De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Degene die de verkeerslichten op de ring rond Mechelen en verder moet echt een sadist pur sang zijn met rood als favoriete kleur, denk ik.
Zonder zwanzen vanop de ring tot in Battel net voorbij de oprit E19 naar Antwerpen heb ik 6x voor een rood licht gestaan. Dat is een traject van nog geen 3 km.

Ook in het terugrijden aan het kruispunt met de Kazerne Dossin passeren. Aan die lichten rood krijgen terwijl er helemaal niks uit de zijstraat komt. Niks, nada, nul de botten. Al het verkeer op die ring moet daar stoppen voor niks.
Hetzelfde aan deze lichten. Verkeer in beide richtingen heeft rood licht. Er komt helemaal niks van die straat links.
Niet van vandaag maar afgelopen weekend zaterdagnacht om 01.00u. Quasi niks op de baan. Weer voor al die lichten gestaan.

Schade deze avond pas vastgesteld en iedereen was al weg van de werf.

Op de borden staat LKW Tech BE als aannemer, maar als ik deze Google, zou deze afgelopen zomer failliet zijn verklaard. Dus via de gemeente, de werkelijke aannemer eens achterhalen.
Enige vooruitgang?

Op de A12 tussen Brussel en Wolvertem, in beide richtingen lijkt het, waren ze enige tijd terug wat aan het werken, maar dat lijkt nu weer stil te liggen. De snelheidsbeperking van 70 km/u geldt wel nog altijd, waardoor je nu mensen hebt die de regels volgen en mensen die geen enkele reden zien om dat te doen en gewoon aan 120+ km/u voorbijrijden. Echt geweldig geregeld vind ik het niet.

Op de A12 tussen Brussel en Wolvertem, in beide richtingen lijkt het, waren ze enige tijd terug wat aan het werken, maar dat lijkt nu weer stil te liggen. De snelheidsbeperking van 70 km/u geldt wel nog altijd, waardoor je nu mensen hebt die de regels volgen en mensen die geen enkele reden zien om dat te doen en gewoon aan 120+ km/u voorbijrijden. Echt geweldig geregeld vind ik het niet.
Die beperking van 70 km/h is daar al een week of twee-drie. De eerste week hebben ze letterlijk niets van werken uitgestoken, maar de borden stonden er wel al. Naar schatting hield die eerste week zowat 5% van de bestuurders zich daar aan die snelheid, wat tot levensgevaarlijke taferelen leidde als zelfs vrachtwagens u begonnen in te halen als ge al 75 reed op cruise control. Ik heb er nog over nagedacht om hier wat dashcambeelden te posten van mijn dagelijkse ritten daar, want het was zonder overdrijven hallucinant.

De laatste tijd was het iets beter met toch wel zeker 20% dat zich aan de snelheid hield, omdat ze nu ook borden hebben gezet dat er aan snelheidscontrole zou worden gedaan.

Ook een eervolle vermelding voor de plaatsing van de snelheidsborden. Stukken vervormd metaal uit de jaren stillekes die schots en scheef staan opgesteld, soms alleen aan de linkerkant van de weg, soms met wat halve stukken zwarte plakband over zodat het zeker voor iedereen onduidelijk is of de beperking nu geldt of niet. Bord van 70, 100 meter verder een bord "begin snelweg", 100 meter verder weer een bord van 70.

Gelijkaardige taferelen op de E40 in Groot-Bijgaarden richting Brussel: beperking van 90, dan een bord "einde van de beperking", en 50 meter verder weer een bord van 90. Faut le faire, ik denk niet dat het mogelijk om nog slechter te doen als ge uw best doet.

Die beperking van 70 km/h is daar al een week of twee-drie. De eerste week hebben ze letterlijk niets van werken uitgestoken, maar de borden stonden er wel al. Naar schatting hield die eerste week zowat 5% van de bestuurders zich daar aan die snelheid, wat tot levensgevaarlijke taferelen leidde als zelfs vrachtwagens u begonnen in te halen als ge al 75 reed op cruise control. Ik heb er nog over nagedacht om hier wat dashcambeelden te posten van mijn dagelijkse ritten daar, want het was zonder overdrijven hallucinant.

De laatste tijd was het iets beter met toch wel zeker 20% dat zich aan de snelheid hield, omdat ze nu ook borden hebben gezet dat er aan snelheidscontrole zou worden gedaan.

