De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

We komen idd wel in de interessante situatie met al die zone 30 stukken in dorpskernen dat je als fietser eigenlijk soms sneller gaat.

Trouwens, ik hoorde op de radio iets van een website (of een app) waarbij je als fietser gevaarlijke punten kan melden. Iemand die weet hoe dat noemt of waar ge dat kunt vinden?

We komen idd wel in de interessante situatie met al die zone 30 stukken in dorpskernen dat je als fietser eigenlijk soms sneller gaat.

Trouwens, ik hoorde op de radio iets van een website (of een app) waarbij je als fietser gevaarlijke punten kan melden. Iemand die weet hoe dat noemt of waar ge dat kunt vinden?
Inderdaad , ik probeer zo veel mogelijk alle regeltjes te volgen maar soms ben je genoodzaakt om ze te negeren voor je eigen veiligheid.
Zie m'n post hierboven.
Dat geldt trouwens voor alle vervoer onderweg. Ik kom elke dag wel stoten tegen. Of ik nu met de auto onderweg ben of met de fiets.
Wat me vaak opvalt is dat het ouderen zijn die gewoon niet mee zijn met deze 'snelle' tijden.
Of de Speedpedelec mannen/vrouwen die tegen 50 over het jaagpad knallen. Waar ze in de meeste gevallen zelfs niet mogen fietsen.
Of de wielerterroristen die met 6 in het midden vd baan rijden en denken dat alles en iedereen maar moet wijken.
Of jeugd die op hun step tegen 40 los over het rond punt vliegen. Ach , zo kan ik nog wel even verdergaan.
En het gevaarlijkste vind ik zelf nog de kinderen die na schooltijd fietsen met de smartphone in aanslag. Totaal geen notie van wat er rond hun gebeurt. Toevallig vorige vrijdag nog zo ene gezien die achterop een groepje knalde omdat die plots vertraagden.
Verwonderd me eigenlijk dat er niet meer doden vallen in het verkeer.

Btw :
Velo veilig kaart van HLN. App is de velo veilig app.

Inderdaad , ik probeer zo veel mogelijk alle regeltjes te volgen maar soms ben je genoodzaakt om ze te negeren voor je eigen veiligheid.
Zie m'n post hierboven.
Dat geldt trouwens voor alle vervoer onderweg. Ik kom elke dag wel stoten tegen. Of ik nu met de auto onderweg ben of met de fiets.
Wat me vaak opvalt is dat het ouderen zijn die gewoon niet mee zijn met deze 'snelle' tijden.
Of de Speedpedelec mannen/vrouwen die tegen 50 over het jaagpad knallen. Waar ze in de meeste gevallen zelfs niet mogen fietsen.
Of de wielerterroristen die met 6 in het midden vd baan rijden en denken dat alles en iedereen maar moet wijken.
Of jeugd die op hun step tegen 40 los over het rond punt vliegen. Ach , zo kan ik nog wel even verdergaan.
En het gevaarlijkste vind ik zelf nog de kinderen die na schooltijd fietsen met de smartphone in aanslag. Totaal geen notie van wat er rond hun gebeurt. Toevallig vorige vrijdag nog zo ene gezien die achterop een groepje knalde omdat die plots vertraagden.
Verwonderd me eigenlijk dat er niet meer doden vallen in het verkeer.

Btw :
Velo veilig kaart van HLN. App is de velo veilig app.

Blijkbaar kon ge het melden tussen 9 en 15 mei :sarcastic: Sowieso geen zin om een hln account te zitten aanmaken daarvoor.

Zie m'n post hierboven.
Ik zie niet goed waarom het veiliger is om rechts via het voetpad in te halen, dan om even te vertragen en er achter te blijven?

