Aan het station van Berchem werd deze week twee keer in drie dagen tijd iemand doodgereden, telkens door een vrachtwagen van hetzelfde bedrijf. Dan lijkt er meer aan de hand dan individuele fouten van chauffeurs.
www.standaard.be
Wel een artikel achter paywall.
Het is en blijft toch straf. Twee mensen dood gereden op 3 dagen tijd op een verkeersvrij plein.
Blijkbaar negeerden de chauffeurs de instructies van hun werkgever door er op een verkeerde plek te leveren. Maar dat wil ook zeggen dat het personeel van de broodjeszaak die chauffeurs nooit terecht wezen dat ze op de verkeerde plek leverden.
Er was ook geen handhaving, nochtans hangen er camera's, maar die werden niet gebruikt om overtreders te beboeten). Lees: politie heeft begrip dat er toch moet geleverd kunnen worden door overtredingen te maken.
De verantwoordelijke van het transportbedrijf leeft alvast mee met de familie van de slachtoffers, dat gaat die familie écht helpen.
Een mooi voorbeeld van 'autodenken'. Plein was ook verkeersvrij, maar er was geen fysieke barrière om alsnog in die zone te komen. En voor veel mensen is iedere zone die verhard is, een plek om met de wagen te rijden. Dus zonder die barrière is zo'n plek niet verkeersvrij. Op een plek waar geen verkeer mag komen, verwachten voetgangers ook geen verkeer. Dat maakt het dus allemaal gevaarlijker.
Er zijn hier mobiliteitskeuzes gemaakt om de situatie veiliger te maken voor voetgangers, maar blijkbaar is het economisch belang hier belangrijker dan de veiligheid. De broodjeszaak ligt blijkbaar ook geen 20 m van de weg af...
Dat is dus één van mijn belangrijkste frustraties in het verkeer. Mensen vinden het normaal dat je overal moet geraken met de wagen. En mensen hebben over 't algemeen weinig respect voor de regels en voor zwakke weggebruikers.
Ik zie hier veel mensen klagen over wielertoeristen (waarvan er een aantal de regels niet volgen), maar
bestuurders van voertuigen zijn in net hetzelfde bedje ziek. Iedere +-20 km die ik met de fiets in 't verkeer afleg, moet ik vertragen of uitwijken om te vermijden dat een bestuurder van een wagen die mijn voorrang negeert mij n 't gevaar brengt. En ik ben meer dan voldoende zichtbaar, het is gewoon een gebrek aan respect voor zwakke weggebruikers/verkeersregels.
We vinden eigenlijk allemaal dat de regels er voor anderen zijn. Wie van de mensen die hier klaagt over 't gedrag van anderen volgt zelf wél alle regels? Rijdt nooit te snel? Want dat zijn dus redenen voor anderen om te klagen over jouw gedrag.