De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren weer bijna aangereden op de fiets...

Fietsautostrade, waar autos voorrang moeten verlenen. Los altijd wat snelheid als ik de punten nader. Maar er kwam een waaghals serieus aangereden en dan toch maar bijgetrapt om men snelheid te verhogen. Auto me piepende banden op de rem schol geen 5cm. Had ik niet terug versneld had die mij zo aangereden in de flank. Zwaar van menne tak gemaakt maar hij reed gewoon door toen ik stil stond. 🤨
Ik 3 keer deze week

Woe: tegenligger met BMW wijkt express uit richting mijn fiets.

Gisteren:

Bpost camionette komt van achter mij en passeert op 5 cm van mij, hoewel er 5m plaats was, gevoel dat dit ook weer express was.

Weer een BMW agressor met een X5 en een remork die nog langer en breder was dan zijn wagen haalt in op een boerenweg en duwt mij met zijn remork de kant in.

Ik moet een toestel hebben waarmee ik het motormanagement van wagens kan verstoren zodat ze stil vallen. Dit moet perfect mogelijk zijn.

Ik hoor serieus geratel en gekraak recht vanvoor ter hoogte van het wiel wanneer ik in de remmen ga. Remmen + bocht nemen + putten in de baan en het begint wel heel luid te worden.

Het wordt erger met den dag. Reeds binnen geweest bij de garage en 23ste mag ik hem binnensteken. Hopelijk haal ik het tegen dan. Ze weten zelf niet wat er aan de hand is ondanks er een testrit mee gemaakt te hebben.

Dat er al sinds vorige vrijdag een Duitser geparkeerd staat met zijn rechterwielen op de enige gehandicaptenparkeerplek aan de school van mijn zoon. De reden dat ik zo'n kaart heb, is omdat ik mijn deur volledig moet kunnen openzetten om in- of uit te stappen, maar ik kan die nu dus niet meer gebruiken. Staat eigenlijk op de lijn met het vak er naast, dus op zich ook niet foutief, maar toch. Eikel. :sop:

1000015134.jpg

Er staan bij ons in de straat aan weerskanten op dezelfde plek zo lichten te pinken en een afzetting, om aan te duiden dat ze gaan graven of zo. Borden staan niet op de rijbaan, zelfs niet op de lijn. Toch vond mijn tegenligger het nodig om een stuk tot op mijn vak te komen als hij er langs reed. Mensen kunnen echt hun auto niet inschatten. In de straat van de school van de kleine rijden de meesten ook over de lijn omdat ze geen meter ruimte hebben.

Wegenwerken waarbij een camion beslist om al 50 meter voor we aan het afgesloten rijvak komen, in de tegenrichting te gaan rijden. Het licht springt op rood, ik stop (op het correcte vak), auto achter mij ook. Camion die dus daar nog achter reed en alle ruimte had om naar het correcte vak terug te keren en te stoppen, rijdt gewoon los door het intussen al lang rode licht. Zie dat hij anderhalve minuut moest wachten...

Op sommige plaatsen is het echt niet evident voor vrachtwagens, maar in zo'n geval zie je dat er ook nog cowboys rondrijden.

De zwarte e-Steps zonder reflectoren en zonder verlichting. Hoezo mogen die ondingen nog altijd op de weg hier in België?
Levensgevaarlijke toestanden.

De zwarte e-Steps zonder reflectoren en zonder verlichting. Hoezo mogen die ondingen nog altijd op de weg hier in België?
Levensgevaarlijke toestanden.
Ze moeten zich aan dezelfde regels houden als fietsers, dus in het donker zonder licht mag niet. Dat ze er zich niets van aantrekken is weer iets anders.

Maar hangen daar reflectoren op? Zonder licht zijn die gewoon compleet onzichtbaar in de duisternis. Misschien as designed voor sommigen...

Maar hangen daar reflectoren op? Zonder licht zijn die gewoon compleet onzichtbaar in de duisternis. Misschien as designed voor sommigen...
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, want nog nooit gebruikt, maar het lijkt me dat die dan ook verplicht is vooraan en achteraan. Lichten zijn dus in elk geval verplicht. Er komt natuurlijk nog veel teveel brol via Chinese online shops naar hier zonder aan regels te voldoen.

Beetje in dezelfde categorie. In volgorde van ergernis (oplopend): 1) fatbikes, 2) 14 jarige margi's op fatbikes, 3) 14 jarige margi's op fatbikes met hun licht zo slecht afgesteld dat het lijkt dat er een auto met 1 fare aan op u komt afgereden.

