De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Juist effe opgezocht, in mijn geval zelfs een verschil van 0,35€ ten opzichte van vorig jaar.
Iets anders ja, maar wat he. Ik wou enkele jaren terug mijn Megane GT nog inruilen voor iets met een potentere motor, nu ben ik wel blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik denk toch dat ik nog een tijdje met deze ga verder rijden en dan uitkijken naar een ev, zo een Kia ev6 bijvoorbeeld.
Ja ik heb gekeken op 14/02 vorig jaar, kan zijn dat het enkele weken vroeger nog goedkoper stond.
Morgen eens kijken hoe het stond eind 2020 toen ik hem kocht.

Als er nu iets anders moet komen is het ook elektrisch inderdaad. Ik zit nu wel in het foute topic maar zelfs met een prijs aan publieke laders van 0,39€c kom je goedkoper uit (afhankelijk van het verbruik) wat verbruikt jouwe nu ?
Minder/goedkoper onderhoud, geen verkeersbelasting

Ja ik heb gekeken op 14/02 vorig jaar, kan zijn dat het enkele weken vroeger nog goedkoper stond.
Morgen eens kijken hoe het stond eind 2020 toen ik hem kocht.

Als er nu iets anders moet komen is het ook elektrisch inderdaad. Ik zit nu wel in het foute topic maar zelfs met een prijs aan publieke laders van 0,39€c kom je goedkoper uit (afhankelijk van het verbruik) wat verbruikt jouwe nu ?
Minder/goedkoper onderhoud, geen verkeersbelasting
Mijn vergelijking was 27/01/21 met 26/01/22 (de laatste keer dat ik tot nu toe getankt heb.
Eind 2020 stond de prijs nog iets lager.

Ik zit aan een gemiddeld verbruik van 7,2 liter over de 5 jaar dat ik de auto nu heb.
De laatste tijd zit zelfs meestal onder de 7 liter.

De prijzen van de publieke laadpalen gaan ook wel omhoog met de stijgende elektriciteitsprijzen.
Een trage laadpaal zal tegenwoordig rond de 35 tot 40 cent zitten denk ik, maar bij een snellader zit je toch snel aan 60 tot 80 cent, tesla is hierop de enige uitzondering die nog vrij lage prijzen heeft voor zijn superchargers (al ken ik de huidige prijzen bij tesla ook niet meer).
Minder en goedkoper onderhoud klopt wel, maar geen verkeersbelasting, dat gaat ook niet blijven duren vrees ik. Het geld moet ergens van komen als er meer en meer mensen voor een ev gaan kiezen.

Mijn vergelijking was 27/01/21 met 26/01/22 (de laatste keer dat ik tot nu toe getankt heb.
Eind 2020 stond de prijs nog iets lager.

Ik zit aan een gemiddeld verbruik van 7,2 liter over de 5 jaar dat ik de auto nu heb.
De laatste tijd zit zelfs meestal onder de 7 liter.

De prijzen van de publieke laadpalen gaan ook wel omhoog met de stijgende elektriciteitsprijzen.
Een trage laadpaal zal tegenwoordig rond de 35 tot 40 cent zitten denk ik, maar bij een snellader zit je toch snel aan 60 tot 80 cent, tesla is hierop de enige uitzondering die nog vrij lage prijzen heeft voor zijn superchargers (al ken ik de huidige prijzen bij tesla ook niet meer).
Minder en goedkoper onderhoud klopt wel, maar geen verkeersbelasting, dat gaat ook niet blijven duren vrees ik. Het geld moet ergens van komen als er meer en meer mensen voor een ev gaan kiezen.
Klopt!
Nu ik heb afgerond in mijn vorig bericht, het was ook 0,32€c, en dan nog omdat ik de goedkoopste in de buurt heb genomen (1.639€/l), de meeste zitten hier rond de 1.770€/l en dan loopt het verschil op tot 46!cent per liter met vorig jaar.

