De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat vind ik het meest onderbouwde aspect uit uw lijst. :unsure:

Op uw verzoek geef ik nog een slecht aspect: Omdat je hoger zit, in een breder voertuig, in een zwaarder voertuig, ... Krijg je niet hetzelfde snelheidsgevoel dan wanneer je laag over de grond zou zitten. Dit nodigt uit tot harder rijden.

En dat zie je dagdagelijks in de praktijk, op de linkerrijstrook van de autostrade. We zitten midden in een energiecrisis en dan zie je uitgerekend die blikken schoendozen met een miserabele Cd-coëfficiënt om van te janken hun strijd voeren tegen de luchtweerstand op dat linkerrijvak, dat je denkt van: "is dit nu vooruitgang?".

Dan ga je als ingenieur uren, dagen, weken, maanden, ... onderzoek voeren om de laatste 0,0x% efficiëntieverbeteringen in productieprocessen door te voeren, om dan 's avonds hersenloos in uw blikken schoendoos van 2,5 ton te stappen om uw 80 kg te verplaatsen. Want... SUV's zijn hip meneer! :sarcastic:

Anders moeten we stalen platen op vliegtuigen beginnen lassen omdat het hip is? Die met de grootste stalen plaat is de stoerste en de hipste.

Hier: het typisch voorbeeld van: "pak een normale auto, maak een horizontale snede net boven de wielen, las er rondom rond een meter extra staalplaat tussen om de auto te verhogen et voila, je hebt een spuuglelijke SUV".

Laatst bewerkt:
Ik ben trouwens al strategisch aandelen van John Deere aan het inkopen. Want als de huidige trend zich voortzet, dan rijden we binnen 2 jaar allemaal met trakteurs rond:
- Nog hogere wielbasis? Check
- Nog grotere en bredere banden? Check
- Ontwerp van een blikken schoendoos? Check
- (Totaal overbodige) 4x4? Check
- Nog beter kunnen negeren van weginfrastructuur, nog beter hindernissen kunnen overwinnen? Check
- Nog beter overzicht op de baan? Check
- "Ik wil de grootste, breedste en zwaarste hebben om andere zaken te compenseren"-gehalte? Dubbelcheck
- No fucks given rond verkeersveiligheid, milieu, en de rest van de maatschappij? Triplecheck.
- ...

Ja maar ja, met al die SUV's en pickup-trucks tegenwoordig op de baan. Je zal maar eens een botsing hebben. Dan wil je toch lekker veilig zitten, niet? :sarcastic: De wapenwedloop op onze wegen op steroïden.

Ja, met de huidige logica is het duidelijk dat we straks met zijn allen met den John Deere naar Brussel rijden op de E40. Ik verwacht dan ook binnenkort dat den trakteur een fiscaal gunstig regime krijgt van onze overheid of inbegrepen wordt in ons loonpakket: De salaristrakteur.

Ik ben trouwens al strategisch aandelen van John Deere aan het inkopen. Want als de huidige trend zich voortzet, dan rijden we binnen 2 jaar allemaal met trakteurs rond:
- Nog beter kunnen negeren van weginfrastructuur, nog beter hindernissen kunnen overwinnen? Check
- "Ik wil de grootste, breedste en zwaarste hebben"-gehalte? Dubbelcheck
- No fucks given rond verkeersveiligheid, milieu, en de rest van de maatschappij? Triplecheck.
- ...

Ja, met de huidige logica is het duidelijk dat we straks met zijn allen met den John Deere naar Brussel rijden op de E40.
Een tractor is ook handig als de Russen binnenvallen. :unsure:

Om mijn punt te bewijzen moet je dus naar de grotere SUV's en pick-up trucks kijken. Je weet wel, de pick-up truck die populairder is dan ooit. Er rijden momenteel dubbel zoveel pick-ups rond als 10 jaar geleden. Want ondanks hun grotere uitstoot, groter gevaar, ... zijn ze in dit apenland fiscaal voordeliger.

Welnu, over die grote SUV's en pick-ups is veel uitgebreider en serieuzer onderzoek gedaan dan dat van het VIAS in België, en wel met volgende conclusie uit uw zelfde artikel:

Uiteraard wist ik dat je hier mee ging komen. Ben je al in de USA geweest? Wat je daar ziet rond rijden van SUV's kom je hier amper tot niet tegen. Dus ga daar anders actie voeren ipv hier, want hier is het gewoon zo goed als niet niet van toepassing, zoals vermeld in het VIAS onderzoek.