Ik zie niet goed waarom het veiliger is om rechts via het voetpad in te halen, dan om even te vertragen en er achter te blijven?
Omdat ik dan de situatie beter onder controle had.
De weg waar dit gebeurde is een lange smalle rechte weg waar het fietspad in het rood geschilderd is op de weg zelf.
Breed voetpad aan weerszijden.
De persoon in kwestie stak me 100m eerder voorbij om dan bij ingaan van de zone 50 tegen 30 door te tuffen op het fietspad.
Ik heb er even achter gehangen maar toen de achterliggers ook nog eens tot op een meter of zo van mij kwamen rijden zat ik dus tussen de wagens in.
Als de (bejaarde) bestuurder voor mij dus gewoon reed wat hij mocht rijden had iedereen me gewoon veilig kunnen voorbijsteken.
Het zou ook niet de eerste keer zijn dat zo'n mens ook gewoon naar rechts afslaat.
Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen enkel hun linkse spiegel gebruiken. Als je als fietser achter zo'n in zichzelf dommelende bejaarde rijdt op het fietspad ziet ie je 9 van 10 keer gewoon niet.

En dat is iets wat ik al meermaals heb meegemaakt.
Maak ik 's morgens ook vaak mee met postbodes en hun camionettekes die te mottig zijn om uit te stappen en gewoon kriskras de gazetten in de bussen steken.
Vaak zonder kijken omdat ze op dat uur van de dag niemand op de weg of het fietspad verwachten.

Daarom dat ik dus liever anticipeer en over een (leeg) voetpad dieje mens voorbijsteek en voor em ga hangen dat ie me tenminste ziet.
Als ik dat op dat moment in die situatie veiliger vind doe ik dat gewoon.

Als't mooi weer is ga ik altijd met de fiets naar 't werk en het is gewoon ongelofelijk wat je allemaal tegenkomt om 5h in de ochtend.
Route van +-20km door 3 dorpjes en de rest langst een jaagpad.
Ik kan me levendig inbeelden wat iemand met de fiets moet tegenkomen als die in een stad woont.

Mss eens de GoPro op m'n stuur monteren. Maar wat ben je ermee als ze je over je kl*ten rijden? 🤨

Gisterenmiddag reed ik op de snelweg tegen 120-125 km/u.
Ik wou de auto voor mij links inhalen, aangezien deze persoon (naar schatting) 110-115 km/u reed. Ik zie in mijn zijspiegel dat er een politie auto op de linkse rijstrook reed maar deze was ruim voldoende achter mij.

Zoals gezegd start ik mijn manoeuvre (overigens helemaal correct, ik doe dit altijd zo goed als mogelijk maar natuurlijk let ik extra op wanneer een politiewagen achter mij rijdt). Aangezien de wagen voor mij niet zoveel trager was dan mij, duurde mijn inhaalmanoeuvre ook langer dan enkele seconden.

Ondertussen zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat de politiewagen inmiddels heel snel komt aangereden (ik controleer mijn snelheid en zie dus dat ik net over de 120 km/u rijd, dus zeker niet te traag).

Ik respecteer de politie maar omdat er geen sirene of zwaailichten aanstonden vond ik het ook niet nodig om sneller te rijden zodat hij door kon, ik wou dus gewoon aan mijn maximumsnelheid de wagen inhalen.

Op dat moment begint hij te bumperkleven en fel van links naar rechts te zwinken achter mij. Dit was niet gewoon kort achter mij rijden, dit was bumperkleven zoals ik het nog maar een paar keer heb meegemaakt. Als het geen politie was zou ik oprecht bang hebben gehad voor verkeersagressie.

Opnieuw versnel ik niet, enerzijds uit principe (geen sirene dus geen prioritair voertuig dus ik ga me niet opjagen omdat iemand in mijn gat zit) anderzijds wou ik ook zeker geen boete oplopen door even 130 km/u te rijden.

Na een vijftal seconden bumperkleven zet de wagen zijn sirene en zwaailichten aan. Op dit moment versnel ik onmiddellijk en rijd ik tegen naar schatting 130 km/u zodat ik snel rechts kon invoegen. De wagen rijdt mij voorbij en de agent op de passagiersstoel kijkt naar mij en maakt een gebaar met zijn handen à la wat is uw probleem. Onmiddellijk na mij in te halen zet de politiewagen de sirene en zwaailichten af en rijdt hij iets sneller dan het andere verkeer door. Ik schat 130 km/u omdat ik hem nog lange tijd voor mij zag rijden.

Ik voel me oprecht slecht bij dit voorval. De agent rijdt zeer agressief en maakt misbruik van zijn sirene, op de koop toe maakt hij nog een gebaar alsof ik iets fout doe.

