De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Snelheidslimiet als in 48km/h op uw teller "voor de zekerheid" waarschijnlijk?
Nee, die "zekerheid" heb je al in de correctie mocht je toch geflitst worden. Gewoon 50 bollen waar 50, 30 waar 30, 70 waar 70... En toch en toch, regelmetig een geërgerd iemand achter me.

Wat jij beschrijft is inderdaad ergerlijk. Op de snelweg zeker schering en inslag. Ik kom maar zelden toe aan een comfortabel ritje CC aan 120, altijd volk dat een pak trager rijdt.

Snelheidslimiet als in 48km/h op uw teller "voor de zekerheid" waarschijnlijk?

Wat erop neerkomt dat je meer dan 10km/h sneller mag rijden zonder geflitst te kunnen worden. (60km/h op mijn teller is "safe" in een zone 50 bvb)

Ik rij nu dagelijks op een klotebaan naar m'n werk (N442: Overmere-Wichelen-Lede-Aalst). Constant 50-70-50....

En ik hang constant achter slakken die 5 a 10 km/h te traag rijden, als het naar 70 gaat halen ze de 70 (dus 65max) pas als het al terug naar 50 gaat. Maar van zodra het bord 50 in de verte zichtbaar is duwen ze al op hun rem.

En ja, dan zie ik eruit als een gefrustreerde...
Zonder achter die slakken te hangen scheelt het mij 10 minuten op 27km... En dit om 5-6u s'ochtends weekdagen tov weekend.
Om 13-14u in de week scheelt het al 20-30 minuten.
Er valt nu wel niet echt discussie te voeren over of je bij een bord "max 50 km/u" dan 50 op de teller moet rijden of moet op het randje rijden van geflitst te worden. Het is een maximumsnelheid hé. Als het verschil echt groot is kan je in veel gevallen wel gewoon voorbijsteken.

Ik zet op zo'n "eindeloze" steenweg gewoon de ACC op tegenwoordig, want mij opsmijten bij iedereen heb ik wel gehad.

Ik zeg toch dat het veel goedkoper is. En geen risico voor de werknemer.
Ik weet zeer zeker als ik zelf eentje moet kopen, dat het niet dezelfde zal zijn dan dat ik krijg. 80k voor een wagen vind ik wat te gortig.
Maar zelfs met de aankoop van een zuinige 2dehands wagen van pakweg 15k, ga je nog financieel achteruit gaan.
Krijg je een zuinige benzine binnen een 5tal jaar nog wel verkocht voor een degelijke prijs?

Ik vraag me oprecht af wat je vandaag als particulier het best zou doen. Vrienden van me kiezen veelal een relatief jonge, zuinige benzine, in de hoop dat ze die op korte termijn nog kwijt kunnen tegen een goede prijs.
Autorijden is tegenwoordig voor de beter bemiddelde persoon geworden. Je kan beter aan autodelen doen, het openbaar vervoer nemen of met de fiets. De dag dat de gewone man in de straat zijn wagen niet meer zal kunnen bekostigen, dan vrees ik het ergste. Belgen zijn geboren met een baksteen en een wagen in de maag.
Een salariswagen is vandaag een godsgeschenk.

Er valt nu wel niet echt discussie te voeren over of je bij een bord "max 50 km/u" dan 50 op de teller moet rijden of moet op het randje rijden van geflitst te worden. Het is een maximumsnelheid hé. Als het verschil echt groot is kan je in veel gevallen wel gewoon voorbijsteken.

Ik zet op zo'n "eindeloze" steenweg gewoon de ACC op tegenwoordig, want mij opsmijten bij iedereen heb ik wel gehad.

