De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vanwaar de fascinatie voor het rioolbuisgrijs of vuilzakgrijs op de auto's tegenwoordig? 🤮 Is dat om niet op te vallen op de doorgaans grijze dagen in Vlaanderen? 😅
eigenlijk wel zot hoe een kleurtje op de wagen gewoon verdwenen is met de loop der jaren. Ik ben wel mee schuldig want rij met een zwarte auto, maar dat is meer doordat ik dringend een wagen nodig had en het moest doen wat binnen budget viel en vooral direct beschikbaar was want had veel liever ne rooie Clio gehad.

pwgwrw0fej2g1.jpeg

Ja, triestig.

Daarom blijft de kleur voor mij één van de belangrijkste keuzes. De auto/fiets mag alles bieden wat ik wil, maar als er geen interessante kleur van is, zoek ik wel elders.

Ik denk dat het vooral over 'resale value' gaat, zeker als het over een lease gaat.
Persoonlijk heb ik toch liever een mooi kleurtje ipv 'gun metal grey' of zo. Nu rij ik een 'vlam rode' kadjar :love: (toch het kleurtje e)

Vanwaar de fascinatie voor het rioolbuisgrijs of vuilzakgrijs op de auto's tegenwoordig? 🤮 Is dat om niet op te vallen op de doorgaans grijze dagen in Vlaanderen? 😅

Ik moet toegeven na een soort licht bronskleurige, 2 zwarte en een donkerblauwe dat ik toch ook overgestapt ben op grijs omdat die andere kleuren er na 1 dag rijden al vreselijk uit zagen. Bij grijs is dat tenminste toch een paar dagen.

En mijn laatste was een stock wagen, daar was sowieso 95% wit, grijs of zwart en degene met de beste keuze qua opties was een grijze. Mijn 2e keuze was nochtans een rode geweest :)

Ik moet toegeven na een soort licht bronskleurige, 2 zwarte en een donkerblauwe dat ik toch ook overgestapt ben op grijs omdat die andere kleuren er na 1 dag rijden al vreselijk uit zagen. Bij grijs is dat tenminste toch een paar dagen.

En mijn laatste was een stock wagen, daar was sowieso 95% wit, grijs of zwart en degene met de beste keuze qua opties was een grijze. Mijn 2e keuze was nochtans een rode geweest :)
Goh, mijn vorige was een soort appelblauwzeegroen - grijs. Anderhalf jaar niet wassen en na een fikse regenbui zag ie er uit als nieuw 😉

Goh, mijn vorige was een soort appelblauwzeegroen - grijs. Anderhalf jaar niet wassen en na een fikse regenbui zag ie er uit als nieuw 😉

Dat heb ik zelfs niet bij mijn grijze :p

Ik moet wel zeggen dat ik veel in industriezones rijd en ook de nodige binnenwegen met tractoren, de hoeveelheid vuil op je deuren en achterbumper ligt dan exponentieel hoger dan toen ik vooral autostrade deed.

Toer gaan lopen.

Landelijk, geen voetpad, wel een berm vol met modder.
Wagen komt recht op me afgereden, plaats genoeg om uit te wijken, passeert me rakelings zonder enige aanstalten om opzij te gaan. Weg is zeker 2 baanvakken breed.
Stopt dan iets verder en keert zich in de straat. Toch even terug gekeerd en gevraagd waarom die niet even opzij gaat.
“Ah ik had u echt niet gezien, ik ben hier parkeerplaats aan het zoeken voor het voetbalplein hier iets verder”
Ok dan…

Later loop ik in zone 30 op voetpad, maak aanstalten om over zeprapad over te steken, ik zie wagen afkomen maar heb ruimte genoeg. Wagen die afkomt moet toch op laatse nippertje alles dicht gooien.
Mij te laat gezien en reed ook 30+. Maakt dan nog van zijn oren tegen mij…

Het is ondertussen toch al een aantal jaren een trend dat al die grijstinten, samen met zwart en wit de hoofdkleuren op onze weg vormen.
Ik vind dat heel spijtig, een saaie vertoning op de baan, een voordeel is wel dat de kleuren zo nog meer opvallen als je die al eens tegen komt.