Onder de 7liter is nog doenbaar denk ik, geen flauw idee waar het omslagpunt ligt met huidige stroomprijzen.
Onze staat nu na 20.000km op 8.1l gemiddeld, en dan heb ik de laatste maanden gereden als een bompa in eco modus en dat is niet waarvoor ik de auto heb gekocht :)

Net de berekening gemaakt: 1328km sinds 01/01 dus ik rij nu aan gemiddeld 15€ per 100km.
Ik zag @HUSKE een berekening maken in het Tesla? topic. Die kwam met stroomprijzen van 45cent (18kWh/100km) aan 8€ per 100km (@ugar zijn Tesla is waarschijnlijk nog zuiniger).
Op die manier heb ik op die dikke maand al bijna 100€ meer betaald, doet er nog de wegentaks bij van begin dit jaar dan zit ik op 130€ verschil.
En dan reken ik men onderhoud nog nie mee van volgende maand.

Tractors die tussen 7 en 8 op een hoofdbaan rijden ... die mensen hebben ook een job, maar meestal kan je die niet voorbijsteken omdat het nu eenmaal spits is en er veel tegenliggers zijn. Dus blijf je daar maar achter rijden tegen 40 km/u ...

Ik rijd nu toch zo weinig dat ik maar elke maand eens hoef te gaan tanken. Dus ik rijd dan gewoon zonder te kijken naar het verbruik.

Ik ben op het punt gekomen dat ik gewoon mijn broek begin te scheuren door te gaan werken, quasi wekelijks 100 Euro kwijt als ik niet van thuis uit werk en ik heb dan nog een vrij zuinige auto. Het principe van een salariswagens is degoutant maar godverdomme ik wil er ook één, zo kan het niet verder.

Ik ben op het punt gekomen dat ik gewoon mijn broek begin te scheuren door te gaan werken, quasi wekelijks 100 Euro kwijt als ik niet van thuis uit werk en ik heb dan nog een vrij zuinige auto. Het principe van een salariswagens is degoutant maar godverdomme ik wil er ook één, zo kan het niet verder.

100 euro aan enkel brandstof? Dat is wel stevig.
Salariswagens zijn ook niet gratis... Het woord zegt het zelf, je krijgt dat in de plaats van salaris (gedeeltelijk toch altijd), je betaald daar tevens VAA op en je krijgt 100% zeker geen kilometervergoeding. Het is goedkoper dan een eigen auto, maar gratis is dat nu ook niet.

Wekelijks 100 EUR en een vrij zuinige auto? Dan moet je toch wel veel kilometers doen om te pendelen?

Salariswagens zijn ook niet gratis... Het woord zegt het zelf, je krijgt dat in de plaats van salaris (gedeeltelijk toch altijd), je betaald daar tevens VAA op en je krijgt 100% zeker geen kilometervergoeding. Het is goedkoper dan een eigen auto, maar gratis is dat nu ook niet.
- Geen brandstofkosten
- Geen onderhoudskosten
- Geen verzekeringskosten
- Geen wegentaks
- Zelfs de keuring moet ge niet betalen (in ons bedrijf moet ge er zelfs niet zelf naartoe rijden :crazy:).

Ale ja, ik zou het wel weten hoor. Een kilometervergoeding dekt trouwens enkel professionele verplaatsingen, geen woon-werkverkeer.
Daarvoor is er een tussenkomst die in mijn geval nog geen 25% van de brandstofkosten dekt.

Dat VAA dient dan ook om het privé-gebruik een beetje te rechtvaardigen, met woon-werkverkeer (de reden dat ik mijn beklag hier doe) heeft dat niets te maken. Dat het veel geld kost om naar mijn vrienden te rijden of naar een restaurant is zeker een feit, maar iets waar ik veel meer controle over heb met of zonder salariswagen.

Bon, ik wou gewoon eens klagen. Ik heb zeker geen zin om die hele discussie te heropenen want de argumenten zijn genoegzaam gekend.
Wat mij vooral frustreert is dat jullie salariswagens en tankkaarten dan nog gesubsidieerd worden met mijn belastingsgeld, maar bon. Graag gedaan en al.

Wekelijks 100 EUR en een vrij zuinige auto? Dan moet je toch wel veel kilometers doen om te pendelen?

Als ik niet van thuis uit werk, ja. Corona is een zegen geweest, maar het is nog steeds gortig.