Overdrijf ik en moet ik dit als normaal beschouwen? Ik heb echt geen idee. Langs de ene kant denk ik, so what? Er zijn ergere dingen in de wereld. Toch blijft het wringen.

Ik werk op de rechtbank, heb een goede verstandshouding met politie en ik respecteer en begrijp dat agenten ruw kunnen overkomen terwijl ze zich snel van de ene naar de andere situatie moeten verplaatsen. Doch kreeg ik bij dit voorval (bumperkleven en duidelijk geen urgente verplaatsing) een echt cowboy gevoel.

Die rijden er op maandag ook hoor.
Vandaag nog zo ne bejaarde klojo voorbijgestoken met de fiets.
Mijnheer stak me bergop voorbij met z'n koekendoos om dan wat verderop in de dorpskern tegen 30 (zone 50) op het fietspad te blijven rijden.
Met een treintje van 5 auto's er achter.
Ben er dan maar langst rechts op het voetpad voorbij gegaan om dan terug het fietspad op te kletsen.
Klojo kijkt dan nog met zo ne dwazen blik van : hoe snel rijdt die fietser wel niet.
Voor alle duidelijkheid , ik heb geen elektrische fiets en geen koersvélo maar met een lekker windje in de rug moest ik niet al te veel moeite doen om de 40 aan te tikken.
Je zegt meermaals fietspad, maar lijkt me eerder dat je het hebt over een fietssugestiestrook?

Ik wou de auto voor mij links inhalen, aangezien deze persoon (naar schatting) 110-115 km/u reed. Ik zie in mijn zijspiegel dat er een politie auto op de linkse rijstrook reed maar deze was ruim voldoende achter mij.
Wat versta je onder ruim voldoende achter mij? Als dat een (politie)wagen is op 100 à 200m, dat duidelijk sneller aankomt dan jij, dan moet jij niet naar links opschuiven.

Inschattingsvermogen is heel belangrijk op de weg. Ik zal nooit naar links opschuiven als er onvoldoende plek is of er iemand duidelijk sneller afkomt. Zelfs als dat betekent dat ik even aan 90km/h achter een vrachtwagen moet hangen.

Ik zie veel te vaak mensen naar links opschuiven, daar waar er eigenlijk geen ruimte voor is. Ik zeg niet dat dit in jouw geval zo was, daarvoor moest ik erbij zijn of dashcam beelden zien.

Je zegt meermaals fietspad, maar lijkt me eerder dat je het hebt over een fietssugestiestrook?
Ja , zou wel kunnen . Ik ken het verschil allemaal niet meer ondertussen. Fietspaden , fietsstraten , fietssuggestiestroken , fietsstroken , onverplichte fietspaden . Ik probeer gewoon zo rechts mogelijk van de weg te blijven. En ben al lang blij dat ik tot nog toe heelhuids thuiskom elke dag.

Ha, gewoon die naam al vind ik waanzin.

Fietssuggestiestrook.
Fietsoversteekplaats, nog zo eentje. (nog erger eigenlijk, want schept verwarring omdat de fietsers daar geen voorrang hebben)

Binnenkort anders verkeerssuggestielichten plaatsen, en stopsuggestieborden.

Ja , zou wel kunnen . Ik ken het verschil allemaal niet meer ondertussen. Fietspaden , fietsstraten , fietssuggestiestroken , fietsstroken , onverplichte fietspaden . Ik probeer gewoon zo rechts mogelijk van de weg te blijven. En ben al lang blij dat ik tot nog toe heelhuids thuiskom elke dag.
Op een fietspad mogen geen auto´s rijden,m en mag je de auto langs rechts voorbijrijden. Een fietsugestiestrook is gewoon een stukje geverfde weg waar de auto´s zelfs op mogen parkeren en moet je de auto´s langs links inhalen.

Wat versta je onder ruim voldoende achter mij? Als dat een (politie)wagen is op 100 à 200m, dat duidelijk sneller aankomt dan jij, dan moet jij niet naar links opschuiven.

