De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Daarstraks tijdens het naar huis rijden zag ik een kerel op een brommerke "zijwaarts" zitten. Met andere woorden zijn beide benen hingen langs één kant in plaats van één links en één rechts. :wtf:

Ik had veel goesting om een bruusk uitwijkmanoeuvre richting zijn kant te maken zodat 'm van het verschieten op z'n bakkes viel.

Ugh, weer iets met fietsers deze week..

Ik rij in een straat in bebouwde kom en er is een straat rechts van me, maar die heeft driehoekjes! Dus geen voorrang van rechts hier. Komt er toch niet een fietser met 2 kinderen op de fiets (zo bakfiets type) aangevlamd uit die straat, zonder intentie van te stoppen. Die keek zelfs niet in mijn richting. Ik moet dus hard op de rem en ik toeter eens om aan te tonen dat dit niet oké is. Die vrouw verschiet mega hard en heeft precies schrik van mij. Intussen komt er een tegenliggende fietser ook aan, die naar mij roept: "fietsers hebben voorrang!!!"

Hoe gevaarlijk is dat toch, dat die fietsers zo gewend zijn dat de auto's maar zullen stoppen, dat ze voorrangen voorbijrijden zonder zelfs maar op te letten!
Het probleem is dat je als fietser geen rijbewijs nodig hebt en bijgevolg ook in veel gevallen geen of een heel erg zwakke kennis hebt van het verkeersreglement, buiten een paar lessen die je in het vijfde leerjaar gezien hebt.

Wat ook enorm opvalt is dat je aan een kruispunt komt en uw voorligger pinkt rechtsaf (zelf moet je gewoon rechtdoor), dat dan degene die rechts wacht aan het kruispunt om je straat op te rijden niet verwerkt krijgt dat er meer verkeer op de baan is dan enkel degene voor u die rechtsaf pinkt. Dan moet je toesmijten of je raakt hem want ze trekken dan nog eens tergend traag op. We hebben hier een kruispunt waar het iedere keer van dat is.

2 Fabriekstraat

in het dorp hebben we fietssuggestie stroken langs beide kanten vd rijweg in een zone 30, recent reed ik naar huis en komt er zo'n idioot op zijn elektrische step op de rechter strook gewoon in tegengestelde richting aangereden. Alle auto's moesten uitwijken voor meneer met zijn sacoche.

In een smalle 1-richtingstraat (ook voor fietsers niet toegelaten) reed ik met de auto.
Er komt een scoortertje van een of andere pizzaria of delivery service mij tegemoet gereden. Ik maak geen plaats en doe hem even stoppen. Mijn venster omlaag en zeg hem dat dit een 1-richtingstraat is.
Hij: "ja maar ik mag da, ik heb elektrisch scooter"
Ik zeg hem dat het niet uitmaakt, enkel voetgangers mogen in die richting. Als politie u pakt is het meer dan 150 euro boete (blijkbaar is het 174 euro zelfs).
Ik zie aan zijn gezicht dat hij mij niet gelooft, en ik moest dringend ergens zijn, dus maar eens met mijn hoofd geschud en doorgereden.
Man man.

Gisteren een chauffeur achter mij die om de 30 seconden achter zich keek (lees: haar hoofd 90° draaien zodat ze geen fluit van de weg voor zich kon zien); 1 kilometer verder zit ze naar beneden te kijken omdat ze bezig is met een blik drank; nog een kilometer of 2 verder zit ze in de spiegel te kijken om haar haar goed te leggen. En doordat het geen vlot verkeer voor me was, kwam ze iedere keer tot bijna tegen mijn bumper plakken, om dan weer een gat van 20-30 meter te laten vallen. Ik dacht echt dat ze tegen mij ging zitten...
En om het nog beter te maken, er zaten minstens 2 kinderen bij haar in de auto, kwestie van niet alleen met haar leven te spelen, dat van andere weggebruikers maar ook kinderen.

De E403 tussen Doornik en Kortijk en de E42 van Doornik richting Mons. Volgens mij behoren bepaalde stroken hiervan tot de allerslechtste asfalt van het land. Ook bepaalde stroken op de E411 zijn een ramp. Ik heb soms echt rond de putten moeten sturen.

Toevallig allemaal in Wallonië?

De snelwegen in Vlaanderen gaan allemaal de goede richting uit. Zelfs de oude betonplaten storen me niet gigantisch. Maar wat ik op de E403, E42 en E411 tegenkom kan echt niet.

