De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Daarstraks rond 2 uur kwam ik naar huis gereden van Hasselt, kom ik aan een kruispunt waar ik groen had en zie ik plots een fietser van links komen die gewoon door het rood reed.
Had ik iets sneller gereden, dan had die op mijn motorkap gelegen.

Ik heb een 3-tal mogelijke routes naar mijn werk, valt te zien welk tijdstip.
Nu zijn ze ongeveer op hetzelfde moment begonnen met wegenwerken op alle 3 mijn routes :sop: .
Weinig kans om ze te ontwijken zonder onnodig veel kilometers extra te doen.

Daarnet rustig aan 't rijden op de autostrade tegen 125 CC, terwijl er amper verkeer is.

Opeens word ik voorbijgestoken door ene die vlak voor mij terug invoegt om vervolgens TRAGER te rijden. :wtf::wtf::wtf:

Pickuptrucks op gewestwegen die snel optrekken aan de lichten om dan 10km onder de snelheidslimiet te cruisen tussen 2 baanvakken zodat je niet kan passeren.

Kom je dat veel tegen dat het specifiek dat type wagen is? :unsure:
Goh, vandaag gewoon 2 verschillende pick-ups voor mij gehad die dat deden terwijl de rest van het verkeer redelijk normaal reed (op een onverantwoord snelle BMW na, kwestie van in de clichés te blijven - die dan in het gat van de pick-up zat te fahren).

Ergernis. Ik weet dat het op dit punt 50km/u is net nadat je naar rechts afslaat (dus ik rijd daar 50)

9/10 tijdens de spitsuren mis ik echter dat bord.

Waarom? Omdat tijdens de spits als je daar rechts wil afslaan, er massa véél wagens van links komen. Je moet dus stoppen, goed naar links kijken (anders heb je 100% zeker daar een ongeluk) en dan als de weg vrij is, dan sla je af naar rechts. Meestal moet je dan in een gat duiken of je staat daar een kwartier later nog steeds (figuurlijk hé).

Hier op de tekening kan je dit bord goed zien, maar als je in de wagen zit, aan de bestuurderkant, dan staat dit bord net in je dode hoek. En rijd je daarna naar rechts dan ben je dat bord dus gewoon los voorbij.

Je kan ermee lachen en elke keer ik op dat punt kom denk ik: Nu ga ik speciaal naar dat bord kijken. Rarara .. dan heb ik dat bord nog steeds gemist. Dat bord staat net op die exacte locatie waardoor je als bestuurder dat bord gewoon zéér moeilijk opmerkt. :tongue:

Ja als je dat daar niet kent ben je idd voorbij dat bord zonder dat je het gezien hebt.

Ik was net aan het denken dat die plaats mij precies wel bekend voorkwam (toen ik ronddraaide), en ja, ik ben daar wel een paar keer geweest, al is dat nu wel al een aantal jaar geleden. (Was voor het werk)

Ja als je dat daar niet kent ben je idd voorbij dat bord zonder dat je het gezien hebt.

Ik was net aan het denken dat die plaats mij precies wel bekend voorkwam (toen ik ronddraaide), en ja, ik ben daar wel een paar keer geweest, al is dat nu wel al een aantal jaar geleden. (Was voor het werk)
Dat is in aarschot hé. Dicht bij de Albert Heyn. Als je van die locatie op googlemaps, rechtdoor rijdt (vandaar de drukte) ipv rechts af te slaan, dan rijd je de ring rond Aarschot op en wat verderop rijd je richting de autostrade.

Ergernis. Ik weet dat het op dit punt 50km/u is net nadat je naar rechts afslaat (dus ik rijd daar 50)

9/10 tijdens de spitsuren mis ik echter dat bord.

Waarom? Omdat tijdens de spits als je daar rechts wil afslaan, er massa véél wagens van links komen. Je moet dus stoppen, goed naar links kijken (anders heb je 100% zeker daar een ongeluk) en dan als de weg vrij is, dan sla je af naar rechts. Meestal moet je dan in een gat duiken of je staat daar een kwartier later nog steeds (figuurlijk hé).

Hier op de tekening kan je dit bord goed zien, maar als je in de wagen zit, aan de bestuurderkant, dan staat dit bord net in je dode hoek. En rijd je daarna naar rechts dan ben je dat bord dus gewoon los voorbij.

