De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Toch niet allemaal zo positief. En blijkbaar nog maar 15 jaar, geen tientallen jaren :p
Trouwens dat de wegen daar beter liggen dan hier heeft niet zozeer met het type wegdek te maken volgens mij.
Dat is een artikel van 2006 en daar zeggen ze dat het 15 jaar geleden geïntroduceerd is, dus ondertussen kunnen we toch spreken van tientallen jaren he. :p ZOAB is ondertussen ook al fel verbeterd t.o.v. de beginjaren.

En in Nederland was de spitsstrook open. Maar rijdt men daar dan ook op ? Nee hoor. We blijven lekker in het midden zwalpen.
En 't valt toch steeds op dat het meestal sleurhutten , auto's met 3 tot 4 fietsen achterop en camionetten zijn.
Lege spitsstroken die open zijn vind ik nog redelijk fijn. Ik zie dat dan gewoon als mijn privéstrook waarlangs ik iedereen voorbij kan rijden. 😁

Enkele ergernissen op een rij de afgelopen 2 weken:
  • Vrouw op de E19 Antwerpen > Brussel in haar SUV op het middenvak met een blik op oneindig zonder lichten (enkel de dagrij verlichting vooraan) aan het rijden was
    • Ik faarde kort langs achter. Stak haar dan links voorbij en keek naar rechts. Geen reactie. Ik ging dan voor haar rijden en deed 3x mijn lichten aan en uit. Geen reactie. Ik ga naar rechts en laat me door haar voorbij steken. Ik herhaal bovenstaande. Nog steeds geen reactie.
    • Enkele andere weggebruikers proberen haar ook attent te maken van de 2 verkeersovertredingen en ronduit gevaarlijk (verstrooid?) gedrag. Opnieuw zonder reactie.
    • Aangezien ik niets op hln gelezen heb, zal ze wel veilig thuis geraakt zijn?
  • Buitenlanders op de autobahn (nederlanders, polen en belgen).
    • Het is in imo heerlijk vertoeven op de autobahn. Duitsers rijden gedisciplineerder en hanteren de ongeschreven regels op de autobahn, zoals ook ik het doe.
    • Na 100'en km's autobahn, heb ik me in enkele situaties gestoord aan anderen en dat waren telkens... buitenlanders.
      • Toen het bijzonder hard aan het regenen was, was er een botsing in een bocht (tussen 2 belgen) en de auto voor mij (belg) had veel te laat de driehoek in de bocht opgemerkt en was er bijna ook op geknald.. Ik had dat al van mijlenver gezien en kon rustig op de motor afremmen en zo de wagen achter mij niet in de problemen brengen.
      • Toch 5x meegemaakt dat een belg/hollander/pool met een trage wagen zich op het linkervak wou begeven omdat op het middenvak een vrachtwagen kwam. Dit terwijl snelle wagens tegen +-200km/h op de linkerbaan afkwamen. Ja, ze zaten nog "ver", maar tegen die snelheid echt niet. Inschattingsvermogen nihil. Die snelle wagens konden er absoluut niet mee lachen en zette die buitenlanders op hun plaats. Ik heb dit geen enkele duitser zien doen, terwijl er ook genoeg situaties waren waar zo een trage duitser naar links kon gaan. Heerlijk dat de duitsers respect tonen naar de snelle wagens die al links zitten. Zo hoort het.
  • Veel wagens die snel zijn op rechte stukken maar hun staart intrekken in bochten. Hoe vaak zit ik niet rustig links iemand in te halen op een recht stuk, zit er plots een SUV in mijn gat.. We naderen een bocht en ik neem die zeer vlot en die SUV verdwijnt uit mijn gezichtsveld. Ik zet me rechts zodra ik kan en enkele seconden later passeert die SUV me op een recht stuk. Moet toch wel pijnlijk zijn voor zo'n dikke SUV dat ze een 116d niet kunnen volgen in een bocht..

• Buitenlanders op de autobahn (nederlanders, polen en belgen).
    • Het is in imo heerlijk vertoeven op de autobahn. Duitsers rijden gedisciplineerder en hanteren de ongeschreven regels op de autobahn, zoals ook ik het
      • Toch 5x meegemaakt dat een belg/hollander/pool met een trage wagen zich op het linkervak wou begeven omdat op het middenvak een vrachtwagen kwam. Dit terwijl snelle wagens tegen +-200km/h op de linkerbaan afkwamen. Ja, ze zaten nog "ver", maar tegen die snelheid echt niet. Inschattingsvermogen nihil. Die snelle wagens konden er absoluut niet mee lachen en zette die buitenlanders op hun plaats. Ik heb dit geen enkele duitser zien doen, terwijl er ook genoeg situaties waren waar zo een trage duitser naar links kon gaan. Heerlijk dat de duitsers respect tonen naar de snelle wagens die al links zitten. Zo hoort het.
Deze twee spreken elkaar toch tegen.
Duitsers rijden niet gedisciplineerd volgens (on)geschreven regels als ze met 200+ af komen stormen op 2 elkaar inhalende vrachtwagens, waar dan iemand met een "tragere auto" nog eens voorbij wil. Dat wordt door de politie daar ook niet graag gezien hoor, je moet daar evengoed je snelheid aan passen aan de situatie.

