De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

BLIJF
OP
UW
EIGEN
WEGHELFT
:angry:

Ik snap dat niet. Hoeveel mensen er op of over de lijn rijden, zelfs op rechte stukken en blinde bochten. Zien die dan zelf niet dat ze recht op een tegenligger afgaan? En het is niet omdat ze snel rijden, want in de bochten rij ik er met godbetert een V70 iedereen af die zijn bochten snijdt, terwijl ik netjes in mijn vak blijf.
Of iemand inhalen die zo rijdt, echt, het niveau van onze chauffeurs zakt precies elke maand een beetje meer.

Klopt!
Nu ik heb afgerond in mijn vorig bericht, het was ook 0,32€c, en dan nog omdat ik de goedkoopste in de buurt heb genomen (1.639€/l), de meeste zitten hier rond de 1.770€/l en dan loopt het verschil op tot 46!cent per liter met vorig jaar.

Onder de 7liter is nog doenbaar denk ik, geen flauw idee waar het omslagpunt ligt met huidige stroomprijzen.
Onze staat nu na 20.000km op 8.1l gemiddeld, en dan heb ik de laatste maanden gereden als een bompa in eco modus en dat is niet waarvoor ik de auto heb gekocht :)

Net de berekening gemaakt: 1328km sinds 01/01 dus ik rij nu aan gemiddeld 15€ per 100km.
Ik zag @HUSKE een berekening maken in het Tesla? topic. Die kwam met stroomprijzen van 45cent (18kWh/100km) aan 8€ per 100km (@ugar zijn Tesla is waarschijnlijk nog zuiniger).
Op die manier heb ik op die dikke maand al bijna 100€ meer betaald, doet er nog de wegentaks bij van begin dit jaar dan zit ik op 130€ verschil.
En dan reken ik men onderhoud nog nie mee van volgende maand.
Ik heb gewoon de prijzen gebruikt van het tankstation waar ik zo goed als altijd ga tanken (Esso Bruno). Dat is niet het goedkoopste hier in de buurt (dat is Dats), maar ook zeker niet het duurste (toch niet overdag in de week wanneer ik ga tanken).

Ik vind onder de 7 liter wel heel goed voor een auto met 205 pk, toen ik de auto kocht was mijn gedacht "met alles onder de 8 liter ben ik tevreden". Rijden als een bompa doe ik niet, en een eco modus heb ik niet (enkel comfort, normaal, sport en gepersonaliseerd). Ik rij wel minder in sport stand als vroeger, maar dat gebeurd toch nog wel geregeld eens, meestal gewoon comfort.
Als ik echt zuinig wil rijden dan kom ik aan of zelfs onder de 6 liter die hij op papier zou moeten verbruiken, maar dat hou ik niet lang vol.

Wanneer ge thuis kunt laden komt elektrisch normaal gezien wel voordeliger uit.
Als daar nog zonnepanelen bij komen en je kan geregeld overdag laden geeft dat nog een extra voordeel uiteraard.
De wegentaks moet hier nog komen (vorig jaar was dat net geen 260 euro) en mijn onderhoud in januari was 428 euro (duurste onderhoud tot nu toe was 457 euro vorig jaar).
Maar een elektrische auto is natuurlijk ook wel een stuk duurder in aankoop en dat moet je ook wel meenemen in je berekening.
Ik rijd nu toch zo weinig dat ik maar elke maand eens hoef te gaan tanken. Dus ik rijd dan gewoon zonder te kijken naar het verbruik.
Bij mij is dat ook ongeveer om de maand. Ik let ook niet echt op mijn verbruik, in de zin van dat ik mijn rijstijl ervoor ga aanpassen om zuiniger te gaan rijden.
Maar ik hou wel mijn verbruik bij, net al alle andere gegevens ivm kosten aan de auto.

Gisteren toch serieuze toeren meegemaakt.
2 vaksbaan waar je 70 km/u mag. Op het einde splitst de weg af naar links. Wie rechts aanhoudt gaat rechtdoor. Helemaal op het einde komt er van links nog een 3de vak bij die uiteindelijk links afsplitst. Maar dat laatste doet er niet veel toe.

