De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Zou er met deze corona tijden niet gewoon minder geflitst worden?

En die tweede ergernis, tja das toch echt wel pech hebben dat de SUV zo populair is tegenwoordig hé :D
Kan echt niet gezond zijn voor je tikker om daar zo'n blinde haat voor te hebben.

Er wordt sowieso veel minder geflitst tijdens de spitsuren, toch zeker op de autostrades (mogelijk wel meer aan scholen etc).
De overgrote meerderheid van de boetes die ik krijg zijn telkens van als ik eens vroeger vertrek op het werk of uitzonderlijk in het weekend moet gaan werken of zo. Procentueel gezien is die pakkans echt gigantisch, maar de pakkans tijdens alle andere dagen dat ik gewoon op uur vertrek is inderdaad quasi nihil.

Er wordt sowieso veel minder geflitst tijdens de spitsuren, toch zeker op de autostrades (mogelijk wel meer aan scholen etc).
De overgrote meerderheid van de boetes die ik krijg zijn telkens van als ik eens vroeger vertrek op het werk of uitzonderlijk in het weekend moet gaan werken of zo. Procentueel gezien is die pakkans echt gigantisch, maar de pakkans tijdens alle andere dagen dat ik gewoon op uur vertrek is inderdaad quasi nihil.
Dat denk ik dus ook. Wat mij direct 2 bedenkingen doet maken:
- Waarom klaagt men in België dan zo vaak over flitsboetes? Je kunt hier verdomme doen wat je wil.
- Opnieuw wordt de auto-pendelaar in dit land ontzien. Opnieuw wordt voor hen de rode loper uitgerold. Alsof het nog niet genoeg is dat velen hun auto gesubsidieerd wordt door de staat, dat ze gratis brandstof mogen oprijden à volonté, dat ze door beleidsmakers op hun wenken bediend worden met extra autostrades, extra rijstroken, enorme infrastructuurwerken die ons miljarden euro kosten, ... daarbovenop wordt hen ook nog eens geen strobreed in de weg gelegd voor hun systematische snelheidsovertredingen.

Het was een leerrijke periode en interessant om dit vast te stellen. Opnieuw bevestigd in mijn overtuiging dat dit autofiel land ziek is in zijn mobiliteitsbeleid. Maar mac-bc zou mac-bc niet zijn mocht ik niet staan popelen om binnenkort weer lekker rebels op mijn ouderwetse fiets te kruipen om mij terug energie-efficiënt te verplaatsen.

- Waarom klaagt men in België dan zo vaak over flitsboetes? Je kunt hier verdomme doen wat je wil.
- Opnieuw wordt de auto-pendelaar in dit land ontzien. Opnieuw wordt voor hen de rode loper uitgerold. Alsof het nog niet genoeg is dat velen hun auto gesubsidieerd wordt door de staat, dat ze gratis brandstof mogen oprijden à volonté, dat ze door beleidsmakers op hun wenken bediend worden met extra autostrades, extra rijstroken, enorme infrastructuurwerken die ons miljarden euro kosten, ... daarbovenop wordt hen ook nog eens geen strobreed in de weg gelegd voor hun systematische snelheidsovertredingen.
- Waarom klagen 16-jarigen als hun scooter op de rollen wordt gezet, fietsers als ze een boete krijgen omdat ze een kapot achterlicht hebben, of mensen omdat ze een boete krijgen doordat ze lage-emissie-zones negeren? Dat toont niets aan hé, klagen doen we allemaal.

- Een beetje vreemd om te zeggen dat automobilisten hier ontzien worden als je dan kijkt naar alle andere weggebruikers, niet? Hoeveel fietsers worden op de bon gezet voor (snelheids)overtredingen, hoeveel scooter- en motorijders, hoeveel voetgangers, pedelecs, .... Zonder cijfers is dit argument onzin.

En plus is het ook gewoon logischer om te flitsen buiten de spitsuren. Lege banen nodigen nu eenmaal een pak meer uit tot hardrijden, in de spits ben je veel meer onderhevig aan de flow van het verkeer.

En plus is het ook gewoon logischer om te flitsen buiten de spitsuren. Lege banen nodigen nu eenmaal een pak meer uit tot hardrijden, in de spits ben je veel meer onderhevig aan de flow van het verkeer.
Ik dacht dat we met zijn allen in de file stonden tijdens de spits?

