De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ergerlijk is dat er een trajectcontrole is bijgekomen zonder een bord. Onlangs nog in de krant geweest dat op 17 dagen 8574 mensen zijn beboet.

Waar is de tijd dat ge kon rijden zonder continue met Waze op te rijden...

Daar is het toch al heel lang gewoon 50 en flitste men ook al zeeer vaak (spreek uit ervaring 😅) - als ze er zoveel pakken wast misschien ook nodig?

Daar is het toch al heel lang gewoon 50 en flitste men ook al zeeer vaak (spreek uit ervaring 😅) - als ze er zoveel pakken wast misschien ook nodig?
Aha, ge wist al welke straat het was ^^ In de plaatselijke Facebookgroep roepen ze moord en brand voor trajectcontroles quasi overal, zelfs in straten waar er niet eens kan doorgereden vanwege obstakels of aangegeven parkeerplaatsen.
Wat gewoon pure geldklopperij is, is dat er geen bord staat. Chanceke dat ik het gisteren besefte en 30 ging rijden ter compensatie...

Aha, ge wist al welke straat het was ^^ In de plaatselijke Facebookgroep roepen ze moord en brand voor trajectcontroles quasi overal, zelfs in straten waar er niet eens kan doorgereden vanwege obstakels of aangegeven parkeerplaatsen.
Wat gewoon pure geldklopperij is, is dat er geen bord staat. Chanceke dat ik het gisteren besefte en 30 ging rijden ter compensatie...
Gohja, dan rij je toch bewust constant te snel? Dat bord is daar niet de oorzaak van.

Rijdt wat ge moogt en ge hebt da probleem niet, of stopt met zagen en betaal als je te snel rijdt.

Hier in de grote buurt zijn zo whatsapp groepen met controles en dergelijke en elke keer weer Dat gezaag van roverheid en ze hebben geld nodig en... stopt met zagen. Wilde snel rijden => circuit. De openbare weg is de laatste jaren veel te druk geworden om nog snel te rijden.

Rijdt wat ge moogt en ge hebt da probleem niet, of stopt met zagen en betaal als je te snel rijdt.

Hier in de grote buurt zijn zo whatsapp groepen met controles en dergelijke en elke keer weer Dat gezaag van roverheid en ze hebben geld nodig en... stopt met zagen. Wilde snel rijden => circuit. De openbare weg is de laatste jaren veel te druk geworden om nog snel te rijden.
Allez, zijt gij zo iemand die perfect tot op de kilometer de toegestane snelheid rijdt, zelfs al is er niks of niemand in de buurt?

Allez, zijt gij zo iemand die perfect tot op de kilometer de toegestane snelheid rijdt, zelfs al is er niks of niemand in de buurt?
Nope zeker niet, maar ik zucht eens en betaal de boete als die er is, want ik weet het risico van mijn gedrag.

Meestal leren ze u dit aan, vanaf uw 18 ben je zelf verantwoordelijk voor uw gedrag en niet meer mama, papa en al zeker niet de overheid.

Altijd grappig, mensen die (blijkbaar zonder enige vorm van verantwoordelijkheid) te snel rijden en dan klagen over boetes en anderen verwijten van wel normaal te rijden.

Ik rij al bijna 20 jaar dagelijks in het verkeer en heb welgeteld 1 snelheidsboete in mijn 3e jaar dat ik mijn rijbewijs had, die dan nog te wijten is aan een vergissing door mijzelf (traject dat 70-50-70 ging en heb die kortstondige 50 niet gezien).

Rij ik tot op de km perfect? Nee, maar ik probeer dat wel.
Het is blijkbaar mogelijk om geen boetes te hebben als je niet bewust te snel gaat rijden.

Gohja, dan rij je toch bewust constant te snel? Dat bord is daar niet de oorzaak van.
Dit dus. 1 keertje kan altijd gebeuren. Aan het station in Heist stond er in de éénrichtingsstraat komende van de Molenstraat jarenlang een bordje einde 30 en aan het station zelf stond er terug een bordje 30. Daartussen mocht je 50 rijden.

Die bordjes hebben ze blijkbaar weggehaald waardoor dat stuk nu ook 30 is. Maar de eerste donkere ochtend op ne maandagmorgen rijd ik daar ... wat denk je? :p en pas toen ik aan het station was begon het te dagen.

Ik denk dat 99% (jullie ook) die ochtend met wallen onder uw ogen, daar te snel had gereden. Die borden zijn zo klein (ik vind dat verschrikkelijk) en ze stonden ook niet erg zichtbaar opgesteld (onverlicht en het begin 30 bordje tevens in de bocht)

Gelukkig hadden ze er niet asap ne flitspaal gezet (dat durven ze doen he) anders had ik het vlaggen.