Spits, heel druk. Bijna iedereen (waaronder mezelf) moet rechtdoor en blijft dus rechts rijden. Lang op voorhand beginnen mensen met voorsorteren. Uiteindelijk heb je dus zowel links als rechts bijna lege vakken en in het midden een lange trein wagens die aan 60-70 km/u bollen.

Plots komt er een wagen van links die veel te snel rijdt. Zonder boe of ba steekt hij z'n pinker uit terwijl hij gaat invoegen tussen die voor mij en de wagen voor hem. Daar was al veel te weinig plaats tussen + iedereen begint te vertragen omdat er op het einde een bocht is. Gevolg: die voor mij moet echt alles toegooien want diegene die invoegt (aan te hoge snelheid) moet ook los op de rem gaan. Gelukkig liet ik genoeg afstand. Camionette achter mij had dat minder ingeschat en gooit ook alles dicht, and so on over de ellenlange rij wagen.

Maar dan...

De chauffeur voor mij was (heel terecht) gefrustreerd. Die heeft getoeterd en eens met z'n lichten gefaard. Dat zinde de roekeloze chauffeur niet. Plots gooit hij dus alles dicht TOT STILSTAND. Die voor mij doet hetzelfde en moet uitwijken op een ander vak. Ik had erop geanticipeerd, omdat ik reeds te hard geschrokken had van z'n vorig manoeuvre. Camionette achter mij had dit gelukkig ook in de mot, alhoewel hij toch extreem dicht tegen mij tot stilstand kwam. Achter de camionette hebben verschillende wagens moeten uitwijken op de andere rijvakken, zowel rechts als links.

Je moet altijd op tijd kunnen stoppen, akkoord. Maar wat iemand bezielt om een rij met +40 wagens zomaar te doen stoppen en zo iedereen in gevaar breng te brengen, snap ik niet.

Verder was er weer een afsplitsing en ben ik naast die wagen gaan rijden. Daar zat ne jonge kerel met z'n kap aan heel stoer te wezen.

Als je hier spreekt over uitstappen dan is dat moord en brand, maar ik kan heel goed begrijpen dat mensen in bepaalde situaties verhaal gaan halen.

NE LAP ROND Z'N OREN JA.

Niet echt een ergernis op de weg, maar ik erger mij aan de jaarlijkse verkeersbelasting.
Ik ben aan het kijken voor een tof autootje voor er bij, euro 3, paar duizend euro.
Blijkt dat die jaarlijkse verkeersbelasting niet zakt naarmate de auto ouder wordt. En je wordt ook nog eens op CC inhoud belast, dat je auto nu 1liter is met 150co2 uitstoot of 2liter is met 150co2 uitstoot zou toch geen zak mogen uitmaken?
Waar slaat die belasting nu op :wallbash:
Oude wagens worden zo echt keihard de markt uitgeprijsd. Je zit al met extra onderhoudskosten er aan. En dan de belachelijke LEZ die voor enorme waardevermindering zorgt...
Ik ben echt zo blij dat ik genoeg verdien om dat wel aan te kunnen, maar iemand die elke euro 2x moet omdraaien wordt toch echt keihard gekloot door de overheid.
Tzal er naar uitzien dat ik ipv paar duizend euro het dubbele zal betalen eerder om een euro 4 wagen te hebben die wat minder kost aan belasting.

Honderden SUV’s besmeurd in centrum Gent: “Puur vandalisme”

Dit is de één van de redenen waarom ik een trotse Gentenaar ben. Only in Ghent. :laugh:

Zeer terechte aanklacht, gebracht op een ludieke manier.
Ludieke manier? Ik heb ooit een ei op mijn auto gekregen (nooit geweten waarom, in Gent zijn ze tenminste nog duidelijk), en na eventjes bakken in de zon was dat dus een mooie doffe plek op de lak. De dader dacht misschien ook dat het ludiek was en zonder schade.

