De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ik doe met de fiets alles samen een goeie 1,5km fietsstraat voor mijn woon-werk traject. Daar kan je heelder boeken over schrijven. Voor vandaag enkele anekdotes over tegenliggers. De straten zijn gewoon twee vakken. De volgende dingen gebeurde op een traject met een 30cm brede rode streep ertussen.
  • Tegenligger gesticuleert dat ik in de weg rij want zo kan ze kan ze die fietser niet voorbij steken, hé
  • Tegenligger rijdt al met zijn wielen op mijn vak. Voor hij mij kruist, schuift hij nog een meter op naar mijn kant en gebaart dat ik rechts moet rijden
  • De overtreffende trap: tegenligger rijdt voor 2/3 op mijn vak. Na het nodige ontwijken en vloeken van mijn kant, draait ze haar raampje open en roept dat ik niet onnozel moet doen en niet zo in het midden van de baan moet rijden.
Zucht
Wagens moeten direct in beslag genomen worden. Belachelijk pamperig gerecht hier in België. Verkeerscriminelen trekken zich niks aan van regels. Men moet hier ook geen politierechtbank aan verspillen, gewoon camera, vaststelling, wagen verbeurd.

Ik doe met de fiets alles samen een goeie 1,5km fietsstraat voor mijn woon-werk traject. Daar kan je heelder boeken over schrijven. Voor vandaag enkele anekdotes over tegenliggers. De straten zijn gewoon twee vakken. De volgende dingen gebeurde op een traject met een 30cm brede rode streep ertussen.
  • Tegenligger gesticuleert dat ik in de weg rij want zo kan ze kan ze die fietser niet voorbij steken, hé
  • Tegenligger rijdt al met zijn wielen op mijn vak. Voor hij mij kruist, schuift hij nog een meter op naar mijn kant en gebaart dat ik rechts moet rijden
  • De overtreffende trap: tegenligger rijdt voor 2/3 op mijn vak. Na het nodige ontwijken en vloeken van mijn kant, draait ze haar raampje open en roept dat ik niet onnozel moet doen en niet zo in het midden van de baan moet rijden.
Zucht
Ik zie het in de auto helaas ook vaak gebeuren. Chauffeurs die zonder verpinken fietsers inhalen in een fietsstraat, dan ook nog eens tegen te hoge snelheid.

Ik zie het in de auto helaas ook vaak gebeuren. Chauffeurs die zonder verpinken fietsers inhalen in een fietsstraat, dan ook nog eens tegen te hoge snelheid.
Hier op het dorp is het ook fietsstraat. Vrij lang stuk gezien er achter het dorpsplein nog een school is hebben ze erom gekozen de fietsstraat door te trekken tot een eindje achter die school. Hoeveel keer ikzelf daar al ingehaald ben door een andere wagen terwijl ik nota bene zelf in de wagen ben en gewoon achter een fietser blijf vanwege die fietsstraat. Ik kan het op mijn twee handen niet tellen.

Op mijn route voor woonwerk hebben ze een tijdje geleden het kruispunt aangepast, de auto's van de hoofdbaan hebben nu voor rechts af te slaan een licht gekregen. Ze kruisen daarbij een bijzonder druk fietspad, op deze manier zou het dus veiliger moeten zijn. Dat is toch de theorie ...

Uiteraard is hierdoor de cyclus van de verkeerslichten gewijzigd. De fietsers krijgen groen om het kruispunt over te steken, tegelijk met de auto's die rechts afslaan. Je krijgt als fietser dus groen om letterlijk 15m verder weer te moeten stoppen. Maar zoals dat tegenwoordig gaat is een rood licht iets optioneel geworden, dus massaal rijden de fietsers door het rood. Oplossing? Nu krijgen de auto's die rechts afslaan geen groen meer maar knipperend oranje, waardoor veel automobilisten compleet de kluts kwijt zijn.

