De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

zolang het geen volle witte lijn is, zou het mogen, maar het is idd niet de slimste zet en kan gevaarlijk zijn. maar moest het tot een aanrijding gekomen zijn, was de andere in fout, wegens het maneuver dat die maakt.

Sinds wanneer heerst er een allergie tegen voorbijsteken?
In de laatste week al meerdere keren grote lichten, toeter gebruiken, bestuurders die gesticuleren dat ze 'willen uitstappen' en 1x zelfs bijna de weg afgeduwd tijdens het passeren (linker wielen moesten wel op het verhoogde fietsvak aan de andere kant) wanneer ik iemand voorbijsteek die 20km/h onder de toegelaten snelheid rijdt. En zelfs al reed was die 20km/h niet t geval, wtf zeg!
Lijkt veel meer voor te komen op de trajecten die ik al jaren doe. Wel recent van Mercedes naar een soort BMW (zo ziet een Alpina er voor de meesten wel uit), zou dat uitmaken?
In alle geval, wat is het probleem zeg!

Zijn het niet die electrische autorijders?

Valt me op dat die vaak rijden als vrachtwagens, batterij sparen zeker ?

Zijn het niet die electrische autorijders?

Valt me op dat die vaak rijden als vrachtwagens, batterij sparen zeker ?
Wat heeft dat er nu mee te maken??
Een elektrische kan veel sneller voorbijsteken trouwens.

Nee het is de schuld van trajectcontroles en bangheid van overal kunnen geflitst te worden.

Vraag:
Ik reed op een baan waar de maximum snelheid 90 km/u is. Tussen de auto voor mij en mijzelf zat er ongeveer 20 m afstand.

De auto voor mij pinkt naar rechts en gaat op het afslagvak gaan rijden. Net als ik via de hoofdbaan ter hoogte van zijn auto kom, pinkt hij opeens naar links en komt hij terug de hoofdbaan op, vlak voor mijn auto met nog amper 2 m afstand tussen ons.

Op zich een gevaarlijk manoeuvre, maar ik zag nadien op mijn dashcam beelden dat hij terug naar links ging net voor de stippellijn van het afslagvak een volle lijn werd.

Was zijn manoeuvre legaal (maar gewoon dom en gevaarlijk)?
Volgens mij mag die gewoon wisselen zo lang er geen volle lijn is, maar dan heeft hij natuurlijk geen voorrang gezien hij van vak verandert.

Rij in de woonbuurt en nader een wegversmalling met bord B19 waar ik voorrang moet verleden. In de tegenrichting komen twee koppels genaderd op de fiets, per 2 fietsend. Kunnen misschien nipt langs de wegversmalling, maar kunnen op zich even goed er door rijden. Dus ik vertraag tot stilstand, want ik wil niemand nodeloos omrijden.

Kijk ik in mijn achteruitspiegel en zie ik een dame toch relatief witheet gesticuleren dat ik een imbiciel ben om te stoppen. Echt een gigantische ergernis, hoe achteloos kan je je verplaatsen in het verkeer? Echt één van de weinig momenten dat ik overweeg om uit te stappen om toch eens het gesprek aan te gaan. Ik wil volgende week niet fietsen met mijn vriendin en die vrouw tegenkomen. :angry:

Ik weet dat ook, maar als ze op hun fiets 3kmp rijden dan rijd ik die wel voorbij hoor lol
Hier in Leuven zijn ook veel van die fietsstroken aangelegd. Op zich een goed idee in smalle straten, maar in de praktijk brengt dit heel vaak gevaarlijke situaties met zich mee waarbij je als automobilist langs alle kanten voorbij wordt gestoken door fietsers. Uiterst Belgische oplossing natuurlijk voor het gebrek aan degelijke fietsinfrastructuur.
r
Rode kaart op de keuring. Linker voorlicht verkeerd afgesteld.
Geen probleem met die rode kaart an sich. Maar 't is nen bedrijfswagen van 4 jaar oud, altijd mooi op onderhoud gegaan enz. Laatse keer 4 maand geleden. Ik zou verwachten dat dat allemaal wel in orde zou zijn.

Noob vraag aangezien het m'n eerste rode kaart is: als je voor herkeuring gaat, da's alleen hetgeen waarvoor hij is afgekeurd neem ik aan? Er staat op de site geen volledige keuring maar wat ze juist doen, dunno. 't is vooral praktisch om te weten of ik de kinderstoelen eruit moet halen, klapstoelen in de koffer naar boven moet zetten etc.
Ik ben twee keer afgekeurd, eentje voor de banden en eentje voor een stoplicht dat niet werkte. Beide keren gewoon op de parking van de keuring gereden, stationchef gevraagd en het was in orde. Ik vermoed dat je voor de afstelling van uw lichten wel even in de rij gaat moeten staan want dat toestel kunnen ze niet naar buiten sleuren natuurlijk.
Officieel moet je ze er uit halen, maar de meeste keurders gaan er niets van zeggen als ze vlot bij de gordel raken. Je koffer moet ook leeg zijn zogezegd, maar zolang daar niets in ligt dat veel weegt zeggen ze ook niets.