Het was een leerrijke periode en interessant om dit vast te stellen. Opnieuw bevestigd in mijn overtuiging dat dit autofiel land ziek is in zijn mobiliteitsbeleid. Maar mac-bc zou mac-bc niet zijn mocht ik niet staan popelen om binnenkort weer lekker rebels op mijn ouderwetse fiets te kruipen om mij terug energie-efficiënt te verplaatsen.
Doen wat je wil? En al die traject controles? Of werken die niet...

Ik dacht dat we met zijn allen in de file stonden tijdens de spits?
Dat is ook zo een fabeltje. Dat is sterk afhankelijk van je route. Er zijn nog steeds stukken snelweg in ons land die tijdens de spits vlot zijn. Ook in het dicht bevolkte vlaanderen. Ik denk dat de meesten wel de klassieke filegevoelige plekken in ons land kennen.

Laatst bewerkt:
De meesten werken nog niet dacht ik.
Ik zou zelfs niet eens weten waar er allemaal trajectcontroles zijn.

Ik ken er maar eentje en dat is op de steenweg Sint-Truiden - Hasselt tussen de kerk in Kortenbos en de de verkeerslichten in Alken.
In mijn ogen hadden ze daar dan beter eentje op de expressweg N80 gezet, daar word veel vaker te snel gereden.

In Oost- en West-Vlaanderen zijn er de laatste 2 jaar anders zeer veel bijgekomen, geen idee of ze werken, maar ik heb niet veel zin om het te testen.

In Oost- en West-Vlaanderen zijn er de laatste 2 jaar anders zeer veel bijgekomen, geen idee of ze werken, maar ik heb niet veel zin om het te testen.
Dat is de andere kant van het land voor mij, daar kom ik dus niet vaak.
Hier zijn er ook wel heel wat bijgekomen heb ik eens in de krant gelezen, maar zou dus niet eens weten waar.
Maakt me eigenlijk ook niet veel uit, 99% van de tijd hou ik me toch gewoon aan de opgegeven max snelheid.

Daarstraks stond ik voor het rode licht om linksaf te slaan, het word groen, ik volg de auto's voor mij en wanneer ik het licht passeer springt het op oranje, na mij volgen er nog 4!!! auto's.
Dat zijn er dus zeker 2 en waarschijnlijk zelfs 3 die door het rood reden.
No offence, maar waarom is dit precies een ergernis? Ik zie dat af en toe ook wel eens gebeuren dat er enkele auto's na mij nog doorglippen terwijl het dan al lang rood moet zijn, maar 't is toch niet dat je daar last van hebt.

Dan stoor ik mij eerder aan mensen die te lang taffelen bij een groen licht dat vrij snel terug op rood springt en er ondertussen maar 2 of 3 auto's door kunnen...

Het is niet omdat ik er op die moment geen last van heb dat het geen ergernis kan of mag zijn he.
Ik was nu net aan het licht toen het oranje sprong, maar als ik nog veilig kan stoppen dan doe ik dat, maar dan zijn er vaak mensen achter mij dien van hun oren beginnen maken omdat ik stop wanneer ik moet stoppen nota bene, het zelfs al gebeurd dat een auto achter mij, mij nog langs rechts voorbij ging om dan links af te slaan door het rood.
Ik sta ook geregeld aan de andere kant op dat kruispunt, voor mij is het dan al groen, maar toch moet ik nog blijven wachten voor mensen die nog door het rood aan het rijden zijn.

In dat laatste geval erger ik mij vooral aan de lichten die slecht afgesteld zijn, niet zozeer aan de mensen die voor mij staan en misschien wel wat te traag vertrekken. Maar ik moet wel zeggen dat dat tegenwoordig steeds minder voorkomt omdat de verkeerslichten veel beter afgesteld zijn of slimme verkeerslichten die zich regelen naar de verkeersdrukte.

Gisteren stond ik als 2e aan een rood licht.
Toen het groen werd en we beiden aan het optrekken waren, reed er iemand van de andere richting gewoon los door rood.
Mijn voorganger heeft serieus in de remmen moeten gaan en die roodrijder kon nog nipt ontwijken. En ik zat bijna op mijn voorligger.
Geen ongeluk, geen camera's, ... niets. Die roodrijder kan nu gewoon verder met zijn leven alsof er niets gebeurd is.