- "Ik wil de grootste, breedste en zwaarste hebben om andere zaken te compenseren"-gehalte? Dubbelcheck
- ...

Ja maar ja, met al die SUV's en pickup-trucks tegenwoordig op de baan. Je zal maar eens een botsing hebben. Dan wil je toch lekker veilig zitten, niet? :sarcastic: De wapenwedloop op onze wegen op steroïden.

Ja, met de huidige logica is het duidelijk dat we straks met zijn allen met den John Deere naar Brussel rijden op de E40. Ik verwacht dan ook binnenkort dat den trakteur een fiscaal gunstig regime krijgt van onze overheid of inbegrepen wordt in ons loonpakket: De salaristrakteur.
- Rijden op goedkope rode diesel? Check

Ben ik nu de enige die zo weinig pick up's zie in het dagdagelijkse verkeer ?

oké af en toe een Ford Ranger of een Mercedes X of hoe noemt het ? Meeste dan nog gebruikt door tuinaannemers met koeien van letters hun reclame erop
Maar die grote Dodge's zijn toch veel en veel minder dan jaren geleden

oké af en toe een Ford Ranger of een Mercedes X of hoe noemt het ? Meeste dan nog gebruikt door tuinaannemers met koeien van letters hun reclame erop
Ik zie toch wel echt regelmatig en veel van Dodge RAM's en consoorten hoor. Is zeker geen uitzondering.

Het is dan ook echt een héél klein deel van het wagenpark. Er zijn iets van 30k pickups in Vlaanderen en iets van 7 miljoen wagens in België (ik vind het niet meteen terug voor Vlaanderen).

Daarnet toch weer ne goeien gezien.

Het gaat om een fietser, ik zal het voor de duidelijkheid vanuit zijn perspectief schetsen.
Fietser komt aan T-splitsing en moet linksaf. Drukke baan. Komt aangevlamd zonder ook maar te vertragen. Wil meteen de baan over zwieren maar er komt een wagen van links en rechts. In plaats van te remmen mindert de fietser niets van vaart en beslist om (d.m.v. een snok aan het stuur) links af te draaien en zo het fietspad links van de baan (in tegenrichting dus t.o.v. andere fietsers) op te vlammen. De wagen die van links kwam gooit alles dicht en verschiet zich een bult. Ik die van rechts kwam iets minder want ik zat nog wat verder.

Er komen fietsers op z'n pad, terwijl hij in tegenrichting rijdt. Begint te 'rinkelen' met z'n bel en gaat uiterst links (bijna tegen borduur) rijden zodat ze elkaar kunnen kruisen.

En dat allemaal terwijl de meneer (had ik al vermeld dat hij een elektrische fiets had?) een jas aan heeft die compleet fluo geel is. Maar echt alles hé, touwtjes, rits, zakken, kap,... allemaal fluo geel.

Wat een mongool.

Hij heeft het over wagens met een groot volume... Naast de grote SUV en pick-up kan Mac-BC dan ook meteen alle bestelwagens, bussen, vrachtwagens enz... van de baan halen. Problem Solved :)

En dat zie je dagdagelijks in de praktijk, op de linkerrijstrook van de autostrade. We zitten midden in een energiecrisis en dan zie je uitgerekend die blikken schoendozen met een miserabele Cd-coëfficiënt om van te janken hun strijd voeren tegen de luchtweerstand op dat linkerrijvak, dat je denkt van: "is dit nu vooruitgang?".

Hier: het typisch voorbeeld van: "pak een normale auto, maak een horizontale snede net boven de wielen, las er rondom rond een meter extra staalplaat tussen om de auto te verhogen et voila, je hebt een spuuglelijke SUV".
Ik zie in praktijk op de linkerrijstrook vooral enorm veel bestelwagens/camionette

Dat is trouwens een standaard Discovery. Wat is daar nu mis mee ?
Het is dan ook echt een héél klein deel van het wagenpark. Er zijn iets van 30k pickups in Vlaanderen en iets van 7 miljoen wagens in België (ik vind het niet meteen terug voor Vlaanderen).
Dan is die toch niet "populairder dan ooit" :)

Hij heeft het over wagens met een groot volume... Naast de grote SUV en pick-up kan Mac-BC dan ook meteen alle bestelwagens, bussen, vrachtwagens enz... van de baan halen. Problem Solved :)

Als ze die bestelwagens, bussen, vrachtwagens, ... ook gewoon gebruiken om één persoon van punt A naar punt B te brengen? Inderdaad.