Ja dat was me duidelijk, maar dan nog vind ik dat eerder veel. Al moet ik eerlijk zijn dat ik met de huidige prijzen nog geen 5 dagen/week heb gependeld.
Ja, het is ook gewoon veel. Minimum 2,5 uur per dag.
Maar er is dichtbij geen concurrentie om naar over te stappen en ik doe mijn job gewoon heel erg graag, dus wat kan ik doen?

Ja, het is ook gewoon veel. Minimum 2,5 uur per dag.
Maar er is dichtbij geen concurrentie om naar over te stappen en ik doe mijn job gewoon heel erg graag, dus wat kan ik doen?
BG mode on: verhuizen dichter bij uw werk hé!

Neen, geen idee hoor. Als openbaar vervoer geen optie is en een (elektrische) fiets ook niet (bij +1u wagen enkel betwijfel ik het, tenzij je veel stilstaat). Hier is mijn alternatief de trein, die ik sinds COVID amper nog heb genomen omdat de wagen sneller is geworden. Als mijn portefeuille begint pijn te doen zal ik er snel terug opzitten.

BG mode on: verhuizen dichter bij uw werk hé!

Neen, geen idee hoor. Als openbaar vervoer geen optie is en een (elektrische) fiets ook niet (bij +1u wagen enkel betwijfel ik het, tenzij je veel stilstaat). Hier is mijn alternatief de trein, die ik sinds COVID amper nog heb genomen omdat de wagen sneller is geworden. Als mijn portefeuille begint pijn te doen zal ik er snel terug opzitten.
100€ brandstof is volgens mij minstens 800km/week of meer dan 150/dag. Dan is enkel de trein een alternatief ALS er een deftige verbinding is. Vooral het stuk tussen station en werk is voor vele het stuk waar je veel tijd verliest.

Met zo een afstanden kan het volgens mij wel lonen om beroepskosten te bewijzen en ga je een eind boven de forfait uitkomen.

- Geen brandstofkosten
- Geen onderhoudskosten
- Geen verzekeringskosten
- Geen wegentaks
- Zelfs de keuring moet ge niet betalen (in ons bedrijf moet ge er zelfs niet zelf naartoe rijden :crazy:).

Ale ja, ik zou het wel weten hoor. Een kilometervergoeding dekt trouwens enkel professionele verplaatsingen, geen woon-werkverkeer.
Daarvoor is er een tussenkomst die in mijn geval nog geen 25% van de brandstofkosten dekt.

Dat VAA dient dan ook om het privé-gebruik een beetje te rechtvaardigen, met woon-werkverkeer (de reden dat ik mijn beklag hier doe) heeft dat niets te maken. Dat het veel geld kost om naar mijn vrienden te rijden of naar een restaurant is zeker een feit, maar iets waar ik veel meer controle over heb met of zonder salariswagen.

Bon, ik wou gewoon eens klagen. Ik heb zeker geen zin om die hele discussie te heropenen want de argumenten zijn genoegzaam gekend.
Wat mij vooral frustreert is dat jullie salariswagens en tankkaarten dan nog gesubsidieerd worden met mijn belastingsgeld, maar bon. Graag gedaan en al.

Als ik niet van thuis uit werk, ja. Corona is een zegen geweest, maar het is nog steeds gortig.

Bij die kilometers kan je wel werkelijke beroepskosten declareren, dat gaat het forfetaire overstijgen.
Verder zijn woon-werk verplaatsingen met een salariswagen ook prive kilometers, daarom dat je in bijna alle gevallen VAA moet betalen.

Ben vorige maand naar de keuring geweest, je krijgt idd een voucher van de leasemaatschappij en moet niets voorruitbetalen ofzo.

Er wordt niets gesubsidieerd, die tankkaarten en bedijfswagens zorgen voor werk in de automobiel sector. Die zou anders veel en veel kleiner zijn dan nu. Netto zal het heus wel geld opleveren.
Ik wil ook niet uw maaltijdcheques betalen, of de hyptoheekaftrek, kinderbijslag,... Maar dat moet ik ook.

Maar ik snap je rant, het is gewoon belachelijk dat je moet betalen om te kunnen gaan werken.

