De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Nee, wegcode laat achteraan rood en oranje toe (art. 28, § 2 van KB houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen):

4. Alleen vaste knipperende richtingaanwijzers zijn toegestaan.
De frequentie van de knipperingen moet gelegen zijn tussen 60 en 120 periodes per minuut. De kleur van deze lichten moet wit of oranje naar voren en rood of oranje naar achteren zijn. Een uit twee dezelfde zijde geplaatste lichten bestaande richtingaanwijzer is toegelaten indien het verspringen van deze lichten van gelijke frequentie is.

Maar die rode pinkers zijn idd veel minder duidelijk.

Net een elektrische step in den donkere zonder licht op het midden van de baan.

WILT GE DOOD OFWAT IK RIJ U BINNENKORT PER ONGELUK PLAT?!?!?!

...
Maar wat je hier schrijft (kort op uw voorganger zitten) is heel dubbel:
Wetenschappelijke modellen maken duidelijk dat (accordeon-)files ontstaan door mensen die te dicht op hun voorganger rijden en daardoor automatisch ook bruusker moeten remmen en terug optrekken. Dat creëert een versterkend effect, creëert accordeonfiles en kan ontaarden in echte files. Daardoor is het eigenlijk beter om buffer te nemen op uw voorganger. Als hij bruusk vertrekt, 50 meter aan 40 km/h rijdt en vervolgens terug bruusk stopt, dan is het verkeerstechnisch de beste oplossing om gewoon rustig te vertrekken, die afstand aan 20 km/h af te leggen (en dus een gat te laten) en tegen dat je aan uw voorganger zit moet hij al opnieuw vertrekken en kun je smooth doorrijden aan uw 20 km/h. Je filtert de bruuske bewegingen eruit. Je fungeert als een elektrische spoel op een blokgolf...

Absoluut akkoord. Maar ik denk vooral aan echt stapvoets of stilstaand verkeer waarbij ze gaten van meters (soms tientallen meters) laten vallen.

Vandaag ook weer 2 voorbeelden gezien:
- 2x2 baan met vrij korte afslagvakken. De laatste op het afslagvak besluit van 5 meter ruimte te laten waardoor hij grotendeels nog op het vak ernaast staat - gevaarlijke situatie die perfect kon vermeden worden
- Een andere die besluit om 4 meter van de stopstreep stil te staan, waardoor hij het fietspad blokkeert. Had hij gelijk een normale mens tot aan de streep gereden, konden die veilig passeren

Daarstraks een lijnbus die bij een wegversmalling zonder voorrang nog rap dacht door te rijden, niet met mij hoor. Hij kon mooi terug achteruit rijden, 't was duidelijk tegen z'n goesting maar da's mijn probleem niet.

Wat is daar stoer aan misschien?

We stonden quasi rechtlijnig tegen over elkaar. Of wel moest hij achteruit gaan om plaats te maken ofwel ik. Aangezien ik voorrang heb lijkt het mij maar logisch dat hij achteruit moet, niet?

Ik heb het sowieso wel gehad met bestuurders die nog snel snel door een wegversmalling te glippen. Bij een auto kan je in de meeste gevallen nog wel je gas loslaten, maar vol in de remmen gaan voor een bus gaat er wel wat over.

Ik heb zo ooit eens recht t.o.v. een madamme'ke gestaan wanneer ik voorrang had en zij moest wachten achter haar obstakel. Madam wou absoluut niet achteruit. Uiteindelijk heb ik haar gepasseerd door op het voetpad te rijden en daarbij heb ik hare spiegel afgereden.

Net een elektrische step in den donkere zonder licht op het midden van de baan.

WILT GE DOOD OFWAT IK RIJ U BINNENKORT PER ONGELUK PLAT?!?!?!
Onlangs zag ik een meisje op een skateboard, in het zwart gekleed, geen lichten, pikdonker terwijl haar honden (ZWARTE) haar vooruit trokken. Midden de baan.

Meer een spektakel dan een ergernis, maar bon. 1 kerel op een step, ernaast zijne maat met een DAX. Voor hen een auto van de rijschool. DAX-man begint om te lachen te gatplakken en zigzaggen achter die van de rijschool terwijl zijne maat zich een breuk lacht. Achter hen rijdt een mini cooper. Die is getuige van de opvoering.

Mini cooper wilt DAX-man en step inhalen. Net dan begint die met z'n DAX weer extreem te zigzaggen. Bijna botsing met de mini cooper.

Mini cooper snijdt hen de pas af. DAX-man en stepvriend stoppen.
Stapt er daar ne stoere kerel uit die mini cooper. :laugh:

Ik was met de fiets en ben gestopt. Ik stond op enkele meters met een smile van hier tot in Tokyo te kijken naar het schouwspel, hopend op een leuke climax.

Jammer genoeg was niemand mans genoeg om z'n woorden te backen en ging ieder zijn eigen baan terug op.
Maar ja, wat had ik ook verwacht van iemand in een mini-cooper/DAX/step.
Dus je stopt om te kijken of er zich een straatgevecht gaat ontwikkelen? En dat tovert bij jou een smile van hier tot in Tokyo op je gezicht?

Goe bezig :cautious:

4 auto's los door het rood zien rijden (en 't was niet net oranje/rood). De 5e ging er waarschijnlijk ook door gegaan zijn, maar die heeft met veel moeite de stopstreep nog gehaald voor een overstekende voetganger die zelf niets doorhad (oortjes + gsm). In een 1-richtingstraat in een zone 30 😐

Wel, de politie had hier besloten om vandaag een boodschap te sturen door de gemiddelde werkmens nodeloos stil te laten staan voor een halfuur-drietal kwartier in de ochtendspits. En van zodra er weer beweging kwam in het verkeer was iedereen geweldig opgefokt of gewoon sufgemaakt van het stilzitten. Gevolg: overal kamikazepiloten. Eentje bij mij was wel heel frappant. Ik laat zo eentje tussen die twijfelend het rijtje afging, anders zou die zijn afslag missen. Maar in zijn reet zat een Mercedes die zich er ook nog tussen smeet op ongeveer 5 cm van mijn wagen, terwijl die achter mij ook al superdicht op mij zat. Dus toch eventjes met een snel kloppend hartje alles moeten dichtgooien want het licht was reeds oranje geworden en alles kwam tot stilstand. Gelukig dat die achter mij een beetje anticipeerde.

Ik was inmiddels ook te laat op mijn meeting, maar ik zie er echt geen graten in om mijn auto zo ergens vol risico in te smijten. Zeker als ge gewoon kan rondrijden. Indien mijn remschijven wat minder vers zijn zit ik er gewoon op en dan staan we beiden nog verder van kant. Bij het daadwerkelijke afslaan zelf besloot er dan ook nog eentje om slim te zijn en vanaf de strook om rechtdoor te rijden gewoon in te draaien op onze rijstroken. Eerst indraaien op die Mercedes, daarna op mij en daarna op de wagen achter mij om dan uiteindelijk toch stil te blijven staan op het kruispunt met de laatste overblijvende zwaantjes 30 meter verder, compleet ongeïnteresseerd in de chaos die ze hebben gecreëerd.

Wel een beetje gek als quasi elke flik die ik privé tegenkom ongevraagd zit te stoefen over hoeveel geld ze verdienen met premies x en y en prestaties zus en zo. :unsure: Volgende keer toch eens vragen of ze daar ook baanvakken stonden te blokkeren met hun CEO-lonen!

Terug
Bovenaan