Ook een eervolle vermelding voor de plaatsing van de snelheidsborden. Stukken vervormd metaal uit de jaren stillekes die schots en scheef staan opgesteld, soms alleen aan de linkerkant van de weg, soms met wat halve stukken zwarte plakband over zodat het zeker voor iedereen onduidelijk is of de beperking nu geldt of niet. Bord van 70, 100 meter verder een bord "begin snelweg", 100 meter verder weer een bord van 70.

Gelijkaardige taferelen op de E40 in Groot-Bijgaarden richting Brussel: beperking van 90, dan een bord "einde van de beperking", en 50 meter verder weer een bord van 90. Faut le faire, ik denk niet dat het mogelijk om nog slechter te doen als ge uw best doet.
Ja, exact dezelfde ervaring eigenlijk. Expliciet ook borden dat voorbijsteken voor vrachtwagens verboden is, waarna je exact dat ziet gebeuren.

Ja, exact dezelfde ervaring eigenlijk. Expliciet ook borden dat voorbijsteken voor vrachtwagens verboden is, waarna je exact dat ziet gebeuren.
Ik denk effectief dat die borden nog niet gelden aangezien er op elk van die borden een halfbakken zwart plakbandkruis hangt? Geen idee, ik zou het niet kunnen zeggen. Zegt toch ook echt al genoeg over het weg/werfbeheer daar.

2 elektrische fietsers, pensioenleeftijd. Ik haal ze in, met voldoende afstand, ondanks dat de heer in kwestie bijna op 't fietspad aan den overkant reed met ellebogen naar buiten. Meneer geeft gebaren. Geen fietsstraat, geen idee wat zijn probleem was.

Wat verder kom ik aan een T splitsing, moet rechtsaf. Ik sta op de suggestiestrook wegens geen plaats. Meneer wurmt zich rechts tussen mijn wagen en geparkeerde auto's, zijn vrouw van 't zelfde.

Meneer remt wat verder om van zijn tak te maken.

Ik heb, matuur als ik ben, mijn tong uitgestoken.

Ik heb, matuur als ik ben, mijn tong uitgestoken.

Ik weet de aanleiding niet meer, maar het was iets gelijkaardig. Ook met een oudere arrogante man op de fiets.
Ik had mijn duim naar hem opgestoken en een knipoog gegeven terwijl ik lachte.

Die man werd zo furieus daarvan dat ik de slappe lach gekregen heb. Wat hem nog kwader maakte :ROFLMAO:

In onze wijk waar we wonen zijn ze fiber aan het leggen. Daarvoor staan er redelijk wat signalisatieborden in onze wijk.

Tijdens een bui afgelopen weekend, is zo een breed signalisatiebord omgewaaid en tegen mijn auto gevallen, toen de auto op de oprit stond.

Ik heb hiervan camera beelden en ook mijn dashcam heeft het voorval vastgelegd.

Ik ga morgen naar de politie een PV laten opmaken.

Maar hoe groot is de kans dat de aannemer van de werken, gaat tussenkomen in de schade aan mijn voertuig?

Het betreft een leasingwagen en heb een vrijstelling van 750 euro...
Ik heb iets gelijkaardigs voorgehad, maar met een bord van de gemeente.

Net op het oprijden van mijn oprit valt een bord omver door de wind, tegen mijn auto.

Politie is langsgekomen, heeft schade vastgesteld (aan mijn auto die ondertussen al op de oprit stond) en finaal geregeld via verzekering gemeente. Is gelijkaardig maar ook weer net iets anders natuurlijk.

Enige vooruitgang?

De werken worden uitgevoerd door een onderaannemer in opdracht van Fiber49.
Een contactpersoon van Fiber49 is daags nadien langs geweest en ging de ploegbaas van de onderaannemer contacteren om langs te komen dezelfde dag.
2 dagen niets gehoord.
Fiber49 dan nog eens gecontacteerd en uiteindelijk is de onderaannemer dan toch langsgekomen.

Hij erkend de fout (door de ontegensprekelijke camerabeelden) en heeft mij al zijn gegevens gegeven van zijn verzekering.

Deze moet ik nu doorspelen aan mijn verzekering voor verdere afhandeling...

To be continued.

Ook gevraagd om een EAF in te vullen, maar hij zij dat dat niet nodig was...

