De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vorig weekend gereden achter een wagentje dat constant aan het slingeren was. Dan weer versnellen en vertragen.

Toen ik haar inhaalde zag ik waarom : madam had een hondje op haar schoot en was tegelijk aan het bellen.... Some people. Toch maar eens goed geclaxxoneerd om mijn ongenoegen te uiten.

Vorige week tijdens de spits ene met zijn supermotard aan een veel te hoge snelheid op 't achterwiel door de dorpskern. Net naast een school, zebrapaden, fietsende kinderen.

Die reed zeker meer dan 50 en dat maakte enorm lawaai.

Dat ze maar doen, iedereen is jong geweest. Maar een beetje kan gaan vind ik. Doe dat dan op een weg waar geen fietsers of voetgangers zijn.

Deze morgen met de fiets de achterkant van een auto geraakt die blindelings rechts afsloeg over het fietspad naar een zijstraat voor een dringend bezoek aan de krantenwinkel. "Sorry niet gezien." was de uitleg. Yeah right, niet vertraagd en niet gekeken vóór je indraait zul je bedoelen.

Daarstraks toch ook weer een mooie. Weeral klassiek tweevaksrondpunt exit, ik op het binnenvak, andere op het buitenvak die gewoon van het rechter- naar het linkervak steekt terwijl ik daar al zit. Ik claxonneer natuurlijk, krijg ik bij inhalen nog van die handgebaren van "doe maar wat rustiger jong".

Veel goesting om mailtje naar het e-mailadres te sturen dat op die auto stond.

Daarstraks toch ook weer een mooie. Weeral klassiek tweevaksrondpunt exit, ik op het binnenvak, andere op het buitenvak die gewoon van het rechter- naar het linkervak steekt terwijl ik daar al zit. Ik claxonneer natuurlijk, krijg ik bij inhalen nog van die handgebaren van "doe maar wat rustiger jong".

Veel goesting om mailtje naar het e-mailadres te sturen dat op die auto stond.
hoewel het niet de juiste manier is heeft die wel gewoon voorrang. Jij op het binnenvak moet voorrang geven aan iedereen op het buitenvak.

hoewel het niet de juiste manier is heeft die wel gewoon voorrang. Jij op het binnenvak moet voorrang geven aan iedereen op het buitenvak.

We reden er op dezelfde arm af, hij schoot daarbij in 1 beweging door van het rechtervak naar het linkervak op de aansluitende weg.
Hij mag dat absoluut niet doen.

We reden er op dezelfde arm af, hij schoot daarbij in 1 beweging door van het rechtervak naar het linkervak op de aansluitende weg.
Hij mag dat absoluut niet doen.
Staat dat ergens in de wegcode dat je niet van het rechtervak van een rotonde naar het linkervak van een aansluitende weg mag?

Staat dat ergens in de wegcode dat je niet van het rechtervak van een rotonde naar het linkervak van een aansluitende weg mag?

Als we het dan toch technisch gaan uitschrijven start hij op het rechtervak van de aansluitende baan, doet daar een vakwissel naar het linkervak en dus een manoeuvre. Gezien ik daar al op dat linkervak rij, is hij daarbij in fout.

Het zou mogelijk nog anders zijn mocht hij een halve arm doorrijden om effectief op te draaien direct op het linkervak. Dan moet ik inderdaad wachten.

Deze morgen met de fiets de achterkant van een auto geraakt die blindelings rechts afsloeg over het fietspad naar een zijstraat voor een dringend bezoek aan de krantenwinkel. "Sorry niet gezien." was de uitleg. Yeah right, niet vertraagd en niet gekeken vóór je indraait zul je bedoelen.
Ik ben een paar jaar terug eens omvergereden geweest op een fietspad door een auto die uit een zijstraat kwam. De stopstreep staat daar nochtans duidelijk nog voor het fietspad.

"Ik had u niet gezien, sorry"
- "Misschien had je eerder moeten vertragen?"
"Ja, maar ik was vertraagd, maar blijkbaar niet genoeg"
- "Nee, klopt, want ge moest sowieso stoppen"
"Ja, maar de straat ligt toch een paar meter verder?"

