De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Amai, ik lees hier al die klachten over Vlamingen die 40 rijden waar je 70 mag, mensen die met een halve iglo op hun dak vertrekken omdat sneeuw ruimen blijkbaar optioneel is, en de klassiekers van rond-de-kerk-verkeersnieuws… en ik moet eerlijk zeggen: ik zit hier in Madagascar gewoon te gniffelen.

Tien jaar geleden lagen de wegen hier nog oké-ish. Nu? Nu zijn ze 100 keer slechter dan Wallonië, en geloof me, dat is een prestatie waar zelfs de meest doorwinterde wegenbouwer van zou beginnen zweten.

Mijn dagelijkse traject ziet er ongeveer zo uit:
slalommen tussen koeien (zébu) die geen fluit geven om voorrang van rechts, geiten die collectief beslissen om een sit-in te houden op de enige asfaltstrook, kippen die kamikaze-oefeningen doen, toektoeks die denken dat ze F1-wagens zijn, en pousse-pousses die je op het laatste moment nog proberen voorbij te steken… lichtjes bergop… met een passagier of 4 achterin.

En dan denk ik aan België, waar iedereen kwaad wordt omdat iemand 5 km/u te traag rijdt of omdat er een plukje sneeuw op de achterruit blijft liggen.
Hier is elke rit een combinatie van Mario Kart, Dakar Rally en een National Geographic-documentaire.

Dus ja, geniet daar maar van jullie “ergernissen".

Ik zou hier al blij zijn met één rijstrook die niet gedeeld wordt met een koe én een taxi én een kip én een put waar je een 2PK in kwijt kunt.

Ik weet niet hoe zij aan haar rijbewijs geraakt is (aangenomen dat ze dat heeft).
Iemand heeft het examen in haar plaats gedaan?
Ofwel heeft ze andere 'diensten' verleend aan de examinator.
Of misschien zat ze onder de dope/medicatie?

Sowieso zo'n figuren steek ik asap voorbij (gesteld dat dit kan natuurlijk).

Amai, ik lees hier al die klachten over Vlamingen die 40 rijden waar je 70 mag, mensen die met een halve iglo op hun dak vertrekken omdat sneeuw ruimen blijkbaar optioneel is, en de klassiekers van rond-de-kerk-verkeersnieuws… en ik moet eerlijk zeggen: ik zit hier in Madagascar gewoon te gniffelen.
Ik haat het als men op een paar luttele cm (bijna letterlijk) in mijn gat hangt op een locatie waar ik niet bekend ben, men chronisch begint te flashen (en soms zelfs faren begint te gebruiken) en men zo echt begint te pushen. Je kent dat wel zeker?

Als je ergens onbekend bent, er zijn géén verlichtingspalen, veel scherpe bochten en het is bijvoorbeeld glad (ijzel) dan vind ik zulk gedrag echt ergerlijk en heb ik de neiging 45km ipv 50 km/u te rijden (zone 50)

Pusht zo'n chauffeur NIET dan rij ik stipt 50. Maar door dat pushen en door verblind te worden, wordt het erg ongemakkelijk.
En dan met gierende banden ineens u voorbij steken tegen 70 ... :tongue:

Chronisch te traag rijden op een weg waar het goed te doen is, ergert mij ook, fair enough !!! maar veel mensen zijn vrij snel gepikeerd (bovenstaande is echt geen uitzondering, ik heb dit al dikwijls voor gehad) en dat werkt dan gewoon averechts.

Tien jaar geleden lagen de wegen hier nog oké-ish. Nu? Nu zijn ze 100 keer slechter dan Wallonië, en geloof me, dat is een prestatie waar zelfs de meest doorwinterde wegenbouwer van zou beginnen zweten.

Mijn dagelijkse traject ziet er ongeveer zo uit:
slalommen tussen koeien (zébu) die geen fluit geven om voorrang van rechts, geiten die collectief beslissen om een sit-in te houden op de enige asfaltstrook, kippen die kamikaze-oefeningen doen, toektoeks die denken dat ze F1-wagens zijn, en pousse-pousses die je op het laatste moment nog proberen voorbij te steken… lichtjes bergop… met een passagier of 4 achterin.