Het grote probleem is dat op van die boerenbaantjes elke slak die ge niet ingehaald krijgt u potentieel een extra minuut of vijf aan uw laars lapt nog los van het feit dat ze (te) traag rijden. Net een groen licht missen door zo een type, om dan een tractor te zien opdraaien met een ganse trein (nieuwe potentiële slakken) erachter, het is verdorie rap gebeurd in die streken en het tikt allemaal snel aan. Overmere is op dat vlak verschrikkelijk, zowel richting Lede als richting Lokeren (en dan dat "kruispunt" aan de kerk daar, mannekes toch ge kunt zomaar een kwartier verliezen als daar vooraan de één of andere angsthaas niet durft inslaan. :help:).

Ze doen feitelijk niets verkeerd, maar hoe rapper ik dat soort mensen voorbij ben hoe liever hoor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, die "zekerheid" heb je al in de correctie mocht je toch geflitst worden. Gewoon 50 bollen waar 50, 30 waar 30, 70 waar 70... En toch en toch, regelmetig een geërgerd iemand achter me.
Snelheden afgelezen op uw teller neem ik aan? Zoals ik dus zeg. Je mag 10km/h sneller dan jij rijdt zonder geflitst te worden. Dan is het begrijpelijk dat mensen achter u gefrustreerd geraken.

Je moet die baan eens opzoeken op Google Maps. Echt weinig opties om (veilig en legaal) in te halen.
En mijn auto heeft geen ACC, zelfs geen gewone CC.

En na ik weet het, het is de maximumsnelheid.
Maar die snelheden liggen dikwijls al echt laag. Als mensen dan NOG trager gaan rijden maakt het frustrerend voor mensen die wel de max snelheid willen rijden.

Nu, ik probeer niet zichtbaar geïrriteerd te zijn en ga niet bumperkleven. Maar ik erger mij er wel aan...
Ik zeg ook niet dat @Niklas een fout maakt of iets uitlokt of zo, en verwijt hem en mensen zoals hem niets. Maar ik erger mij er wel aan als ik er achter rij. (En ja, je kan je ergeren aan iemand die in principe geen fout maakt of niets verkeerd doet :smile: )

Het grote probleem is dat op van die boerenbaantjes elke slak die ge niet ingehaald krijgt u potentieel een extra minuut of vijf aan uw laars lapt nog los van het feit dat ze (te) traag rijden. Net een groen licht missen door zo een type, om dan een tractor te zien opdraaien met een ganse trein achter hem, het is verdorie rap gebeurd in die streken en het tikt allemaal snel aan. Overmere is op dat vlak verschrikkelijk, zowel richting Lede als richting Lokeren (en dan dat "kruispunt" aan de kerk daar, mannekes toch ge kunt zomaar een kwartier verliezen als daar vooraan de één of andere angsthaas niet durft inslaan. :help:).

Ze doen feitelijk niets verkeerd, maar hoe rapper ik dat soort mensen voorbij ben hoe liever hoor.

Dat was ik idd ook nog vergeten. Hoe dikwijls zo iemand dan nog net door het oranje geraakt en ik moet stoppen. Om dan 2 minuten later vast te hangen in een treintje achter hem .. (of idd erger, een tractor).

Dat is daar in Overmere idd ook een verschrikkelijk kruispunt. Ik rij nu dagelijks van Lokeren naar Denderleeuw (en terug).

Ik begin gewoon afgestompt te geraken in de wagen. Als mijn vrouw dan naast mij zit is dat geregeld van "maar waarom toeter je daar niet op??!!", terwijl het voor mij eerder "just another day in Brussels" is.

Brussel is een totaal andere vibe. Ook verschrikkelijk, maar echt niet te vergelijken. :tongue:

Deze ochtend ook weer ene die invoegt aan 50 waar ik aan 90 kom aangereden terwijl er achter mij niemand zit. 2 seconden wachten was er blijkbaar teveel aan, dus moest hard in de remmen. Kreeg dan ook nog een middenvinger te zien...

