De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Neen, dat doe ik niet. Het is onverantwoord rijgedrag en het brengt anderen in gevaar. Is gewoon een kwestie van maturiteit, meer niet.
Met een wagen snel optrekken binnen de daar geldende snelheidslimieten is absoluut geen gevaar en niet onverantwoord. Met een beetje inschatting kan dat echt geen kwaad.
Een goede chauffeur gaat dit nooit binnen de bebouwde kom doen, maar op de A12 aan een rood licht op een mooie en rustige zondag, zoals in het voorbeeld van @berenod, is absoluut geen probleem.

We hebben het hier niet over ESP uitdoen bij regenachtig weer in een Lamborghini tijdens het spitsuur in een woongebied, hé.

Laatst bewerkt:
Kijk, ga eens naast een politiecombi staan aan het rood licht, en doe dat dan eens. Wat denk je dat het resultaat zal zijn.
De meeste doen dit niet omdat ze niet durven, maar als je geen 400pk onder je gat hebt en begint te slippen gaat geen enkele agent je tegenhouden hoor.
Ik rij graag vlot weg als ik vooraan aan de stoplichten sta en of er nu een combi naast mij staat of niet boeit me niet. Tot nu toe hebben de agenten in die combi's er nooit iets op gezegd.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje zorgwekkend dat jij dit zo onverantwoord vindt, heb jij dan zo veel moeite met je auto onder controle te houden als je eens wat doortrapt?
Want je mening moet toch ergens op gebaseerd zijn nietwaar?

Laatst bewerkt:
Lol die discussie hier :D mijn ervaring leert: als er mensen zijn die zo met de vinger wijzen over niet mogen optrekken tot de limiet, of niet mogen doorgeven op de oprit van de autostrade, dan zijn dat altijd al mensen geweest die gewoonweg niet zo goed kunnen rijden. En dus ook met wat angst zitten, niet ontspannen kunnen rijden, etc etc.

Ik rij al meer dan vijf jaar rond met een GTI en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik de controle verlies als ik eens plankgas doortrek op een recht stuk. Anders had ik 'm al lang weggedaan denk ik, want waarom zou je anders een zwaardere auto hebben. Ik begrijp dan ook niet waarom dat onverantwoord of gevaarlijk rijgedrag zou zijn? Je moet het natuurlijk wel niet gaan doen in bv. een schoolomgeving uiteraard.

Bon, ‘t is verboden om uw gaspedaal in te drukken. Iedereen verplicht een 1.0-liter naftje vanaf nu want anders verliezen we de controle!

Wat een gezever. Er is een groot verschil tussen met uw wagen even het gaspedaal in te drukken binnen de limieten en in een veilige situatie en gelijk een johnnie in de bebouwde kom met gierende banden te vertrekken telkens en tegen 90 voorbij een school te rijden.

Beetje ridicuul als ge nu al disclaimers moet plaatsen als ge schrijft dat ge eens gas hebt gegeven. Ik zal volgende keer de vaststelling van een deurwaarder mee posten zodat ik kan voorleggen dat ik binnen de wettelijke limieten bleef en de controle niet verloor.

Goh, @Avi heeft misschien wel ergens gelijk hoor.

Bij Luk Alloo en de verkeerspolitie was er ook een situatie waarbij een BMW van een parking weg reed en nadien heel snel optrok op de weg. Ze zijn die kerel weldegelijk achterna gegaan. Reden was ook onverantwoord snel optrekken dacht ik.

Was wel in de bebouwde kom, dus zal wel 1 van de redenen zijn.

Bij Luk Alloo en de verkeerspolitie was er ook een situatie waarbij een BMW van een parking weg reed en nadien heel snel optrok op de weg. Ze zijn die kerel weldegelijk achterna gegaan. Reden was ook onverantwoord snel optrekken dacht ik.

In de bebouwde kom ga je met snel optrekken natuurlijk ook quasi onmiddellijk over de limiet!
Bij de Tesla's is dat 1 seconde of zoiets hé, dat kan je inderdaad niet verantwoord doen, even plankgas geven in de bebouwde kom met een ietwat snelle wagen...

Waar hier over gediscussieerd wordt is optrekken aan het rode licht op een 90 km/h weg, in Vlaanderen gaat dit bijna altijd een weg zijn met twee rijvakken in elke richting, of op de A12 met een 120 km/h limiet!
De A12 is dan ook een autostrade met verkeerslichten hé!