Zo kwam ik gisteren aan het rode licht samen met een vrouw op een ebike (het was zaterdag dus veel kalmer als tijdens de week). De eerste auto vertrekt, de 2de aarzelt, waardoor die vrouw met de ebike maar door het rood rijdt. Daardoor denkt die automobiliste dat ik ook door het rood ga rijden, waarna de auto's achter haar vol beginnen te toeteren. Ik deed dan teken om door te rijden, tegen dat ze weer in gang was kregen de auto's weer rood en waren er maar 3 gepasseerd :poop:.
Tijdens de week sta je daar met 15 a 20 fietsers voor het rode licht, dan kan je er gif op geven dat er een fietser of 5 gewoon doorrijden. Een paar weken geleden nam een motard bijzonder sportief de afslag, scheelde echt maar een meter of hij had een fietser mee. Als die motard in de remmen gaat en onderuit schuift zijn het wel de naïevelingen aan het rode licht die de bonen gefret hebben.

Op mijn route voor woonwerk hebben ze een tijdje geleden het kruispunt aangepast, de auto's van de hoofdbaan hebben nu voor rechts af te slaan een licht gekregen. Ze kruisen daarbij een bijzonder druk fietspad, op deze manier zou het dus veiliger moeten zijn. Dat is toch de theorie ...

Uiteraard is hierdoor de cyclus van de verkeerslichten gewijzigd. De fietsers krijgen groen om het kruispunt over te steken, tegelijk met de auto's die rechts afslaan. Je krijgt als fietser dus groen om letterlijk 15m verder weer te moeten stoppen. Maar zoals dat tegenwoordig gaat is een rood licht iets optioneel geworden, dus massaal rijden de fietsers door het rood. Oplossing? Nu krijgen de auto's die rechts afslaan geen groen meer maar knipperend oranje, waardoor veel automobilisten compleet de kluts kwijt zijn.

Zo kwam ik gisteren aan het rode licht samen met een vrouw op een ebike (het was zaterdag dus veel kalmer als tijdens de week). De eerste auto vertrekt, de 2de aarzelt, waardoor die vrouw met de ebike maar door het rood rijdt. Daardoor denkt die automobiliste dat ik ook door het rood ga rijden, waarna de auto's achter haar vol beginnen te toeteren. Ik deed dan teken om door te rijden, tegen dat ze weer in gang was kregen de auto's weer rood en waren er maar 3 gepasseerd :poop:.
Tijdens de week sta je daar met 15 a 20 fietsers voor het rode licht, dan kan je er gif op geven dat er een fietser of 5 gewoon doorrijden. Een paar weken geleden nam een motard bijzonder sportief de afslag, scheelde echt maar een meter of hij had een fietser mee. Als die motard in de remmen gaat en onderuit schuift zijn het wel de naïevelingen aan het rode licht die de bonen gefret hebben.
Op mijn route naar het werk hebben ze sinds vorig jaar ook zoiets gelijkaardigs. Automobilisten krijgen allemaal om de beurt groen en fietsers allen tegelijk.

Hier zie je het fietspad en de verkeerslichten nog in opbouw.
Hier zie je hoe het ervoor was ingericht zonder lichten.

Toen dat kruispunt net heraangelegd was met die lichten, was dat echt compleet belachelijk. Nog nooit zoveel auto's die daar tegelijk stilstonden net als fietsers. Als je als automobilist dan niet defensief rijdt en gewoon rechtsaf slaat als je groen hebt, kon je ook al eens een fietser meehebben. Want een gevolg was dat fietsers soms gewoon door het rood reden omdat ze voor niks stonden te wachten.
Ook zie je daar een nieuw aangelegde berm die vrij hoog is en die veel chauffeurs heel traag overrijden met als gevolg dat het snel na hun al terug rood wordt en er maar enkelen door het groen licht konden.

Maar bon, ik denk dat ze het ondertussen misschien ook hebben ingezien. Want sinds enkele maanden staan al die lichten gewoon op oranje knipperlicht :crazy:. Zonder lichten was dat daar gewoon veiliger. Auto's waren sowieso veel voorzichtiger toen ze het fietspad moesten kruisen.

Zelf weet ik ook niet goed waarom daar lichten zijn gezet. Ik passeer daar natuurlijk alleen 's ochtends en 's namiddags eens met de fiets. In de namiddag soms ook tijdens het spitsuur. Maar ik kan niet zeggen dat het daar zo druk en gevaarlijk was dat daar lichten nodig waren. Maar bon, mijn ervaringen zijn misschien beperkt en mensen die daar wonen zullen dat waarschijnlijk beter kunnen inschatten.

Die bus van de lijn nam precies ook zijn "voorrang" :D
Grappige is dat die straat vroeger voorrang moest geven aan het andere verkeer.

Vroeger kon het op dat kruispunt wel druk zijn met momenten maar nu ze op die rechtse weg een anti-tank obstakel hebben geplaatst waar ze in Oekraïne jaloers op zijn, heb ik de indruk dat er precies een pak minder verkeer in het algemeen is.

Vanochtend de kinderen naar school gebracht. We moeten één kruispunt over met lichten en een gemachtigd opzichter.
File op de baan die we over moeten. Uiteraard kijkt niemand daar naar, want iedereen z'n tijd is zo kostbaar en ze mogen absoluut niet te laat komen, dus waarom wachten voor een groen licht als je ook gewoon het kruispunt kunt blokkeren?

Anyway, de lichten verspringen, de opzichter steekt z'n bord in de lucht en stapt het zebrapad op. Ondertussen is het verkeer achter hem wat gevorderd. De dame op het kruispunt wilde kost wat kost aansluiten. Bijna de eerste kinderen die wilden oversteken aangereden en daarna nog bijna die opzichter van z'n sokken gereden. Jezus lief, dat had echt veel slechter kunnen aflopen.

Grappige is dat die straat vroeger voorrang moest geven aan het andere verkeer.

Vroeger kon het op dat kruispunt wel druk zijn met momenten maar nu ze op die rechtse weg een anti-tank obstakel hebben geplaatst waar ze in Oekraïne jaloers op zijn, heb ik de indruk dat er precies een pak minder verkeer in het algemeen is.
Met de Mechelsesteenweg die quasi constant ergens wel is opengebroken, zal er ook wel minder verkeer zijn :p.

Sommige mensen ondergaan precies een lobotomie voor ze in de auto stappen:

Ziekenwagen met blauwe zwaailichten en sirene. Maar dat was precies nog niet duidelijk genoeg voor de camionette die ervoor reed om te beseffen dat hij zich beter even op de parkeerstrook zou zetten. Na 10 keer flitsen met hun koplampen had die chauffeur eindelijk door dat dat blauw en wit licht en die muziek niet betekende dat hij op magische wijze ineens in een discotheek beland was.

• zwarte step met berijder in zwarte hoodie en zwarte broek zonder lichten aan 45km/h over de voetpaden racende in zone 30, enkel afremmen aan de rode lichten om er vervolgens lekker door te rijden (over het zebrapad voor de veiligheid ongetwijfeld!)
  • fiets in fietsstraat die achter een camionette rijdt die remt, rechterpinker aansteekt en zich ruim voor de fietser in achteruit zet om een parkeerplaats in te rijden. Fietser met headphones op die het niet ziet en veel te laat remt om uit te breken op de natte roze geschilderde fietsstraat en nog net de fiets overeind kan houden... Om zich dan vervolgens tussen de geparkeerde wagens en de camionette die aan het parkeermanoeuvre bezig is te wringen.
Die agent met zijn telelens in de bosjes mag hier ook eens een dagje rondrijden. Veel meer boetes uit te schrijven!

Deze week iemand met een Volvo XC40 die wat voor mij reed en sterk naar rechts helde. Even later gezien dat de 2 rechtse banden plat stonden. Die heeft dus nog een goeie 5 (!) km gereden tot ze aan de kant ging staan omdat iedereen voor en achter haar teken deed. Wtf ook. Kan toch niet anders dan dater er verschillende sensoren afgaan? In zo'n nieuw model?

Toen ik maandagnamiddag dan met de fiets naar huis reed, ben ik gepasseerd waar ze aan de kant stond. Die stond daar gewoon quasi op de 2 velgen. Er hing gewoon nog een losse flap rubber aan beide.

• fiets in fietsstraat die achter een camionette rijdt die remt, rechterpinker aansteekt en zich ruim voor de fietser in achteruit zet om een parkeerplaats in te rijden. Fietser met headphones op die het niet ziet en veel te laat remt om uit te breken op de natte roze geschilderde fietsstraat en nog net de fiets overeind kan houden... Om zich dan vervolgens tussen de geparkeerde wagens en de camionette die aan het parkeermanoeuvre bezig is te wringen.
Bij uw 2e puntje lijkt mij toch dat de camionette daar 100% in fout is. Hij voert een manoeuver achterwaarts uit terwijl de fietser gewoon vooruit doorrijdt.
Wegcode:
12.4.De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Bij uw 2e puntje lijkt mij toch dat de camionette daar 100% in fout is. Hij voert een manoeuver achterwaarts uit terwijl de fietser gewoon vooruit doorrijdt.
Wegcode:
Wat moest die man dan doen? Je kan toch niet verdwijnen? De fiets kan er ook niet tussen. Als je een parkeerplaats wil inrijden zet je toch je knipperlicht aan en wacht de weggebruiker achter jou tot je in je parkeervak staat? Ik zie geen verschil tussen een fietser of een auto in dat geval?

Wat moest die man dan doen? Je kan toch niet verdwijnen? De fiets kan er ook niet tussen. Als jij een parkeerplaats wil inrijden zet je toch ook je knipperlicht aan en wacht de weggebruiker achter jou tot je in je parkeervak staat? Ik zie geen verschil tussen een fietser of een auto in dat geval?
Volgens de wegcode moest die camionette aan die fietser voorang verlenen... Zoals letterlijk in het artikel van de wegcode staat dat ik gequote heb.
Hij kon dus wachten met zijn manoeuver uit te voeren tot de fietser gestopt of gepasseerd was. Zoals het ook hoort.

Maar hoe kan je nu voorrang verlenen aan iemand achtèr u? Als die u moet inhalen doet die zelf een manouevre en moet die op zijn beurt voorrang verlenen aan die voor hem staat? Dan zit ge in een loop. Die voorrang verlenen is als voertuigen van de andere richting komen en ge die zou hinderen bij het indraaien.

Maar hoe kan je nu voorrang verlenen aan iemand achtèr u? Als die u moet inhalen doet die zelf een manouevre en moet die op zijn beurt voorrang verlenen aan die voor hem staat? Dan zit ge in een loop. Die voorrang verlenen is als voertuigen van de andere richting komen en ge die zou hinderen bij het indraaien.
Dat is niet inhalen. Zie eerst al wegcode artikel 16:

Artikel 16. Inhalen​

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.
En vervolgens de brochure over fietsers en de wegcode:

Links of rechts inhalen?​

Er moet een onderscheid worden gemaakt naargelang de in te halen voertuigen in beweging zijn of niet.
  • Als de voertuigen die je wilt voorbijrijden in beweging zijn, is er sprake van inhalen. Inhalen moet altijd langs links gebeuren.
  • Een stilstaande rij voertuigen, mag je (voorzichtig) voorbijrijden langs rechts (vb. voor een rood licht). Dit is alleen toegelaten als de voertuigen stilstaan. Zodra deze terug in beweging komen, moet je het voorbijrijden langs rechts onderbreken en terug invoegen tussen twee rijdende voertuigen; of moet je langs links inhalen.
Dat is voor fietsers dus voorbijrijden langs rechts als die camionette tot stilstand gekomen is (wat die ook deed volgens de uitleg alvorens zich in achteruit te zetten en het manoeuver te starten), wat toegestaan is. Die fietser voert dus geen manoeuver uit. Dus ja, dan moet je voorang aan die fietser verlenen alvorens het manoeuver (achteruitrijden + parkeerplaats inrijden in het geval van die camionette) in te zetten. Ook als de andere weggebruikers zich naast of achter u bevinden.

Het was voor alle duidelijkheid een smalle eenrichtingstraat, en een straat met geparkeerde wagens in dezelfde richting aan beide kanten van de weg. De fietser was nog niet in de buurt van de camionette toen die tot stilstand kwam en zich in achteruit zette. De fietser kwam tegen hogere snelheid aangereden tijdens het maneouvre van de camionette. Wat moest die man dan doen? Verdwijnen in de lucht? Wat als de fietser een auto was. Mag je dan nooit inparkeren als er een wagen achter je rijdt? Interessant. Ik dacht dat je enkel voorrang moest verlenen in zo'n geval aan verkeer in de tegemoetkomende richting.

Terug
Bovenaan