En dan denk ik aan België, waar iedereen kwaad wordt omdat iemand 5 km/u te traag rijdt of omdat er een plukje sneeuw op de achterruit blijft liggen.
Hier is elke rit een combinatie van Mario Kart, Dakar Rally en een National Geographic-documentaire.

Dus ja, geniet daar maar van jullie “ergernissen".

Ik zou hier al blij zijn met één rijstrook die niet gedeeld wordt met een koe én een taxi én een kip én een put waar je een 2PK in kwijt kunt.
Klinkt plezanter dan in België de snelweg op moeten bv :)

De gevolgen zijn er dan ook naar in Madagascar...

Traffic deaths in Madagascar are a significant public health issue, with the World Health Organization (WHO) data reporting an estimated 6,512 fatalities in 2021 (22.5 per 100,000 people), though numbers vary by source, with older data suggesting higher rates (around 7,880 deaths, 42.06 per 100,000 in 2020). Factors contributing to high rates include poor road conditions, lack of maintenance, inadequate infrastructure, and dangerous driving practices, affecting pedestrians and drivers, especially men and motorcyclists, making road safety a major concern in the country.

Klinkt plezanter dan in België de snelweg op moeten bv :)
Plezanter dan de Belgische snelweg?
Goh… hier zijn geen snelwegen. Tenzij je die nieuwe “twee‑vaks‑baan-met-een-soort-voetfietspad-ernaast” in de hoofdstad meetelt. Drie kilometer lang. Drie.
De rest van het budget is rechtstreeks omgezet in goudstaven en vastgoed in Dubai, dus ja, veel asfalt bleef er niet over.

Maar goed, op die drie glorieuze kilometers zou je denken dat iedereen braaf in zijn vak blijft.
Nope.
Zelfs met een spierwitte volle lijn die zo helder is dat je er ’s nachts je boek bij kunt lezen, zijn er nog altijd wegpiraten die denken: “Weet je wat? Ik haal hier gewoon even in.”

Ik heb daar onlangs nog een mini‑doodsangst gehad. Zo’n kerel die vond dat de natuurwetten niet voor hem golden en dat hij gerust tussen mij, een toektoek en een koe door kon wringen.
Mario Kart, maar dan zonder reset‑knop.

Dus ja… Belgische snelwegstress?
Dat is pure wellness vergeleken met dit circus.

De gevolgen zijn er dan ook naar in Madagascar...
Ja, de gevolgen zijn er inderdaad naar… en niet alleen voor mensen. Zelfs de koeien hier hebben meer risico op de weg dan een Vlaamse fietser tijdens de ochtendspits.
Een van onze medewerkers heeft vorige week een koe geraakt die besloot dat nu het ideale moment was om over te steken. Resultaat: koe eraan, mens vol schaafwonden en zonder enige vorm van verzekering. Dus ja, wij helpen hem dan maar met de kosten, woon‑werkverkeer is hier precies een extreme sport.

En dan heb je nog de andere verhalen… mensen die na een feestje of door een onverwachte manoeuvre in situaties terechtkomen die je in België alleen in verkeersveiligheidscampagnes ziet. Hier is dat gewoon dinsdag. Decapitatie, jawel.

Fietspaden? Alleen op die legendarische 3 km “snelweg” in de hoofdstad.
Voetpaden? Enkel in theorie.
Straatverlichting buiten de stad? Haha, neen.
In het pikkedonker oversteken vlak voor een auto passeert? Absoluut.
Pousse‑pousses en toektoeks die inhalen zonder spiegel, of zonder kijken, dat is dagelijkse kost. Je moet hier echt twee keer nadenken en claxonneren voor je zelf iemand wil inhalen, want de kans dat iemand anders op exact dat moment hetzelfde idee heeft, is… groot.

