De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Toevallig op één van deze snelwegen? :p
Erger, allemaal in Vlaanderen gespot en gelukkig maar twee op de autosnelweg.

Maar ik vrees dat het overal zo is.

Ene die 3x een voorrang van rechts negeert aan 60 km/u terwijl je er maar 30 mag rijden. Allemaal terwijl hij bezig is op zijn gsm. Houdt zijn gsm zo op ooghoogte, want dat is veiliger hé. Ik claxonneer omdat die m'n voorrang op zo'n manier gewoon afneemt. Begint meneer tergend traag te rijden en verder te tokkelen op de gsm. Het stond hem precies niet aan. Arrogant ventje.

Dat zijn dezelfde die moord en brand schreeuwen als er dan plots ene uitstapt en komt vragen wat het probleem is. "Uitstappen = verkeersagressie". Mijn kloten.

Ik denk dat je dan beter op de pechstrook kan rijden/wachten. Want je weet nooit dat er iemand achter je nog 70+ rijdt.
Ik denk zelfs dat dit nog eens is voorgevallen tijdens zware mist op de A19 richting Ieper, waarbij degene die te traag reed in fout gesteld was.
Bwoa, 'k heb dat ook al eens voorgehad (misschien dezelfde zware stortregen, was ook paar jaar geleden). Niemand reed toen 70+, 't was 's avonds laat en de halve ring van Antwerpen stond onder water.

Ene die 3x een voorrang van rechts negeert aan 60 km/u terwijl je er maar 30 mag rijden. Allemaal terwijl hij bezig is op zijn gsm. Houdt zijn gsm zo op ooghoogte, want dat is veiliger hé. Ik claxonneer omdat die m'n voorrang op zo'n manier gewoon afneemt. Begint meneer tergend traag te rijden en verder te tokkelen op de gsm. Het stond hem precies niet aan. Arrogant ventje.

Dat zijn dezelfde die moord en brand schreeuwen als er dan plots ene uitstapt en komt vragen wat het probleem is. "Uitstappen = verkeersagressie". Mijn kloten.
Dat soort figuren gewoon asap inhalen en verder niet naar omkijken. Als je er achter blijft rijden, ga je al je haren uitgetrokken hebben tegen dat je thuis bent, of uit colère hem gewoon geramd hebben.

Dat soort figuren gewoon asap inhalen en verder niet naar omkijken. Als je er achter blijft rijden, ga je al je haren uitgetrokken hebben tegen dat je thuis bent, of uit colère hem gewoon geramd hebben.
Hoe ga je iemand inhalen die al 60 rijdt in een zone 30? 70 gaan rijden in een zone 30?

News flash: een zone dertig is niet oneindig...
No shit sherlock.

De “ambetanterik” reed al 60 in een zone 30.
Die zone 30 gaat normaal naar 50 gaan.
Er vanuitgaande dat hij 60 blijft rijden, moet je nog steeds 70 in een zone 50 gaan doen.

Echter gaan zo figuren vermoedelijk geen 60 rijden in een zone 50.

Los daarvan begrijpen dit soort figuren een inhaalbeweging als een aanval op hun ego, waardoor die nog wat kan gaan bumperkleven als jij inhaalt.

No shit sherlock.

De “ambetanterik” reed al 60 in een zone 30.
Die zone 30 gaat normaal naar 50 gaan.
Er vanuitgaande dat hij 60 blijft rijden, moet je nog steeds 70 in een zone 50 gaan doen.

Echter gaan zo figuren vermoedelijk geen 60 rijden in een zone 50.

Los daarvan begrijpen dit soort figuren een inhaalbeweging als een aanval op hun ego, waardoor die nog wat kan gaan bumperkleven als jij inhaalt.
Wat zo een figuren denken van een inhaalbeweging zal me aan mijn reet roesten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Los van het overdreven taalgebruik, ik zou nooit doelbewust een gsm tokkelaar achter mij willen hebben, liever voor mij dan..
Goed punt. Ik hou het voortaan ook liever zo.

Je kan natuurlijk ook altijd de persoon in kwestie achtervolgen tot bij hem thuis om vervolgens enkele weken te scouten en na te gaan waar hij werkt, slaapt en sport. Om hem dan op het juiste moment te ontvoeren en dood te martelen. In stukken snijden en oplossen in zuur in de badkuip. Daarna uitgieten in de beek.

Nee, dat is een grapje. Ik heb geen bad.

Ritsen is en blijft moeilijk

Vanmorgen een oudere vrouw voor me op het linkse rijvak, wilt ipv door te rijden tot het eind al in het begin rechts invoegen waardoor links en rechts alles moet stilstaan. Om dan op het eind van de ritsstrook er niemand te willen tussen laten en tegen haar voorligger te plakken

Als ge het nu nog niet weet deponeer dan uw rijbewijs in de dichtstbijzijnde vuilbak aub

Vorige week donderdag toch nog eens een staaltje gezien van compleet nutteloos en gevaarlijk gedrag. Vertraagd verkeer op de R0 (what else is new), en op het viaduct van Vilvoorde dus aanschuiven. Ik doe dat links, omdat dit zeker daar het snelste is als je gewoon blijft rechtdoor rijden, en al de rijstroken stonden toch vol.

Achter mij een Tesla model X die al een tijdje in mijn gat aan het boren was, ik kon zijn koplampen niet eens meer zien. We reden op dat moment misschien 30 km/u maar ik zie het nut niet om in het gat van de persoon voor me gaan te boren. Begint die Tesla ook uiterst links te rijden, alsof het iets uithaalt als je half buiten de baan rijdt.

Op een bepaald moment schiet die mij langs rechts voorbij om zich voor me in het (te kleine) gat tussen mij en mijn voorligger te gooien, waardoor ik plots moest remmen. Winst? Compleet geen vermits de baan gewoon vol zat. En daarvoor wordt ik dan bijna van de baan gereden.

