Ik zie niet goed waarom het veiliger is om rechts via het voetpad in te halen, dan om even te vertragen en er achter te blijven?
Omdat ik dan de situatie beter onder controle had.
De weg waar dit gebeurde is een lange smalle rechte weg waar het fietspad in het rood geschilderd is op de weg zelf.
Breed voetpad aan weerszijden.
De persoon in kwestie stak me 100m eerder voorbij om dan bij ingaan van de zone 50 tegen 30 door te tuffen op het fietspad.
Ik heb er even achter gehangen maar toen de achterliggers ook nog eens tot op een meter of zo van mij kwamen rijden zat ik dus tussen de wagens in.
Als de (bejaarde) bestuurder voor mij dus gewoon reed wat hij mocht rijden had iedereen me gewoon veilig kunnen voorbijsteken.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat zo'n mens ook gewoon naar rechts afslaat.
Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen enkel hun linkse spiegel gebruiken. Als je als fietser achter zo'n in zichzelf dommelende bejaarde rijdt op het fietspad ziet ie je 9 van 10 keer gewoon niet.
En dat is iets wat ik al meermaals heb meegemaakt.
Maak ik 's morgens ook vaak mee met postbodes en hun camionettekes die te mottig zijn om uit te stappen en gewoon kriskras de gazetten in de bussen steken.
Vaak zonder kijken omdat ze op dat uur van de dag niemand op de weg of het fietspad verwachten.
Daarom dat ik dus liever anticipeer en over een (leeg) voetpad dieje mens voorbijsteek en voor em ga hangen dat ie me tenminste ziet.
Als ik dat op dat moment in die situatie veiliger vind doe ik dat gewoon.
Als't mooi weer is ga ik altijd met de fiets naar 't werk en het is gewoon ongelofelijk wat je allemaal tegenkomt om 5h in de ochtend.
Route van +-20km door 3 dorpjes en de rest langst een jaagpad.
Ik kan me levendig inbeelden wat iemand met de fiets moet tegenkomen als die in een stad woont.
Mss eens de GoPro op m'n stuur monteren. Maar wat ben je ermee als ze je over je kl*ten rijden?