Eerder dit jaar de overheid die tijdens de flitsmarathon ook mensen zwaar beboet die een zak chips aan het stuur ledigen tijdens het filerijden.
Diezelfde overheid: tja de E313 wordt dagen lang afgesloten, neem u water en een kleine snack mee voor onderweg.
Wat is het nu mannekes?

Eerder dit jaar de overheid die tijdens de flitsmarathon ook mensen zwaar beboet die een zak chips aan het stuur ledigen tijdens het filerijden.
Diezelfde overheid: tja de E313 wordt dagen lang afgesloten, neem u water en een kleine snack mee voor onderweg.
Wat is het nu mannekes?
Hoezo, diezelfde overheid?
Feit 1 was de politie, dat is niet de overheid.
Feit 2 is een uitspraak van de gouverneur van Antwerpen. Die uiteindelijk niets te maken heeft met de wegcode of verkeersveiligheid.

Verder is het advies om het mee te nemen. Je mag zelfs als chauffeur een snack nuttigen of iets drinken als je dan nog altijd je wagen onder controle kunt houden.

Je verwijzing naar chips was waarschijnlijk die kerel in Leuven die al rijdend (niet in een file dus) met 2 handen een bus pringles aan't verorberen was (letterlijke woorden van de agent uit het filmpje)? Jup, dat mag niet want dan kan je je voertuig niet onder controle houden. Grappig dat die situatie door mensen altijd gereduceerd werd als "chips eten" terwijl er wel meer aan de hand was.

Hoezo, diezelfde overheid?
Feit 1 was de politie, dat is niet de overheid.
Feit 2 is een uitspraak van de gouverneur van Antwerpen. Die uiteindelijk niets te maken heeft met de wegcode of verkeersveiligheid.
Zelden zo'n onzin gelezen op dit forum...
De politie in België is een overheidsinstantie belast met het handhaven van de wetten van het land, het bewaren van de openbare orde en het verlenen van hulp.

Zelden zo'n onzin gelezen op dit forum...
De politie in België is een overheidsinstantie belast met het handhaven van de wetten van het land, het bewaren van de openbare orde en het verlenen van hulp.
Een overheidsinstantie is niet "de overheid".
Net zoals een provinciegouverneur niet "de overheid" is, is zelfs een compleet ander niveau dan ofwel de federale of lokale politie.

En dan negeer je nog de rest van de post.

Precies weer meer wielerterroristen door het mooie weer:
- 2 mountainbikers die aan volle snelheid uit een bospad komen en de baan oversteken, de auto voor mij moest alles dicht gooien en dan scheelde het 20-30 cm of de eerste mountainbiker was een streep préparé op het wegdek geworden. Die chauffeur had wel heel snelle reflexen (of een zeer actief automatisch remsysteem)
- Koersfiets die op een druk kruispunt (2x2 met een nationale baan) gewoon los door het rood rijdt. Zie dat zijn rondetijd met 30 seconden stijgt...

Een stukje fietspad op de hoek van een kruispunt op mijn route naar het werk. Echt dat heeft in februari of maart een kleine 2 weken opengelegen. Dan weer toe voor een tijd. Vanochtend kom ik daar aan, ligt dat gewoon terug open. Exact dezelfde plek. Die coördinatie hier he, schitterend.

Toch een sterk staaltje geldverspilling in Diksmuide.

Van Diksmuide naar Woumen-Ieper.

Bord einde bebouwdekom
10 meter verder: bord snelheidslimiet 50per uur
30 meter verder: een inrit naar een nieuwe woonwijk
35 meter verder: herhalingsbord 50 (ahja want kruispunt gepasseerd dus herhalingsbord nodig.)
50 meter verder: bord einde 50

... In plaats van dat bord "einde bebouwde kom" 100 meter verder te zetten zodat die inrit/uitrit van die nieuwe wijk eronder valt, drie nieuwe verkeersborden zetten die waarschijnlijk minstens 2.000 euro per stuk kosten...

Twas ook weer erg met de tractors vandaag. Ik denk een gemiddelde gehaald van 40 per uur op 10 km. Zie je weer van die trage camionetjes een tractor inhalen terwijl dat camionnetje even goed accelleert als een jaren '80 Lada. Tegenliggend verkeer mag in de remmen gaan.