Net de berekening gemaakt: 1328km sinds 01/01 dus ik rij nu aan gemiddeld 15€ per 100km.
Ik zag @HUSKE een berekening maken in het Tesla? topic. Die kwam met stroomprijzen van 45cent (18kWh/100km) aan 8€ per 100km (@ugar zijn Tesla is waarschijnlijk nog zuiniger).
Ik doe de laatste weken amper autostrade-km. Ik heb dit jaar 1500 km gereden aan een gemiddeld verbruik van 167 Wh/km. Met mijn laadverliezen ingerekend kom ik op 180-185 Wh/km.
Maar mijn kost is lager, ik laad de wagen ten dele op met zonne-energie. Ik schat dat ik de wagen voor 40% met zonne-energie laad.
Ik verbruik wel weinig vanwege mijn dagelijks traject met veel wegen aan 70km/h, gemiddelde model 3 zal wel aan 180-190 Wh /km zitten.

Snelheden afgelezen op uw teller neem ik aan? Zoals ik dus zeg. Je mag 10km/h sneller dan jij rijdt zonder geflitst te worden. Dan is het begrijpelijk dat mensen achter u gefrustreerd geraken.
De snelheid waaraan ik kan geflitst worden boeit mij eigenlijk totaal niet. Mag je ergens 50, dan doe ik 47-50. Ik ga geen 6km/6% boven de toegelaten snelheid rijden omdat ik daar niet voor geflitst wordt.
Maximum snelheid is ook maar dat hé, geen minimumsnelheid. Zolang het wat acceptabel blijft, als iemand op een 70 weg onder de 60 gaat rijden, dan raak ik ook wel serieus gefrustreerd (en dat kom ik jammer genoeg veel te vaak tegen).

De snelheid waaraan ik kan geflitst worden boeit mij eigenlijk totaal niet. Mag je ergens 50, dan doe ik 47-50. Ik ga geen 6km/6% boven de toegelaten snelheid rijden omdat ik daar niet voor geflitst wordt.
Maximum snelheid is ook maar dat hé, geen minimumsnelheid. Zolang het wat acceptabel blijft, als iemand op een 70 weg onder de 60 gaat rijden, dan raak ik ook wel serieus gefrustreerd (en dat kom ik jammer genoeg veel te vaak tegen).
GPS snelheid of op de kilometer teller?

Echte snelheid natuurlijk, discussieren over kilometertellers is onzin aangezien niemand weet wat de afwijking op mijn teller is.
Dan is er geen probleem inderdaad. Maar als je 47 zou rijden op de teller met een afwijking van 3 à 4 km/h. Ja dan spreken we al over 43km/h en dan kan ik wel inkomen dat andere chauffeurs daar een ergernis in zien.

Wat erop neerkomt dat je meer dan 10km/h sneller mag rijden zonder geflitst te kunnen worden. (60km/h op mijn teller is "safe" in een zone 50 bvb)
Ik doe dat ook altijd. 10 km/u meer op den teller. In werkelijkheid scheelt dat een 3-4 km/u en daar nog eens de correctie af.

Mijn ergernis: baan waar je 70 km/u mag. Zijweg komt erop uit. ALTIJD komt er daar ene uit wanneer het eigenlijk al veel te laat is. Dan zou je denken: 'oei, die zal z'n fout ook wel direct inzien en op de gas stampen'. Neen. dan nog eens traag optrekken.

Ik passeer daar 3x per week en 3x is dat hetzelfde verhaal. Altijd alles moeten toegooien.

Ik doe dat ook altijd. 10 km/u meer op den teller. In werkelijkheid scheelt dat een 3-4 km/u en daar nog eens de correctie af.

Ik snap het en ik doe dat ook: 55 op de teller in plaats van 50. Maar ik ga nooit gefrutstreerd doen wanneer iemand voor me gewoon 50 rijdt.
Want die volgt gewoon de regel: 50 rijden waar 50 het max is. Al die zever van je kan rapper zonder je geflitst wordt: ja, dat kan maar het mag niet. En alle respect dat iemand de regels volgt. Het is niet omdat ik ze zelf wat buig, dat ik dat van anderen ook verlang.

