De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Als je in een verkeerssituatie met veel zebrapaden/voetgangers/fietsers - laat ons zeggen een drukke omgeving met verschillende type actoren - volgas optrekt vanuit stilstand dan rij je op dat moment onverantwoord. Je hebt immers minder tijd om te anticiperen bij een stevige versnelling als bij een gematigde versnelling.

Ik zie ze hier in het naburige stadje ook plankgas vertrekken terwijl het heel druk is met schoolgaande jeugd of zo. Trouwens, dat gaat dan meestal (cliché maar blijkt toch grond van waarheid) om van die kleinere hot hatch achtige modellen of oudere exemplaren van de zogenaamde bereikbare sportcoupé's.

Echte acceleratie monsters genre Tesla of Porsche heb ik nog niet betrapt op onverantwoord snel optrekken in een drukke bebouwde kom. Hoe krachtiger de wagen des te groter de kans dat de chauffeur zich kan aanpassen aan de situatie, zo lijkt het wel. Uitzondering daarop zijn de Mercedes AMG modellen, zeker in de A klasse. Die dingen worden precies vooral bestuurd door power training adepten met korte lontjes... Vaak vergezeld door een fake blondine met gel nagels.
Maar uw reactiesnelheid is toch niet afhankelijk van de acceleratie, maar van de snelheid? Of je daar nu net van 0-50 optrekt, of je rijdt al heel de tijd 50, uw reactiesnelheid is hetzelfde...

Lol die discussie hier :D mijn ervaring leert: als er mensen zijn die zo met de vinger wijzen over niet mogen optrekken tot de limiet, of niet mogen doorgeven op de oprit van de autostrade, dan zijn dat altijd al mensen geweest die gewoonweg niet zo goed kunnen rijden. En dus ook met wat angst zitten, niet ontspannen kunnen rijden, etc etc.
Mogelijk, we zijn met velen op de weg en dat is dus een divers publiek. Van chauffeurs die zich onveilig voelen door angst of gebrek aan ervaring tot chauffeurs die zich onsterfelijk wanen en als kamikazes door het verkeer razen. Beide uitersten ergeren me danig in het verkeer, al zal ik dat zelden (ben ook niet heiliger als de Paus maar hou het toch beperkt tot 's met de lichten flashen of claxonneren) laten blijken. Het heeft immers weinig nut om de bange chauffeur nog meer de daver op het lijf te jagen en bij de kamikaze zal je reactie waarschijnlijk nog meer onverantwoord rijgedrag uitlokken.

Maar uw reactiesnelheid is toch niet afhankelijk van de acceleratie, maar van de snelheid? Of je daar nu net van 0-50 optrekt, of je rijdt al heel de tijd 50, uw reactiesnelheid is hetzelfde...
Daar gaat het toch niet om? Reactiesnelheid is misschien fout maar de kans dat je beter kan anticiperen in een drukke omgeving is toch hoger als je trager optrekt?

Voertuig A vertrekt vanuit stilstand met een langzame versnelling. Voertuig B vertrekt vanuit stilstand met een hoge versnelling. Meteen na start verschijnt er een plots obstakel, laat ons zeggen er valt een kindje met een fietsje op de baan, op 50 (of whatever) meter voor beide voertuigen. Welk voertuig kan het beste anticiperen op die situatie? De wagen die komt aangestormd of de wagen die komt aangereden?

En kom nu niet af met dat hangt van de auto af of de chauffeur enz... Nope, laat ons ervan uitgaan dat alle variabelen hetzelfde zijn enkel het ritme van de versnelling is verschillend.

Daar gaat het toch niet om? Reactiesnelheid is misschien fout maar de kans dat je beter kan anticiperen in een drukke omgeving is toch hoger als je trager optrekt?

Voertuig A vertrekt vanuit stilstand met een langzame versnelling. Voertuig B vertrekt vanuit stilstand met een hoge versnelling. Meteen na start verschijnt er een plots obstakel, laat ons zeggen er valt een kindje met een fietsje op de baan, op 50 (of whatever) meter voor beide voertuigen. Welk voertuig kan het beste anticiperen op die situatie? De wagen die komt aangestormd of de wagen die komt aangereden?

En kom nu niet af met dat hangt van de auto af of de chauffeur enz... Nope, laat ons ervan uitgaan dat alle variabelen hetzelfde zijn enkel het ritme van de versnelling is verschillend.
Jij vergelijkt hogere snelheid terwijl @anders. gelijke snelheden vergelijkt.

Anders. zegt dat iemand die snel optrekt tot 50 even snel tot stilstand kan komen als iemand die continu 50 rijdt.

Jij zegt dat iemand die snel optrekt (naar 50?) minder snel zal kunnen stoppen dan iemand die traag optrekt, indien het plotse obstakel op exact dezelfde locatie/tijdstip voorkomt wil dat zeggen dat het eerste voertuig sneller rijdt en er dichter bij is dan het tweede. In dat opzicht is het uiteraard veiliger om trager op te trekken.