Dacht toen toch ook efkes van: meent ge dit nu?
Hij heeft wel de schade netjes betaald uit eigen zak uiteindelijk. 't Was met een firmawagen en hij wou blijkbaar niet dat de baas er iets van wist. Zal dus ook zijn eerste accidentje niet zijn geweest. :lol:

Hoe zou die nu in godsnaam voorrang hebben? Eniac rijdt gewoon in zijn vak en die andere verandert van vak.

De VSV vraag van vandaag was of je voorrang moest geven aan een voertuig dat de snelweg wil oprijden en nog op de oprit zit.

8.993 personen hebben tot nu toe deze vraag beantwoord. 4.270 (47%) hadden hem juist.

:wtf:

Dat het slecht gesteld is met de algemene kennis van de verkeersregels weten we allemaal, maar dit is toch wel heel erg.
Ik moet zeggen dat ik mij ook 'laten vangen' heb. Serieuze facepalm wel als ik het antwoord zag. Ik had natuurlijk ook ritsen aangeduid.
De grote nuance is wel dat het in de vraag, zoals eerder gezegd, over sterk vertraagd verkeer ging.
En daarom ook dat ik dit bij zo vragen nog versta. Er zijn al veel ergere vragen gepasseerd waar te veel mensen fouten maken imo.

"Ik had u niet gezien, sorry"
- "Misschien had je eerder moeten vertragen?"
"Ja, maar ik was vertraagd, maar blijkbaar niet genoeg"
- "Nee, klopt, want ge moest sowieso stoppen"
"Ja, maar de straat ligt toch een paar meter verder?"
Dat is hier op de steenweg waar het gebeurde ook schering en inslag. De voorrangsborden en wegmarkeringen van de zijstraten liggen allemaal meters voor het echte kruispunt, meestal met nog een zebrapad ertussen, maar velen trekken zich daar niets van aan. Met de neus al halfweg het fietspad tot stilstand komen. Ja, dan kan je wel eens worden verrast door een fietser, maar die laatste heeft helaas geen beschermende kooi rond zich.

Als we het dan toch technisch gaan uitschrijven start hij op het rechtervak van de aansluitende baan, doet daar een vakwissel naar het linkervak en dus een manoeuvre. Gezien ik daar al op dat linkervak rij, is hij daarbij in fout.

Het zou mogelijk nog anders zijn mocht hij een halve arm doorrijden om effectief op te draaien direct op het linkervak. Dan moet ik inderdaad wachten.
Maar dan heeft die rotonde er eigenlijk niets mee te maken.

Hoe zou die nu in godsnaam voorrang hebben? Eniac rijdt gewoon in zijn vak en die andere verandert van vak.
Omdat je eigenlijk enkel de rotonde mag verlaten vanaf het rechtse vak, tenzij er voorsorteerpijlen staan.

Toen ik mijn rijbewijs haalde (iets meer dan 20 jaar geleden), stond blijkbaar in de wegcode dat je nooit een weg mag oprijden op een ander vak dan het meest rechtse. Ik had een instructeur die vlak voor het rijexamen één keer mee reed om de moeilijke punten te tonen, en die vertelde dat er redelijk wat mensen daarop buizen: aan een rood licht met 2 voorsorteerstroken links gaan staan, en dus ook links opdraaien op de weg met 2 baanvakken (logisch, want anders knal je tegen die van het rechtse voorsorteervak). Hij zei dus van altijd rechts te sorteren bij het examen, en vanaf de dag na het examen die regel te negeren, want die slaat eigenlijk nergens op.

@eniac mocht dus daar niet links opdraaien strict genomen, maar die andere chauffeur is een pipo als die echt er van uit gaat dat niemand dat doet. Hij was mogelijk ook nog in fout, want ondanks dat daar volgens de regels niemand mocht rijden (al hangt dat van de afstanden af) moet hij nog altijd kijken vooraleer hij van strook wisselt.

Vanmorgen bijna tegen de middenberm gesandwiched door een camion die persé een stoplichtsprintje wou trekken tegen andere camions.
Een goeie kilometer verder staan we aan de oprit van een rond punt aan te schuiven, steekt hij de file voorbij, rijdt het rond punt op zodat het verkeer daar alles mag dichtgooien.
Zijn winst: 10 meter.

Aan de andere kant (ook al moet ik dat eigenlijk in het andere topic posten): een andere vrachtwagen die op een 100% veilige manier uitwijkt om een ziekenwagen met sirene en zwaailicht door te laten. Chapeau dat hij die zo snel had zien afkomen, zeker op een druk punt met veel samenvoegend verkeer en een rond punt op korte afstand.