Inschattingsvermogen is heel belangrijk op de weg. Ik zal nooit naar links opschuiven als er onvoldoende plek is of er iemand duidelijk sneller afkomt. Zelfs als dat betekent dat ik even aan 90km/h achter een vrachtwagen moet hangen.

Ik zie veel te vaak mensen naar links opschuiven, daar waar er eigenlijk geen ruimte voor is. Ik zeg niet dat dit in jouw geval zo was, daarvoor moest ik erbij zijn of dashcam beelden zien.
Ruim voldoende.

Er reed eerst een andere auto voor, die ging naar de rechterrijstrook. Op dat moment begaf ik me naar de linkerrijstrook. Of dat nu 200 meter of 400 meter was zou ik met de beste wil van de wereld niet kunnen inschatten. Maar na bijna 10 jaar rijden hebt ge wel voldoende inschattingsvermogen.

Los daarvan; als de maximum snelheid 120 km/u is dan moet die mens niet sneller aankomen dan mij. Politie en voorbeeldfunctie of zoiets.

Fietssuggestiestrook.
Fietsoversteekplaats, nog zo eentje. (nog erger eigenlijk, want schept verwarring omdat de fietsers daar geen voorrang hebben)

Ik heb niet gezegd dat ik achter die benaming sta, het ging er mij alleen om dat het hier niet over een fietspad ging.

De fietsers hebben inderdaad volgens de wet geen voorrang aan zo een oversteekplaats, maar 9 op de 10 auto's stoppen er wel gewoon om de fietsers er toch over te laten.
(Voila, meteen nog eens een ergernis van mij er bij geplaatst)

Zoals gezegd start ik mijn manoeuvre (overigens helemaal correct, ik doe dit altijd zo goed als mogelijk maar natuurlijk let ik extra op wanneer een politiewagen achter mij rijdt). Aangezien de wagen voor mij niet zoveel trager was dan mij, duurde mijn inhaalmanoeuvre ook langer dan enkele seconden.

Ondertussen zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat de politiewagen inmiddels heel snel komt aangereden (ik controleer mijn snelheid en zie dus dat ik net over de 120 km/u rijd, dus zeker niet te traag).

Ik respecteer de politie maar omdat er geen sirene of zwaailichten aanstonden vond ik het ook niet nodig om sneller te rijden zodat hij door kon, ik wou dus gewoon aan mijn maximumsnelheid de wagen inhalen.

Op dat moment begint hij te bumperkleven en fel van links naar rechts te zwinken achter mij. Dit was niet gewoon kort achter mij rijden, dit was bumperkleven zoals ik het nog maar een paar keer heb meegemaakt. Als het geen politie was zou ik oprecht bang hebben gehad voor verkeersagressie.

Opnieuw versnel ik niet, enerzijds uit principe (geen sirene dus geen prioritair voertuig dus ik ga me niet opjagen omdat iemand in mijn gat zit) anderzijds wou ik ook zeker geen boete oplopen door even 130 km/u te rijden.

Na een vijftal seconden bumperkleven zet de wagen zijn sirene en zwaailichten aan. Op dit moment versnel ik onmiddellijk en rijd ik tegen naar schatting 130 km/u zodat ik snel rechts kon invoegen. De wagen rijdt mij voorbij en de agent op de passagiersstoel kijkt naar mij en maakt een gebaar met zijn handen à la wat is uw probleem. Onmiddellijk na mij in te halen zet de politiewagen de sirene en zwaailichten af en rijdt hij iets sneller dan het andere verkeer door. Ik schat 130 km/u omdat ik hem nog lange tijd voor mij zag rijden.

Ik voel me oprecht slecht bij dit voorval. De agent rijdt zeer agressief en maakt misbruik van zijn sirene, op de koop toe maakt hij nog een gebaar alsof ik iets fout doe.

Overdrijf ik en moet ik dit als normaal beschouwen? Ik heb echt geen idee. Langs de ene kant denk ik, so what? Er zijn ergere dingen in de wereld. Toch blijft het wringen.

