De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Waar ik me elke keer aan erger is de signalisatie in Brussel.

Een relevant voorbeeld: je gaan van de Reyerslaan naar de Generaal Wahislaan door het fameuze Meiserplein (Place Misère zoals men wel zegt) over te steken. Er zijn/waren dan werken voorbij de Leopold III laan: versmalde stroken, snelheidsbeperking 30, en gele lijnen. Maar die gele lijnen waren altijd al minder duidelijk dan de originele (want verf kost geld zeker), waardoor mensen maar wat deden. Zeker aan het volgende kruispunt, waar een voorsorteerstrook ontstaat en de originele lijnen en de gele kruisen had je gegarandeerd bijna-aanrijdingen. Gisteren nog eens gepasseerd en het lijkt of die werken gedaan zijn, maar verder is alles hetzelfde. Is het nu zo moeilijk om enige duidelijkheid te scheppen?

En dit is wanneer het droog is, als het regent zie je praktisch geen enkele lijn.

Laatst bewerkt:
Al een paar dagen oud. Dinsdag was ik in Rotterdam en stond hier rechts aan de lichten om rechtdoor te rijden (waar de Polo staat)

Vermits men aan de Erasmusbrug werkt, kan er geen autoverkeer over en moeten die allemaal aan dit licht naar links.
Linkerstrook staat dus voor 200m helemaal vol. Voor rechtdoor was het voor mij gelukkig rustig.
Ik sta aan het rood te wachten, links had net groen, springt op rood.
Moet er toch een auto vol gas op de middelste strook (voor rechtdoor) door het rood rijden, net geen voetganger overhoop gereden.
En ja, het was toch weer een BMW 1. Cliché's komen ergens vandaan.

Waar ik me elke keer aan erger is de signalisatie in Brussel.

Een relevant voorbeeld: je gaan van de Reyerslaan naar de Generaal Wahislaan door het fameuze Meiserplein (Place Misère zoals men wel zegt) over te steken. Er zijn/waren dan werken voorbij de Leopold III laan: versmalde stroken, snelheidsbeperking 30, en gele lijnen. Maar die gele lijnen waren altijd al minder duidelijk dan de originele (want verf kost geld zeker), waardoor mensen maar wat deden. Zeker aan het volgende kruispunt, waar een voorsorteerstrook ontstaat en de originele lijnen en de gele kruisen had je gegarandeerd bijna-aanrijdingen. Gisteren nog eens gepasseerd en het lijkt of die werken gedaan zijn, maar verder is alles hetzelfde. Is het nu zo moeilijk om enige duidelijkheid te scheppen?

En dit is wanneer het droog is, als het regent zie je praktisch geen enkele lijn.
Half jaar geleden gewisseld van werkgever waardoor ik gelukkig niet meer meermaals per week met de auto gans die bovengenoemde R21 moet rijden. Het is (of in mijn situatie beter gezegd was) daar al jaar en dag op een typisch Brusselse "je m'en fous" manier gemanaged. Ik vermoed dat alles went op den duur, maar dat is daar eigenlijk echt niet oké ...

Nog zo een situatie op dat tracé is (of was) dat vernieuwde Reyerscomplex. Zoveel jaren na "oplevering" staan daar nog steeds betonblokken tussen de rijrichtingen, wat eerder duidt op een cheap-ass tijdelijke in plaats van een permanente oplossing. Over de jaren heen daar ook al geregeld betonblokken scheef weten staan (tot zelfs een rijstrook beperkt hinderen) omdat er weer eens een voertuig of vrachtwagen heeft tegen gezeten. #oeps

Vroeger, voor de heraanleg was er ook duidelijke signalisatie aan die tunnels naar de E40. Is iets simpel dat nu jaren later ook nog steeds totaal ontbreekt (of ontbrak) onder datzelfde "je m'en fous" stramien. Nu tegenwoordig rijdt toch iedereen met een navigatiesysteem (al is het maar voor de files), maar voor nu een van de grootste verkeersaders in Brussel te zijn is dat gewoon not done.

Hoe meer ik er nu bij stil sta, hoe tevredener ik ben dat ik niet meer in Brussel moet zijn, en überhaupt niet meer de auto moet pakken om op mijn werk te geraken. :smile:

Toch echt schrijnend om te zien aan hoeveel kruispunten met lichten je 's avonds laat of 's nachts rood hebt terwijl er gewoon verder geen kat te bespeuren valt. Ik kan quasi op voorhand al zeggen aan welk kruispunt ik weer voor de zoveelste keer rood ga hebben, het lijkt net of die lichten bewust op rood springen van zodra er een auto afkomt. :sarcastic:

Verdikke soms verdomd veel goesting om er door te rijden, maar dat zullen we maar niet doen hè.

Toch echt schrijnend om te zien aan hoeveel kruispunten met lichten je 's avonds laat of 's nachts rood hebt terwijl er gewoon verder geen kat te bespeuren valt. Ik kan quasi op voorhand al zeggen aan welk kruispunt ik weer voor de zoveelste keer rood ga hebben, het lijkt net of die lichten bewust op rood springen van zodra er een auto afkomt. :sarcastic:

Verdikke soms verdomd veel goesting om er door te rijden, maar dat zullen we maar niet doen hè.

