De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Dat zijn toch oude auto's dan. Tegenwoordig met die LEDs, Xenon en laser is dat allemaal automatisch.
Ja, de auto's hebben tegenwoordig automatische hoogteregeling van de dimlichten, maar de standaard hoogte waarop de lamp moet schijnen moet nog altijd ingesteld worden zoals dat altijd al het geval is geweest.
Deze auto's kunnen dus effectief nog altijd slecht afgestelde lichten hebben, die dus te hoog schijnen en de mensen verblinden.

Dat het allemaal op geld draait en verkeersveiligheid pas op een 2de plaats komt weten we al langer, dat is niks nieuws.
Maar wat het wegnemen van die verkeersremmers betreft ben ik wel een voorstander, die dingen vertragen dan wel de verkeersstroom, maar dat constant afremmen en optrekken is ook voor niks goed. (slecht voor de auto, slecht voor het milieu, ....)
Idd. Ik heb veel liever een flitspaal of trajectcontrole dan al die onnodige obstakels (waar al meer dan eens ongevallen door gebeurd zijn).
In bebouwde kom mag er van mij, bij wijze van spreken, elke twee meter een flitser staan.

Ja, de auto's hebben tegenwoordig automatische hoogteregeling van de dimlichten, maar de standaard hoogte waarop de lamp moet schijnen moet nog altijd ingesteld worden zoals dat altijd al het geval is geweest.
Deze auto's kunnen dus effectief nog altijd slecht afgestelde lichten hebben, die dus te hoog schijnen en de mensen verblinden.
Meestal wel idd. Ik heb echter op mijn Volvo V70 van 2014 geen manuele hoogteregeling meer. Als ik veel gewicht in de koffer leg of een zware remork trek, regelt die dat ook automatisch. Geen idee of het optie was of standaard op dat model, want heb die gekocht op 1jr als showroommodel met zowat elke optie destijds. Maar het zou gerust standaard mogen worden op elke auto. Als men vanalles kan verplichten aan de constructeurs betreffende milieu en veiligheid, is dit imo maar en kleintje om ook in de regels te steken.

Meestal wel idd. Ik heb echter op mijn Volvo V70 van 2014 geen manuele hoogteregeling meer. Als ik veel gewicht in de koffer leg of een zware remork trek, regelt die dat ook automatisch. Geen idee of het optie was of standaard op dat model, want heb die gekocht op 1jr als showroommodel met zowat elke optie destijds. Maar het zou gerust standaard mogen worden op elke auto. Als men vanalles kan verplichten aan de constructeurs betreffende milieu en veiligheid, is dit imo maar en kleintje om ook in de regels te steken.
Maar jij hebt het over de automatische hoogteregeling, die vervangt dat wieltje op het dashboard waarmee je vroeger de lampen moest bijregelen wanneer je zwaar geladen was, zodat je andere bestuurders niet zou verblinden.

Hier gaat het over slecht afgestelde lichten die te hoog schijnen en zo de andere bestuurders verblinden.
Die afstelling moet gebeuren met een schroefje op het lichtblok, wanneer je de motorkap open doet. En dat is bij een auto met automatische hoogteregeling ook nog steeds het geval.
(Het zou kunnen dat dat bij sommige auto's tegenwoordig al via de computer gedaan moet worden?)

Maar jij hebt het over de automatische hoogteregeling, die vervangt dat wieltje op het dashboard waarmee je vroeger de lampen moest bijregelen wanneer je zwaar geladen was, zodat je andere bestuurders niet zou verblinden.

Hier gaat het over slecht afgestelde lichten die te hoog schijnen en zo de andere bestuurders verblinden.
Die afstelling moet gebeuren met een schroefje op het lichtblok, wanneer je de motorkap open doet. En dat is bij een auto met automatische hoogteregeling ook nog steeds het geval.
(Het zou kunnen dat dat bij sommige auto's tegenwoordig al via de computer gedaan moet worden?)
Dus dat showke dat mijn auto uitvoert (lichten gaan alle kanten uit) is geen instelling van de lichten maar effectief gewoon show?

Dus dat showke dat mijn auto uitvoert (lichten gaan alle kanten uit) is geen instelling van de lichten maar effectief gewoon show?
Welja, vraag me dat dus ook af nu, die van mij doet dat ook en komt altijd op dezelfde positie uit, wat er ook achter hangt. Een met LED's doet dat toch niet meer?

Welja, vraag me dat dus ook af nu, die van mij doet dat ook en komt altijd op dezelfde positie uit, wat er ook achter hangt. Een met LED's doet dat toch niet meer?
jawel hoor, je moet nog altijd aan de lichten zelf de basisafstelling doen, de automatische niveauregeling is gewoon inwendig in uw lichten dat er nog een stelmotor zit die beperkt kan bijregelen, en die kan enkel de hoogte regelen, niet uw lichtbundel zijdelings verschuiven. Wat uw wagen doet is gewoon automatisch die lichtbundel verstellen als hij via sensors meet dat hij niet meer in onbeladen toestand is/ meer doorhangt.

Ja, idd.
En dan zijn de lichten nog afgesteld op een waterpas ondergrond op een bepaald percentage.
Laat die ondergrond van het Belgische wegennet nu net het grootste probleem zijn.
En bij iedere verkeersremmer met verhoging lijkt het dan nog eens dat er 2x met zijn grootlichten naar u doet.
Tegenwoordig zijn er ook meer en meer mensen die hun grootlichtassistent opzetten op zowel binnenwegen als autosnelwegen
wat resulteert in phares...dimlicht...pha...dimlicht...aan, uit, aan, uit....korte flikkering, 3 secondes aan, terug uit... vreselijk.