Ik werk op de rechtbank, heb een goede verstandshouding met politie en ik respecteer en begrijp dat agenten ruw kunnen overkomen terwijl ze zich snel van de ene naar de andere situatie moeten verplaatsen. Doch kreeg ik bij dit voorval (bumperkleven en duidelijk geen urgente verplaatsing) een echt cowboy gevoel.
Als het zolang duurt wat jij hier omschrijft. Paar 100meter dicht rijden, achter je komen rijden, verschillende keren links-rechts, bumperkleven EN dan nog zwaailichten + sirene opzetten dan was dit toch een enorm lang inhaalmanoeuvre hè..

Als ge wilt voorbijsteken doet ge dat zo vlot en snel mogelijk en anders blijft er gewoon achter.

Ruim voldoende.

Er reed eerst een andere auto voor, die ging naar de rechterrijstrook. Op dat moment begaf ik me naar de linkerrijstrook. Of dat nu 200 meter of 400 meter was zou ik met de beste wil van de wereld niet kunnen inschatten. Maar na bijna 10 jaar rijden hebt ge wel voldoende inschattingsvermogen.

Los daarvan; als de maximum snelheid 120 km/u is dan moet die mens niet sneller aankomen dan mij. Politie en voorbeeldfunctie of zoiets.
Dat zou je denken. Toch zie ik oudere mensen (met tientallen jaren rij ervaring) de meest vreemde fratsen uithalen.

Als er iemand links sneller afkomt, dan ga je gewoon niet een manoeuvre uitvoeren naar links om die persoon te kloten. Ja, te snel rijden is niet ok. Maar iemand blokkeren ook (want je voert een manoeuvre uit en die te snelle wagen zit al op die baan).
Dat valt bij mij onder de ongeschreven regels van het autorijden. Ga enkel inhalen als je dat vlot en snel doet, met zo weinig mogelijk impact naar anderen op de baan. Hou rekening met de snel afkomende wagens die al op de linkerbaan zitten.
Twijfel je? Blijf dan op je rijstrook aan een lagere snelheid verder rijden, totdat er voldoende ruimte is om je inhaalactie uit te voeren.

Met je redenering ga je in de toekomst nog mogen opletten. Je doet in se niets verkeerd. En enkel die te snelle wagen is in fout, want hij kan je nooit inhalen als die zich aan de snelheid houdt.. Vroeg of laat ga je de verkeerde tegenkomen.

Fietssuggestiestrook.

Verkeerssuggestielichten bestaan al... of toch iets dat er verdacht goed op lijkt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220331_95312412

Nu is het wachten op de eerste maniakken op speedpedelecs en/of wielerterroristen die voetgangers op de witte strepen omver maaien.

Mevrouw Musk heeft een serieuze kap uit de wang van de band + de velg gehaald vandaag :(

Beide voorbanden zullen vervangen worden, op die eerste 12.000km is er al teveel profiel verdwenen.

Ik ga heel eerlijk zijn en neem dit niet verkeerd op want ge bedoelde het niet kwaad maar : Het klinkt alsof ge taffelend voorbijstak terwijl ge zag dat er iemand sneller aankwam.

En dat is altijd rete irritant. Duw even uw gaspedaal in voor uw manouvre of hou in en wacht even. Maar ga niet principieel 120 rijden om op die manier een tergend trage inhaalbeweging te beginnen. En als je ziet dat je iemand zijn gang hindert: versnel in godsnaam en beëindig de irritatie. Die gaan u eerder opschrijven omdat ge voor hen inschuift om vervolgens als een slak in te halen dan dat ge eventjes versnelt om daarna weer te vertragen om zo snel mogelijk uw manouvre uit te voeren.

Ik kom zulke dingen heel vaak tegen als ik een langere rit doe en dat is ZO enerverend. Ik lieg niet als ik zeg dat het waarschijnlijk het meest irritante fenomeen is op lange ritten.

Het feit dat je in het midden van een inhaalbeweging van één voertuig al meteen gesnapt werd betekent ook dat je inschattingsvermogen gewoon niet goed functioneerde. Als je een voertuig zoals een ambulance of politiewagen ziet aankomen tegen een hogere snelheid dan die van jou is het ook gewoon niet verstandig om toch voor hen te gaan taffelen. Ook zonder de hele fanfare actief kan het zijn dat ze ergens naartoe moeten met een zekere haast.

Terug
Bovenaan