien ik 110 op een 90 baan al best wel ok vond had ik niet de intentie om te versnellen. Ik ging wel eens naar rechts gaan als er voldoende ruimte was (ik ga ook niet beginnen afremmen om mij ergens tussen te gooien) Uiteraard moet ondertekende wel al eens met zijn handen zwaaien met de ondertoon "rustig mannetje, komt goed, maar ik ga hier niet onnozel doen, wacht gij maar een beetje" Ik zag toen al in mijn achteruitkijkspiegel een hand de lucht ingaan en een mond die iets uitbraakte in de richting van "wuk ist vint"

Bon, mama belt en uiteraard vergeet ik meteen dat bengeltje dat achter mij rijd en begin ik met "moeke" te spreken over de komende reis. Ik geef toe, op dat moment zou ik in theorie naar rechts zijn kunnen opschuiven, alhoewel het nipt was, maar kom...ik wil het nog toegeven. Mijn ondertussen nieuwe beste vriend die achter mij reed had blijkbaar geen geduld en opeens schiet die kerel langs rechtsvoorbij, zie ik in mijn ooghoek een middenvinger passeren en rijdt die vlegel opeens voor mij.

Ik moet toegeven, op dat moment klakte het grandioos in mijn hoofd. Temeer iedereen weet dat je 1 km verder allemaal staat aan te schuiven aan de rode licthen op een druk kruispunt.

Op dat moment ontrolde zich een typisch staaltje van wederzijdse agressie met roepen en tieren. middenvingers die in het rond vlogen, sarcastisch applaus, raampjes die opengaan en nog dikkere middelvingers die in het rond vliegen, begint die aap mij daar te brakechecken begin ik helemaal uit mijn zetel te springen en het universele gebaar "wuk ist, gaan we batteren aan de zijkant" te maken. Bon, het ontspoorde een beetje.

oja, mama luisterde mee (op de achtergrond heel den tijd "jamaar jongen, wat is dat daar, jongen, vertel ne keer, jongen toch, rustig jongen")

En net zo snel als mijn woede gekomen was, was hij ook weer weg. Begon die peet inderdaad aanstalten te maken om te stoppen op de pechtstrook en dacht ik "oei oei oei, ik ga hier tegen mijn tanden krijgen", en dan was daar de verlossende afrit, waar ik op het allerlaatste moment afreed (over de arceringen) om dan nog eventjes naast elkaar te rijden en de pure haat in die kerel zijn ogen te zien.

Misschien op de baan letten en naar rechts gaan als ge kunt ipv fel te doen. Terecht da ge u schaamde

Klinkt als de persoon in dit filmpje:

grandioos links plakken en dan filmke maken met klagen dat hij langs rechts ingehaald word. Dat die mercedes over de pechstrook gaat is natuurlijk compleet mongool gedrag.

grandioos links plakken en dan filmke maken met klagen dat hij langs rechts ingehaald word. Dat die mercedes over de pechstrook gaat is natuurlijk compleet mongool gedrag.
Ik wou hier net hetzelfde komen posten.
Die mercedes die over de pechstrook gaat is absoluut fout, maar die filmende wagen kan opschuiven naar het middenvak en zelfs naar rechts volgens mij

Dan moet ge niet komen janken dat er u eens ene rechts voorbij gaat hé

Het is belachelijk, dom en onnodig.

Maar het begint bij die bestuurders die links en in't midden blijven plakken en die alles nodeloos ophouden.

Live and learn. Ik laat zulke johnnen achter in het stof en zet mij rechts bij de eerste mogelijkheid, of ik ben al lang naar rechts gegaan zodat die mij voorbij kan. Beide tactieken bespaart een hoop gezever. Ge was ook zelf wat 'in fout', ook al was meneer misschien een topjohn.

Maar goed, iedereen kan eens een fout maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Daarnet een stukje file door onderhoudswerken op de E17 richting Kortrijk, waardoor het derde baanvak een kort stuk afgesloten was.

