De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Effectief, rijden vaak als complete gekken. Doorgaans hetzelfde type bestuurder als diegene die ook met Poppy-wagens zo rijden.
Tijdje terug op bezoek bij ne maat die in't buitenland woont. Na zijn verhuis naar daar geen wagen meer nodig (grootstad) en doet alles met deelwagens. Cliché bevestigd: paar keer serieuze angsten uitgestaan toen we met hem meereden.

Tijdje terug op bezoek bij ne maat die in't buitenland woont. Na zijn verhuis naar daar geen wagen meer nodig (grootstad) en doet alles met deelwagens. Cliché bevestigd: paar keer serieuze angsten uitgestaan toen we met hem meereden.
To be fair, autorijden is een vaardigheid die je moet onderhouden. Veel chauffeurs met een hoop ervaring beginnen grotere risico's te nemen ook, maar dit is de andere kant van mensen die gewoon verkeerd/traag reageren wegens gebrek aan oefenen volgens mij.

Extra inkomsten, wat anders zou de motivatie zijn?
Het algemene doel is toch om de boetes naar 0 te krijgen?
Dus een economisch model zou eigenlijk nooit de drijver van dit project kunnen zijn. (in theorie)

Het bestuur zou dus grandioos afgestraft moeten worden.

Het algemene doel is toch om de boetes naar 0 te krijgen?
Dus een economisch model zou eigenlijk nooit de drijver van dit project kunnen zijn. (in theorie)
"Gewone" snelheidboetes op basis van vaststellingen door de politie vloeien niet (rechtstreeks) terug naar de gemeente, GAS-boetes wel.

Binnenkort trajectcontrole in elke straat van Belgie. Een kleine onoplettendheid en een boete van 50 euro of meer aan je broek. Triestige evolutie.
Zo werkt dat niet. Een kleine onoplettendheid wordt door een trajectcontrole net vergeven, terwijl een vaste flitser daar wel op zou reageren.
Als je door de hele trajectcontrole te snel rijdt en daardoor wel gepakt wordt, kan je dat moeilijk nog een kleine onoplettendheid noemen.

Daarstrax weer zo'n schaap dat zijne bocht niet kon inschatten. Half op m'n rijvak en dan ma gebaren dat ik ad kant moest gaan.
Scheelde maar een haartje. Toch maar eens gaan zien voor zo'n mega pick up à la Dodge of Ford .
En dan gewoon immer geradeaus.

Als je door de hele trajectcontrole te snel rijdt en daardoor wel gepakt wordt, kan je dat moeilijk nog een kleine onoplettendheid noemen.
Ik denk dat weinig mensen kunnen zeggen dat ze nog NOOIT een snelheidsaanduidend bord gemist hebben en dus ofwel te traag ofwel te hard aan het rijden waren op dat stuk.

Ik denk dat weinig mensen kunnen zeggen dat ze nog NOOIT een snelheidsaanduidend bord gemist hebben en dus ofwel te traag ofwel te hard aan het rijden waren op dat stuk.
- Trajectcontroles zitten op dit moment enkel op banen waar dat duidelijk is.
- Als het niet duidelijk zou zijn, ga je het toch merken aan het andere verkeer?
- Ge zult beter leren opletten op termijn, wat mijn inziens enkel maar positief kan zijn, want hoeveel mensen kijken er eigenlijk nog naar borden?

Pas op, ik ben niet heiliger dan de paus, maar ik ga niet neuten als ik gepakt word. Ik neut wel over het feit dat de snelheidslimieten buiten bebouwde kom vaak te laag zijn, maar dat staat hier nu los van.

- Trajectcontroles zitten op dit moment enkel op banen waar dat duidelijk is.
- Als het niet duidelijk zou zijn, ga je het toch merken aan het andere verkeer?
- Ge zult beter leren opletten op termijn, wat mijn inziens enkel maar positief kan zijn, want hoeveel mensen kijken er eigenlijk nog naar borden?

Pas op, ik ben niet heiliger dan de paus, maar ik ga niet neuten als ik gepakt word. Ik neut wel over het feit dat de snelheidslimieten buiten bebouwde kom vaak te laag zijn, maar dat staat hier nu los van.
Het onderwerp was duidelijk wel trajectcontroles in elke straat, nogal gemakkelijk om dat zo snel onder de mat te vegen. Maar ok.

Als je ziet hoeveel het er nu al zijn, en nog in aanbouw: https://wegenenverkeer.be/controles/snelheidscontroles/trajectcontroles Dat is al een serieus lappendeken in Vlaanderen. Let daarbij ook op volgende melding: "Politiezones kunnen ook zelf instaan voor de installatie van trajectcontroles, zij beslissen dat autonoom. Deze locaties zijn niet opgenomen in het kaartoverzicht."
Als elke gemeente zoals Bonheiden of Bilzen er meer dan 10 in eigen beheer plant, dat gaat nogal wat geven.

Kijk, als je op plekken komt waar je nog nooit geweest bent, eventueel in donkere/natte weersomstandigheden, bij focus op bepaalde verkeersomstandigheden die voorvallen, kan het altijd gebeuren dat je zo'n bord (aankondiging verkeerscontrole en/of snelheid) een keer mist.
Het mag niet de bedoeling zijn om mensen dan direct te straffen want je gaat mensen aanleren om constant naar dergelijke borden te kijken i.p.v. hen te laten focussen op de weg- en weersomstandigheden die ernaar vragen.