Inderdaad beter niet doen...

Over lichten gesproken, gisteren aan wegenwerken gestaan waar ze duidelijk de werken ingekort hadden maar de timer van hun lichten niet aangepast. 50 meter werken en meer dan 2 minuten rood (op dat tempo wandel je die afstand een paar keer heen & terug :crazy: ), waarvan zeker de helft beide richtingen op rood zodat je op 50m van mekaar stil staat te wachten.
Je zag gewoon de rij in beide richtingen tot dichter bij die lichten rijden met het idee dat de sensor misschien niet ver genoeg keek - maar geen sensor, in de ene richting gewoon een licht, in de andere richting een licht met teller zodat ze daar tenminste wisten dat ze nog lang moesten staan wachten.

Ook geen zijstraten of iets in dat stuk die voor extra wachttijd zouden zorgen.

Voor sommige mensen maakt het echt niet uit dat er borden staan langs de weg want ze kijken toch niet of negeren ze gewoon .
Krugerstraat is enkelrichting geworden vanaf de zwaantjes naar de steynerstraat …op 2 uur tijd waren er dus 75 auto’s die gewoon tegen de richting in reden…politie doet controle maar ze kunnen daar toch niet alle dagen gaan staan (heb ze zien staan in de zijweg halfwegtoen ze 2 auto’s aan het opschrijven waren )

Is een tijdelijke maatregel tot de werken op de Antwerpse steenweg gedaan zijn en waarvan ze de signalisatie wel eens duidelijker mogen maken …
Op bepaalde kruispunten kan je die nog kruisen naar de straat aan de overkant maar dan 10 m in die straat staat dan een versperring en mag je terug draaien …zet die kruispunten dan gewoon af dat er enkel lokaal verkeer doormag

https://maps.app.goo.gl/huWByYpkjNhkYriv8

In Asse is er een fietsstraat gecreëerd die ronduit absurd is (zie link).

Voor die weg een fietsstraat werd had je een rijbaan, een afgescheiden fietspad en een voetgangersstrook. Nu hebben ze van dat volledige fietspad een voetgangerszone gemaakt en moeten de fietsers op de rijbaan. Bovendien is dat een vrij steile straat dus rijden auto's er achter een fiets die aan een slakkengang omhoog rijdt.
Om nog maar te zwijgen over de betonblokken of stenen die er liggen op de stukken waar je opzij kan gaan. Al meermaals iemand z'n auto zien op kapot rijden.

Zo gaat dat dan.

De rotonde hierachter wordt af en toe wel eens gebruikt door pipo's die denken dat ze Colin McRae zijn en met gierende banden enkele toertjes maken. Zonet ook eentje die een keertje er rondvloog. Enkele minuten later hoorde ik hem nog eens, keek ik eens uit het raam en zag hem al bijna even de controle verliezen. Even later kwam hij nog eens af. Tot slot een vierde keer: 2 toertjes met gierende banden, wil dan rotonde afrijden maar knalt tegen de middenberm op de afrit. Ik dacht een redelijke krak te horen. De auto wordt wat naar rechts geslagen maar kan dan nog beetje al waggelend heel traag doorrijden om dan tot stilstand te komen. Even gewacht om te zien of er geen gewonden waren of zo, maar een jonge man en vrouw kwamen gewoon uit de auto gestapt. Die heeft wel de takeldienst kunnen bellen.

Over lichten gesproken, gisteren aan wegenwerken gestaan waar ze duidelijk de werken ingekort hadden maar de timer van hun lichten niet aangepast.
Doet mij denken aan mijn driedubbele ergernis van afgelopen dinsdag:
1) Werken aan de Wijgmaalsesteenweg langs de Vaart. Dat is zo'n oude betonbaan die ze elke twee jaar weer eens oplappen. Dan vervangen ze op een paar plaatsen zo'n betonplaat. Die werken duren dan ontieglijk lang, want die beton moet een maand drogen. Het resultaat is een weg waar de ophanging van je wagen echt getest wordt. Snelheid is een jaar ofzo geleden ook verlaagd van 70km/h naar 50km/h. Al dat gehotsebots maakt uiteraard ook veel lawaai. Eerste frustratie is dat ze die niet gewoon vervangen door een degelijk onderhouden asfaltbaan.
2) Twee frustratie zijn de werflichten. Zoals altijd zijn die er zonder nadenken gezet. Dus 3 minuten rood en 2 minuten groen, in beide richtingen. Gevolg is 's morgen megafile in de ene richting, en 's avonds in de andere. Terwijl er in de andere richting geen kat doorkomt (dus daar staat dat groen dan veel te lang te branden). Maar ja, geen haan die daar naar kraait. Nochtans zou zoiets toch megasimpel te programmeren moeten zijn.
3) Waze had me eigenlijk rond deze situatie willen leiden, maar uit gewoonte en onoplettendheid heb ik de afslag gemist en kon ik dus gaan aanschuiven.

Terug
Bovenaan