Maar goed, de 2de, 3de keer enzovoorts pas je u gewoon aan.

Laatst bewerkt:
Altijd grappig, mensen die (blijkbaar zonder enige vorm van verantwoordelijkheid) te snel rijden en dan klagen over boetes en anderen verwijten van wel normaal te rijden.

Ik rij al bijna 20 jaar dagelijks in het verkeer en heb welgeteld 1 snelheidsboete in mijn 3e jaar dat ik mijn rijbewijs had, die dan nog te wijten is aan een vergissing door mijzelf (traject dat 70-50-70 ging en heb die kortstondige 50 niet gezien).

Het is blijkbaar mogelijk om geen boetes te hebben als je niet bewust te snel gaat rijden.
Ik rij niet bewust te snel, ik rij bv zeker geen 80 of 90 in bebouwde kom.

Mijn punt is dat het niet plaatsen van een bord van een trajectcontrole gewoon geldklopperij is.
Alsof iedereen perfect weet hoe hard die overal mag rijden en rijdt die niet moedwillig te hard... Ja, pas geslaagden die hun rijbewijs gehaald hebben, maar dat verleert ge gezien ge van alle kanten wordt ingehaald of dat ze bijna n uw gat rijden.

Mijn punt is dat het niet plaatsen van een bord van een trajectcontrole gewoon geldklopperij is.
Alsof iedereen perfect weet hoe hard die overal mag rijden en rijdt die niet moedwillig te hard... Ja, pas geslaagden die hun rijbewijs gehaald hebben, maar dat verleert ge gezien ge van alle kanten wordt ingehaald of dat ze bijna n uw gat rijden.
Maar een bord "trajectcontrole" zorgt er toch niet voor dat je plots wel weet hoe snel je mag?

Jaja ik ken de straat 😅

Nu er staat wel gewoon een bord 50 natuurlijk en de wegen voor de rotonde of van NL komende zijn toch ook al 50?

En die camerapalen kan je nu toch ook nie langs kijken?

Zelf ben ik ook nie onschuldig want ik ben er zelf in het verleden al geflitst door n mobiele flitsers, maar tegenwoordig ist gewoon limiter op 50.

Vind ik ook -> ik rij nooit bewust te snel, behalve dan 125 op de autostrade om niet continu van baanvak te moeten wisselen, maar zeker in de lintbebouwing van Vlaanderen is het niet altijd duidelijk hoeveel je mag rijden. Geen enkele boete in de voorbije 20 jaar, behalve dan ne keer in Duitsland waar ze duidelijk niet de tolerantiemarge hebben die wij hier in België hebben, want daar geflitst aan 53 km/u effectief in bebouwde kom. Hopelijk brengt het onze politiekers niet op ideeën.

'T is dat. Dat er op 2 weken 8500 mensen betrapt zijn, is teken dat het nodig was.
Of wil dit misschien zeggen dat er geen draagvlak is voor de snelheidsbeperking die er is opgelegd?

Want geef toe, bij elke infrastructuurproject is het tegenwoordig vermindering van rijstroken (hoeveel ringwegen zijn al niet van 2 naar 1 rijstrook gegaan?) + verlaging van snelheid.

Ik heb er geen probleem mee dat de snelheid gecontroleerd wordt als dit bijdraagt tot verkeersveiligheid. Maar trajectcontroles op kaarsrechte banen, 's nachts flitsen op een lege autostrade, enz. Allemaal gewoon bullshit om de bodemloze put te vullen.

Of wil dit misschien zeggen dat er geen draagvlak is voor de snelheidsbeperking die er is opgelegd?

Want geef toe, bij elke infrastructuurproject is het tegenwoordig vermindering van rijstroken (hoeveel ringwegen zijn al niet van 2 naar 1 rijstrook gegaan?) + verlaging van snelheid.

Gaat over deze straat
Je kan daar 70, maar vaak lijkt 50 beter

Vind ik ook -> ik rij nooit bewust te snel, behalve dan 125 op de autostrade om niet continu van baanvak te moeten wisselen, maar zeker in de lintbebouwing van Vlaanderen is het niet altijd duidelijk hoeveel je mag rijden. Geen enkele boete in de voorbije 20 jaar, behalve dan ne keer in Duitsland waar ze duidelijk niet de tolerantiemarge hebben die wij hier in België hebben, want daar geflitst aan 53 km/u effectief in bebouwde kom. Hopelijk brengt het onze politiekers niet op ideeën.
Wil dat dan zeggen dat je een linksrijder bent? :unsure:

Gaat over deze straat
Je kan daar 70, maar vaak lijkt 50 beter

Da's toch gewoon bebouwde kom zo te zien? Dus het argument dat hier passeerde over "ik weet niet hoe snel ik daar mag" vervalt ook direct.

