De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

De overtreffend trap vind ik toch mensen die net omgekeerd doen: links pinken als ze op het rondpunt rijden en stoppen met pinken als ze afslaan. :eek:
Die doen tenminste nog iets. Het is niet correct, maar ze proberen. Gewoon niets doen is dan toch erger.

Die doen tenminste nog iets. Het is niet correct, maar ze proberen. Gewoon niets doen is dan toch erger.
Ik zou het nog verstaan als ze het doen om aan te duiden dat ze niet de eerste afslag nodig hebben.
Sommigen gebruiken dan toch die eerste afslag. Dan kan je even goed niet pinken, even waardeloos.

Kerel op ne pedelec die past belt wanneer hij vlak achter mij is en dan zonder inhouden voorbij fietst.
Echt dude: chill. Bel op tijd en hou effe de benen stil zodat ik tijd heb te reageren op uw bel.

Kerel op ne pedelec die past belt wanneer hij vlak achter mij is en dan zonder inhouden voorbij fietst.
Echt dude: chill. Bel op tijd en hou effe de benen stil zodat ik tijd heb te reageren op uw bel.
Chance dat ie belt, ik zie die heel vaak rakelings langs mensen knallen op het jaagpad als ik ga lopen. Zelf ook al paar keer voorgehad. Sommigen vertragen zelfs niet wanneer ze kinderen/dieren kruisen.

Ergernis: remmen op een snelweg.

Ik rem amper op een snelweg. Je kan bijna alle situaties oplossen door wat te anticiperen (gas lossen).
En toch zie ik mensen voor de meest random zaken plots remmen op een snelweg. Dat is voor niets nodig en zelfs gevaarlijk.

Dus vandaar een oproep langs mijn kant: kunnen jullie aub. stoppen met remmen op een snelweg waar dat niet nodig is.
Ik kan een hele resem situaties oplijsten waar ik zie dat de gemiddelde chauffeur remt op een snelweg, daar waar met wat verkeersinzicht dit vermeden had kunnen worden. Veel chauffeurs creëren zo (on)bewust gevaarlijke situaties.

Opm.:
- Ik heb het niet over wagens met een adaptieve cruise control. Die wagens zullen inderdaad bij het benaderen van een tragere wagen automatisch zelf remmen. Daar gaat mijn frustratie dan ook niet over, aangezien ik meestal wel doorheb welke wagens over die technologie beschikken en aan hebben staan.
- Situaties zoals files, waar je wel voor dient te remmen natuurlijk.

Ik rem amper op een snelweg. Je kan bijna alle situaties oplossen door wat te anticiperen (gas lossen).
En toch zie ik mensen voor de meest random zaken plots remmen op een snelweg. Dat is voor niets nodig en zelfs gevaarlijk.

Dus vandaar een oproep langs mijn kant: kunnen jullie aub. stoppen met remmen op een snelweg waar dat niet nodig is.
Ik kan een hele resem situaties oplijsten waar ik zie dat de gemiddelde chauffeur remt op een snelweg, daar waar met wat verkeersinzicht dit vermeden had kunnen worden. Veel chauffeurs creëren zo (on)bewust gevaarlijke situaties.

Opm.:
- Ik heb het niet over wagens met een adaptieve cruise control. Die wagens zullen inderdaad bij het benaderen van een tragere wagen automatisch zelf remmen. Daar gaat mijn frustratie dan ook niet over, aangezien ik meestal wel doorheb welke wagens over die technologie beschikken en aan hebben staan.
Remmen uit het niets is gevaarlijk en irritant, maar het idee achter een remlicht is wel je achterliggers waarschuwen dat je vertraagt natuurlijk. Toen ik destijds met de rijschool leerde rijden, en men toch wel redelijk wat nadruk legde op uitbollen/remmen op de motor raadde men aan om ook de rem aan te tikken om dit duidelijk te maken aan de mensen achter je.