Dit heb ik dus ook quasi dagelijks voor. Daarstraks ook weer. 4 rijstroken open op de E40. Bijna geen kat die helemaal rechts rijdt. Zelfs camions die lekker blijven rijden op de tweede rijstrook :wtf: Ik rij ondertussen wel mooi rechts tegen 100 a 110 CC. Ja, dan steek ik hier en daar ook een paar voertuigen voorbij die links van mij trager rijden.
Raar maar waar: Als iemand 70km/u rijdt op het rijvak links van jou en jij rijdt die bestuurder daardoor rechts voorbij dan ben je strafbaar.
Rijd je echter 69km/u zodat jij die bestuurder daardoor niet voorbij rijdt, dan ben jij eveneens strafbaar want de minimumsnelheid op de autostrade is 70km/u.

Als er dan maar twee stroken zijn, dan ben je wettelijk in dat scenario ALTIJD strafbaar volgens de wegcode. :tongue:

Nu goed, in praktijk gaan ze u hiervoor nooit beboeten maar bovenstaande is dus een 'gat' in de wetgeving.

Laatst bewerkt:
De E403 tussen Doornik en Kortijk en de E42 van Doornik richting Mons. Volgens mij behoren bepaalde stroken hiervan tot de allerslechtste asfalt van het land. Ook bepaalde stroken op de E411 zijn een ramp. Ik heb soms echt rond de putten moeten sturen.

Toevallig allemaal in Wallonië?

De snelwegen in Vlaanderen gaan allemaal de goede richting uit. Zelfs de oude betonplaten storen me niet gigantisch. Maar wat ik op de E403, E42 en E411 tegenkom kan echt niet.
Die zijn echt vreselijk ja... Ik doe heel af en toe dat traject om naar Mariembourg te rijden en tis echt een drama... In de regen zijn die stroken ook levensgevaarlijk (maar komt nu mss ook wel omda mijn auto nie meer zo grippy is in de regen, tijd voor een nieuwe volgend jaar).

Raar maar waar: Als iemand 70km/u rijdt op het rijvak links van jou en jij rijdt die bestuurder daardoor rechts voorbij dan ben je strafbaar.
Rijd je echter 69km/u zodat jij die bestuurder daardoor niet voorbij rijdt, dan ben jij eveneens strafbaar want de minimumsnelheid op de autostrade is 70km/u.

Als er dan maar twee stroken zijn, dan ben je wettelijk in dat scenario ALTIJD strafbaar volgens de wegcode. :tongue:
Ik heb geen goesting om de wegcode erbij te pakken, en ik twijfel of de minimumsnelheid 70 km/h is, of dat een voertuig op de autostrade minimum 70 km/h moet kunnen rijden. Als ik moet gokken is de minimumsnelheid er wel. Maar dan is het wel in elk geval zo dat die enkel geldt als de situatie het toe laat. Dat is in jouw voorbeeld duidelijk niet het geval, en je bent dan ook niet in fout als je er rechts aan 69 km/h schuin achter gaat hangen.

Het zou nogal iets zijn als je verplicht zou worden om tegen minstens 70 km/u door een dichte mistbank of op een ondergensneeuwde autostrade te moeten rijden.

Het zou nogal iets zijn als je verplicht zou worden om tegen minstens 70 km/u door een dichte mistbank of op een ondergensneeuwde autostrade te moeten rijden.
Mist of sneeuw geeft je geen vrijgeleide om 60km/u te rijden hoor, zie de wegcode artikels hieronder. Maar natuurlijk als de omstandigheden dusdanig slecht zijn dat 70km/u niet mogelijk is, dan gaat niemand daar iets van zeggen en gaat niemand u beboeten ..

Behalve wanneer een lagere snelheid wordt opgelegd door het verkeersbord C43, mag geen enkele bestuurder op een autosnelweg met een lagere snelheid rijden dan 70 km per uur. Hij moet evenwel zijn snelheid regelen overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.1.

Een agent zal artikel 10.2 toepassen in het geval dat een andere bestuurder te traag rijdt op het linkse rijvak en jou normaal gezien niet beboeten. Maar echt 100% duidelijk of sluitend is de wegcode niet.

