Op mijn route voor woonwerk hebben ze een tijdje geleden het kruispunt aangepast, de auto's van de hoofdbaan hebben nu voor rechts af te slaan een licht gekregen. Ze kruisen daarbij een bijzonder druk fietspad, op deze manier zou het dus veiliger moeten zijn. Dat is toch de theorie ...
Uiteraard is hierdoor de cyclus van de verkeerslichten gewijzigd. De fietsers krijgen groen om het kruispunt over te steken, tegelijk met de auto's die rechts afslaan. Je krijgt als fietser dus groen om letterlijk 15m verder weer te moeten stoppen. Maar zoals dat tegenwoordig gaat is een rood licht iets optioneel geworden, dus massaal rijden de fietsers door het rood. Oplossing? Nu krijgen de auto's die rechts afslaan geen groen meer maar knipperend oranje, waardoor veel automobilisten compleet de kluts kwijt zijn.
Zo kwam ik gisteren aan het rode licht samen met een vrouw op een ebike (het was zaterdag dus veel kalmer als tijdens de week). De eerste auto vertrekt, de 2de aarzelt, waardoor die vrouw met de ebike maar door het rood rijdt. Daardoor denkt die automobiliste dat ik ook door het rood ga rijden, waarna de auto's achter haar vol beginnen te toeteren. Ik deed dan teken om door te rijden, tegen dat ze weer in gang was kregen de auto's weer rood en waren er maar 3 gepasseerd

.
Tijdens de week sta je daar met 15 a 20 fietsers voor het rode licht, dan kan je er gif op geven dat er een fietser of 5 gewoon doorrijden. Een paar weken geleden nam een motard bijzonder sportief de afslag, scheelde echt maar een meter of hij had een fietser mee. Als die motard in de remmen gaat en onderuit schuift zijn het wel de naïevelingen aan het rode licht die de bonen gefret hebben.