Dan is ritsen verplicht en ook logisch want dit zorgt voor een betere doorstroming. Is er toch wel geen vrachtwagen die zich doodleuk al 1km voor de versmalling op het linker baanvak zet om het verkeer en degenen die willen doorrijden en ritsen tegen te houden. Echt, daar word ik nu eens pisnijdig van. :angry:

Ten eerste mag die zelfs niet op het 3de baanvak rijden met zijn vrachtwagen. Ten tweede houdt hij dus mensen tegen die de wet willen volgen. En ten derde haat ik mensen die wel eens voor anderen zullen beslissen hoe het zogezegd moet, en al zeker als ze gewoon compleet fout zijn.

Zowat 75m voor de versmalling zet die zich op het 2de baanvak, ik haal hem nog in, probeert die mij plots in te sluiten en te rammen tegen de betonnen afscheiding. Eikel zeg. Ik word niet rap kwaad en ben allesbehalve een vechter, maar hier had ik echt goesting om te stoppen en uit te stappen, ware het niet dat we op de autostrade stonden natuurlijk. Zelden zo kwaad geworden in het verkeer. :angry:
Echt zo typisch he. Altijd wel een debiel die de wet niet wil volgen ook al is dat beter. Ik heb exact hetzelfde meegemaakt een paar jaar geleden bij werken op de R4 in Wondelgem.

Links plakken terwijl het middenvak leeg is en dan denken dat je de held bent met je filmpje :lol:
Dat manoeuvre over de pechstrook was idd heel dom en gevaarlijk maar dat er voor? Nope.

Laatst bewerkt:
Ik ga me meteen rechts zetten als er zo'n overdreven agressief alfa-mannetje op een paar centimeter van de achterbumper komt rijden, zélfs als ik daarvoor moet inhouden/lichtjes remmen om me rechts te zetten. Me allemaal het gezever niet waard, haal me in, have fun, hopelijk voor jou scheelt het 30 seconden. Als er verkeer letterlijk rechts naast mij rijd kan ik natuurlijk niet weg, te snel rijden ga ik niet doen.

En ik gun ze ook geen blik in de spiegel of opzij, geen agressie uitlokken.
Wat ik WEL vind is dat linksrijden niet hard genoeg gestraft kan worden. Méér actieve controle op doen, méér mensen beboeten en de boetes zo hoog maken dat je bijna uw auto moet verkopen om ze kunnen betalen, want het is echt een plaag op de weg...

RIJ. VERDOMME. RECHTS. Ook als uw 'moeke' belt :laugh:

Als ze in m'n gat beginnen boren zet ik m'n cruisecontrol iets lager en ga ik naar rechts wanneer ik kan.
Hun frustratie is een glimlach op mijn gezicht.

Waarom moet er daar altijd reactie op komen eigenlijk? Als ze in mijn gat duwen (wat op de snelweg zeer zelden is), doe ik verder mijn ding en ga zoals het hoort naar rechts zodra dat kan.
Vertragen of remmen of gelijk wat van reactie, lokt gewoon nog meer agressie uit en daar win je ook niets mee.

Waarom moet er daar altijd reactie op komen eigenlijk? Als ze in mijn gat duwen (wat op de snelweg zeer zelden is), doe ik verder mijn ding en ga zoals het hoort naar rechts zodra dat kan.
Vertragen of remmen of gelijk wat van reactie, lokt gewoon nog meer agressie uit en daar win je ook niets mee.
Dit dus. Reageren is al even flauw als diegene die gaat bumperkleven.
Focus je op je eigen rijden, zorg dat dat zo goed mogelijk is (al moeilijk genoeg). CC omlaag zetten is werkelijk nergens voor nodig (omhoog ook niet, dat heb ik niet gezegd). Vervolg uw weg, ga naar rechts bij de eerste mogelijke kans (ik zeg niet dat je moet afremmen om naar rechts te kunnen gaan, dat is de keuze die IK meestal maak omdat ik zo'n sujetten liever voor me uit zie rijden dan achter mij op enkele centimeter van m'n bumper).

2

Mijn pa kan dat ook nooit laten om dan net die 2 seconden langer links te blijven hangen.
Op weg naar Oostenrijk zo al enkele gehad die kwamen brakechecken daardoor, tof als zij alleen zitten en wij met 3 volwassenen en volgeladen auto…

Die zou zijn verlof nog liever laten verknallen door zo’n eikel om hem enkele seconden “stoer” te voelen …

Terug
Bovenaan