Ik rij nu al 9 jaar met een rode Renault Megane GT Grandtour. Een zekerheid is dat mijn volgende terug een mooi kleurtje zal hebben, ik ben nu al een tijdje aan het rondkijken om iets naar mijn goesting te vinden.
(Mijn vorige auto's waren: een bordeaux Opel Vectra, een groene Citroën Saxo en een blauw-grijze Citroën C4)

Nog even een ergernis van gisteren avond.
Op een gegeven moment zat ik achter een vrachtwagen waarvan de oplegger totaal niet verlicht was.
De trekker was wel verlicht, dus waarschijnlijk iets met de aansluiting naarvde oplegger toe.
Maar wel levensgevaarlijk in het donker, ik hoop dat er geen ongevallen gebeurd zijn.

Waarschijnlijk geflitst…

Kaarsrechte baan langs de vaart, quasi geen verkeer op zondagmorgen en op die paar km staan er maar 1 of 2 huizen.
Eén van die 2 staat te koop, heeft die pipo net daar zijn driepikkel gezet naast de immoborden.

Auto stond beneden op de oprit van dat huis, daar stonden auto’s van bewoners ook dus viel dat niet op.

Echt puur om de kas te vullen, of je daar nu 50 of 90 doet ipv de toegestane 70 heeft daar geen kat last van.
Op 7-8 jaar is dat ook de eerste keer dat ze op die plaats flitsen.

eigenlijk wel zot hoe een kleurtje op de wagen gewoon verdwenen is met de loop der jaren. Ik ben wel mee schuldig want rij met een zwarte auto, maar dat is meer doordat ik dringend een wagen nodig had en het moest doen wat binnen budget viel en vooral direct beschikbaar was want had veel liever ne rooie Clio gehad.

pwgwrw0fej2g1.jpeg

Ik vind het wel ergens grappig dat automakers zoveel doen voor veiligheid maar tegelijkertijd zitten we de auto's een kleur te geven alsof ze gecamoufleerd moeten worden voor een tankgevecht in Stalingrad.

Toer gaan lopen.

Landelijk, geen voetpad, wel een berm vol met modder.
Wagen komt recht op me afgereden, plaats genoeg om uit te wijken, passeert me rakelings zonder enige aanstalten om opzij te gaan. Weg is zeker 2 baanvakken breed.
Tja, volgens de wegcode:

Art. 9. – Plaats op de openbare weg.​

§ 1. De voetgangers gebruiken, in volgorde van aanwezigheid, de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:
1° het trottoir of het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D9, D11 of D13;
2° het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D15;
3° de verhoogde berm;
4° de gelijkgrondse berm;
5° de zijdelingse strook;
6° de parkeerstrook;
7° het niet verplicht fietspad;
8° het fietspad;
9° de rijbaan.
Dus dit komt terug op wegcode volgen <> hoffelijkheid, iets dat hier onlangs nog besproken is. Volgens de wegcode moest jij op de berm lopen. Ja, ook als die vol modder is.

Concreet voor mij: als automobilist zou ik hoffelijk zijn voor de voetgangers. Maar als voetganger weet ik dat ik op de berm thuishoor en dat niet alle automobilisten hoffelijk zijn. Dus als er een auto afkomt, ga ik de berm in.

Concreet voor mij: als automobilist zou ik hoffelijk zijn voor de voetgangers. Maar als voetganger weet ik dat ik op de berm thuishoor en dat niet alle automobilisten hoffelijk zijn. Dus als er een auto afkomt, ga ik de berm in.
Ik kan mis zijn maar iets in mij zegt me dat jij niet dagelijks gaat wandelen of lopen op de plattelandswegen waar ik mij begeef.
Als ik elke keer een wagen afkomt in de berm moet gaan dan kom ik elke dag met enkels tot in de modder thuis.

Dus ja op dat vlak zal ik dan niet de wegcode respecteren…

Ik ben gelukkig nog nooit omver gereden en kon altijd tijdig inschatten of de wagen mij omver zou rijden of niet.

Ik kan mis zijn maar iets in mij zegt me dat jij niet dagelijks gaat wandelen of lopen op de plattelandswegen waar ik mij begeef.
Als ik elke keer een wagen afkomt in de berm moet gaan dan kom ik elke dag met enkels tot in de modder thuis.

Dus ja op dat vlak zal ik dan niet de wegcode respecteren…

Ik ben gelukkig nog nooit omver gereden en kon altijd tijdig inschatten of de wagen mij omver zou rijden of niet.
Ik weet niet waar jij woont, dus nee, het zullen waarschijnlijk niet de wegen zijn waar jij je begeeft :sarcastic:

Ik woon echter ook landelijk en ga meerdere keren per week wandelen. Ook met dit weer. En dan pas ik mijn route aan of ga ik effectief de modder in...