En Diksmuide, waar blijven die ringwegen ... We wachten al 40 jaar erop. Ik geraak rapper uit centrum Gent met de auto dan uit Diksmuide.

Laatst bewerkt:
Toch een sterk staaltje geldverspilling in Diksmuide.

Van Diksmuide naar Woumen-Ieper.

Bord einde bebouwdekom
10 meter verder: bord snelheidslimiet 50per uur
30 meter verder: een inrit naar een nieuwe woonwijk
35 meter verder: herhalingsbord 50 (ahja want kruispunt gepasseerd dus herhalingsbord nodig.)
50 meter verder: bord einde 50

... In plaats van dat bord "einde bebouwde kom" 100 meter verder te zetten zodat die inrit/uitrit van die nieuwe wijk eronder valt, drie nieuwe verkeersborden zetten die waarschijnlijk minstens 2.000 euro per stuk kosten...

Twas ook weer erg met de tractors vandaag. Ik denk een gemiddelde gehaald van 40 per uur op 10 km. Zie je weer van die trage camionetjes een tractor inhalen terwijl dat camionnetje even goed accelleert als een jaren '80 Lada. Tegenliggend verkeer mag in de remmen gaan.

En Diksmuide, waar blijven die ringwegen ... We wachten al 40 jaar erop. Ik geraak rapper uit centrum Gent met de auto dan uit Diksmuide.
Zijn die 50-borden die je vermeldt niet de tijdelijke die er staan omwille van de werfinrit naar de ring die ze aanleggen? Of dat moet anders sinds heel recent aangepast zijn naar vaste borden.

Oude situatie: kruispunt waar je als fietser groen licht hebt samen met de auto's.
Nieuwe situatie: fietser moet op de knop duwen, daarna krijgen alle zwakke weggebruikers tegelijk groen (dus conflictvrij kruispunt geworden).

Realiteit: voor de vijfde keer op een paar maand tijd rijdt de auto naast mij gewoon door wanneer ik groen krijg op de fiets. Die rijden dus gewoon stoemelings door het rood omdat ze het licht voor de fietsers op groen zien springen, en ze hebben het niet eens door. Deze week waren het er zelfs twee na elkaar. Tot zo ver conflictvrij.
Deze week ook een oudere dame op een elektrische fiets gewoon door het rood zien rijden. En er moesten juist auto's afslaan dus ze heeft geluk dat ze er niet onder lag. Ook ongetwijfeld helemaal geen idee dat ze door het rood is gereden. Meeste auto's hebben daar nu wel nog altijd de gewoonte om over de schouder te kijken als ze afslaan, omdat het 20 jaar zo is geweest.

Oude situatie: kruispunt waar je als fietser groen licht hebt samen met de auto's.
Nieuwe situatie: fietser moet op de knop duwen, daarna krijgen alle zwakke weggebruikers tegelijk groen (dus conflictvrij kruispunt geworden).

Realiteit: voor de vijfde keer op een paar maand tijd rijdt de auto naast mij gewoon door wanneer ik groen krijg op de fiets. Die rijden dus gewoon stoemelings door het rood omdat ze het licht voor de fietsers op groen zien springen, en ze hebben het niet eens door. Deze week waren het er zelfs twee na elkaar. Tot zo ver conflictvrij.
Deze week ook een oudere dame op een elektrische fiets gewoon door het rood zien rijden. En er moesten juist auto's afslaan dus ze heeft geluk dat ze er niet onder lag. Ook ongetwijfeld helemaal geen idee dat ze door het rood is gereden. Meeste auto's hebben daar nu wel nog altijd de gewoonte om over de schouder te kijken als ze afslaan, omdat het 20 jaar zo is geweest.
Een groot deel mensen rijdt op automatische piloot, dat is duidelijk. Hier wat verder werd de voorrang aangepast op een kruispunt, van voorrang van rechts naar voorrang voor de straat met het meeste verkeer. Een hoop borden en haaietanden uiteraard. Resultaat was een periode van weken of maanden waarin een hoop mensen gewoon bleven doorrijden alsof ze voorrang hadden wanneer dat niet zo was. En gemopper op lokale fb-groepen en uiteraard de oppositie dat het nu toch zo onveilig was gemaakt.

Dit alles terwijl het gewoon neerkomt op overduidelijke signalisatie volgen.

Terug
Bovenaan