Uiteraard is het probleem vaak dat mensen te nerveus rijden en hun gas niet doseren, dan zie je in vertraagd verkeer iemand altijd tot aan de voorligger rijden, remmen, en hetzelfde opnieuw doen. Dit terwijl wat meer afstand houden en gewoon uitbollen op elk vlak beter is.

Remmen uit het niets is gevaarlijk en irritant, maar het idee achter een remlicht is wel je achterliggers waarschuwen dat je vertraagt natuurlijk. Toen ik destijds met de rijschool leerde rijden, en men toch wel redelijk wat nadruk legde op uitbollen/remmen op de motor raadde men aan om ook de rem aan te tikken om dit duidelijk te maken aan de mensen achter je.

Uiteraard is het probleem vaak dat mensen te nerveus rijden en hun gas niet doseren, dan zie je in vertraagd verkeer iemand altijd tot aan de voorligger rijden, remmen, en hetzelfde opnieuw doen. Dit terwijl wat meer afstand houden en gewoon uitbollen op elk vlak beter is.
Een goede chauffeur die bezig is met het verkeer, kan zonder het aantikken van de rem door zijn voorganger(s) perfect weten of die auto aan het versnellen is, een constante snelheid aanhoud of aan het vertragen is op de motor.
Een goede chauffeur denkt enkele stappen vooruit en houdt ook rekening met de situatie voor zijn voorligger en denkt mee met zijn voorligger én het overige verkeer.

Ik zeg het je, vanaf de oprit tot aan de afrit 80km verder raak ik mijn rem niet aan. En ja, daar zit de bocht van de e19 naar de ring van brussel tussen, vrachtwagens die plots uitwijken naar links, wagens die ertussen komen, een tragere wagen voor je en je kan niet meteen naar links.
Met wat anticiperen kom je al een heel eind en wanneer het echt niet anders kan, dan rem je uiteraard eens.

Een goede chauffeur die bezig is met het verkeer, kan zonder het aantikken van de rem door zijn voorganger(s) perfect weten of die auto aan het versnellen is, een constante snelheid aanhoud of aan het vertragen is op de motor.
Een goede chauffeur denkt enkele stappen vooruit en houdt ook rekening met de situatie voor zijn voorligger en denkt mee met zijn voorligger én het overige verkeer.

Ik zeg het je, vanaf de oprit tot aan de afrit 80km verder raak ik mijn rem niet aan. En ja, daar zit de bocht van de e19 naar de ring van brussel tussen, vrachtwagens die plots uitwijken naar links, wagens die ertussen komen, een tragere wagen voor je en je kan niet meteen naar links.
Met wat anticiperen kom je al een heel eind en wanneer het echt niet anders kan, dan rem je uiteraard eens.
Ik vind het wel nogal naïef om als goede chauffeur te verwachten dat iedereen enkele stappen vooruit denkt en oplettend is, lijkt me net dat defensief rijden eerder een kwestie is van rekening te houden met de niet-idealiteit van de situatie. Allez ik heb liever dat men niet in mijn koffer rijdt dan dat ik uit een soort principe mijn rem niet aanraak omdat ik een goede chauffeur ben :)
Uiteindelijk moet je al mentaal gehandicapt zijn om geen rijbewijs te halen.

Soit, het klinkt me vooral in de oren als op een rustige autostrade rijden. Om 10 of 22u kan ik zo op de Brusselse ring rijden, maar iets meer richting spits gebeuren er toch genoeg plotse wissels van rijvakken voor mij dat ik moet remmen. In een ideale situatie kan dat allemaal zonder remmen, maar dan hou je zoveel afstand dat iedereen toch maar voor je invoegt. Ook wel een beetje grappig dat als iemand met AAC rijdt, en dus geregeld remt, het beter is.

