De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Nog over verlichting gesproken, aan de chauffeurs van uitzonderlijke vervoeren of tractoren met een zwaailicht: dat noemt niet voor niets een zwaailicht. Neen, dat is niet hetzelfde als uw goedkope ledjes die aan en uit flikkeren. Ik weet de wettelijkheid er niet van maar de laatste tijd heb ik al regelmatig voorgehad dat ik denk dat die gasten naar links aan het pinken zijn. Blijkt dat het dan gaat om een goedkope variant van een zwaailicht die aan de linkerkant is gemonteerd waardoor het quasi exact hetzelfde eruit ziet als een pinker.
Gewoon wettelijk. Waarschijnlijk gestemd door de NVA om de verkavelingsvlaming nog wat toe te laten u te pesten op de weg.

Vanmorgen weer een nieuwe ergernis ontdekt die in het rijtje: kapotte lichten, slecht afgestelde xenon lichten en mensen die niet weten hoe hun mistlichten werken thuishoort.

Een vrachtwagen (betonmolen) waarbij ze de remlichten zo hadden aangepast dat er 2 extreem felle leds recht in de ogen van de achterligger knipperen. Er zijn regels rond remlichten he, en "ze knipperen" is er geen van. Ik zag na het stoplicht nog 5 minuten rode vlekken voor mijn ogen...
Bleven ze constant flikkeren of enkel een keer of 2 bij het beginnen remmen?

Tijdens mijn rijlessen voor de moto deze zomer heb ik dat eens nagevraagd (ivm die die 2x pinken in 't begin) bij de instructeur en dan nog eens bij de examinator. Beide konden eigenlijk niet zeggen of dat wel of niet mocht. De instructeur zei letterlijk: ik heb dat nog gezien bij vrachtwagens, dat zal dan wel mogen, zeker.
Ik heb er dan maar besteld voor op mijn moto, 15€ voor een set van 2. Ik moet ze wel nog monteren :)

Hoe beter ik zichtbaar ben op die twee wieler, hoe liever.

Bleven ze constant flikkeren of enkel een keer of 2 bij het beginnen remmen?

Tijdens mijn rijlessen voor de moto deze zomer heb ik dat eens nagevraagd (ivm die die 2x pinken in 't begin) bij de instructeur en dan nog eens bij de examinator. Beide konden eigenlijk niet zeggen of dat wel of niet mocht. De instructeur zei letterlijk: ik heb dat nog gezien bij vrachtwagens, dat zal dan wel mogen, zeker.
Ik heb er dan maar besteld voor op mijn moto, 15€ voor een set van 2. Ik moet ze wel nog monteren :)

Hoe beter ik zichtbaar ben op die twee wieler, hoe liever.
Continu, en hij bleef dan nog zijn rem indrukken aan de lichten ook...

Op nog geen 50m van mijn deur...
Der stonden hier al ongeveer 6 auto's aan te schuiven om rechtdoor/linksaf te gaan, terwijl der nen auto links geparkeerd stond t.h.v. da bord van "Ploatse 6". Dus mijn voorganger en ik komen daar toe en blijven rechts staan (knipperlicht naar links = aan) i.p.v. al voor te sorteren achter die rij, zodat het verkeer van den andere kant nog kon doorrijden en 't kruispunt nie blokkeerde.

Besliste der ineens ne gast in ne VW Touareg om de rij achter mij én mijn 3 voorgangers voorbij te rijden en te couperen...
Hoe kunt ge nu zo'n slecht verkeersinzicht hebben en denken da iedereen zit aan te schuiven om rechtsaf te gaan, terwijl ge ziet dat er nen auto links geparkeerd staat?! (Terwijl ze dan ook nog naar de "verkeerde" kant staan te pinken...)

Mutten.

Daarnet in het donker twee te paard... Geen enkel licht of fluo, zwarte kledij en dat op een binnenwegje waar je 70 mag met amper verlichting. Had ze best wel laat gezien en bleven gewoon naast elkaar. Waarschijnlijk willen zr graag een nieuw paard ofzo.

Gewoon wettelijk. Waarschijnlijk gestemd door de NVA om de verkavelingsvlaming nog wat toe te laten u te pesten op de weg.
Zo grappig zeg. Ik kom niet meer bij.