Ben even gaan zoeken in de wegcode, hoewel “snel optrekken” niet expliciet vermeld wordt is er wel artikel 10.4.

10.4. Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

Snel optrekken aan een verkeerslicht is op zich dus misschien niet strafbaar, maar de politie zou dit in sommige gevallen wel als “uitdagen” kunnen zien.

Concreet zou ik het dus niet proberen met politie naast uw zijde aan een verkeerslicht.

Doet mij denken aan een paar jaar terug.

Was alcohol controle en ik weet niet precies wat er is gebeurd met de auto voor mij, maar daar was het was ruzie met de politie. Uiteindelijk heeft hij moeten blazen en was negatief.

Toen die vertrok was dat ook met volle gas. Politie stond erbij en keek er naar. Zelfs het zwaantje ging er niet achter.

Toen de politie naar mij kwam zuchtte hij eens en zei tja. :unsure:

Autobestuurders die uit een zijstraat de hoofdweg op willen en niet snappen dat wie zich op een voorrangsweg bevindt..., wel ja, voorrang heeft. Ook als het fietsers zijn die het fietspad hebben verlaten om de weg te over te steken en links in te slaan. Begint-ie nog in gebroken Engels van z'n oren te maken en te zagen over het zebrapad verderop.

Dat was wel compleet ridicuul hoor. Dat was gewoon die Abdel die interessant wou doen. Ja, dat waren twee leeghoofden in een marginaal gemaakte BMW die met een onhoorbaar slipje vertrokken. Maar het ging er voornamelijk om dat die op een zeer laat uur in een onguur steegje draaien en vervolgens mega verdacht en traag voorbij de politie rijden.

Abdel kon een dubbeltje behalen :

1. Laten zijn dat hij niet mild is voor donkere jongens
2. Met een beetje geluk wat drugs vinden in de wagen

Met echt gierende banden vertrekken, een burnout doen aan het rode licht of een drag race tot 110km/u waarbij de toegelaten snelheid vermodelijk een stuk lager is zoals in dat artikel hierboven is nog iets heel anders.

Dat gezegd zijnde geeft een zure agent u voor eender wat een boete wegens 'onaangepast rijgedrag' als die echt wilt. En een deftige agent die laat u gerust als ge geen vlieg kwaad doet.

Maar: er staat ook in dat die combi 110 moest rijden; rap eens gekeken en daar moogt ge 90. Dus het gaat om meer dan het snel op trekken.

Mijn ervaring met agenten is dat die doorgaans wel relax zijn als ge normaal doet hoor.
Ik me daar soms door aan ergeren: mensen die meteen overdrijven traag gaan rijden als er een combi ofzo in de buurt is. Op de ring is dat ook dikwijls: dan rijdt er ne combi aan 95 in plaat van 100. En niemand durft die dan voorbij. Echt, zolang ge die gewoon passeert is er geen probleem hoor.

Stel je komt aan een T-splitsing. Voorrang van rechts. Jij heb dus voorrang op die die van links komen, maar geen voorrang op die die van rechts komen.
Hoeveel mensen er dagelijks die die van rechts komen hinderen omdat ze schrik hebben dat die van links geen geduld zullen hebben of om al te tonen van: 'let op, ik heb voorrang'. Hatelijk.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.

Hoe is het onverantwoord en gevaarlijk om binnen de snelheidslimieten eens vol gas te geven? Al zeker in het voorbeeld van @Musk op een oprit. Daar is dat zelfs net veiliger dan te taffelen.
Ik kan wel een hoop situaties bedenken waarin volgas optrekken een gevaarlijke verkeerssituatie kan uitlokken, zelfs binnen de snelheidslimieten. Daar is toch geen arbitraire regel in te trekken? De weersomstandigheden hebben bijvoorbeeld al een invloed. Op de A12 aan de verkeerslichten als een pijl uit een boog wegschieten is geen enkel probleem op een zonnige dag maar wanneer je door mist nog 50 meter ver kan kijken dan is dezelfde actie levensgevaarlijk.

Er is hier maar weinig nuance op dit forum...

