Is geen ergernis op de weg, maar op de verkeersbelasting.
Voordat ik de auto had gekocht, had ik deze al berekend op de site van de Vlaamse overheid. Dus wist perfect hoeveel te verwachten.
Deze week mijn aanslagbiljet ontvangen van de auto (BIV + wegentaks) en dat lag ineens €1.200 hoger dan de berekening op de site. Dus ik dacht al van oei, ik heb blijkbaar serieus iets verkeerd ingevuld. Na het bekijken van het aanslagbiljet zag ik dat de fout eerder bij hun lag. Op de site vermelden ze dat ik naar de NEDC waarde moet zien en niet naar de WLTP (gaat om een 2dehands voertuig, die voor 2021 voor de eerste keer is ingeschreven in België).
Dus ik bel naar 1700 en ga naar de verkeersbelasting dienst. Ik dacht al in mijn eigen. Ik ga zo vriendelijk mogelijk zijn, want die mensen zullen elke dag wel bagger over hun krijgen. Dus ik leg het probleem uit en terwijl ik het uitleg onderbreekt die mij en zegt die op een frustrerende toon: Ben je niet tevreden, moet je maar een bezwaar indienen. Waarop ik dan nog zo vriendelijk mogelijk reageer. Ik bel eigenlijk enkel maar om te informeren of mijn gedachtegang correct is, het is toch de NEDC en niet de WLTP. Waarop het een paar seconde stil was en dan te horen kreeg een moment meneer. Na 30sec kwam hij terug en kreeg ik te horen van. Ja het is de WLTP en niet de NEDC, de reden is omdat het wordt uitgefaseerd.
Waarop ik zei. Oké bedankt voor de info, dan ben ik verkeerd. Vanaf dan was hij ook ineens vriendelijk.
Maar ik vond het toch een raar gegeven, dus nog even verder gekeken. Ik vul mijn chasisnummer in de simulatie en kreeg te zien dat mijn NEDC waarde verkeerd was, dit kwam overeen met de WLTP. In de simulatie vroegen ze dan ook nog steeds uitdrukkelijk achter de NEDC en niet de WLTP.
Dus dacht ik van. Ga toch nog een mail sturen, want dit klopt toch niet. S'avonds om 19:20 kreeg ik dan ineens een mail terug van Agentschap Vlaamse Belastingdienst. Waarin ze vermelde dat ik gelijk heb en het wel degelijk NEDC moet zijn. Maar dat de waarde van NEDC wel overeenkomt met de waarde dat ze hebben gekregen van de DIV. Dus zegt ze van. Je moet een bezwaar indienen met u gelijkvormigheidsattest, zodat je kunt aantonen aan de DIV dat ze de verkeerde waarde hebben ingevuld. Dan kunnen ze dat aanpassen en maken wij een nieuwe berekening.
Dus vandaag bezwaar indienen met de uitleg en kopie van gelijkvormigheidsattest, waar duidelijk opstaat dat ze zich hebben vergist. Ze hebben de WLTP waarde ingevuld bij NEDC waarde.
Het spijtig van heel deze zaak vind ik dat ik als burger naar de helpdesk bel om info te vragen en ze hier gewoon totale onzin liggen te vertellen. Het feit dat de DIV een fout heeft gemaakt, cva nog. Fouten maken is menselijk, ik maak ook fouten. Langs de andere kant, een andere burger zou het misschien ineens betaald hebben.
Spijtig genoeg niet de eerste keer dat ze een fout maken bij mijn. Zo heb ik 2 jaar geleden ook ineens een boete van de Vlaamse belastingdienst in mijn bus gehad van €7.000. Terwijl het hun eigen fout was. Dat duurt dan toch ook weer 1,5 maand om dat allemaal recht te zetten (mails versturen, bellen) en extra stress omdat er een som van €7.000 boven u hoofd hangt. Terwijl ik het allemaal perfect gedaan had zoals ze hadden gevraagd. Toen ook weer hetzelfde, als ik contact had met de helpdesk was dat ook weer info dat op niks sloeg. Ik moet altijd moeite doen om iemand te pakken te krijgen die tenminste weet, waar ze mee bezig zijn.