Mac-bc. N-VA. Verkavelingsvlaming. Bedrijfswagen. Haha. Hahaha. Hahaha.

Je krijgt er zelfs geen likes meer voor van je online vriendjes. Tijd om ermee te kappen zeker met je debiele opmerkingen?

Zo grappig zeg. Ik kom niet meer bij.

Mac-bc. N-VA. Verkavelingsvlaming. Bedrijfswagen. Haha. Hahaha. Hahaha.

Je krijgt er zelfs geen likes meer voor van je online vriendjes. Tijd om ermee te kappen zeker met je debiele opmerkingen?
Welke online vriendjes?
Hoeveel van die opmerkingen heb je al gekregen van mij? 2?

Gedverdekke toch.

Op linkse vak E19 richting Antwerpen aan het rijden aan 125 op cc een paar 100 meter voor afrit Rumst, gaat er een vrachtwagen naar het middelste vak om een ander in te halen.

Camionette die er wat achter zat op het middelste vak aan 100 km/h schuift dan voor me maar door naar het linkse vak.
Niet illegaal, wel ambetant want je vertraagd plots dat linkse vak met een dikke 20 km/h en zo starten die filegolven!

Maar dan komen we aan die flitspaal ter hoogte van oprit in Rumst, gaat dat kieken in die camionette toch wel in zijn remmen voor die paal?
Er was helemaal niemand voor hem voor honderden meters en die gaat op het linkse vak tot 85 km/h vertragen voor ne flitspaal die pas vanaf 127 km/h reële snelheid flitst, terwijl op dat moment dan de vrachtwagen rechts van hem sneller gaat!

File op de baan, we naderen een zijstraat aan de rechterkant. De situatie is daar dat ge die straat alleen in moogt van de richting waaruit ik kom. Het verkeer vanuit de andere richting maar daar niet in. Daar bovenop: het verkeer dat uit die straat komt mag alleen rechtsaf (dus mee in mijn richting), niet linksaf.

Geen reden om die straat vrij te houden in de file imo: alle verkeer dat er uit moet, moet mee de file in, dus je kan makkelijk even inhouden wanneer je vooruit bolt zodat ze mee in de file kunnen voegen. En en het verkeer dat er in moet, komt uit de file.

Ik sta dus los voor de straat wanneer ik een tegenligger zie naderen met zijn pinker op. Meneer wou dus vanuit de verboden richting die zijstraat in maar ik stond in zijne weg.Begint om te gesticuleren en claxonneren. Dude, kalm.. ik ga nu ni de onnozelaar zijn en u express ophouden. Maar gij zijt diegene die iets verkeerds doet door een straat in te willen die ge ni in moogt.

Is geen ergernis op de weg, maar op de verkeersbelasting. :D

Voordat ik de auto had gekocht, had ik deze al berekend op de site van de Vlaamse overheid. Dus wist perfect hoeveel te verwachten.

Deze week mijn aanslagbiljet ontvangen van de auto (BIV + wegentaks) en dat lag ineens €1.200 hoger dan de berekening op de site. Dus ik dacht al van oei, ik heb blijkbaar serieus iets verkeerd ingevuld. Na het bekijken van het aanslagbiljet zag ik dat de fout eerder bij hun lag. Op de site vermelden ze dat ik naar de NEDC waarde moet zien en niet naar de WLTP (gaat om een 2dehands voertuig, die voor 2021 voor de eerste keer is ingeschreven in België).

Dus ik bel naar 1700 en ga naar de verkeersbelasting dienst. Ik dacht al in mijn eigen. Ik ga zo vriendelijk mogelijk zijn, want die mensen zullen elke dag wel bagger over hun krijgen. Dus ik leg het probleem uit en terwijl ik het uitleg onderbreekt die mij en zegt die op een frustrerende toon: Ben je niet tevreden, moet je maar een bezwaar indienen. Waarop ik dan nog zo vriendelijk mogelijk reageer. Ik bel eigenlijk enkel maar om te informeren of mijn gedachtegang correct is, het is toch de NEDC en niet de WLTP. Waarop het een paar seconde stil was en dan te horen kreeg een moment meneer. Na 30sec kwam hij terug en kreeg ik te horen van. Ja het is de WLTP en niet de NEDC, de reden is omdat het wordt uitgefaseerd.
Waarop ik zei. Oké bedankt voor de info, dan ben ik verkeerd. Vanaf dan was hij ook ineens vriendelijk.