Toen ik daarstraks richting Hasselt reed werkten de lichten niet op één van de kruispunten van de N80.
Toen ik aangereden kwam richting het kruispunt zag ik blauwe zwaailichten, nog voordat ik zag dat de lichten niet meer werkten, in dacht eerst dus aan een ongeval. Toen ik dichter kwam merkte ik dat de lichten dus niet meer werkten. Er stond een combi midden op het kruispunt met de blauwe zwaailichten aan en de agenten, die zaten gewoon in de combi ipv het verkeer te regelen. Even later, nog voor ik aan het kruispunt voorbij was reed de combi verder en werden de blauwe zwaailichten weer afgezet. De verkeerslichten op het kruispunt werkten toen nog steeds niet.

Toen ik mijn rijbewijs haalde (iets meer dan 20 jaar geleden), stond blijkbaar in de wegcode dat je nooit een weg mag oprijden op een ander vak dan het meest rechtse. Ik had een instructeur die vlak voor het rijexamen één keer mee reed om de moeilijke punten te tonen, en die vertelde dat er redelijk wat mensen daarop buizen: aan een rood licht met 2 voorsorteerstroken links gaan staan, en dus ook links opdraaien op de weg met 2 baanvakken (logisch, want anders knal je tegen die van het rechtse voorsorteervak). Hij zei dus van altijd rechts te sorteren bij het examen, en vanaf de dag na het examen die regel te negeren, want die slaat eigenlijk nergens op.

@eniac mocht dus daar niet links opdraaien strict genomen, maar die andere chauffeur is een pipo als die echt er van uit gaat dat niemand dat doet. Hij was mogelijk ook nog in fout, want ondanks dat daar volgens de regels niemand mocht rijden (al hangt dat van de afstanden af) moet hij nog altijd kijken vooraleer hij van strook wisselt.
Dan was uw instructeur toch ni zo goed op de hoogte van de wegcode :p
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
Dat zijn geen regels van minder dan 20 jaar geleden.

Dit lijkt me ook niet te kloppen:
Die ander verandert van rijvak als ik @eniac zijn (eerste en volgende) posts lees. Dus die moet wel degelijk voorrang verlenen.

Ik denk dat ik gewoon deed wat ik moest toen ik hem dus eerst liet afrijden, want ik zit inderdaad op de binnenkant en ik mag hem niet afsnijden. Dus ik hang zowat een kwart achter hem (neus aan zijn voorwiel) en wanneer hij afdraait, doe ik dat ook.

Maar eens afgereden snijdt die dan in 1 beweging door naar het linkervak, en dat is volgens mij dan een ongeoorloofd manoeuvre als daar al iemand (ik dus) zit.

En dat hangt wel een beetje samen met rondpunten want ik ken er zo nog waar dat vaker gebeurt. Bij deze is de klassieker nu wel het omgekeerd afsnijden, van binnenkant rond punt naar rechtervak aansluitende baan. Dat is al zeker fout. :)

Ook bijna van de baan gekwakt

Verkeerslicht met 2 rijvakken om rechts af te slaan. Rechtse vak staat zo'n kleine bestelwagen voor pakjeslevering of verhuisfirma (wit zonder reclame dus geen flauw idee)
Ik zet me links omdat ik sowieso veel sneller weg ben en sneller optrek op het rechte stuk en het iets verder van 2 naar 1 rijvak gaat

Springt op groen, vertrekken alletwee, in het afslaan als ik langs hem zit komt hij helemaal naar mijn rijvak dus het is remmen of van de baan gereden worden, dan blijft hij in het midden rijden..
Enkel om ervoor te zorgen dat ik nie voor hem zit als het van 2 naar 1 rijvak gaat, om dan aan +70km/u in een zone 50 te kunnen doorknallen

Zotten zijn het

Zalig. Zo in het zonnetje rijden met de fiets. Wil je rechtdoor oversteken, willen er twee jonge grietjes in hun nieuwe Mercedes afslaan, natuurlijk bijna recht tegen mij. De nodige handgebaren in de auto en vast even in shock om erna wat te gaan claxoneren. Wat is er mis met die mensen? Mogen al blij zijn dat ze de juiste zijn tegen gekomen.

Terug
Bovenaan