Ik woon echter ook landelijk en ga meerdere keren per week wandelen. Ook met dit weer. En dan pas ik mijn route aan of ga ik effectief de modder in...
Dus jij zal bewust een bepaalde weg niet nemen omdat de berm er niet goed bij ligt, terwijl de wagens nog perfect kunnen passeren als je zelf op de rijweg wandelt?

Vind ik toch wel ferm, is nog nooit bij mij opgekomen, ik ga dan toch altijd uit van de hoffelijkheid van de wagen die begrijpt dat de voetganger niet graag de modder induikt. Het is niet dat de wagen geen plaast heeft om te passeren. Als er een fietser is kan die er ook perfect langs…

Ik kan het ook niet meteen terugvinden maar ik ga ervan uit dat een berm met modder aanzien wordt als niet begaanbaar en dat de voetganger dus niet verplicht is van deze te gebruiken en op de rijbaan mag blijven.

Edit toch gevonden in jouw quote:
“§ 1. De voetgangers gebruiken, in volgorde van aanwezigheid, de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:…”

Laatst bewerkt:
Dus jij zal bewust een bepaalde weg niet nemen omdat de berm er niet goed bij ligt, terwijl de wagens nog perfect kunnen passeren als je zelf op de rijweg wandelt?

Vind ik toch wel ferm, is nog nooit bij mij opgekomen, ik ga dan toch altijd uit van de hoffelijkheid van de wagen die begrijpt dat de voetganger niet graag de modder induikt. Het is niet dat de wagen geen plaast heeft om te passeren. Als er een fietser is kan die er ook perfect langs…
Ja, ik doe dat. Omdat ik de wegcode en mijn plaats op de weg ken. En ook omdat ik al genoeg stoten op de baan gezien heb van allerhande soorten weggebruikers. Zoals ik al zei: ik ga er niet van uit dat anderen hoffelijk zijn.
Een fietser zou daar correct en op zijn plaats rijden, dus dat is geen vergelijkbare situatie.

Ik ken de omgeving hier goed genoeg en ik heb graag afwisseling. Dus buiten alle wegen met voetpaden en wandelpaden, ga ik dan ook op verharde landbouwwegen wandelen waar de kans klein is om een voertuig tegen te komen. Niet onbestaand, dus ik ben ook al in de modder moeten uitwijken dan (vooral uit noodzaak want die wegen zijn amper breed genoeg voor bepaalde tractors :P ).

Edit toch gevonden in jouw quote:
“§ 1. De voetgangers gebruiken, in volgorde van aanwezigheid, de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:…”
Edit gemist: nergens in de wegcode staat dat wat modder voor voetgangers het onbegaanbaar maakt. Dat is een definitie die jij eraan geeft maar die dus niet wettelijk vastgelegd is...

Dit zou veranderen met de invoering van de code van de openbare weg, voor fietsers, volgens dit document:
Fietsers zijn dus niet verplicht om het fietspad te gebruiken indien het oppervlak ongeschikt is (als gevolg van begroeiing, modder,beschadiging, enz.) en daardoor als gevaarlijk kan worden beschouwd.

Maar dat is dan, in 2027 volgens de huidige planning, enkel voor fietsers en enkel over het fietspad.

Edit gemist: nergens in de wegcode staat dat wat modder voor voetgangers het onbegaanbaar maakt. Dat is een definitie die jij eraan geeft maar die dus niet wettelijk vastgelegd is...

Dit zou veranderen met de invoering van de code van de openbare weg, voor fietsers, volgens dit document:

Maar dat is dan, in 2027 volgens de huidige planning, enkel voor fietsers en enkel over het fietspad.
Dat lijkt me nu wel de evidentie zelve dat een berm vol met modder voor een voetganger als niet begaanbaar wordt aanzien.

Even snel google en dan kom ik hier terecht:
Als de berm in het voorbeeld als niet begaanbaar wordt aanzien dan is een berm met modder dat toch ook?

Dat lijkt me nu wel de evidentie zelve dat een berm vol met modder voor een voetganger als niet begaanbaar wordt aanzien.

Even snel google en dan kom ik hier terecht:
Als de berm in het voorbeeld als niet begaanbaar wordt aanzien dan is een berm met modder dat toch ook?
Wat heeft wandel.be met de wegcode en de wettelijke bepaling van begaanbaar te maken?

Verder zie ik er geen definitie staan en weet ik ook niet over welk voorbeeld je het hebt... Ik zie op die pagina 7 genummerde voorbeelden en geen enkele die een onbegaanbare berm aantonen.

Terug
Bovenaan