Ik haal persoonlijk wel alles er uit, omdat dat het moment is om het interieur weer tip-top te zetten. De keurder vindt het ook fijner in een nette auto te zitten en ik heb weer een onderhouden interieur voor een jaar. :unsure:
Hier binnenkort ook naar de keuring, mijn jaarlijks moment om een onderhoud te doen aan de wagen + eens deftig schoon te maken langs binnen. Vriendin van mij, wiens auto echt een stort is, is ooit afgekeurd omdat er te veel rommel in lag.

De laatste weken zitten er, tijdens mijn woon-werkverplaatsing, echt veel mensen op de baan die traag rijden, een heel stuk trager dan de maximum toegelaten snelheid en inhalen is bijna niet mogelijk omdat er op die momenten zoveel verkeer op de baan is.
Iets meer dan 50 waar ze 70 mogen, 40 waar ze 50 mogen en dan nog stevig afremmen voor een flitspaal ook.
Ook waar 120 toegelaten is halen ze amper meer dan 90, maar ze gaan wel het andere verkeer ophouden door die vrachtwagen in te willen halen.

Terwijl, als ik 's avonds op de baan ben, dan ben ik de traagste op de baan, want dan word ik heel vaak ingehaald door mensen die sneller rijden dan ik. Sneller dan de toegelaten maximumsnelheid dus.
Ik moet toegeven. Mijne firmawagen is binnen voor herstelling. Dat is ne elektrische automaat met ook een automatische instelling voor snelheid (cc).
Maar nu rijd ik tijdelijk rond met ne vervangwagen. Dat is ne manuele 'kale' benzine bak.

Vooral in zone 30 is het erg moeilijk om geen 28 of 32 te rijden. Dat instellen gaat niet.
Maar goed 20 ga ik ook weer niet rijden. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik moet toegeven. Mijne firmawagen is binnen voor herstelling. Dat is ne elektrische automaat met een automatische instelling voor snelheid.
Maar nu rijd ik tijdelijk rond met ne vervangwagen. Dat is ne manuele benzine bak.

Vooral in zone 30 is het erg moeilijk om geen 28 of 32 te rijden. Dat instellen gaat niet.
Maar goed 20 ga ik ook weer niet rijden. :tongue:
Bij mijne Clio heb ik snelheidsbegrenzing die werkt op 30km/h en cc werkt vanaf 31km/h (wat op gps 29/h) is. Ik zou verwachten dat meeste nieuwere wagens dit dan wel hebben?
Met de motor is 30km/h wel een merde want die heeft geen cc of snelheidsbegrenzer en aan die snelheid is hij ook gevoelig aan beetje gas erbij of eraf.

Bij mijne Clio heb ik snelheidsbegrenzing die werkt op 30km/h en cc werkt vanaf 31km/h (wat op gps 29/h) is. Ik zou verwachten dat meeste nieuwere wagens dit dan wel hebben?
Met de motor is 30km/h wel een merde want die heeft geen cc of snelheidsbegrenzer en aan die snelheid is hij ook gevoelig aan beetje gas erbij of eraf.
Yup maar deze vervangwagen jammer genoeg echt niet. :frown: Het is een vervangwagen voor een reden zeker? :D.
Ach over een weekje heb ik mijne firmawagen terug.

Holy shit, wat was me dat hier daarnet. In die 25+ jaar dat ik met de auto rij, kan ik me geen zo'n dikke soep herinneren als nu. Gewone lichten aan en het leek op een witte muur. Enkel mistlichten en het was een 'zwarte' muur. Ik denk dat ik niet boven de 40 kph ben uitgekomen.
Hopelijk tegen morgen ochtend wat opgelost of het zal wat zijn in die ochtendspits

Nog nooit gezien maar deze avond naar huis aan’t rijden en op de Antwerpse ongeveer net voor Sportpaleis tot bijna afrit Brasschaat een motorijden voor mij, linkse baanvak, 80 km/u zonder handen aan het rijden.

Af en toe is schakelen aan zijn stuur en gewoon armen gekruist of armen rustend op zijn benen…

Die bypass op de Ring door de werken heeft toch wel wat bochtenwerk.

Ken niks van moto’s maar is toch niet gemakkelijk?

Was een redelijk ouder model van moto met van die bakken aan de zijkant.