Soms denk ik toch dat een rijbewijs voor fietsen nog niet zo een slecht idee is. Toch vaak fratsen voor en dan vooral met mensen met een stadsfiets. Ook als ik met mijn fiets naar het werk ga, zijn het ongeleide projectielen. Als die het woord "verkeersregels" horen, dan denken die dat is toch enkel maar geldig voor autobestuurders.

En denk je dat al die fietsers die je stoten ziet uithalen geen rijbewijs hebben en bijgevolg nooit een theoretisch rijexamen hebben moeten afleggen? De verkeersregels voor fietsers zijn dezelfde als die voor autobestuurders.

Als iemand die zelf veel met de stadsfiets rijd valt het me op dat het niet bepaald de -18jarigen die veel stoten uithalen. Alle regels worden gewoon vergeten eens de fiets opkruipen. Door rood rijden, spookrijden, niet kijken, voorrang van rechts niet respecteren etc etc.

Heeft imo veel meer met mentaliteit te maken: ik ga vooruit dus moet vooruit blijven gaan, boeie dat ik de rest hinder.

Deze twee spreken elkaar toch tegen.
Duitsers rijden niet gedisciplineerd volgens (on)geschreven regels als ze met 200+ af komen stormen op 2 elkaar inhalende vrachtwagens, waar dan iemand met een "tragere auto" nog eens voorbij wil. Dat wordt door de politie daar ook niet graag gezien hoor, je moet daar evengoed je snelheid aan passen aan de situatie.
De vrachtwagen ging plots zonder pinker naar links, terwijl die evengoed rechts had kunnen blijven achter zijn voorligger. Ik snap je punt, maar ik vond het geen onveilige situatie van die snelle wagens op dat moment.
Het was ook niet druk.

Het gaat me meer om het feit dat het voor sommigen blijkbaar een automatisme is om naar het linkervak te gaan, zodra een vrachtwagen naar het midden wil opschuiven.
Je moet eerst kijken of er links iemand afkomt. Indien dit het geval is, dan laat je je gas los en wacht je even tot de wagens links voorbij zijn.

De vrachtwagen ging plots zonder pinker naar links, terwijl die evengoed rechts hadden kunnen blijven achter zijn voorligger. Ik snap je punt, maar ik vond het geen onveilige situatie van die snelle wagens op dat moment.
Het was ook niet druk.
Maar je zegt zelf dat ze nog ver zaten. Een beetje "gedisciplineerde Duitser" gaat daar niemand voor op zijn plek zetten. Wat bedoel je daar trouwens mee? Gedisciplineerd faren en bumperkleven of zoiets? Als de polizei dat zie, mogen ze eventjes mee naar de eerste afrit, terwijl die "tragere auto" gewoon verder mag hoor.
Als je een situatie nadert waar twee vrachtwagens achter elkaar rijden met nog wat verkeer in die hun buurt, noem ik 200+ blijven knallen geen teken van discipline hoor. Een beetje ervaren chauffeur gaat dan al opletten en anticiperen op zo'n situatie.

En denk je dat al die fietsers die je stoten ziet uithalen geen rijbewijs hebben en bijgevolg nooit een theoretisch rijexamen hebben moeten afleggen? De verkeersregels voor fietsers zijn dezelfde als die voor autobestuurders.

Als iemand die zelf veel met de stadsfiets rijd valt het me op dat het niet bepaald de -18jarigen die veel stoten uithalen. Alle regels worden gewoon vergeten eens de fiets opkruipen. Door rood rijden, spookrijden, niet kijken, voorrang van rechts niet respecteren etc etc.

Heeft imo veel meer met mentaliteit te maken: ik ga vooruit dus moet vooruit blijven gaan, boeie dat ik de rest hinder.
Daar slaat toch mijn laatste zin in het stuk dat je quote op?

Het is nu ook niet dat het theoretisch examen van auto de nadruk hard op fietsers ligt. Als ik mensen hoor zijn ze toch vaak overtuigd van hun zaak dat ze als fietsers dat wel mogen.