Ik erger me nog harder aan traag optrekken. Lange rij aan een licht: voor je een slak. Voor diens neus wordt het oranje en dan gaat het ineens wel vooruit. Ik heb trouwens de indruk dat ik meer en meer mensen slecht zie rijden. Niet dat ik de top chauffeur ben maar: lichten negeren, bochten afsnijden of te wijd nemen en voorrang negeren doe ik toch niet.

Ik snap het en ik doe dat ook: 55 op de teller in plaats van 50. Maar ik ga nooit gefrutstreerd doen wanneer iemand voor me gewoon 50 rijdt.
Want die volgt gewoon de regel: 50 rijden waar 50 het max is. Al die zever van je kan rapper zonder je geflitst wordt: ja, dat kan maar het mag niet. En alle respect dat iemand de regels volgt. Het is niet omdat ik ze zelf wat buig, dat ik dat van anderen ook verlang.

Ik erger me nog harder aan traag optrekken. Lange rij aan een licht: voor je een slak. Voor diens neus wordt het oranje en dan gaat het ineens wel vooruit. Ik heb trouwens de indruk dat ik meer en meer mensen slecht zie rijden. Niet dat ik de top chauffeur ben maar: lichten negeren, bochten afsnijden of te wijd nemen en voorrang negeren doe ik toch niet.
Bochten afsnijden dat doe ik ook wel eens, máár enkel en alleen als ik daar niemand anders mee hinder.

Zijn hier in de buurt wel veel bochten waarvoor je serieus moet remmen en dan is het al wel eens tof als je de mogelijkheid hebt om ze volgas te nemen door ze wat af te snijden.

Ik rij 2km/h harder dan de limiet (dus 70 wordt 72 op te teller, autosnelweg wordt 125 op de teller). Dat er nog een correctie opzit is eigenlijk niet mijn probleem. Als ik dan in werkelijkheid 65 of 118 rijdt is dat door al die correcties ed, ik ga dat niet exact uitvogelen of op gps snelheid rijden. Dan steek je maar voorbij. In tijd zal het toch nagenoeg niets schelen.

Ik rij nu dagelijks op een klotebaan naar m'n werk (N442: Overmere-Wichelen-Lede-Aalst). Constant 50-70-50....
1 woord: lintbebouwing.

Op het eerste zicht staat echt quasi gans dat traject vol met lintbebouwing, en gaat dan nog door een paar dorpscentra ook. Je mag de gebrekkige Belgische ruimtelijke ordening bedankten voor uw frustraties op de baan. Die baan is gewoon N-weg onwaardig en helemaal niet geschikt voor langere afstanden.

Ik rij 2km/h harder dan de limiet (dus 70 wordt 72 op te teller, autosnelweg wordt 125 op de teller). Dat er nog een correctie opzit is eigenlijk niet mijn probleem. Als ik dan in werkelijkheid 65 of 118 rijdt is dat door al die correcties ed, ik ga dat niet exact uitvogelen of op gps snelheid rijden. Dan steek je maar voorbij. In tijd zal het toch nagenoeg niets schelen.
Ah, maar ik erger mij totaal niet aan mensen die de limiet rijden hoor.
Ik bedoelde enkel dat ik zo redeneer in m'n snelheid regelen.

Ik erger mij eigenlijk niet zo snel aan mensen die wat trager rijden dan toegelaten. Behalve op den oprit van de autostrade.

Ik begin gewoon afgestompt te geraken in de wagen. Als mijn vrouw dan naast mij zit is dat geregeld van "maar waarom toeter je daar niet op??!!", terwijl het voor mij eerder "just another day in Brussels" is.

In Brussel zou je inderdaad op een week tijd je claxon kunnen verslijten...
Maar wees blij, mijn ex vond altijd dat ik (buiten Brussel) te snel claxonneer voor gevaarlijk gedrag ;)

Terug
Bovenaan