Laatst bewerkt:
ACC moet enkel remmen omdat menselijke chauffeurs in een gat duiken dat eigenlijk geen veilig gat is. Anders anticipeert ACC ook door geleidelijk uit te bollen of zachtjes te vertragen

Er zijn er die zelfs remmen zonder dat er ook maar één obstakel te bespeuren is in de eerste halve kilometer voor hun. Daarvan vraag ik mij pas echt af wat die mensen bezielt.

Ik heb al met auto's gereden (automatische transmissie) waarbij anticiperen heel moeilijk is als de gas gelost wordt.
Je werd dan verplicht om op de rem te gaan staan om toch iet of wat te kunnen vertragen.
Zelf manueel terugschakelen is dan op zo'n moment te drastisch.

Pas op het moment dat ik met zo'n wagen reed, kwam ik tot het besef waarom sommigen vaak op rare momenten op de rem gingen staan, omdat ik dus zelf ook verplicht werd het af en toe te doen.

Ik vraag me af of dit bij EV's nog erger is. Als die one-pedal-driving aanstaan hebben, vanaf wanneer gaat het remlicht aan? Het moment dat je de gaspedaal loslaat of pas bij een bepaalde vertragingsnelheid?

Ik vraag me af of dit bij EV's nog erger is. Als die one-pedal-driving aanstaan hebben, vanaf wanneer gaat het remlicht aan? Het moment dat je de gaspedaal loslaat of pas bij een bepaalde vertragingsnelheid?

Dit vraag ik mij ook af. Rij zo goed als altijd met one-pedal-driving.
Ik zie toch wel vaak mensen kort op mij zitten, dus ik vermoed dat mijn remlicht niet afgaat bij het uitbollen...

Ik heb geen one pedal driving, maar wel een zo'n stuurflapperke waarmee ik regeneratief kan remmen. Daar zijn 2 standen in. De eerste stand is wat vergelijkbaar met remmen op de motor, en dan gaat het remlicht al aan. Ik vermoed als ik de rempedaal indruk (die volledig elektronisch de remkracht regelt tussen de motorrem en de schijfremmen) dat het remlicht bij een bepaalde vertragingssnelheid aan gaat, maar dat zal vrij rap zijn.

Ik wil dat wel eens testen op de autostrade. :unsure:

Daarnet op de baan, een oud madammeke in een grijze Opel Meriva zonder lichten...

En nu toevallig dit dat op mijn Facebook wall passeert:

259761423_4556925107676151_6998283923181361299_n.jpg

:lol:

Opm.:
Amai, ik ben blij dat jij dit zegt.

Zowat elke autorit op de snelweg zie je wel eens iemand onnodig remmen. Das zo precies alsof men per ongeluk 1 km boven hun limiet gaat en dan alles moet toesmijten bij wijze van spreken. Zeer vervelend als je zelf rustig CC aan het rijden bent tegen een bepaalde snelheid en dan of wel zelf moet remmen of hem moet afzetten.

Er zijn natuurlijk altijd situaties bv. waar men opeens voor uw voorligger schiet waardoor deze quasi verplicht wordt om te remmen, das een ander verhaal natuurlijk. Maar er zijn genoeg momenten waar je rustig aan het rijden bent zonder manoeuvres links of rechts en men remt opeens uit het niks. Zeer storend ja. En das niet alleen op een snelweg uiteindelijk.

Ik heb al met auto's gereden (automatische transmissie) waarbij anticiperen heel moeilijk is als de gas gelost wordt.
Je werd dan verplicht om op de rem te gaan staan om toch iet of wat te kunnen vertragen.
Zelf manueel terugschakelen is dan op zo'n moment te drastisch.

Pas op het moment dat ik met zo'n wagen reed, kwam ik tot het besef waarom sommigen vaak op rare momenten op de rem gingen staan, omdat ik dus zelf ook verplicht werd het af en toe te doen.
Ik rij ook vaak met zo'n wagens rond en ook daar kan je je aanpassen. Eventueel eens terugschakelen met de peddels achter het stuur. Maar je hebt een punt.

Terug
Bovenaan