Laatst bewerkt:
Maar je zegt zelf dat ze nog ver zaten. Een beetje "gedisciplineerde Duitser" gaat daar niemand voor op zijn plek zetten. Wat bedoel je daar trouwens mee? Gedisciplineerd faren en bumperkleven of zoiets? Als de polizei dat zie, mogen ze eventjes mee naar de eerste afrit, terwijl die "tragere auto" gewoon verder mag hoor.
Als je een situatie nadert waar twee vrachtwagens achter elkaar rijden met nog wat verkeer in die hun buurt, noem ik 200+ blijven knallen geen teken van discipline hoor. Een beetje ervaren chauffeur gaat dan al opletten en anticiperen op zo'n situatie.
Naast die wagen gaan rijden en verhaal halen door middel van gebaren (op een vriendelijke manier, geen f*ck you ofzo). Niet bumperkleven of veel faren. Gewoon duidelijk maken dat dit een gevaarlijk manoeuvre was.

En ver voor iemand die 120km/h aan het rijden is, niet iemand aan +-200km/h die je snel dichter ziet komen.

Laatst bewerkt:
De vrachtwagen ging plots zonder pinker naar links, terwijl die evengoed rechts had kunnen blijven achter zijn voorligger. Ik snap je punt, maar ik vond het geen onveilige situatie van die snelle wagens op dat moment.
Het was ook niet druk.

Het gaat me meer om het feit dat het voor sommigen blijkbaar een automatisme is om naar het linkervak te gaan, zodra een vrachtwagen naar het midden wil opschuiven.
Je moet eerst kijken of er links iemand afkomt. Indien dit het geval is, dan laat je je gas los en wacht je even tot de wagens links voorbij zijn.
Gewoon pinken en gaan toch, nie ?
Wat boeit het of daar een auto zit of afkomt :unsure:

Nog zo ééntje: Eerst remmen en dan pas richtingaanwijzer aan :angry:

Ken je zo'n aanhangwagentje voor de fiets met een plastiek ding erover om uw kinderen in te stoppen?

Wel, ik heb ene zien rijden met zo'n spel aan zijne booster Spirit. Marginaler kan niet meer denk ik.

Ken je zo'n aanhangwagentje voor de fiets met een plastiek ding erover om uw kinderen in te stoppen?

Wel, ik heb ene zien rijden met zo'n spel aan zijne booster Spirit. Marginaler kan niet meer denk ik.
Niet overtuigd. Ik ken er ene die met een crossbrommer rondrijdt met daarachter een kar met geiten. De dieren, niet de pejoratieve benaming voor een bepaald type vrouwen. Hoewel ik dat ook niet helemaal uitsluit.

Naast die wagen gaan rijden en verhaal halen door middel van gebaren (op een vriendelijke manier, geen f*ck you ofzo). Niet bumperkleven of veel faren. Gewoon duidelijk maken dat dit een gevaarlijk manoeuvre was.

En ver voor iemand die 120km/h aan het rijden is, niet iemand aan +-200km/h die je snel dichter ziet komen.
Als je zo gehaast bent dat je aan 200 moet rijden heb je toch geen tijd om wa langs enen te gaan hangen en verhaal te halen? Wa marginaal

Als je zo gehaast bent dat je aan 200 moet rijden heb je toch geen tijd om wa langs enen te gaan hangen en verhaal te halen? Wa marginaal
Verhaal halen duurt toch niet per se lang. Zeker niet als je er maar effe naast gaat hangen.

200 rijden heeft ook niet per se iets te maken met geen tijd hebben, maar dikwijls gewoon met dat je het fijner vindt om 200 te rijden. Als ik op de Duitse autobahn ben, rijd ik altijd tegen de 200 op de stukken zonder snelheidslimiet als het verkeer het toelaat. Waarom zou ik trager rijden en meer tijd verschijten op de baan zonder enige reden.

Verhaal halen duurt toch niet per se lang. Zeker niet als je er maar effe naast gaat hangen.

200 rijden heeft ook niet per se iets te maken met geen tijd hebben, maar dikwijls gewoon met dat je het fijner vindt om 200 te rijden. Als ik op de Duitse autobahn ben, rijd ik altijd tegen de 200 op de stukken zonder snelheidslimiet als het verkeer het toelaat. Waarom zou ik trager rijden en meer tijd verschijten op de baan zonder enige reden.
Omdat aan 200 uw verbruik belachelijk veel hoger ligt? Dit weekend al doorgaan rond de 160 gereden, al weerkeren 130. Verbruik lag toch paar liter hoger aan 160.

Zat er visgerief in? Want dan is het niet marginaal 🙂

Terug
Bovenaan