Vandaag met de fiets naar huis van het werk weer een mooi stukje mogen ervaren waar Fluvius/Pidpa/weetikveelwie en hun legertje onderaannemers hebben huisgehouden. Op een lang stuk van het fietspad, ik schat zo'n 2 km, lag er overal nog zand, vuil, kleine steentjes... Blijkbaar is het voor die mannen geen vereiste om de openbare weg weer proper achter te laten na het voltooien van hun werken. Als ik voor mijn werf een vergunning aanvraag voor het innemen van een parkeerplaats en/of fietspad voor grote werken, krijg ik een waslijst aan verplichtingen. Waaronder ook (en meer dan terecht overigens) dat de openbare weg weer proper wordt achtergelaten. Maar voor die mannen is dat blijkbaar allemaal niet nodig.

En dan heb ik het nog niet over de stukken die ze hebben opengelegd en uiteraard weer labberlot hebben toegelegd zodat je er met uw fiets kan tegen knotsen. Gelukkig is het nogal een breed fietspad zodat je naast die stukken kan rijden.

/rant

Vorige week is er hier in de buurt een zwaar ongeval gebeurd met een dodelijk slachtoffer.

Gewestweg waar je 70 mag, tegen een boom geknald.

Afgelopen nacht gepasseerd toen we van m'n schoonouders kwamen, zo rond 1u. Stonden er drie kerels, in 't zwart gekleed aan die boom, half op de baan.

Man, ik snap dat ge uwe vriend kwijt zijt en eens tot daar wilt komen maar denkt dat na. Als ge 's nachts in donkere kledij op nog vrij drukke weg gaan staan, zit de kans er dik in dat ge uwe vriend gaat vervoegen.

Doet mij wat denken aan een recent zwaar ongeval hier in de buurt. Enkele jonge gasten waren tegen een boom geknald, door 'te traag' te rijden. De dag erna was er een massa mensen verzameld om te rouwen, zag ik verschillende foto's waarbij er velen gewoon los op het fietspad geparkeerd stonden, de fietsers konden dan maar gewoon op die gevaarlijke steenweg gaan rijden. Want wat verder stappen is te lastig en een dode kon er nog wel bij...

Kan zo'n ketting maken want hier zijn ze weer:

Ieder f*cking jaar opnieuw vlak na de kerstvakantie. Dat kan niet tijdens?

Het leek alsof de helft van de bestuurders doorzopen was op de kerstnacht. Zoveel zwalpende wagens op de e40 rond middernacht. Geen enkele controle gezien, volgens mij willen we het zelf niet weten hoeveel auto's rond ons rijden die bestuurd worden door een chauffeur onder invloed. Tout court merk ik weinig controle op, aja misschien die ene motard die een automobilist aansprak omdat hij op het fietspad stond.

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om aan profiling te doen en bepaalde wagens uit het verkeer te halen en te controleren op basis van:

* uitzicht en gedrag inzittenden
* soort auto
*nummerplaat
*rijgedrag

Het leek alsof de helft van de bestuurders doorzopen was op de kerstnacht. Zoveel zwalpende wagens op de e40 rond middernacht. Geen enkele controle gezien, volgens mij willen we het zelf niet weten hoeveel auto's rond ons rijden die bestuurd worden door een chauffeur onder invloed. Tout court merk ik weinig controle op, aja misschien die ene motard die een automobilist aansprak omdat hij op het fietspad stond.

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om aan profiling te doen en bepaalde wagens uit het verkeer te halen en te controleren op basis van:

* uitzicht en gedrag inzittenden
* soort auto
*nummerplaat
*rijgedrag

Of gewoon zelf uw verantwoordelijkheid nemen en nie bezopen in de auto stappen?

Profiling doen 's nachts lijkt me toch zeer moeilijk behalve op rijgedrag. Nummerplaten van veelovertreders zullen wel een hit opleveren

Mja gisteren kerstfeest met de familie.
Bij de generatie van de neven en nichten was telkens 1 van de partners bob, bij de generatie tantes en nonkels (60ers) vertrokken ze allemaal bezopen - en je kan 1, 2, 3x zeggen dat dat onverantwoord is maar die weten toch alles beter

Vanochtend even naar de winkel voor nog wat eindejaarsboodschappen. Een langer stukje waar je 70 km/u mag rijden maar waar duidelijk niet was gestrooid. Nu kon je duidelijk nog aan de baan zien dat het nog wel glad was. Ik reed misschien net geen 70 maar uiteraard kwam er daar een achterlijk geval achter mij die het niet snel genoeg vond gaan en een tijdje bleef bumperkleven.

Dat werd ik wel beu want als ik plots hard zou moeten remmen, vloog hij gegarandeerd op mij. Pinkers opgezet en gewoon maar even rustig aan de kant gaan staan om die te laten passeren. Dit kon uiteraard niet gebeuren zonder een farse blik naar mij.

Oudere dame die aan linkerkant van de weg staat aan een zebrapad, duidelijk te wachten om over te steken. Ik stop, 7 (!) tegenliggers hebben haar genegeerd terwijl ik mijn rijrichting aan 't ophouden was. Wel een uitgebreide bedanking ontvangen voor het wachten, dat scheelt toch al iets.

Terug
Bovenaan