Ja, idd.
En dan zijn de lichten nog afgesteld op een waterpas ondergrond op een bepaald percentage.
Laat die ondergrond van het Belgische wegennet nu net het grootste probleem zijn.
En bij iedere verkeersremmer met verhoging lijkt het dan nog eens dat er 2x met zijn grootlichten naar u doet.
Tegenwoordig zijn er ook meer en meer mensen die hun grootlichtassistent opzetten op zowel binnenwegen als autosnelwegen
wat resulteert in phares...dimlicht...pha...dimlicht...aan, uit, aan, uit....korte flikkering, 3 secondes aan, terug uit... vreselijk.
Idd. Was ook het eerste wat ik heb uitgeschakeld, enorm irritant om zelf mee te rijden ook.

Dommekloten die in nen blinde bocht ne velo beginnen inhalen terwijl ik dan temidden den bocht van de andere kant kom, en dan moeten ze kiezen tussen net niet mijn spiegel afrijden of die velo omrijden. Sowieso veel te dicht langs die velo gepasseerd, in gelijk welk scenario buiten frontaal op mij vliegen.

Dommekloten die in nen blinde bocht ne velo beginnen inhalen terwijl ik dan temidden den bocht van de andere kant kom, en dan moeten ze kiezen tussen net niet mijn spiegel afrijden of die velo omrijden. Sowieso veel te dicht langs die velo gepasseerd, in gelijk welk scenario buiten frontaal op mij vliegen.

Schering en inslag hier op den boerenbuiten.

Op een baantje van 1km naar de lokale okay kom ik soms een 5 tot 8 op de 10 autos tegen, die niet de bocht inschatten. En zeer wijd erin gaan en uit komen. Of zelfs niet wat opzij gaan als ze je zien komen, voor ja de straatgoot hoor (jezus)? ... jij moet maar uitwijken, haat dat.

Nieuwe verkeersdrempel in Deinze in een zone 50, als ik er sneller dan 20km/u over rij heb ik schade. Wie verzint zoiets? Is dat gemaakt zodat zelfs SUV’s de maximale 30km/u moeten respecteren?

Volkswagen Arteon trouwens , geen Lamborghini ofzo.

Nieuwe verkeersdrempel in Deinze in een zone 50, als ik er sneller dan 20km/u over rij heb ik schade. Wie verzint zoiets? Is dat gemaakt zodat zelfs SUV’s de maximale 30km/u moeten respecteren?

Volkswagen Arteon trouwens , geen Lamborghini ofzo.
Zo zijn er echt superveel in België. Zeker geen uitzondering. Ik dacht dat je eigenlijk nog altijd gewoon aan normale snelheid zou moeten kunnen over verkeersdrempels rijden, maar dat is overduidelijk geen regel als ik sommige verkeersdrempels zie. Aan 20km/u moeten rijden om niet helemaal doorheen geschud te worden bij een verkeersdrempel in een zone 50 is gewoonweg absurd.

Waar is die verkeersdrempel trouwens?

Waar ik wa op oefende om vrij hoge plateaus zo comfortabel en soepel mogelijk te nemen: nen bruuske rem enkele meters voor het oprijden, zodat uwen auto wa duikt vooraan, en dan echt net voor de bergop uw rem lossen, zodat uw voorste net reboundt als ge het bergopke neemt. Tijdens dat schokje dat uw voorste ophanging krijgt is het ook belangrijk dat je niet gast en niet remt. Na dat schokje van de voorwielen een streepje gas (achterkant squat), en dat terug lossen net voor uw achterwielen het bergopke raken, zodat de rebound van uw achterkant dit keer u helpt erop te wippen. Een kort streepje gas dus, en opnieuw geen rem en geen gas op het moment dat de achteras het schokje krijgt van het bergopje. Altijd lekker gevoel als de timing perfect lukt.

Zo zijn er echt superveel in België. Zeker geen uitzondering. Ik dacht dat je eigenlijk nog altijd gewoon aan normale snelheid zou moeten kunnen over verkeersdrempels rijden, maar dat is overduidelijk geen regel als ik sommige verkeersdrempels zie. Aan 20km/u moeten rijden om niet helemaal doorheen geschud te worden bij een verkeersdrempel in een zone 50 is gewoonweg absurd.

kPijs da voor een drempel of plateau het altijd al max 30 is dat ge het moogt nemen volgens de wet.
Als Langun aan >20 schade heeft, ist wel overdreven ja.

Laatst bewerkt:

De max snelheid voor drempels is 30km/u, indien je met een normale auto dan aan 30km/u er over kan rijden kan ik er weinig over aanmerken, maar bij sommige lukt dit dus echt niet.

Het gaat hier over het T-kruispunt met de Centrumlaan en de Rozenlaan, de eerste maal was toch serieus schrikken.

Wat is nog erger dan een zondagsrijder? Als je dat tegenwoordig al zo mag noemen, een occasionele autorijder zoals er wel veel rondrijden in dit soort autootjes:

IMG_20201015_130914-3-960x540.jpg

Deze ochtend ben ik met de dochter op het Fietspad aan het fietsen, gelukkig in het fietsstoeltje achteraan want wie weet waar had ze anders gehangen. Slaagt dit voertuig vlotjes naar rechts af zonder even te checken of er fietsers zijn. Het had niet veel gescheeld of ik lag op de motorkap.

Altijd dolletjes, die ritjes in de ochtend. Volgende keer smijt ik mijn fiets gewoon tegen het voertuig. Kan hij bij GreenMobility gaan uitleggen waarom de motorkap gans beschadigd is.

Het wordt stilaan tijd dat mensen terug gaan beseffen dat het de bedoeling is dat je pinkt vóór je begint te remmen en/of afdraaien.

Terug
Bovenaan