Laatst bewerkt:
Mist of sneeuw geeft je geen vrijgeleide om 60km/u te rijden hoor, zie de wegcode artikels hieronder. Maar natuurlijk als de omstandigheden dusdanig slecht zijn dat 70km/u niet mogelijk is, dan gaat niemand daar iets van zeggen en gaat niemand u beboeten ..
Ik heb al 30 km/u moeten rijden op de snelweg. Een paar jaar geleden was er ineens een enorme stortregen, zodanig hard dat mijn ruitenwissers op de snelste stand zelfs niets meer hielpen. Iedereen was toen super traag aan het rijden, omdat je letterlijk bijna niets meer zag.

Ik heb al 30 km/u moeten rijden op de snelweg. Een paar jaar geleden was er ineens een enorme stortregen, zodanig hard dat mijn ruitenwissers op de snelste stand zelfs niets meer hielpen. Iedereen was toen super traag aan het rijden, omdat je letterlijk bijna niets meer zag.
Ik denk dat je dan beter op de pechstrook kan rijden/wachten. Want je weet nooit dat er iemand achter je nog 70+ rijdt.
Ik denk zelfs dat dit nog eens is voorgevallen tijdens zware mist op de A19 richting Ieper, waarbij degene die te traag reed in fout gesteld was.

Ik denk dat je dan beter op de pechstrook kan rijden/wachten. Want je weet nooit dat er iemand achter je nog 70+ rijdt.
Ik denk zelfs dat dit nog eens is voorgevallen tijdens zware mist op de A19 richting Ieper, waarbij degene die te traag reed in fout gesteld was.
Achteraf gezien was dit misschien veiliger geweest, maar was zodanig slecht zicht dat ik niet echt durfde bewegen uit mijn vak. Dus bleef dan maar rechtdoor rijden.

Een 10-tal jaar geleden nog geweten dat er zoveel sneeuw lag op de E40 dat iedereen daar ook 30 km/u reed - of zelfs nog minder...
Nochtans geen dramatische sneeuwval en zeker op rechte stukken was zo traag rijden niet noodzakelijk (op afritten geen overbodige luxe, die dag zijn er ook een paar rechtdoor gereden op 90° bochten), maar de realiteit was dat het gewoon 1 of 2 constante rijen aan zo'n snelheid waren.

Een 10-tal jaar geleden nog geweten dat er zoveel sneeuw lag op de E40 dat iedereen daar ook 30 km/u reed - of zelfs nog minder...
Nochtans geen dramatische sneeuwval en zeker op rechte stukken was zo traag rijden niet noodzakelijk (op afritten geen overbodige luxe, die dag zijn er ook een paar rechtdoor gereden op 90° bochten), maar de realiteit was dat het gewoon 1 of 2 constante rijen aan zo'n snelheid waren.
We hebben hier zo een recht stuk op de E40 aan afrit Helecine wat door de vorm van de baan of whatever supergevaarlijk is als het glad is.
Laatste keer deftige sneeuw reden we ook 40km/u naar huis en op het middenvak kwam een audi ons tegen het dubbele voorbij.
Zei nog tegen mijn gezin, diene heeft prijs ter hoogte van de afrit. Hij stond dus in de breedte in het bosje tussen de afrit en de pechstrook tegen een boom geknald.

Ja dit dus. Levensgevaarlijk voor degenen achter u die wel beter kunnen zien.

Mijn voornaamste ergernis de laatste tijd zijn de gigantische kuilen in de weg overal. Het is nog nooit zo erg geweest. Ik ben héél blij dat ik 18" velgen heb momenteel want ik heb een paar reusachtige klappen verwerkt de afgelopen weken. Wissel je van baanvak, komt daar ineens een reusachtige put tevoorschijn achter de voorligger en ben je de toestand van je velgen aan het inbeelden tot je stilstaat.

Het is echt wel erg de laatste tijd.

Mijn voornaamste ergernis de laatste tijd zijn de gigantische kuilen in de weg overal. Het is nog nooit zo erg geweest. Ik ben héél blij dat ik 18" velgen heb momenteel want ik heb een paar reusachtige klappen verwerkt de afgelopen weken. Wissel je van baanvak, komt daar ineens een reusachtige put tevoorschijn achter de voorligger en ben je de toestand van je velgen aan het inbeelden tot je stilstaat.

Het is echt wel erg de laatste tijd.

Toevallig op één van deze snelwegen? :p

Terug
Bovenaan