Maar ik vond het toch een raar gegeven, dus nog even verder gekeken. Ik vul mijn chasisnummer in de simulatie en kreeg te zien dat mijn NEDC waarde verkeerd was, dit kwam overeen met de WLTP. In de simulatie vroegen ze dan ook nog steeds uitdrukkelijk achter de NEDC en niet de WLTP.
Dus dacht ik van. Ga toch nog een mail sturen, want dit klopt toch niet. S'avonds om 19:20 kreeg ik dan ineens een mail terug van Agentschap Vlaamse Belastingdienst. Waarin ze vermelde dat ik gelijk heb en het wel degelijk NEDC moet zijn. Maar dat de waarde van NEDC wel overeenkomt met de waarde dat ze hebben gekregen van de DIV. Dus zegt ze van. Je moet een bezwaar indienen met u gelijkvormigheidsattest, zodat je kunt aantonen aan de DIV dat ze de verkeerde waarde hebben ingevuld. Dan kunnen ze dat aanpassen en maken wij een nieuwe berekening.

Dus vandaag bezwaar indienen met de uitleg en kopie van gelijkvormigheidsattest, waar duidelijk opstaat dat ze zich hebben vergist. Ze hebben de WLTP waarde ingevuld bij NEDC waarde.

Het spijtig van heel deze zaak vind ik dat ik als burger naar de helpdesk bel om info te vragen en ze hier gewoon totale onzin liggen te vertellen. Het feit dat de DIV een fout heeft gemaakt, cva nog. Fouten maken is menselijk, ik maak ook fouten. Langs de andere kant, een andere burger zou het misschien ineens betaald hebben.

Spijtig genoeg niet de eerste keer dat ze een fout maken bij mijn. Zo heb ik 2 jaar geleden ook ineens een boete van de Vlaamse belastingdienst in mijn bus gehad van €7.000. Terwijl het hun eigen fout was. Dat duurt dan toch ook weer 1,5 maand om dat allemaal recht te zetten (mails versturen, bellen) en extra stress omdat er een som van €7.000 boven u hoofd hangt. Terwijl ik het allemaal perfect gedaan had zoals ze hadden gevraagd. Toen ook weer hetzelfde, als ik contact had met de helpdesk was dat ook weer info dat op niks sloeg. Ik moet altijd moeite doen om iemand te pakken te krijgen die tenminste weet, waar ze mee bezig zijn.

Zonet bijna een frontale botsing op nog geen 50m van mijn huis... (Weeral op hetzelfde kruispunt.)
Ne lesauto was stilgevallen, terwijl die wou afslaan in de straat waar ik in reed. En da was blijkbaar hét signaal voor nen bompa in een wit bestelbuske (die van rechts kwam) om haar de pas af te snijden en ook in "mijn straat" af te slaan.
Maar de leerling-chauffeur vond de gaspedaal weer, wat diene bompa deed uitwijken op mijn rijvak. Mocht alles dichtsmijten omda mijnheer zo ongeduldig was.

Bompa's die gehaast zijn in 't verkeer, nie te vertrouwen.

Eerder versleten synchro

Nie zeker wat het is, ben gene mechanieker. Maar het probleem heeft zich herhaald bij schakelen van 2de naar 3de, ik begin nu te vermoeden dat het eerder is als ik schakel bij 3000+ toeren, maar moet dat nog eens uittesten later. Bon volgende vrijdag ga ik naar de garage, zij zullen dat wel oplossen.

The roundabout saga continues...

Nu iedereen weer verplicht naar kantoor moet, merk ik steeds vaker volgende manoever.

Rondpunt. Ik (blauw) moet 3/4 rond dus rijd op het middelste vak. Ik wil afslaan op een 2-vaksbaan maar moet kort vertragen om iemand (geel) op het buitenste vak eerst te laten passeren. De gast achter mij (rood) ziet z'n kans schoon, haalt me in, en snijd mij af wanneer hij onmiddellijk het linkervak van mijn afslag inpalmt.