Volgens die logica moet ik na 20 jaar mijn rijbewijs te hebben denken dat je op de R0 160 mag rijden en in het centrum van Brussel 100 ofzo, want ja ze steken me daar voorbij en rijden in mijn gat.

Het is toch maar een hoop excuses hoor. Het is simpel hé, je wordt geacht te weten hoe snel je mag rijden, en meestal staan er in dit land nu wel hopen borden, op van die zones na. Weet je dat niet maar ben je wel een "voorbeeldige chauffeur", dan heb je misschien een keer een boete aan je been omdat je 50 reed waar het 30 was, en weet je dat de keer erop. Volgens mij zijn er weinig twijfelgevallen waar plots blijkt dat je 30-40-50 km/u trager mocht rijden dan gedacht.

En zoals gezegd, als je door een bord "trajectcontrole" plots geen boete hebt, dan weet je toch wat de limiet is maar rij je doelbewust sneller?

Inderdaad een tolerantiemarge van 3% in Duitsland. Net zoals in Luxemburg en Nederland. Mogen ze gerust ook naar 3 procent halen in België want er zijn er te veel die rekenen op die tolerantie en permanent 55km/u door de bebouwde kom rijden om toch geen boete te krijgen.

Wil dat dan zeggen dat je een linksrijder bent? :unsure:

Da's toch gewoon bebouwde kom zo te zien? Dus het argument dat hier passeerde over "ik weet niet hoe snel ik daar mag" vervalt ook direct.
Ja, als de midden- en rechterrijstrook ook bezet zijn wel. Als je in België mooi 120 op de kilometerteller rijdt dan moet je vaak remmen en vaak van rijstrook veranderen. Als midden of rechts vrij zijn rij ik gewoon daar, en als het rustig is op de baan dan gewoon 120 hoor ;)

Ik zie niet echt het probleem in eigenlijk? Zolang die tolerantiemarge er is in België en je eigenlijk weet dat je pas vanaf 130 geflitst kan worden is dat de meest comfortabele snelheid voor mij om te rijden op de autostrade

Inderdaad een tolerantiemarge van 3% in Duitsland. Net zoals in Luxemburg en Nederland. Mogen ze gerust ook naar 3 procent halen in België want er zijn er te veel die rekenen op die tolerantie en permanent 55km/u door de bebouwde kom rijden om toch geen boete te krijgen.

Geen fan van te kleine marges - met 3% - dat is 51,5 km/h, in de praktijk wil dat volgens mij zeggen dat:
  • enkel mogelijk om te rijden op CC of met limiter
  • constant naar je snelheid kijken - dus minder aandacht voor omgeving
  • structureel te traag rijden - dus grotere kans op verkeersagressie, hartaanvallen, afgebroken stuurwiel, zelfmoorden maar ook in slaap vallen, de krant of een goed boek beginnen lezen, breien achter het stuur ...
Wonend in achtergesteld gebied zijn hier best wat wegen in bebouwde kom waar geen/nauwelijks bebouwing staat, maar paar 100m verder terug wel ... de populaire plaatsen waar men vaak gaat flitsen zijn dan ook de zones waar geen bebouwing staat, de weg recht is, velden langs beide zijden - eigenlijk zou men daar de steden gerechtelijk moeten vervolgen wegens incompetentie en het gebrek aan controles op plaatsen waar het er wel toe doet. Dat heeft nog weinig met verkeersveiligheid te maken.

Onlangs is hier een stuk weg vernieuwd (zone 70) en men heeft het laatste stukje zone 50 gemaakt omdat er daar een oversteekplaats voor fietsers werd geïmplementeerd - mooi en goed gedaan, op de juiste plaats - maar dan gaat men imo de mist in met het allerbelangrijkste: die oversteekplaats is niet verlicht (en valt ook tussen 2 verlichtingspalen in) - donker+regen: je ziet het haast niet. Plaats daar gewoon 2 lampen met wit, contrastrijk licht. Er is ook een klein eilandje voorzien - met een paar van die paaltjes (die je dus ook nauwelijks ziet) - ik zet het op papier dat het geen 2 maand gaat duren of die paaltjes liggen plat. Men gaat nu eerst wachten tot er 10 wagens tegen die paaltjes geknald zijn, men wat belastinggeld gaat weggegooid hebben, ... om dan nog eens de boel open te leggen om toch een lamp te plaatsen.

Terug
Bovenaan