De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Er is een wereld van verschil tussen er over rijden en er gewoon voorbij rijden maar blijkbaar te rakelings voor degene waarmee de discussie gestart is. Ik zeg nergens dat je er over moet rijden. Maar, zoals hierboven gesteld over artikel 40 waarnaar in 7.1 verwezen wordt, moet de automobilist geen meter afstand houden indien de voetganger niet reglementair op de rijbaan loopt. Ook daar weer is het in gevaar brengen een feitenkwestie. En het feit waarover de discussie gaat, is dat er geen gevaar was want hij is er gewoon voorbij kunnen rijden zonder incident.
Het is niet omdat er geen incident was, dat er geen gevaar was.
De bestuurder zei dat hij mij niet gezien had.
Volgens mij is er wel degelijk een gevaar als de bestuurder jou niet ziet en jou rakelings passeert.
Rakelings als in ik had met mijn hand of elleboog de zijspiegel kunnen raken als ik die niet introk.

Daarnet ook nog moordpoging overleefd.
Ik loop op een fietspad met dubbele richting en kom aan T-kruispunt. Komt er een auto van achter mij en rijdt voor mij de straat naar rechts in terwijl ik het fietspad rechtdoor blijf volgen. Mevrouw kijkt me nog aan terwijl ze voor me in rijdt en ik loop los tegen haar achterdeur. Ik was al aan het vertragen omdat ik het zag gebeuren maar tegen 16-17km/u sta ik ook niet op 2 meter stil. Zij is gewoon verder gereden...

Dat is de mentaliteit in het verkeer tegenwoordig.

Vanochtend op het jaagpad naar het werk aan het fietsen. Hier en daar komt er een zijstraat op uit. Uit één daarvan kwam er iemand met een soort elektrische rolstoel gereden zonder opzij te kijken waardoor ik stevig moest afremmen. Eens bellen en roepen deed allemaal niks. Vermoedelijk ook door die belachelijke helm met een verlichte streep in die hij ophad waardoor hij op een mislukte Daft Punker leek.

Kwam bovenop de ergernis dat er iemand al een tijdje vlak achter mij hing met de fiets dus vreesde bij mijn plots remmanoeuvre dat die er ging tegen zitten maar gelukkig niet.

Vanochtend op de fiets met het hele gezin. Dorpskern, schoolomgeving, fietsstraat. Ingehaald worden door een grote bus van Coachpartners.

Alé, dat er pipo's nu nog steeds niet weten wat een fietsstraat is weet ik ondertussen. Maar van een professionele chauffeur had ik meer verwacht.

Ken je auto...
Met de fiets op weg naar huis daarstraks. Kom bijna aan een overweg waarvan het belsignaal begint te gaan en ik stop dus. Komt er naast mij een auto aangereden die ook stopt maar blijkbaar wat te ver. Die slagboom begint omlaag te gaan en die vrouw begint stilletjes naar achter terug te rijden maar niet snel genoeg want net op het einde komt die slagboom nog neer op haar motorkap vooraan. Niks erg precies maar toch even wtf-momentje. Enkele seconden later die vrouw zo vanuit haar raam: 'ja, dat was raar hé, ik wist niet dat ik zo ver stond'.

:wtf::unsure:

Pipo's die geen 10 seconden willen wachten om het rond punt op te rijden als jij er al op zit (en er daarna geen verkeer is dat ze kunnen hinderen), maar dan wel 20-30 km/u onder de toegelaten snelheid rijden als ze van het rond punt op een recht stuk komen.
Ofwel ben je gehaast, ofwel niet hé :p

Ken je auto...
Met de fiets op weg naar huis daarstraks. Kom bijna aan een overweg waarvan het belsignaal begint te gaan en ik stop dus. Komt er naast mij een auto aangereden die ook stopt maar blijkbaar wat te ver. Die slagboom begint omlaag te gaan en die vrouw begint stilletjes naar achter terug te rijden maar niet snel genoeg want net op het einde komt die slagboom nog neer op haar motorkap vooraan. Niks erg precies maar toch even wtf-momentje. Enkele seconden later die vrouw zo vanuit haar raam: 'ja, dat was raar hé, ik wist niet dat ik zo ver stond'.

:wtf::unsure:
Ah, zelfde soort dat bij uitparkeren tergend traag achteruit kruipt, bruusk stopt op +1 meter van een andere auto uit schrik om er tegen te zitten.
Dat proces ne keer of 5 herhalen in beide richtingen alvoor ze weg zijn.

Rode kaart op de keuring. Linker voorlicht verkeerd afgesteld.
Geen probleem met die rode kaart an sich. Maar 't is nen bedrijfswagen van 4 jaar oud, altijd mooi op onderhoud gegaan enz. Laatse keer 4 maand geleden. Ik zou verwachten dat dat allemaal wel in orde zou zijn.

Noob vraag aangezien het m'n eerste rode kaart is: als je voor herkeuring gaat, da's alleen hetgeen waarvoor hij is afgekeurd neem ik aan? Er staat op de site geen volledige keuring maar wat ze juist doen, dunno. 't is vooral praktisch om te weten of ik de kinderstoelen eruit moet halen, klapstoelen in de koffer naar boven moet zetten etc.

Geen probleem met die rode kaart an sich. Maar 't is nen bedrijfswagen van 4 jaar oud, altijd mooi op onderhoud gegaan enz. Laatse keer 4 maand geleden. Ik zou verwachten dat dat allemaal wel in orde zou zijn.

