De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Mistlichten aanzetten vind ik persoonlijk een dubbele. Volgens de wegcode is het verplicht bij zware regenval, terwijl in de landen rond ons net verboden is bij regen. Persoonlijk heb ik liever dat ze niet branden, zeker op de snelweg heb je dan snel een rode vlek voor je rijden.
Dit is enkel verplicht bij zicht minder dan 100 meter, dus op dat vlak vind ik mistlichten wel positief.
Die rode vlek is inderdaad enorm storend, maar als het zicht zo slecht is, zie ik liever een rode vlek dan helemaal niets.
En landen rondom ons? Enkel Frankrijk toch?

Dit is enkel verplicht bij zicht minder dan 100 meter, dus op dat vlak vind ik mistlichten wel positief.
Die rode vlek is inderdaad enorm storend, maar als het zicht zo slecht is, zie ik liever een rode vlek dan helemaal niets.
En landen rondom ons? Enkel Frankrijk toch?
Bij regenval staat er toch geen afstand vermeld in de wet? Enkel de vage omschrijving van felle neerslag.

In Duitsland mag het ook niet. Nederland weet ik niet.

Ik had hier ooit eens geklaagd over een gevaarlijke situatie waarbij fietsers gewoon een zebrapad opvlammen terwijl je ze niet ziet komen, denkend dat ze voorrang hebben. Dit tussen al mijn rants over de vele plaatselijke voorrang van rechts die op niets trekken.

Wel, eergisteren was 't prijs. Jonge kerel opgeschept en in levensgevaar in het ziekenhuis.

Bij regenval staat er toch geen afstand vermeld in de wet? Enkel de vage omschrijving van felle neerslag.

Regenval staat ook niet vermeld volgens mij. Er staat enkel mistlichten verplicht bij zicht minder dan 100 meter.
Regenval kan je ook maar moeilijk definiëren lijkt me, want bij inhaalverbod van vrachtwagens tijdens regenval zijn ze er ook niet in geslaagd om een definitie neer te schrijven.

En in Duitsland is mistlicht verplicht bij zicht minder dan 50 meter, ongeacht regenval of niet.
Idem voor Nederland.
Het lijkt enkel Frankrijk te zijn die een verbod heeft.

Ik had hier ooit eens geklaagd over een gevaarlijke situatie waarbij fietsers gewoon een zebrapad opvlammen terwijl je ze niet ziet komen, denkend dat ze voorrang hebben. Dit tussen al mijn rants over de vele plaatselijke voorrang van rechts die op niets trekken.

Wel, eergisteren was 't prijs. Jonge kerel opgeschept en in levensgevaar in het ziekenhuis.
Hopelijk enkel moeten aanzien en niet zelf meegemaakt?

Regenval staat ook niet vermeld volgens mij. Er staat enkel mistlichten verplicht bij zicht minder dan 100 meter.
Regenval kan je ook maar moeilijk definiëren lijkt me, want bij inhaalverbod van vrachtwagens tijdens regenval zijn ze er ook niet in geslaagd om een definitie neer te schrijven.

En in Duitsland is mistlicht verplicht bij zicht minder dan 50 meter, ongeacht regenval of niet.
Idem voor Nederland.
Het lijkt enkel Frankrijk te zijn die een verbod heeft.
voor nederland:
Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

voor Belgie:
Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.

Daarstraks nog ene die dacht dat ritsen altijd en overal is. ENKEL bij sterk VERTRAAGD verkeer

70km/u, 2 rijvakken en het linkse valt weg.
Rijden rechts met 3 achter elkaar aan de max snelheid :clap: , wilt hij zich er toch nog tussen wringen.
En dan maar weer fel zitten doen achter het stuur.
Op de N9 richting de Supra Bazar, komende uit richting Eeklo is dat werkelijk dagelijkse kost. Hier. Het linkse vak wordt een vak om linksaf te slaan en dagelijks zijn er wel die u er nog liever af rijden dan dat ze vertragen.

Over mistlichten: 99% van de tijd haat ik ze. Mensen zijn ook te dom om hun mistlichten uit te schakelen als er geen mist is. Ze hebben 5 min mist op hun rit maar of die nu 5 min of 2 uur duurt, de mistlichten blijven heel de rit branden.

Op de N9 richting de Supra Bazar, komende uit richting Eeklo is dat werkelijk dagelijkse kost. Hier. Het linkse vak wordt een vak om linksaf te slaan en dagelijks zijn er wel die u er nog liever af rijden dan dat ze vertragen...

Klassiek. Ook een ergernis daar, op die stukken dat er 2 vakken zijn, zijn het bijna altijd de grootste slakken die in dat vak rijden. Vooral ergerlijk als je achter traag / zwaar transport zit en ze zelfs daar niet voorbij geraken.

Klassiek. Ook een ergernis daar, op die stukken dat er 2 vakken zijn, zijn het bijna altijd de grootste slakken die in dat vak rijden. Vooral ergerlijk als je achter traag / zwaar transport zit en ze zelfs daar niet voorbij geraken.
Niets zo leuk als een paar km achter een tractor hangen op de N9 omdat die voor u niet durven voorbijsteken.