No offence, maar waarom is dit precies een ergernis? Ik zie dat af en toe ook wel eens gebeuren dat er enkele auto's na mij nog doorglippen terwijl het dan al lang rood moet zijn, maar 't is toch niet dat je daar last van hebt.

Dan stoor ik mij eerder aan mensen die te lang taffelen bij een groen licht dat vrij snel terug op rood springt en er ondertussen maar 2 of 3 auto's door kunnen...
Hier in de buurt is er een druk kruispunt waar alles appart groen krijgt. Om linksaf te gaan sta je daar bijna altijd enkele keren voor het rood. Dus daar rijden er altijd nog door het oranje tot zelfs het rood. Als je dan als fietser groen krijgt moeten er nog altijd 2-3 auto´s passeren.

Dat is ook zo een fabeltje. Dat is sterk afhankelijk van je route. Er zijn nog steeds stukken snelweg in ons land die tijdens de spits vlot zijn. Ook in het dicht bevolkte vlaanderen. Ik denk dat de meesten wel de klassieke filegevoelige plekken in ons land kennen.
Idd, daarom dat je tussen de files gewoon volledig los moet gaan om de verloren tijd in te halen, idem met de verkeersdrempels - neem regelmatig een route waar er om de 500m een drempel is, je bent dus verplicht om tussen die 2 drempels tot 7-8000rpm te gaan en dan alles dicht te slaan om toch maar aan de aangegeven snelheid te geraken, das wel eens plezant maar nadeel is dat je verbruik op 20-25 liter licht, de banden maar 20 000 km meegaan en mijn remschijven regelmatig scheef trekken van de warmte - gelukkig heb ik een bedrijfswagen want anders zou het gene waar zijn. Ben eigenlijk wel blij in België te wonen, zo redelijk veilig slow en steady rijden, zonder stress - niks voor mij - geef mij maar wat files, wegenwerken en een triljoen hindernissen waar je kan slalommen en optrekken - zeker in Corona -tijden waar je elke dag je persoonlijke best -tijd kan proberen te verbeteren, enkel jammer dat de scholen dicht zijn want die statische hindernissen zijn leuk maar die onvoorspelbare fietsers die op de rijbaan moeten rijden zijn pas echt de max, daar kunnen diegenen met cohones zich pas echt onderscheiden. Gelukkig is er veel thuiswerk waardoor 50% van de thuiswerkers hun wagen op straat staat geparkeerd - zo is er toch nog wat variatie, in combinatie met beurtelings parkeren is dat voldoende om niet telkens in slaap te vallen en tegelijk is er ook wat compensatie van verbruik, anders was het nog een economische ramp ook.

Het is mogelijk dat er hier en daar een subtiele verwijzing naar een onderliggend probleem is vermeld.

Laatst bewerkt:
Deze kan hier wel denk ik.

Gisteren in de auto een meningsverschil gehad met de vriendin.
Kwamen aan een rotonde, met fietspad buiten de rotonde, fietsers hadden haaientanden en stond een bord dat zij voorrang moeten verlenen.

Ik vertik het dus bijgevolg om op zo'n plaatsen te stoppen (zeker als ge ziet dat ze niet de intentie hebben om te remmen, over de schouder te kijken,...)
Volgens mij, als er ene tegen mijn flank zit, is hij absoluut in fout want hij moet voorrang verlenen en moet hij (zijn familiale verzekering?) opdraaien voor de herstellingskosten van mijn dure bmw-stealer. Maar moet mijn verzekering opdraaien voor zijn lichamelijke kosten ?

Volgens haar ben ik in fout omdat het zwakke weggebruikers zijn.
Reactie van die fietsers gisteren was ook weer priceless.

Ik dacht bij fietsers altijd minimaal 50% schuldig, ook al ben je 0% schuldig. (Of het is in Nederland zo, ik weet het niet meer zeker. Maar gelijk hoe, belachelijk systeem imo)
En je bent enkel in je recht als die fietser in jouw flank zit, want vanaf het moment dat de fietser de baan kruist heeft die voorrang.

Kennis van mij is ook eens door pure verstrooidheid als fietser door het rood licht gereden en dan aangereden geweest, 100% in gelijk gesteld door de verzekering.
Ondanks dat die ook had toegegeven dat hij in fout was enzo.

Terug
Bovenaan