Wat met bestelwagens vaak gebeurt overigens, wegens "van de firma".

Ik zie in praktijk op de linkerrijstrook vooral enorm veel bestelwagens/camionette

Inderdaad, zeker de vrijdagavond. Allemaal opgefokte mannekes want het heilige weekend staat voor de deur en dan zijn ze als een bende uitgelaten kleuters niet meer te houden.

Als je rijdt moet je je altijd aanpassen aan de omstandigheden.
- Als het regent, extra afstand inbouwen
- Als het mistig is, trager rijden
- Als je met extra gewicht rondrijdt, zoals met een bestelwagen, voorzichtiger rijden
- Enzovoort.
Dat maakt van jou een goede chauffeur. Niet dat je erin slaagt om een camionette 140 km/u te laten rijden, dat kan iedereen.

Dat is trouwens een standaard Discovery. Wat is daar nu mis mee ?

Is dat de standaard versie? Ik dacht dat dat de extra lelijke versie was, om aan te tonen dat je naast uw keuze voor een Range Rover (die sowieso al getuigt van extreem slechte smaak) het nog wat extra op de spits wil drijven.

Dat onding is asymmetrisch, hoger dan het breed is, lomp, lelijk, en het is precies alsof ze een gewoon een stuk carrosserie van een meter hoog erbij gelast hebben om toch maar zeker de hoogste te hebben. Het doet pijn aan mijn ogen.

Ik heb altijd gezegd dat de grootte en de massa van dergelijke auto's het grote probleem is. En dan gaan men uitgerekend de "SUV's" testen met een kleine grootte en kleine massa? Vreemde insteek.

Om mijn punt te bewijzen moet je dus naar de grotere SUV's en pick-up trucks kijken.

Jij hebt toch echt nog nooit het onderscheid gemaakt tussen verschillende groottes en altijd een kruistocht gevoerd tegen alle SUVs en de toenemende populariteit ervan? Het overgrote merendeel van verkochte SUVs zijn de compactere, maar ook daar heb jij altijd geargumenteerd dat ze groter en zwaarder zijn dan equivalente wagens en was je tegen.

En nu plots is het logisch en moeten we enkel naar de grote kijken? Die nuance heb je in het verleden nooit gemaakt.

Geef dan toe dat je onterecht je pijlen richtte op de hele populatie SUVs he.

Kruispunt met lichten. Ik moet rechtdoor, net zoals mijn voorligger. Een madam.
In de straat rechts zijn er werken aan de gang. 't Is groen. Madam rijdt door. Gooit alles dicht om op 't gemak de werken rechts te bewonderen. Rijdt dan aan 30 km/u door waar je 70 mag.

Koe.

Steenweg waar ik links moet afslaan. Er zijn wat tegenliggers dus ik sta rustig te wachten. In mijn spiegel zie ik een vollen bak afkomen dus ik ben al op mijn hoede. Die moet mij op het laatste gezien hebben en gooit alles dicht, ondertussen heb ik mij op het fietspad geschoten anders was het er op geweest. Ik ben altijd op mijn hoede voor zo'n trucen dus instinctief had ik het fietspad al gescout.
Uiteindelijk niets gebeurd maar dan kan ik toch niet laten van 5 minuten te zitten razen bij de gedachte aan de mogelijke gevolgen.

Een van mijn grootste ergernissen in mijn hypothetisch ongeval zou dan ook zijn dat ik maar een schijntje meer zou krijgen voor mijn wagen terwijl dat een onverwoestbare tank is die er nog pico bello uit ziet, los van het feit dat dat ding 16 jaar oud is. Ik erger me vaak aan die gedachte eigenlijk.

Trucje toegepast voor een gatplakker. 4 pinkers opgezet en gas lossen. Toen die ging remmen, versnelde ik, stak ik de wagen rechts van me voorbij en zette me rechts.
Raar maar waar, hield die plots de snelheidslimiet aan en heeft die niemand meer langs links proberen voorbijsteken.. Dan toch niet meer zo gehaast?!

Terug
Bovenaan