Nu, ik heb dit weekend een testritje achter de rug met de elektrische Volvo XC40... Qua acceleratie is dat ding dus een wolf in schaapskleren. Van 0 tot 100 in 4.9 seconden. Ok, dat is geen supercar tijd maar voelde toch behoorlijk snel aan. Als ik dat ding door een bebouwde kom loodste dan voelde dat voor mij onverantwoord aan om te accelereren aan vol vermogen. Er moet maar een kind van tussen twee geparkeerde wagens de baan op snellen... je hebt dan geen tijd meer om je raket nog tijdig te doen stoppen.

Ik kan wel een hoop situaties bedenken waarin volgas optrekken een gevaarlijke verkeerssituatie kan uitlokken, zelfs binnen de snelheidslimieten. Daar is toch geen arbitraire regel in te trekken? De weersomstandigheden hebben bijvoorbeeld al een invloed. Op de A12 aan de verkeerslichten als een pijl uit een boog wegschieten is geen enkel probleem op een zonnige dag maar wanneer je door mist nog 50 meter ver kan kijken dan is dezelfde actie levensgevaarlijk.

Er is hier maar weinig nuance op dit forum...

Nu, ik heb dit weekend een testritje achter de rug met de elektrische Volvo XC40... Qua acceleratie is dat ding dus een wolf in schaapskleren. Van 0 tot 100 in 4.9 seconden. Ok, dat is geen supercar tijd maar voelde toch behoorlijk snel aan. Als ik dat ding door een bebouwde kom loodste dan voelde dat voor mij onverantwoord aan om te accelereren aan vol vermogen. Er moet maar een kind van tussen twee geparkeerde wagens de baan op snellen... je hebt dan geen tijd meer om je raket nog tijdig te doen stoppen.
Als je daar volgas optrekt tot 50 heb je exact evenveel tijd om te remmen als wanneer je heel de tijd al 50 reed?

Grootmoeder die in 1e versnelling aan minstens 4000 rpm op de parking komt gebold aan 20 km/u. Een lichte helling, dus ik denk dat ze plankgas gaf met slepende koppeling.
Daarna zet ze zich over 2 parkeervakken en zeker 1 meter van de muur, want in zo'n scheef parkeervak tussen de lijnen staan is precies te moeilijk.
Bij het wegrijden 3 of 4 keer stilgevallen. En in plaats van op de parking te draaien, gewoon achteruit rijden op de baan.

En dat rijdt allemaal rond :p

Zo heb ik enkele jaartjes terug eens een bompa de koppeling van z'n Jetta weten opsmoren.
Was bij het verlaten vd ondergrondse parking aan het Vrijthof in Maastricht.
Was een file om de parking te verlaten na betalen .
Die pee stond dus op die helling want na betalen moet je direct doorrijden anders gaat de slagboom weer naar beneden.
Die stond daar dus met ne hoop lawaai in 1ste te wachten zonder remmen te gebruiken.
Ik stond er achter en zag plots een hele wolk zwarte rook. Gevolgd door de kenmerkende stank.
Gebruikt dan uw handrem of blijf onder ad helling wachten als ge ni kloek genoeg zijt.

Als je daar volgas optrekt tot 50 heb je exact evenveel tijd om te remmen als wanneer je heel de tijd al 50 reed?
Als je in een verkeerssituatie met veel zebrapaden/voetgangers/fietsers - laat ons zeggen een drukke omgeving met verschillende type actoren - volgas optrekt vanuit stilstand dan rij je op dat moment onverantwoord. Je hebt immers minder tijd om te anticiperen bij een stevige versnelling als bij een gematigde versnelling.

Ik zie ze hier in het naburige stadje ook plankgas vertrekken terwijl het heel druk is met schoolgaande jeugd of zo. Trouwens, dat gaat dan meestal (cliché maar blijkt toch grond van waarheid) om van die kleinere hot hatch achtige modellen of oudere exemplaren van de zogenaamde bereikbare sportcoupé's.

Echte acceleratie monsters genre Tesla of Porsche heb ik nog niet betrapt op onverantwoord snel optrekken in een drukke bebouwde kom. Hoe krachtiger de wagen des te groter de kans dat de chauffeur zich kan aanpassen aan de situatie, zo lijkt het wel. Uitzondering daarop zijn de Mercedes AMG modellen, zeker in de A klasse. Die dingen worden precies vooral bestuurd door power training adepten met korte lontjes... Vaak vergezeld door een fake blondine met gel nagels.

Terug
Bovenaan