Dat is gewoon vandalisme, en dat hoort niet thuis in de maatschappij.

Maar allee, tof dat ge trots zijt op de Gentse criminaliteit. :thumb:

Honderden SUV’s besmeurd in centrum Gent: “Puur vandalisme”

Dit is de één van de redenen waarom ik een trotse Gentenaar ben. Only in Ghent. :laugh:

Zeer terechte aanklacht, gebracht op een ludieke manier.
Ik ga toch niet akkoord met die mensen hun aanpak ze. Moesten het enkel die stickers zijn, zou ik het nog opt randje oké vinden, maar om die smeerlapperij op de auto's te smeren vind ik erover. Blijft met uw poten van andermans eigendom af. Twee van hun aanklachten vind ik al heel twijfelachtig: suv's maaien fietsers van de weg en raken de vitale delen van voetgangers? Precies dat dat dagelijkse kost is. Die groep klinkt eerder als een bende die nie kan verdragen dat er mensen zijn met een dikke bak. En nee ik heb zelf geen suv

Niet echt een ergernis op de weg, maar ik erger mij aan de jaarlijkse verkeersbelasting.
Ik ben aan het kijken voor een tof autootje voor er bij, euro 3, paar duizend euro.
Blijkt dat die jaarlijkse verkeersbelasting niet zakt naarmate de auto ouder wordt. En je wordt ook nog eens op CC inhoud belast, dat je auto nu 1liter is met 150co2 uitstoot of 2liter is met 150co2 uitstoot zou toch geen zak mogen uitmaken?
Waar slaat die belasting nu op :wallbash:
Oude wagens worden zo echt keihard de markt uitgeprijsd. Je zit al met extra onderhoudskosten er aan. En dan de belachelijke LEZ die voor enorme waardevermindering zorgt...
Ik ben echt zo blij dat ik genoeg verdien om dat wel aan te kunnen, maar iemand die elke euro 2x moet omdraaien wordt toch echt keihard gekloot door de overheid.
Tzal er naar uitzien dat ik ipv paar duizend euro het dubbele zal betalen eerder om een euro 4 wagen te hebben die wat minder kost aan belasting.
Dit is inderdaad schandalig aan het worden. Gezinnen met lagere inkomsten en waarbij nu de auto moet vervangen worden zijn een zwaar slachtoffer van de ridicule taxatie van wagens. Hoest nu maar steeds belachelijkere bedragen op voor oudere en dus betaalbare wagens wanneer je die inschrijft. En het is écht allemaal onbetaalbaar aan het worden voor steeds meer gezinnen. Je zit al héél snel aan +1000,00 EUR aan eerste in verkeersstelling en dan +500,00 EUR per jaar. Dat is énorm veel voor een zuiver functionele wagen die noodzakelijk is in België. En het feit dat je al ridicuul veel taksen e.d.m. betaalt op benzine en waarbij ze enkel méér bijkletsen en nooit iets er van afnemen. En reken daar ook de schandalige energieprijzen bij.

In tussentijd zit ik in een monster dat meer verbruikt en vervuilt en waarvoor ik in totaal al 0 euro verkeersbelasting heb betaald.

En dan hebben we het nog niet over het constant het geweer van schouder veranderen door mensen volop aan te raden om diesels te pakken, die mensen vervolgens af te straffen, hybrides aanprijzen en die ook vervolgens af te straffen en om dan uiteindelijk elektrische wagens te pushen. Die zijn dan nog belachelijk duur, behalve voor zelfstandigen/bedrijven, het is economische crisis én je weet dat ze u weldra gaan pakken op basis van vermogen ofzo. Als je ook kijkt naar hoe snel ze die evoluties door ons strot hebben geramd is het duidelijk dat het niet voor ons welzijn of voor onze gezondheid was. En bij elk van die stappen zijn het steeds de reeds gepriviligeerde mensen die hebben kunnen profiteren van die 'gunstige' maatregelen terwijl voor anderen de zaken telkens wat meer onbetaalbaar werden.