Mocht hij nu gewoon hoffelijk zijn en rechts de baan pakken zodat ik ook rustig kan afslaan... Maar neen. En bijna altijd camionnettes.

HeXFL8C.jpg

Gelijkaardig: buitenvaksrijders die samen met mij afslaan, maar onmiddellijk naar het linkervak gaan (want 400m verder splitst de baan...).

Hatelijk, kunnen jullie niet gewoon even normaal doen en het rechtervak pakken ipv altijd bekan een accident te willen veroorzaken? Ik ben hoffelijk hoor, laat jullie er wel tussen... Fucking aso's.

Daarstraks bij het oprijden van de ring van Brussel was het even stilstaand aanschuiven. Achter mij stond een camionette die al meteen quasi in mijn gat stond. De auto voor mij schuift letterlijk maximum 5 meter op en meneer begint al de claxonneren omdat ik niet binnen de second verder rij. Lekker boeiend ook want 5 meter verder sta je opnieuw stil. Bon, dat was 1. Even later hetzelfde. Auto voor mij schuift op, meneer begint te flashen omdat ik niet direct reageer. :unsure: Heb mij er niks van aangetrokken, maar hij had dat toch geen derde keer moeten doen want dan was ik toch even verhaal gaan halen. Als het niet rap genoeg gaat dan pak je maar een andere weg.

Die man wou gewoon even zijn claxon en zijn lichten testen.
Nee, zo een mensen zijn wel irritant, als ze dat bij mij doen krijgen ze gewoon een averechts effect, dan blijf ik nog wat langer staan.

Inhalende vrachtwagens op een tweebaansvaksnelweg..
Ik snap dat die mannen op tijd willen zijn en dat aan hun snelheid 5km/u veel uitmaakt, maar als ik 90% van mijn 75 snelwegkilometers aan 85/uur hang te taffelen achter verschillende vrachtwagens dan word ik niet zo goed gezind
Imo zou er om die reden een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens moeten gelden.
Door vrachtwagens die inhalen wordt een drievaksbaan gereduceerd tot eigenlijk 1 vak waar je als non vrachtwagen nog op deftige snelheid kan rijden. Maar dan is het probleem dat de mensen die trager dan 120 rijden maar iets sneller dan de vrachtwagens dan naar het linkervak gaan waardoor het al helemaal erg wordt. Dat creëert heel veel gevaarlijke situaties.

Bij een een tweevaksbaan wordt het al helemaal een plezier: alle twee vakken worden dan effectief ingepalmd door de vrachtwagens en je moet er als non vrachtwagen gewoon maar achter rijden.

Er zouden heel veel gevaarlijke situaties en fileproblemen vermeden worden als men een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens invoert.

Imo zou er om die reden een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens moeten gelden.
Door vrachtwagens die inhalen wordt een drievaksbaan gereduceerd tot eigenlijk 1 vak waar je als non vrachtwagen nog op deftige snelheid kan rijden. Maar dan is het probleem dat de mensen die trager dan 120 rijden maar iets sneller dan de vrachtwagens dan naar het linkervak gaan waardoor het al helemaal erg wordt. Dat creëert heel veel gevaarlijke situaties.

Bij een een tweevaksbaan wordt het al helemaal een plezier: alle twee vakken worden dan effectief ingepalmd door de vrachtwagens en je moet er als non vrachtwagen gewoon maar achter rijden.

Er zouden heel veel gevaarlijke situaties en fileproblemen vermeden worden als men een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens invoert.
Niet helemaal van overtuigd, niet mogen inhalen zou vermoedelijk tot gevaarlijke situaties leiden bij op- en afritten als er treintjes zijn van 20-30 vrachtwagens.

Verwar je 'gevaarlijk' niet gewoon met 'vervelend'?
Ik snap niet echt wat er daar nu zo gevaarlijk aan is.
Ik heb liever dat ze eens beginnen met te beboeten als vrachtwagens inhalen wanneer de baan er nat bij ligt.

Terug
Bovenaan