Je discussieert enkel over andere zaken.

Lekker aan het fietsen aan de rechterkant van de baan op het fietspad, komt er opeens een mevrouw met een bakfiets aan. Het was zo'n driewielergeval dat heel de baan moet innemen. Geen idee waarom ze in de tegengestelde richting daarmee wilt rijden. Uiteindelijk wijk ik uit naar rechts want ze kwam uit het niets tevoorschijn, en zij wijkt uit naar links (voor mij rechts), begint uiteindelijk wat te roepen en schelden omdat ik naar rechts uitwijk. Gewoon lekker doorgereden en geen tijd ingestoken. Go crazy on someone else.

Zelf fouten maken en dan nog wat beginnen roepen. Geen flauw idee wat er mis is met sommige mensen.

Lekker aan het fietsen aan de rechterkant van de baan op het fietspad, komt er opeens een mevrouw met een bakfiets aan. Het was zo'n driewielergeval dat heel de baan moet innemen. Geen idee waarom ze in de tegengestelde richting daarmee wilt rijden. Uiteindelijk wijk ik uit naar rechts want ze kwam uit het niets tevoorschijn, en zij wijkt uit naar links (voor mij rechts), begint uiteindelijk wat te roepen en schelden omdat ik naar rechts uitwijk. Gewoon lekker doorgereden en geen tijd ingestoken. Go crazy on someone else.

Zelf fouten maken en dan nog wat beginnen roepen. Geen flauw idee wat er mis is met sommige mensen.
Had je dan iets anders verwacht van iemand die met een bakfiets rondrijdt? :unsure:

Had je dan iets anders verwacht van iemand die met een bakfiets rondrijdt? :unsure:
Mijn verwachtingen liggen niet al te hoog daarover. Er is aan die kant ook nog eens een school gevestigd en laat het nu net rond 8h zijn dat ik daar voorbij reed. Nu is het wel zo dat bij zowel autobestuurders als fietsers de verkeersregels niet meer gelden van zodra ze hunne kleine gaan afzetten.

Het was gisteren precies debiele dag.

-Noodrem moeten maken voor een voetganger die ineens overstak, zonder aanstalten te maken. Hij deed dan handgebaar dat ik uit mijn doppen moest kijken. Mijn tegenligger reed hem ook al bijna over zijn kloten. Die is gewoon doorgereden zonder te stoppen.
Toch even mijn deur open gedaan om hem daarover aan te spreken. Dat dit geen zebrapad is, maar wegmarkering voor een vluchtheuvel. Maakte voor de meneer niks uit want ik ben voetganger en mag overal oversteken waar ik wil.

-Auto die teveel was doorgereden door een rood licht en terug in achteruit reed. Ik dacht zal maar plaatst genoeg laten, want haar achteruit lichten branden nog. Ik dacht zo lomp zal ze toch wel niet zijn om te vertrekken in achteruit, nadat je 5 seconden geleden achteruit hebt gereden. Maar ik zal het zekere nemen en afstand genoeg houden.
Jawel hoor groen licht en hupla ze reed achteruit, ik stond al klaar met mijn claxon. Moest ik die plaatst niet gelaten hebben zat mijn voorkant in mekaar.

-Baan aan het rijden en 6 kinderen van 13 jaar oud vlammen daar uit een baan en rijden in midden van de straat. Ook weer noodrem moeten maken, terwijl ik op een voorrangsbaan zit. Het ergste vond ik dan nog die gaven geen enkele krimp. Ze blijven daar dan ook nog doodleuk midden van de baan rijden met zijn 3en naast mekaar. Dan slagen die daar ook weer plots zonder aanstalten te maken in een zijstraat in.
Toen ik 13 jaar had dat ik toch al besef dat dit zeer gevaarlijk is. Ik zou er zelfs schrik voor hebben om zo'n maneuver te doen blindelings.

-Dan nog voor mijn een bestelbus die bijna de gracht in reed. Zal waarschijnlijk bezig zijn geweest met zijn gsm. Moest er gelijktijdig een tegenligger geweest zijn had hij nog een dode op zijn geweten. Want toen hij snel moest corrigeren deed hij dat iets te fanatiek en zat hij op de andere baan.

Dat allemaal op een traject van 20km. Ik ben toch soms echt blij dat ik in shiften werk en amper tijdens spitsuren op de baan zit, want jongens toch wat een bende mongolen heb je in het openbaar verkeer. Zeker ook fietser en voetgangers. Ik ga ook vaak met de fiets naar het werk en wat ik daar dan ook nog tegenkom.