Je kan ermee lachen en elke keer ik op dat punt kom denk ik: Nu ga ik speciaal naar dat bord kijken. Rarara .. dan heb ik dat bord nog steeds gemist. Dat bord staat net op die exacte locatie waardoor je als bestuurder dat bord gewoon zéér moeilijk opmerkt. :tongue:
Je moet links en rechts kijken voor je een hoofdbaan oprijdt, dus word je verondersteld dat bord te zien staan.

Je moet links en rechts kijken voor je een hoofdbaan oprijdt, dus word je verondersteld dat bord te zien staan.
Dat weet ik ook wel. Maar toch mis ik dat bord enorm dikwijls. Ook al kijk ik naar rechts, dan nog zie ik dat bord niet altijd staan (raar maar waar)
Ik rijd redelijk véél rond, en die locatie vind ik één van de lastigste om dat bord te zien ... ik kan er niets aan doen.

Maar dat is natuurlijk géén excuus. Als je daar geflitst wordt, moet je de boete gewoon betalen hé.
(Maar ik ken er de snelheid dus ik krijg nooit een boete in de bus ;))

Dat weet ik ook wel. Maar toch mis ik dat bord enorm dikwijls. Ook al kijk ik naar rechts, dan nog zie ik dat bord niet altijd staan (raar maar waar)
Ik rijd redelijk véél rond, en die locatie vind ik één van de lastigste om dat bord te zien ... ik kan er niets aan doen.

Maar dat is natuurlijk géén excuus. Als je daar geflitst wordt, moet je de boete gewoon betalen hé.
(Maar ik ken er de snelheid dus ik krijg nooit een boete in de bus ;))
Dat bord staat toegegeven wel dicht op de kruising.

Dat is in aarschot hé. Dicht bij de Albert Heyn. Als je van die locatie op googlemaps, rechtdoor rijdt (vandaar de drukte) ipv rechts af te slaan, dan rijd je de ring rond Aarschot op en wat verderop rijd je richting de autostrade.
Ja, het is al lang geleden dat ik daar nog ben geweest. De laatste keer was 2018 denk ik.

Hoe zit dat eigenlijk als er een vrachtwagen het zicht op een bord blokkeert? Mag die vrachtwagen daar dan eigenlijk wel parkeren?
En wat met de geldigheid van dat bord? Stel dat je op dashcam kan bewijzen dat je dat bord onmogelijk kon zien, is het dan nog geldig?

1) Auto's die niet aansluiten voor een rood licht. Je hoeft echt niet op 5cm van elkaar te gaan staan, maar 10m tussen laten hoeft ook niet. Denk eens aan de mensen die de voorsorteerstrook om rechts af te slaan moeten nemen. Zij kunnen vaak al wel op het juiste baanvak terecht als ze allemaal een beetje zouden aansluiten.

2) Kruispunt op weg naar mijn werk. Enerzijds moet je tot aan de stopstreep rijden om ooit groen licht te krijgen. Anderszijds kan er geen enkele bus/camion deftig de straat ingereden geraken als jij aan die stopstreep staat.

Hoe zit dat eigenlijk als er een vrachtwagen het zicht op een bord blokkeert? Mag die vrachtwagen daar dan eigenlijk wel parkeren?
En wat met de geldigheid van dat bord? Stel dat je op dashcam kan bewijzen dat je dat bord onmogelijk kon zien, is het dan nog geldig?
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Artikel 5 van de wegcode zegt duidelijk dat het bord voldoende zichtbaar moet zijn.
Als je zwart op wit kan bewijzen dat je net geflitst bent, net wanneer die vrachtwagen daar voor het bord stond, dan is de boete ongeldig.

Het bord zelf blijft wel gewoon geldig hé.

Ik heb wel géén idee of het strafbaar is voor een vrachtwagen om voor een bord te parkeren. Ik denk het niet?
Ik vind hier niet meteen iets van terug in de wegcode.

Ik heb wel géén idee of het strafbaar is voor een vrachtwagen om voor een bord te parkeren. Ik denk het niet?
Ik vind hier niet meteen iets van terug in de wegcode.

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod​

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.

10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.

Volgens mij kunnen ze toch zeer veel schrijven moesten ze willen voor dit. :p

Terug
Bovenaan