Ik ben heel blij dat ik een salariswagen heb en me voorlopig geen zorgen hoef te maken over de kosten.
Kom kom. Salariswagens zijn inderdaad onderdeel van het loonpakket en je moet als werknemer ook wat bijdragen. Maar je gaat er financieel sowieso op achteruit als je privé je wagen moet financieren.
Als ik nu mijn salariswagen inlever, moet ik mijn spaarpot aanspreken om een wagen aan te kopen. Ik ga niet aan Cambio of leasing doen. Dan is de vraag voor welke wagen je gaat gaan (elektrisch, hybride, diesel, benzine,...). Al de kosten zijn dan voor mij.
De eerlijkheid gebied ons - salariswagen rijders - te zeggen dat het een enorm voordeel is (zelfs als betaal je er mee voor en is het onderdeel van je salaris).
Dat je eens wil klagen, terecht. Maar laat dit maar achterwege.

Kom kom. Salariswagens zijn inderdaad onderdeel van het loonpakket en je moet als werknemer ook wat bijdragen. Maar je gaat er financieel sowieso op achteruit als je privé je wagen moet financieren.
Als ik nu mijn salariswagen inlever, moet ik mijn spaarpot aanspreken om een wagen aan te kopen. Ik ga niet aan Cambio of leasing doen. Dan is de vraag voor welke wagen je gaat gaan (elektrisch, hybride, diesel, benzine,...). Al de kosten zijn dan voor mij.
De eerlijkheid gebied ons - salariswagen rijders - te zeggen dat het een enorm voordeel is (zelfs als betaal je er mee voor en is het onderdeel van je salaris).

Ik zeg toch dat het veel goedkoper is. En geen risico voor de werknemer.
Ik weet zeer zeker als ik zelf eentje moet kopen, dat het niet dezelfde zal zijn dan dat ik krijg. 80k voor een wagen vind ik wat te gortig.

Bij die kilometers kan je wel werkelijke beroepskosten declareren, dat gaat het forfetaire overstijgen.
Verder zijn woon-werk verplaatsingen met een salariswagen ook prive kilometers, daarom dat je in bijna alle gevallen VAA moet betalen.
Forfaitaire beroepskosten AJ 2022 : 4920€
150km per dag x 200 werkdagen x 0.15€c = 4500€ dus hij komt er niet met zijn werkelijke beroepskosten
(Als hij elke dag naar kantoor gaat kan hij ook niks van zijn kosten thuis aftrekken natuurlijk)

Forfaitaire beroepskosten AJ 2022 : 4920€
150km per dag x 200 werkdagen x 0.15€c = 4500€ dus hij komt er niet met zijn werkelijke beroepskosten
(Als hij elke dag naar kantoor gaat kan hij ook niks van zijn kosten thuis aftrekken natuurlijk)

Is dat al zo hoog.
Ik heb dat gedaan bij mijn vorige werkgever de eerste 5 jaar, ookal had ik een bedrijfswagen (maar dat was nergens geregistreerd...), ik heb pas VAA betaald en forfetaire beroepskosten geclaimed toen het via de leasemaatschappij ging.
Toen was de prijs per kilometer ook al 0,15 euro maar was die grens beduidend lager (17 jaar geleden).

In de achteruitkijkspiegel kijken en weer eens iemand zichtbaar geërgerd zien doen omdat ik me aan de snelheidslimiet houd :unsure:
Snelheidslimiet als in 48km/h op uw teller "voor de zekerheid" waarschijnlijk?

Wat erop neerkomt dat je meer dan 10km/h sneller mag rijden zonder geflitst te kunnen worden. (60km/h op mijn teller is "safe" in een zone 50 bvb)

Ik rij nu dagelijks op een klotebaan naar m'n werk (N442: Overmere-Wichelen-Lede-Aalst). Constant 50-70-50....

En ik hang constant achter slakken die 5 a 10 km/h te traag rijden, als het naar 70 gaat halen ze de 70 (dus 65max) pas als het al terug naar 50 gaat. Maar van zodra het bord 50 in de verte zichtbaar is duwen ze al op hun rem.

En ja, dan zie ik eruit als een gefrustreerde...
Zonder achter die slakken te hangen scheelt het mij 10 minuten op 27km... En dit om 5-6u s'ochtends weekdagen tov weekend.
Om 13-14u in de week scheelt het al 20-30 minuten.

Terug
Bovenaan