Persoonlijk heb ik vooral moeite met snelheidsborden die onmiddellijk na het kruispunt geplaatst zijn. Als ik rechts af sla, ben ik ten eerste bezig met zwakke weggebruikers die kunnen opduiken en al dan niet voorrang hebben, en ten tweede ben ik groot zodat dat verkeersbord dan altijd verstopt zit achter mijn achteruitkijkspiegel. Plaats dat bord aub 20m verder. Maar ok, dat is een persoonlijke ergernis die er ook redelijk los van staat.

Draai of keer hoe je het wilt. Flitsboetes die uitgedeeld worden zijn toch een mooie bijverdienste van de staat. Daarstraks aan de singel, 5 auto's geflitst in nog geen 10 minuten tijd. Spijtig dat de burger zelf geen dergelijke bijbaantje heeft.
Dat is niet zo véél hoor.

Onlangs reed ik rond op de ring van Lier. Daar was het vroeger 90km/u maar tegenwoordig 70km/u.
De auto achter mij zat keihard te flashen met zijn lichten omdat ik MAAR 70km/u reed. 6 wagens hebben mij dan meteen daarna uit frustratie voorbij gestoken.

Ik was 6x verblind in mijn gezicht, dus dat was 6x geflitst. Die flitspaal bleef maar gaan.

Aan de snelheid houden is allemaal zo moeilijk niet hoor
Meestal is dat niet zo moelijk, maar ik ken echt wel locaties waar dit minder evident is. Dat noem ik de NAAIlocaties.

Hier aan het treinstation bijvoorbeeld. Zone 30 borden zijn héél moeilijk te zien, meestal staat daar ne wagen ervoor geparkeerd voor het ene bord en ook het andere bord is gemakkelijk te missen. Als ik daar 10x voorbij rijd en ik let echt op de borden, dan mis ik ze nog altijd 9/10 (!). Ik weet echter dat ze er staan dus ik rijd daar dan gewoon 30km/u.

Familie is daar dus gewoon geflitst vorige maand. Hij dacht echt dat het daar 50km/u was (NOT). 100€ boete aub.

Laatst bewerkt:
Het is vooral spijtig dat de overheid geld moet spenderen om er voor te zorgen dat mensen zich aan de regels houden. En dat België op het vlak van verkeersveiligheid nog een apenland is, door mensen met jouw houding, terwijl f*cking Frankrijk bij het koppeloton hoort.
Ik kan me niet meer herinneren wanneer ik nog een boete gehad heb. De laatste boetes waren voor 51km/u en 59km/u na correctie toen ik een dag verlof had, maar dat is al even geleden. Ik let er echt 100% van de tijd op de laatste jaren.

MAAR ik zal nooit zeggen of durven beweren dat mensen die een boete in de bus krijgen gangsters zijn en dat mij dit nooit meer zal overkomen. Het is wél snel gebeurd.

Nu zowiezo 99% van AL mijn boetes uit het verleden zijn net géén investeringen van de overheid. Dat was bijna altijd een mobiele flitser van ome agent die zijn quota nog moest halen.

Laatst bewerkt:
U gewoon minuutje langs de kant zetten en daarna vol gas.
Werkt prima op stukken met weinig camera’s.
Een collega van mij heeft dat daadwerkelijk gedaan op die trajectcontrole op de E40 Gent-Brussel. Allez, aant vlammen tege 150 en dan denken aan de trajectcontrole, en zich ff op de pechstrook gaan zetten... Levensgevaarlijk.
Achteraf toch een boete gehad want ze hadden zich pas na de trajectcontrole geparkeerd op de pechstrook.

Maar zo'n kuren zal je dus meer en meer krijgen bij meer trajectcontroles. Of van die mensen die overal dan maar 40-45km/u gaan rijden omdat ze het verschil niet kennen tussen bebouwde kom of een Vlaamse gewestweg, en boetes willen vermijden.

Persoonlijk heb ik vooral moeite met snelheidsborden die onmiddellijk na het kruispunt geplaatst zijn. Als ik rechts af sla, ben ik ten eerste bezig met zwakke weggebruikers die kunnen opduiken en al dan niet voorrang hebben, en ten tweede ben ik groot zodat dat verkeersbord dan altijd verstopt zit achter mijn achteruitkijkspiegel. Plaats dat bord aub 20m verder. Maar ok, dat is een persoonlijke ergernis die er ook redelijk los van staat.

Ga ik in mee. Geldt eigenlijk voor elk soort bord, vooral Zone 30. Piepkleine kutbordjes...

Maar in't algemeen zou de weg zelf al moeten suggereren welke snelheid je er mag rijden. Spijtig genoeg is dit niet altijd logisch geregeld in België...

Ook zou het mooi zijn mocht er wat meer aandacht besteed worden aan de densiteit van aandachtstrekkers. Een zebrapad, een fietspad, snelheidbordje, een voorrang, nog eens een verkeersremmer, parkeerbord... Allemaal op 5m van elkaar. Tja, en je verwacht dat we het nog allemaal kunnen zien zonder het verkeer hopeloos op te houden?

Heb het nog al eens gepost maar toch. Fiets met verlichting: top, chapeau en goed bezig. Maar dat hoeft heus geen werflamp te zijn, een gewoon fietslicht is ook al voldoende. :unsure:

Heb het nog al eens gepost maar toch. Fiets met verlichting: top, chapeau en goed bezig. Maar dat hoeft heus geen werflamp te zijn, een gewoon fietslicht is ook al voldoende. :unsure:
Er gaat niets boven aan lupine Alpha.
De 7200 lumen lichtbundel rijkt 460m ver.
En 't lampje kost maar iets meer dan 1000 EUR.
lupine-front-light-alpha-r-7200-lumen-69-ah~14.jpg

Terug
Bovenaan