Niets zo leuk als een paar km achter een tractor hangen op de N9 omdat die voor u niet durven voorbijsteken.
Zo ergerlijk!! Ik vind het zelfs asociaal als iemand een tractor niet inhaalt, omdat je daarmee degene achter jou ook gewoon verhindert om in te halen. Al valt het nog mee als er maar 2 zijn. Maar bij een rijtje van 10 ga je die niet meer gaan inhalen.

Zo ergerlijk!! Ik vind het zelfs asociaal als iemand een tractor niet inhaalt, omdat je daarmee degene achter jou ook gewoon verhindert om in te halen. Al valt het nog mee als er maar 2 zijn. Maar bij een rijtje van 10 ga je die niet meer gaan inhalen.
Vandaag ook nog gehad. 7 auto's achter een tractor met in de verste verte geen tegenliggers. Ik begin in te halen, planche, en dan moet je hopen dat er niet plots ene denkt van: "moh, traag, even inhalen" en dat doet zonder te kijken in zijn spiegel. Of een idioot die uit een linkse oprit of zijstraat komt zonder te zien omdat hij rechtsaf moet. Tegen dat je dan die rij voorbij bent moet je ook al hopen dat er geen mobiele flitser staat toevallig, want die bende inhalen met 70kmh om het "legaal" te doen, is ook niet echt veilig, aangezien je nergens tussen 2 auto's kan invoegen, want uiteraard rijden ze allemaal veel te dicht op hun voorligger, ook al willen ze er kennelijk niet voorbij.
Ik ga dat dus nooit snappen, de meeste van dat soort chauffeurs rijdt ook nog eens op een halve meter van die tractor omdat ze eigenlijk wel sneller willen, maar actie ondernemen om er voorbij te gaan? Nee hoor.

Met enkele wagens achter een vrachtwagen aan het rijden omdat de afrit op de autosnelweg er aankomt. Dus tegen 90 km/u ongeveer.
Het vrouwtje in de wagen achter mij was precies nogal gehaast want ze kwam nogal dicht rijden.
Ze kon niet wachten tot de afrit er was, dus begin 200m voor de afrit begint ze gewoon op de pechstrook te rijden.
Toen ik dat zag, mijn richtingaanwijzer opgezet en dat weerhield ze nog net om mij langs rechts voorbij te steken, al kwam ze echt opzetten.
De afrit dan genomen, en dwaas voor zich uitkijkend maar blijven plakken op mij. Wtf.

Het ging voor een van de wagens niet vooruit op de ring in Antwerpen. Even de gearceerde strook volledig over. Hoppa, file voorbij. Jammer genoeg geen politiewagen te bekennen. :(

1654879756953.png

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad. Ik rij zelf met een Kangoo en de tractor I halen kan nog. 1 auto er bij misschien ook, maar meer waag ik me niet aan. Echt irritant als je daar dan hangt als 5e in de trein.

Afgelopen woensdag zat ik ook in zo een "file", alleen niet achter een traktor, maar achter twee Poolse camionetten die na een werfzone blijkbaar niet wisten dat ze opnieuw 70 mochten rijden ipv 50 km/h.
Gelukkig was er op die weg zo een derde strook in het midden waar beide richtingen op beurten de kans krijgen om in te halen.

Afgelopen woensdag zat ik ook in zo een "file", alleen niet achter een traktor, maar achter twee Poolse camionetten die na een werfzone blijkbaar niet wisten dat ze opnieuw 70 mochten rijden ipv 50 km/h.
Gelukkig was er op die weg zo een derde strook in het midden waar beide richtingen op beurten de kans krijgen om in te halen.
Ik kom echt vaak zo'n situaties tegen, waarbij mensen superlang 50 rijden omdat ze gewoon niet weten dat het 70 is.
Dat is echt mijn grootste ergernis sinds dat de standaard snelheid van 90 naar 70 ging, bij al die 70km/u banen zijn daardoor alle snelheidsborden verdwenen.

Mag je eigenlijk de busstrook gebruiken om in te halen? Want op een paar plaatsen waar ik dit tegenkom zijn er busstroken en die gebruik ik soms (al dan niet legaal) om in te halen als ik weer 5min achter zo eentje ga vastzitten anders.

Ik kom echt vaak zo'n situaties tegen, waarbij mensen superlang 50 rijden omdat ze gewoon niet weten dat het 70 is.
Dat is echt mijn grootste ergernis sinds dat de standaard snelheid van 90 naar 70 ging, bij al die 70km/u banen zijn daardoor alle snelheidsborden verdwenen.

Mag je eigenlijk de busstrook gebruiken om in te halen? Want op een paar plaatsen waar ik dit tegenkom zijn er busstroken en die gebruik ik soms (al dan niet legaal) om in te halen als ik weer 5min achter zo eentje ga vastzitten anders.
Busstrook (met onderbroken lijnen) mag je enkel op rijden om de volgende afslag te nemen, busbaan (volle witte lijn) mag je nooit op rijden.

Terug
Bovenaan