En infrastructuur? Dat woord staat hier precies nog op de to‑do‑lijst sinds 1972.
Deftige wegen, fietspaden, voetpaden, parkeerplaatsen, allemaal luxe.
Je zou het shuttlebus‑station in het zuiden eens moeten zien: pure chaos. Ze hebben er nu politie gezet om het verkeer te dirigeren, want anders staat heel de regio muurvast. Pousse‑pousses moeten nu zelfs in één lijn rijden in plaats van elkaar constant te blokkeren. Een mirakel op zich.

Dus ja… als je denkt dat België erg is: hier is het verkeer een combinatie van survival, improvisatie en een vleugje loterij. België is in vergelijking een verkeerspretpark met zachte matten en veiligheidsnetten.

'k Zal blij zijn als ik terug ben.

Edit:
En dan vergeet ik nog de taxi-brousse. Dat zijn hier oude bussen en vrachtwagens die een tweede leven gekregen hebben als massatransport: ze laden vrolijk het dubbele van het aantal passagiers dat op dat verbleekt plakkaatje naast de chauffeur staat.En dan heb ik het nog niet over de extra passagiers: geiten, kippen en alles wat poten of vleugels heeft, die gezellig op het dak of aan de zijkanten meehangen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Rij je daarachter en wil je inhalen? Vergeet het.De chauffeur voelt dat aan alsof je zijn eer aantast en blokkeert je gewoon, zodat je gegarandeerd achter zijn rijdende zoo blijft hangen.

Illustratie:

Laatst bewerkt:
Een fietsoversteekplaats op een oprit naar de snelweg. Ik snap dat het niet altijd gemakkelijk is qua infrastructuur maar deze vind ik toch allesbehalve veilig. Zal nooit ideaal zijn want ofwel komt men van de Dendermondsesteenweg af (zoals ik) om de A12 op te rijden of anders komen er van de N16 al in redelijke (of volle) vaart af om de A12 op te rijden.

Vanochtend kwam ik zelf van hier rechts aangereden om dan rechts af te slaan naar de A12. Ik was derde in de rij. De eerst besloot om alles toe te gooien voor een fietser die stond te wachten. Ik had nog genoeg afstand op mijn voorligger maar moest toch al redelijk hard afremmen. Op dat moment verwachtte ik echt dat mijn achterligger erop ging zitten.

Weer een leven kwijt: op een 2x2 aan 90 km/u aan het rijden, plots hoor ik een metalen gerinkel. Voor mij zie ik zo'n stalen buis van pakweg 1m lang over de weg kletteren - gelukkig weten te ontwijken en de auto's naast & achter mij ook.

Kwam blijkbaar uit de laadbak van 1 of andere tuinaannemer die niets merkte en vrolijk aan 100+ verder reed. Duidelijk niets van ladingszekering, een laadbak die op en neer daverde en links-rechts zeer scheef zat. Daarna is er nog wat steengruis uit gevlogen ook.

Blij dat ik die buis ontweken had, ik heb op diezelfde baan in december al serieus wat schade gehad door brokstukken op de baan :confused2:

“Ze hebben geld nodig zeker?”

Ze hebben vermoedelijk gewoon haar nummerplaat gekopieerd.

Tenzij de wagen een exacte kopie is van haar wagen, kleur en merk en al (meestal niet, meestal is alleen de nummerplaat gekopieerd) is dit via het opvragen van de foto's te bewijzen dat het haar wagen niet is.

Het kan echter zo zijn dat je pas de foto's kan opvragen via het parket. En ja voor zo'n oud mensje is het dan iets complexer. :frown: Ik hoop dat het snel in orde geraakt voor haar.

Mag ik de foto van de (flits)overtreding bekijken?

--> Tegelijk houdt de kleinzoon het luchtig: “Mémé is wel content, ze ziet me meer nu (lacht).” :oi22: Voorlopig wachten Fernanda en haar familie af. “We zijn in blijde verwachting van een uitleg en een oplossing.”