Nog nooit gezien maar deze avond naar huis aan’t rijden en op de Antwerpse ongeveer net voor Sportpaleis tot bijna afrit Brasschaat een motorijden voor mij, linkse baanvak, 80 km/u zonder handen aan het rijden.

Af en toe is schakelen aan zijn stuur en gewoon armen gekruist of armen rustend op zijn benen…

Die bypass op de Ring door de werken heeft toch wel wat bochtenwerk.

Ken niks van moto’s maar is toch niet gemakkelijk?

Was een redelijk ouder model van moto met van die bakken aan de zijkant.
Een Gold Wing met cruise control?
Zonder cc verlies je direct snelheid als je gas los laat.

Moeilijk is het niet.
Bij flauwe bochten wat inleunen en die volgt wel.

Of het slim is, is natuurlijk iets heel anders 😂

ZOnder handen rijden is makkelijk hoor, een moto houdt zichzelf recht op snelheid. En inderdaad, in flauwe bochten wat leunen en de moto volgt.

Al 2 weken aan een stuk 's avonds ongelukken gezien waarvan zware door de laagstaande zon. Zonnebrillen te duur achter het stuur?

Vanochtend bijna echt vrijdag de dertiende.

A12 richting Brussel tussen oprit Breendonk en afrit Willebroek-Zuid. Ik hang op het rechtse vak achter een vrachtwagen of 3. Ineens hoor ik precies geluid van een metalen buis dat op de grond valt of zo. Ik dacht dat er 2 op mekaar waren gereden. Plots zie ik links op het middelste vak een verkeersbord (blauw rond met witte pijl, wel zonder paal) over de baan schuiven. Het was al ver genoeg geschoven dus geen speciale manoeuvres moeten doen om te ontwijken. Maar toch wel even wtf.

Deze nacht bijna een hoofditem op het nieuws voor vandaag: "dertiger rijdt drie voetgangers dood."
En een wake voor het 19u-journaal met een week later een verhuizing tot gevolg langs mijn kant.

Na twaalf uur des avonds, niemand op de baan van voetgangers en zoals gewoonlijk rij ik rechts mijn straat in vanuit de hoofdbaan, om ergens parkeerplek te vinden. Nu lopen daar toch niet drie moslima's terugkerend van hun ramadan los op het straat, alsof ze een trio gierende tienertjes waren met de wereld aan hun voeten en denkend dat niets hen kan overkomen. Een paar schreeuwen van verbazing met wat sprongetjes en "godverdomde kutwijven" + stoppen op een tweetal meter van hen later, maakten ze van hun oren, zoals dat wel gaat in het leven, want de auto is altijd de schuldige in het verhaal.

Top 2 van deze week:
-chauffeurs die geen snelheid maken op een korte autostrade oprit. Dan hang je erachter en mag je met 60 invoegen en de meeste camions hebben niet de intentie om op te schuiven (vaak kunnen ze gewoon niet). Rij toch eens door ffs, 't is een autostrade...

-wandelaars op het drukke fietspad (toeristische gemeente). Ik snap dat het plezanter is om langs de kant van het bos te wandelen met je kroost maar aan de overkant is er een voetpad en er is echt geen twijfel mogelijk dat dit een fietspad is want ter hoogte van elke doorgang naar het bos staan fietsen geschilderd. En als je er dan op wijst dat het voetpad aan de andere ligt hebben ze soms nog het lef om van hun tak te maken.

Top 2 van deze week:
-chauffeurs die geen snelheid maken op een korte autostrade oprit. Dan hang je erachter en mag je met 60 invoegen en de meeste camions hebben niet de intentie om op te schuiven (vaak kunnen ze gewoon niet). Rij toch eens door ffs, 't is een autostrade...

-wandelaars op het drukke fietspad (toeristische gemeente). Ik snap dat het plezanter is om langs de kant van het bos te wandelen met je kroost maar aan de overkant is er een voetpad en er is echt geen twijfel mogelijk dat dit een fietspad is want ter hoogte van elke doorgang naar het bos staan fietsen geschilderd. En als je er dan op wijst dat het voetpad aan de andere ligt hebben ze soms nog het lef om van hun tak te maken.
die vindt ge dan ook gemakkelijker aan de boskant :unsure:

Top 2 van deze week:

Hoewel ik de ergernis begrijp en mij daar ook enorm aan kan opjagen

Maar vrachtwagen moeten niet opschuiven, jij moet voorrang verlenen aan het verkeer op de autostrade, niet omgekeerd
En afhankelijk van het uur mogen die niet opschuiven want dan kan men dat beschouwen als inhalen van een voertuig wat vaak verboden is tussen x en x uur

Terug
Bovenaan