De toekomst ziet er niet echt rooskleurig uit op dat vlak. Ik kan je vertellen dat veel gezinnen nu al op hun tandvlees zitten (of erger). Maar in onze parlementen zijn ze nog steeds tijd aan het verspillen met al dan niet kernenergie uit te sluiten bijvoorbeeld. Intussen is Frankrijk nog meer aan het investeren daarin, omdat het nu eenmaal duidelijk nodig is. Vele gezinnen zijn gewoon op een jaar tijd een volledig maandloon kwijt op vlak van uitgeefbaar vermogen. Dus jaar na jaar wordt de greep van Franse energieleveranciers op onze ballen strakker en strakker.

Ludieke manier? Ik heb ooit een ei op mijn auto gekregen (nooit geweten waarom, in Gent zijn ze tenminste nog duidelijk), en na eventjes bakken in de zon was dat dus een mooie doffe plek op de lak. De dader dacht misschien ook dat het ludiek was en zonder schade.

Dat is gewoon vandalisme, en dat hoort niet thuis in de maatschappij.

Maar allee, tof dat ge trots zijt op de Gentse criminaliteit. :thumb:
Ja, geen schade berokkenen is wel een voorwaarde. Anders trek ik mijn sympathie terug in.

Maar iets afwasbaar kan toch niet erg zijn voor een SUV? Die worden toch gebruikt om elke dag door het slijk te rijden op onze talloze onverharde wegen hier in Vlaanderen? Dat was toch de reden waarom ze 4x4 nodig hebben, hoog op hun poten staan, brede wielkasten, ...?! Die extra vlekken ga je nooit zien tussen al dat slijk, daar ben ik van overtuigd. ;)

Zielig, gewoon zielig.

Jaloezie is toch een verschrikkelijk lelijk ding

De tijd dat een SUV meer kost dan een andere wagen ligt toch al meer dan 10 jaar achter ons dacht ik? Daarenboven werden ook geen dure sportwagens geviseerd ofzo. Heeft dus niets met kostprijs of jaloezie te maken. Alleen met de veiligheid van alle weggebruikers.

Alleen met de veiligheid van alle weggebruikers.
Ja, want iedere SUV rijder is roekeloos. Als het om de grootte gaat kan je iedere vrachtwagen, camionet, minivan, enz. dan ook viseren.

Ik vind het maar triestig.

Weetje, BMW rijders zijn van de eerste tot de laatste heel agressieve chauffeurs. Laten we vannacht alle BMW's bekladden. :thumb:

Ja, geen schade berokkenen is wel een voorwaarde. Anders trek ik mijn sympathie terug in.

Maar iets afwasbaar kan toch niet erg zijn voor een SUV? Die worden toch gebruikt om elke dag door het slijk te rijden op onze talloze onverharde wegen hier in Vlaanderen? Dat was toch de reden waarom ze 4x4 nodig hebben, hoog op hun poten staan, brede wielkasten, ...?! Die extra vlekken ga je nooit zien tussen al dat slijk, daar ben ik van overtuigd. ;)

De tijd dat een SUV meer kost dan een andere wagen ligt toch al meer dan 10 jaar achter ons dacht ik? Daarenboven werden ook geen dure sportwagens geviseerd ofzo. Heeft dus niets met kostprijs of jaloezie te maken. Alleen met de veiligheid van alle weggebruikers.
De laatste jaren zijn er steeds meer kleinere SUV's op de markt gekomen, dus er zijn evengoed heel wat SUV's die lichter zijn dan sedans. Dat hoeft dus al geen argument meer te zijn om alle SUV's dan maar te gaan bekladden.

Het punt van impact kan wel meespelen bij zwakke weggebruikers. Maar daar zou je dan bvb. ook kunnen kiezen voor wagens met bepaalde veiligheids- en detectiesystemen die de bestuurder helpen dat te vermijden. Dus ook geen reden om zomaar alle SUV's te gaan bekladden...

Terug
Bovenaan