Laatst bewerkt:
“Ze hebben geld nodig zeker?”

Ze hebben vermoedelijk gewoon haar nummerplaat gekopieerd.

Tenzij de wagen een exacte kopie is van haar wagen, kleur en merk en al (meestal niet, meestal is alleen de nummerplaat gekopieerd) is dit via het opvragen van de foto's te bewijzen dat het haar wagen niet is.

Het kan echter zo zijn dat je pas de foto's kan opvragen via het parket. En ja voor zo'n oud mensje is het dan iets complexer. :frown: Ik hoop dat het snel in orde geraakt voor haar.

Mag ik de foto van de (flits)overtreding bekijken?

--> Tegelijk houdt de kleinzoon het luchtig: “Mémé is wel content, ze ziet me meer nu (lacht).” :oi22: Voorlopig wachten Fernanda en haar familie af. “We zijn in blijde verwachting van een uitleg en een oplossing.”
Of zoon of kleinzoon rijden met die auto, maar zeggen het niet tegen de meme?

Op de E313 vandaag 4x een vrachtwagen die beslist som een andere vrachtwagen voorbij te steken. Toch een geluk dat het zeldzaam is dat ik die kanten op moet.

Ik ben zo vriendelijk om de bussen altijd door te laten.
Ik kom in Kessel-Lo Heide berg straat, daar is een school en die kinderen moesten over steken, ben zo vriendelijk van te wachten en te wachten, komt daar een bus af (De lijn) en gaat in het midden staan om mij niet te willen doorlaten, wat een chauffeur is dit defensief rijden, hij is toch moeten opzij gaan haha.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jezus, gisteren toch een extreem hoog gehalte onnozelaars op de baan.

's ochtends 2 man die video aan't kijken waren tijdens het rijden. GSM in de houder en daar ne video op, allebei ook swipen naar de volgende video wanneer het ni interessant was. En dan nog ene die aan't videobellen was.

's avonds ongeluk op de ring: helden die willen ritsen maar het compleet verkeerd doen. Een rood kruis = daar ritsen, niet er voorbij rijden en op't laatst invoegen. Als er maar drie wagens het doen moet uwe frank toch vallen dat ge iets verkeerds doet. Ofwel doe je het gewoon expres.

Afrit rond punt in Wommelgem, richting Ranst.
Ik sta links, naast me een Ford Galaxy. Het wordt groen maar er staat nog wat verkeer op het rond punt voor ons. Meneer wilt ni wachten schiet van zijn vak zonder zijn pinker op te zetten. Ik claxonneer en hij houdt gelukkig in. Iets daarna passeert hij mij terwijl claxonneert en zijn vinger op steekt. Like wtf, gij waart in fout.

Hier in't dorp iemand die parallel geparkeerd staan, pinker op zet en meteen aan zet. Ja, het verkeer was traag en ik kan nog stoppen. Maar zo werkt het niet hé: gij doet het manoeuvre dus gij moet wachten. Eens gefarhed en wederom een middelvinger als antwoord.

Ik was zelf de ergernis vandaag: deze ochten bij het parallel parkeren de afstand achter me niet goed ingeschat en de auto achter mij een kusje gegeven. De eigenaar stond er dan nog op te kijken ook :frown: GELUKKIG zei hij "geen probleem er is geen schade".

...

's ochtends 2 man die video aan't kijken waren tijdens het rijden. GSM in de houder en daar ne video op, allebei ook swipen naar de volgende video wanneer het ni interessant was. En dan nog ene die aan't videobellen was.
...
Dat heb ik dus ook al een paar keer opgemerkt hé. Hallucinant vind ik dat. Ik wacht nog op de eerste die p*rnhub heeft openstaan.

Informatief. Voor zover ik weet zijn die borden nog niet verplicht (gemeentes zijn ze wel aan het zetten omdat het er aan zit te komen) en als ze een officiële vorm krijgen, zullen ze niet onder de verbodsborden vallen, wat een snelheidsbord wel is.

Terug
Bovenaan