Noob vraag aangezien het m'n eerste rode kaart is: als je voor herkeuring gaat, da's alleen hetgeen waarvoor hij is afgekeurd neem ik aan? Er staat op de site geen volledige keuring maar wat ze juist doen, dunno. 't is vooral praktisch om te weten of ik de kinderstoelen eruit moet halen, klapstoelen in de koffer naar boven moet zetten etc.
Als je naar hetzelfde station teruggaat waar je nu afgekeurd bent, bekijken ze normaliter enkel de punten van afkeur, kinderstoelen en zo gaan geen probleem zijn.
Als je naar een ander station zou gaan, wordt het wel een volledig nieuwe keuring.

Als je het rap genoeg doen is het idd enkel waarop het afgekeurd is dat wordt herbekeken dacht ik, als je langer wacht is het weer alles.

Ik ben vandaag ook naar de keuring geweest, maar kinderstoel er niet uitgehaald.
Heb dat eigenlijk nog nooit gedaan.
Wist niet dat dit moest?

Ik ben vandaag ook naar de keuring geweest, maar kinderstoel er niet uitgehaald.
Wist niet dat dit moest?
Ook nog nooit gedaan. Wel alle gordels inklikken zoals gevraagd, dus ik vermoed dat als de kinderstoel dat verhindert, je die beter kan verwijderen?

Wist niet dat dit moest?

Ook nog nooit gedaan. Wel alle gordels inklikken zoals gevraagd, dus ik vermoed dat als de kinderstoel dat verhindert, je die beter kan verwijderen?
Officieel moet je ze er uit halen, maar de meeste keurders gaan er niets van zeggen als ze vlot bij de gordel raken. Je koffer moet ook leeg zijn zogezegd, maar zolang daar niets in ligt dat veel weegt zeggen ze ook niets.

Ik haal persoonlijk wel alles er uit, omdat dat het moment is om het interieur weer tip-top te zetten. De keurder vindt het ook fijner in een nette auto te zitten en ik heb weer een onderhouden interieur voor een jaar. :unsure:

Het is misschien het warmere weer dat sommige chauffeurs nog wat achterlijker doet rijden. Al de vierde keer op 2 uur tijd dat iemand op de rotonde hierachter als een gek een rondje of 2 met gierende banden moet doen. Iedere keer weer hopen dat er eentje de bocht uitgaat en in de gracht belandt maar helaas.

Sinds wanneer heerst er een allergie tegen voorbijsteken?
In de laatste week al meerdere keren grote lichten, toeter gebruiken, bestuurders die gesticuleren dat ze 'willen uitstappen' en 1x zelfs bijna de weg afgeduwd tijdens het passeren (linker wielen moesten wel op het verhoogde fietsvak aan de andere kant) wanneer ik iemand voorbijsteek die 20km/h onder de toegelaten snelheid rijdt. En zelfs al reed was die 20km/h niet t geval, wtf zeg!
Lijkt veel meer voor te komen op de trajecten die ik al jaren doe. Wel recent van Mercedes naar een soort BMW (zo ziet een Alpina er voor de meesten wel uit), zou dat uitmaken?
In alle geval, wat is het probleem zeg!

Vanmorgen redelijk dichte mist en dan komt de ziekte van de lichtgrijze en witte auto's weer naar boven, namelijk als enige geen lichten aansteken. :sop:

De laatste weken zitten er, tijdens mijn woon-werkverplaatsing, echt veel mensen op de baan die traag rijden, een heel stuk trager dan de maximum toegelaten snelheid en inhalen is bijna niet mogelijk omdat er op die momenten zoveel verkeer op de baan is.
Iets meer dan 50 waar ze 70 mogen, 40 waar ze 50 mogen en dan nog stevig afremmen voor een flitspaal ook.
Ook waar 120 toegelaten is halen ze amper meer dan 90, maar ze gaan wel het andere verkeer ophouden door die vrachtwagen in te willen halen.

Terwijl, als ik 's avonds op de baan ben, dan ben ik de traagste op de baan, want dan word ik heel vaak ingehaald door mensen die sneller rijden dan ik. Sneller dan de toegelaten maximumsnelheid dus.

Sinds wanneer heerst er een allergie tegen voorbijsteken?
In de laatste week al meerdere keren grote lichten, toeter gebruiken, bestuurders die gesticuleren dat ze 'willen uitstappen' en 1x zelfs bijna de weg afgeduwd tijdens het passeren (linker wielen moesten wel op het verhoogde fietsvak aan de andere kant) wanneer ik iemand voorbijsteek die 20km/h onder de toegelaten snelheid rijdt. En zelfs al reed was die 20km/h niet t geval, wtf zeg!
Lijkt veel meer voor te komen op de trajecten die ik al jaren doe. Wel recent van Mercedes naar een soort BMW (zo ziet een Alpina er voor de meesten wel uit), zou dat uitmaken?
In alle geval, wat is het probleem zeg!
Is bij mijn weten altijd al een ziekte geweest in Vlaanderen zo lang ik m'n rijbewijs heb. De ergste soort heb je nog niet vermeld: de personen die versnellen als je aan het inhalen bent en je liever tegen een tegenligger laten knallen dan je te laten inhalen. Ze zullen iets moeten compenseren.

Vraag:
Ik reed op een baan waar de maximum snelheid 90 km/u is. Tussen de auto voor mij en mijzelf zat er ongeveer 20 m afstand.

De auto voor mij pinkt naar rechts en gaat op het afslagvak gaan rijden. Net als ik via de hoofdbaan ter hoogte van zijn auto kom, pinkt hij opeens naar links en komt hij terug de hoofdbaan op, vlak voor mijn auto met nog amper 2 m afstand tussen ons.

Op zich een gevaarlijk manoeuvre, maar ik zag nadien op mijn dashcam beelden dat hij terug naar links ging net voor de stippellijn van het afslagvak een volle lijn werd.

Was zijn manoeuvre legaal (maar gewoon dom en gevaarlijk)?

Terug
Bovenaan