Vorige week donderdag toch nog eens een staaltje gezien van compleet nutteloos en gevaarlijk gedrag. Vertraagd verkeer op de R0 (what else is new), en op het viaduct van Vilvoorde dus aanschuiven. Ik doe dat links, omdat dit zeker daar het snelste is als je gewoon blijft rechtdoor rijden, en al de rijstroken stonden toch vol.

Achter mij een Tesla model X die al een tijdje in mijn gat aan het boren was, ik kon zijn koplampen niet eens meer zien. We reden op dat moment misschien 30 km/u maar ik zie het nut niet om in het gat van de persoon voor me gaan te boren. Begint die Tesla ook uiterst links te rijden, alsof het iets uithaalt als je half buiten de baan rijdt.

Op een bepaald moment schiet die mij langs rechts voorbij om zich voor me in het (te kleine) gat tussen mij en mijn voorligger te gooien, waardoor ik plots moest remmen. Winst? Compleet geen vermits de baan gewoon vol zat. En daarvoor wordt ik dan bijna van de baan gereden.
Dat zijn mensen die gatachterlijk zijn. Heeft hij zijn pinker niet nog eens uitgestoken naar links ook? Om te tonen dat hij u wilt passeren? Of flikkeren met de lichten. Dat zorgt meteen voor meer ruimte.

Ik krijg dus het schijt van mijn remmen. Nieuwe remblokken. Die remmen 'piepen' enorm wanneer ik traag afrem. Aanschuiven in de dorpskern, ik ben precies een tram. De ene dag is het er, de andere dag veel minder.

Garagist steekt het op Audi, dat zou een gekend probleem zijn. Heeft de remblokken wat bij geschuurd ofzo. Dan was het een week of 2 weg. Nu is het terug.

Iemand tips?

Uiteraard kan je aan elke SUV een zekere "score" gaan geven, en zal de ene slechter zijn dan de andere. Maar de SUV wordt in het algemeen wel gekenmerkt door allerlei zaken die de veiligheid van andere weggebruikers op het spel zetten.

Bovendien creëert het een (door mezelf reeds lang voorspeld) sneeuwbaleffect.
Tis tijd om 1 van uw kruisvaarden te stoppen:

“SUV’s zijn dodelijker dan andere auto’s”: klopt dat?

De meeste SUV’s zijn ondanks hun groter formaat niet gevaarlijker dan andere personenwagens. Dat blijkt uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (VIAS).

Dit gaat enkel om de kleine en middelgrote SUV's, enkel en alleen over Belgische cijfers. Waarom heeft men enkel de kleine en middelgrote SUV's getest, waarvan je natuurlijk op voorhand weet dat het probleem zich daar minder zal manifesteren?
Bovendien zegt men zelf dat een gemiddelde SUV jonger is en dus met meer veiligheidssnufjes uitgerust dan de gemiddelde andere wagen. Dat is dan een tweede factor die de SUV in een beter daglicht stelt dan hetgeen we hier willen onderzoeken.

Ik heb altijd gezegd dat de grootte en de massa van dergelijke auto's het grote probleem is. En dan gaan men uitgerekend de "SUV's" testen met een kleine grootte en kleine massa? Vreemde insteek.

Om mijn punt te bewijzen moet je dus naar de grotere SUV's en pick-up trucks kijken. Je weet wel, de pick-up truck die populairder is dan ooit. Er rijden momenteel dubbel zoveel pick-ups rond als 10 jaar geleden. Want ondanks hun grotere uitstoot, groter gevaar, ... zijn ze in dit apenland fiscaal voordeliger.

Welnu, over die grote SUV's en pick-ups is veel uitgebreider en serieuzer onderzoek gedaan dan dat van het VIAS in België, en wel met volgende conclusie uit uw zelfde artikel:

Tegendeel​

Het onderzoek staat haaks op verschillende eerdere studies. Met name onderzoeken in de Verenigde Staten wezen uit dat het risico op overlijden van voetgangers die worden aangereden door een SUV twee tot drie keer zo groot zou zijn in vergelijking met een gewone auto. Het gaat daarbij echter in veel gevallen om extreem hoge en grote SUV’s met weinig veiligheidsvoorzieningen.

Zie ook mobiliteitsexpert Dirk Lauwers en zijn vele publicaties.

Daarenboven is het ook pure fysica en pure logica: het punt van impact op het zwaartepunt van de zwakke gebruiker is determinerend om over de auto geslingerd te worden, dan wel onder de wagen terecht te komen. Hoe hoger de auto, hoe meer kans dat een zwakke weggebruiker boven zijn zwaartepunt wordt geraakt en dus onder de auto terecht komt. Opnieuw: zie quasi alle publicaties daaromtrent.

En dan hebben we het nog niet gehad over alle andere negatieve aspecten van grote SUV's en pick-up trucks:
- Sommigen kunnen zelfs geen kinderen zien lopen voor hun capeau, omdat ze te hoog zijn. Zie ongeval aan een crèche vorig jaar.
- Het beperkt het zicht voor de achterliggende bestuurders, waardoor er aanzienlijk meer kans is op kop-staartaanrijdeningen
- Hoe hoger de wielbasis, hoe sneller men over vluchtheuvels kan rijden
- Hoe hoger de wielbasis, hoe makkelijker men de weginrichting kan negeren: verhogingen, trottoirs, ... worden dan ook aanzienlijk vaker genegeerd door grote SUV's en pick-ups.
- De kinetische energie van een bewegend voorwerp is rechtevenredig met de massa. Dit vertaalt zich in een hogere onveiligheid voor andere weggebruikers bij een botsing.
- Enzovoort.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan