De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Er moeten precies dringend eens een hoop boeren failliet gaan, als ze op vrijdagavond tijd hebben voor een rondje "laat ons de werkende mensen pesten tijdens de avondspits door verkeersknooppunten volledig te blokkeren".
De ambulance die daardoor ook muurvast stond, zal ook blij geweest zijn. De camion chauffeur voor mij (toevallig met Portugese druiven) was precies ook niet zeer aangenaam verrast, en terecht.

Niet echt de manier om sympathie te kweken voor de landbouwsector jongens...

Mijn mening over die gasten staat onderaan deze albumhoes :p :

1768586092408.png

Vandaag toch weer eens de hoofdvogel afgeschoten met zotten achter het stuur.
Mevrouw komt inhalen in een blinde bocht in de zone 30 (ajah, dat gaat te traag). 1km verder mag je alweer 70, maar uiteraard geen besef van en blijft rustig 55 tukken. Ik haal opnieuw in, en plots weet ze haar gaspedaal staan en probeert (met de hand op de claxon) mij bij te houden (moeilijk, want ik had een goeie aanloop).

Heeft dan kilometers achter mij gehangen:
-fahren op
-bumperkleven
-nog 5 maal de hand op de claxon
-GSM bovenhalen om mij even te filmen
-ontelbaar veel middenvingers
-en een paar keer applaus (bvb wanneer ik een druk kruispunt niet blokzet, of iemand op een zebrapad laat oversteken)
-op de E17 toch even op de pechstrook rijden (dan kon ze nog 2s naast me rijden voor een finale fuck you voor ze de afslag nam)

Wanneer de snelheid weer eens 50 => 70 ging, was ze weer verrast en moest ze heel hard rijden om mij bij te houden (want ja, wie kijkt nu naar borden).

Ergernis van de dag: bij toekomen op het werk gemerkt dat de video niet opgeslagen is, dringend de dashcam tegoei instellen.
Het zal wel aan u liggen hoor lol

Nathan overdrijft hier wel wat, gigantische borden overal en volgens mij een werkend paar ogen, maar dat hij zijn auto kapot rijdt, is de schuld van een ander. :help:

Achterruiten sneuvelen in Gentse parking door lage plafonds: "Bestuurders vertrouwen te veel op sensoren"

Nathan overdrijft hier wel wat, gigantische borden overal en volgens mij een werkend paar ogen, maar dat hij zijn auto kapot rijdt, is de schuld van een ander. :help:

Achterruiten sneuvelen in Gentse parking door lage plafonds: "Bestuurders vertrouwen te veel op sensoren"
Van een van die "gedupeerden": "Ik stel voor dat de uitbater een lint of een laserlijn voorziet op de hoogte van de sensoren. Zo zijn alle mensen met een moderne wagen ook gewaarschuwd."

Misschien gewoon voor je inrijdt al eens kijken hoe het er uit ziet en daar bovenop je spiegels gebruiken ipv enkel camera en sensoren? Hoe rij je dan in 't dagdagelijks verkeer rond, ook puur op sensoren?

lol, ik moet zeggen dat ik het ook bijna vlaggen had daar. Ik parkeer bijna altijd achterwaarts (behalve op parking van AH of zo omdat het dan niet logisch is). Dat bord heb ik pas gezien toen ik al achterwaarts geparkeerd stond. En neen, ik vertrouw niet op mijn sensoren, maar altijd op mijn spiegels. Die overkapping zit gewoon op een domme plek waardoor het helemaal niet opvalt als je achteruit rijdt.

Ik ken de parking in kwestie niet, maar in andere parkeergarages waar het imo heel duidelijk aangegeven staat van voorwaarts in te parkeren (dikwijls zijn de plafondrichels nog met geel zwart gearceerde tape afgeplakt ook) , zie je gewoon hetzelfde gebeuren. Mensen letten gewoon niet op.

Tenzij aan een laadpaal zie ik persoonlijk ook het nut niet in van achterwaarts parkeren

bij mij is dat een gewoonte en het is ook gemakkelijker om weg te rijden. Je ziet namelijk direct of er iemand afkomt.

En het is niet echt van 'niet opletten', maar je let eigenlijk vooral op andere zaken. De smalle bocht die je meestal moet pakken, de voetgangers die er zijn, de andere auto's die aan het manouvreren zijn en zelf ook aan het zoeken voor een plekje.
Ik ga zeker niet beweren dat ik een heel goede chauffeur ben, maar ik ben normaal wel iemand die redelijk goed oplet naar borden toe. Daar heb ik die borden echt niet gezien.
Nu ja, als je elke dag hetzelfde ziet gebeuren en soms tot 15x op 1 dag, dan is er volgens mij toch wel gedeelde verantwoordelijkheid. Ik ga niet zeggen dat je geen betweters hebben die het bord zien en toch hun goesting doen, want dat zie je ook bij bruggen en andere waarschuwingen, maar ik kan hier toch wel zeggen dat het mij ook niet is opgevallen (en degene die naast me zat heeft me ook niet gewaarschuwd).
Als dat zoveel voorkomt, hang daar dan zo'n waarschuwingsketting op 30cm van de muur zodat je die eerst raakt.

Ik ken de parking in kwestie niet, maar in andere parkeergarages waar het imo heel duidelijk aangegeven staat van voorwaarts in te parkeren (dikwijls zijn de plafondrichels nog met geel zwart gearceerde tape afgeplakt ook) , zie je gewoon hetzelfde gebeuren. Mensen letten gewoon niet op.

Tenzij aan een laadpaal zie ik persoonlijk ook het nut niet in van achterwaarts parkeren
Veiliger => Beter zicht bij wegrijden.
Makkelijker => Geen last van uitzwaaiende neus en veel makkelijker om met de spiegels te kijken of je recht en in het midden staat.
Economischer => Minder brandstofverbruik met koude motor omdat je sneller weg raakt.
Ecologischer => Zie hier boven.
Vlotheid => Je staat even snel geparkeerd als voorwaarts, maar rijdt veel vlotter weg.
Beter voor de versnellingsbak bij ICE => Met koude olie in de v-bak meteen de rechte vertanding van "R" opzoeken is minder gezond dan meteen vooruit te kunnen schakelen.

Ik mis er waarschijnlijk nog.

Enige waar ik zelf voorwaarts parkeer is als ik anders niet bij mijn koffer kan, beetje zoals @Tonerider ook zegt.

Veiliger => Beter zicht bij wegrijden.
Makkelijker => Geen last van uitzwaaiende neus en veel makkelijker om met de spiegels te kijken of je recht en in het midden staat.
Economischer => Minder brandstofverbruik met koude motor omdat je sneller weg raakt.
Ecologischer => Zie hier boven.
Vlotheid => Je staat even snel geparkeerd als voorwaarts, maar rijdt veel vlotter weg.
Beter voor de versnellingsbak bij ICE => Met koude olie in de v-bak meteen de rechte vertanding van "R" opzoeken is minder gezond dan meteen vooruit te kunnen schakelen.

Ik mis er waarschijnlijk nog.

Enige waar ik zelf voorwaarts parkeer is als ik anders niet bij mijn koffer kan, beetje zoals @Tonerider ook zegt.
Ik zal er nog eentje toevoegen: achterwaarts parkeren laat ook toe om een site sneller te evacueren.
Dat en de verhoogde veiligheid is voor vele (voornamelijk angelsaksische) bedrijven in de petrochemische sector de reden om achterwaarts parkeren te verplichten op hun sites.

Ik zal er nog eentje toevoegen: achterwaarts parkeren laat ook toe om een site sneller te evacueren.
Dat en de verhoogde veiligheid is voor vele (voornamelijk angelsaksische) bedrijven in de petrochemische sector de reden om achterwaarts parkeren te verplichten op hun sites.
Klopt idd, nu je het zegt: in Frankrijk heb ik dat ook al enkele keren gezien bij chemische fabrieken.

Zoals je zoveel ziet in het verkeer: ik doe maar en rij maar rond en alles en iedereen moet zich maar aan mij aanpassen. Iedereen heeft toch een werkend stel ogen als hij of zij met de auto rijdt, mag ik hopen.

Ja, die borden en gele plafondrichels vind ik ook voldoende duidelijk.

Ik vind het al iets anders als je op sommige plaatsen verlaagde plafonds in grijs beton hebt zonder iets van waarschuwing. Toch al in een paar parkings er zelf aan moeten denken van mijn kofferklep lager in te stellen voor ik iets uit de koffer haalde.

Gisteren een camion gezien die nog heel traag door het oranje reed om links af te slaan in een baan met veel file, dus ook als het nog groen was, moest die wachten om het kruispunt niet te blokkeren. En dat terwijl er een ambulance met sirenes aan kwam rijden waar je niet naast kon zien, en die moest dezelfde straat in. Gevolg: ambulance moet daar nodeloos lang zitten wachten achter die camion die niet opzij kon om plaats te maken. Hoe moeilijk kan het zijn om een beetje rekening te houden met anderen. Die ambulance is zo zeker 30s tot 1 min verloren. Dat kan echt wel al tellen vind ik

Gisteravond was ook duidelijk waar de term zondagsrijder vandaan komt...
- Tesla die voortdurend aan de lichten het linker vak kiest maar trager vertrekt dan een lijnbus. Ook precies last van zonder reden 20 km/u te remmen, binnen de lijnen rijden lukte ook niet. Dankzij de gepersonaliseerde plak kon iedereen wel weten wie er zo slecht kan rijden
- Step die van het fietspad op de baan zwenkt, gewoon voor de fun. Ieder zijn manier om zo snel mogelijk in préparé te veranderen natuurlijk :crazy:
- Taxi die in een zone 50 aan 15 km/u over 2 rijvakken zwalpt want te druk bezig met zijn smartphone. Pas na wat lichtflitsen het besef dat hij beter op de parkeerstrook kon gaan staan

Ergernisje van gisterenochtend:
Ik rijd met de fiets achter een wagen richting de bakker. In tegenovergestelde richting komt er een kleine wagen die voor hem links moet afslaan. Hij verleent netjes voorrang aan de auto voor mij, maar daarna kijkt hij niet meer en rijdt hij de straat in en snijdt hij mij de pas af waardoor ik in de remmen moet gaan.
Ik had het in de gaten dat hij geen oogcontact maakte en zag het aankomen, dus geen bijna ongeluk. De bestuurder was een oudere man. Toen hij voor mij in reed, zag hij me plots wel, maar hij deed alsof er niets aan de hand was :)

Daarnet een ergernis die dan een glimlach werd, iets prachtig dat ik mocht aanschouwen. Tijdens de middagwandeling in de grijze kou voelde ik een aangename, deugddoende warmte opkomen toen ik het zag.

Eerst (ergernis) zag ik een fatbike in het wild van de gatachterlijkste soort. Maar dan (glimlach) zag ik het: 2 platte banden! 🥹

Terug
Bovenaan