Laatst bewerkt:
Mijn verwachtingen liggen niet al te hoog daarover. Er is aan die kant ook nog eens een school gevestigd en laat het nu net rond 8h zijn dat ik daar voorbij reed. Nu is het wel zo dat bij zowel autobestuurders als fietsers de verkeersregels niet meer gelden van zodra ze hunne kleine gaan afzetten.
Daarvoor heeft een wagen 4 pinkers hé. Als je het even niet meer weet of je gaat toeren doen, 4 pinkers opzetten en 't is oké.

Ligt dat nu aan mij, of lokt een avondspits na zonsondergang bumperkleven uit?

Elke winter is dat hetzelfde — iedereen wil uwen bumper van dichtbij bekijken tijdens de spitsuren... Of is dat omdat het meer opvalt als het donker is?

Ligt dat nu aan mij, of lokt een avondspits na zonsondergang bumperkleven uit?

Elke winter is dat hetzelfde — iedereen wil uwen bumper van dichtbij bekijken tijdens de spitsuren... Of is dat omdat het meer opvalt als het donker is?
merk het de laatste tijd ook, veel volk da ook veel aggresiever/ongeduldiger rijd imo

Daarstraks ook een goeike meegemaakt

Ik vertrek deze morgen en wil hier in 't dorp de autostrade opdraaien. Er reed een auto voor mij dat los de afrit van de autostrade op reed. :unsure: Hij had het gelukkig vrij snel door want ik zag 'm nog terugrijden.

Even later op het autostrade passeerde hij me. Ik dacht in mezelf: "wie we hier hebben." :biglaugh:

Maar als je hard optrekt ben je meer op de auto zelf en het optrekken aan het focussen dan op de omgeving.
Iemand die al 50 rijdt, kan volledig focussen op de omgeving.

of niet mogen doorgeven op de oprit van de autostrade
Vorige week vrijdag achter zo ene gehangen. Oprit in Wetteren richting Gent. Dat is ene die naar beneden gaat ook dus je kan daar goed doortrekken, zelfs ik met mijn Kangoo. Die voor mij dacht daar natuurlijk anders over waardoor ik aan 80 mocht invoegen. Het was 's avonds laat dus dat was geen drama, maar toch. Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat dat ongelooflijk onveilig is.

-Noodrem moeten maken voor een voetganger die ineens overstak, zonder aanstalten te maken. Hij deed dan handgebaar dat ik uit mijn doppen moest kijken. Mijn tegenligger reed hem ook al bijna over zijn kloten. Die is gewoon doorgereden zonder te stoppen.
Toch even mijn deur open gedaan om hem daarover aan te spreken. Dat dit geen zebrapad is, maar wegmarkering voor een vluchtheuvel. Maakte voor de meneer niks uit want ik ben voetganger en mag overal oversteken waar ik wil.
Iets gelijkaardigs. Gewone straat, geen parkeerplekken dus wagens staan gewoon aan de rechterkant van de baan.
Iets voor me komt er ene uit z'n wagen gestapt, draait met z'n rug naar mij en knalt z'n deur dicht. Wanneer ik er aan kom draait hij ineens naar links. En dan krijg ik een opgestoken middenvinger te zien omdat meneer zich gewoon maar de baan op gooit en verwacht dat iedereen maar kan ruiken wat hij van plan is.

Op tijd kunnen stoppen want ik was al vertraagd voor het geval dat; hmm, dus ergens had hij toch gelijk dat ik wist wat hij van plan was :unsure:

Vorige week vrijdag achter zo ene gehangen. Oprit in Wetteren richting Gent. Dat is ene die naar beneden gaat ook dus je kan daar goed doortrekken, zelfs ik met mijn Kangoo. Die voor mij dacht daar natuurlijk anders over waardoor ik aan 80 mocht invoegen. Het was 's avonds laat dus dat was geen drama, maar toch. Ik snap niet dat mensen niet begrijpen dat dat ongelooflijk onveilig is.
Amai, ja idd. En 't is niet dat ge wilt optrekken tot 150 ofzo he, maar toch minstens 100 zou wel moeten vind ik. Paar weken geleden zat ik op de oprit van de E40 ook achter ene die zonder zeveren maar tot 60 optrok tegen dat hij moest invoegen, wat gewoonweg zelfs niet mag op de autostrade. Heb toen in derde versnelling mogen optrekken om toch wat snelheid te kunnen behalen. Toen ik voorbijreed, was het natuurlijk een stokoude persoon die met wijd opengesperde ogen zijn stuur vastklampte.

Dat haal ik niet met mijn C1 😬 80-90 eerder en rij ik door tot helemaal op het einde hé.
Hm, dan is dat toch nooit vol gas? Ik ken geen enkele auto die geen 100 haalt op een standaard oprit.

De allertraagste C1 haalt de 100 op 13.7 seconden blijkbaar. Mijn eerste auto deed dat op 17.1 en ik kon nog steeds snel genoeg invoegen hoor.

Terug
Bovenaan