De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

In welke omgeving heb jij dat zo vaak voor eigenlijk? Stadscentrum, of eerder 50-banen die qua inrichting en zo eerder 70 aanvoelen?

Ok, ik doe totaal niet zoveel kilometer als u met mijn sp, maar ik heb dat eigenlijk nog nooit voorgehad. In tegendeel, al af en toe gehad dat ik aanvoelde dat ik "in de weg" reed, maar de auto's bleven mooi geduldig achter mij rijden.
50 banen die eerder 70 aanvoelen qua inrichting. En vooral waar fietspad en weg gescheiden zijn.

Maar het fietspad is te smal om deftig in te halen, wordt gebruikt door voetgangers die het fietspad helemaal innemen, staan auto's op geparkeerd of wordt gebruikt door auto's om met hun snuit op te staan om van een parking af te rijden.

In een stadscentrum of waar er geen duidelijk fietspad is, heb ik dat niet voor.

50 banen die eerder 70 aanvoelen qua inrichting. En vooral waar fietspad en weg gescheiden zijn.

Maar het fietspad is te smal om deftig in te halen, wordt gebruikt door voetgangers die het fietspad helemaal innemen, staan auto's op geparkeerd of wordt gebruikt door auto's om met hun snuit op te staan om van een parking af te rijden.

In een stadscentrum of waar er geen duidelijk fietspad is, heb ik dat niet voor.
Kan je een voorbeeld geven op streetview?

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om als fietser voetgangers voorrang te geven aan een zebrapad, maar ik heb jammer genoeg geen bovennatuurlijk zicht waarmee ik overal door kan kijken. Een wandelaar met labrador kwam deze morgen gezwind de hoek om, van achter een hoge haag op een plaats waar het voetpad zeer smal (0,5m) is en vond het niet kunnen dat ik niet meer kon stoppen.

Ik vind het de normaalste zaak van de wereld om als fietser voetgangers voorrang te geven aan een zebrapad, maar ik heb jammer genoeg geen bovennatuurlijk zicht waarmee ik overal door kan kijken. Een wandelaar met labrador kwam deze morgen gezwind de hoek om, van achter een hoge haag op een plaats waar het voetpad zeer smal (0,5m) is en vond het niet kunnen dat ik niet meer kon stoppen.
Wielerterrorist!!!!!

Op 20 meter van een rood licht, waar je links kan afdraaien wou ik mij al op de linker rijvak van de 2 zetten, ik zet mooi mijne pinker op, want er was een opening, zo een broekventje met zijnen bmw x5 ziet dat en hij kon ni snel genoeg het gat dichtgereden hebben, want het was spits... Hoe belachelijke ridicule kleutertjes er toch nogal rondrijden eh. En die dan nog is bmw rijden op de koop toe... :ROFLMAO:

Ne sportwagen achter mij vlamt mij aan hoge snelheid net voor het kruispunt voorbij (je mag er maar 50) om dan gewoon voor het rood licht te staan net voor mij. En nog erger: om daarna de eerste straat rechts in te rijden (doodlopende straat). :crazy:

Het nut hiervan ontsnapt mij. Best case is het wat stoer doen. Worst case als de flitspaal die er staat actief is, is het straks gewoon voor de 'rechter'.

't Is toch godgeklaagd hé. Mensen rijden tegenwoordig rond met splinternieuwe auto's met duizenden hulpsystemen, sensors, camera's... Maar toch zijn er zulke sukkels die er dan nog altijd niet in slagen om gewoon deftig in een vak te parkeren :angry:.

Nog een ergernis: deze straat hier en de inrichting ervan. Zelf al een keer voorgehad dat ik uit de bocht van rechts ga komen en er iemand komt aangereden in de richting zoals op de link die verboden straat in maar daarbij niet doorhad dat hij dan een manoeuvre maakt maar dacht dat hij gewoon rechtdoor aan het rijden was. Ik mocht toen vol in de remmen. De inrichting is allesbehalve perfect maar als je het verkeer kan lezen en de borden, weet je dat maar bon ik overschat waarschijnlijk het inzicht van andere chauffeurs op de baan.
Altijd gedacht dat er eens iets ging gebeuren daar en blijkbaar deze week 3 keer al een ongeval: https://www.hln.be/meise/derde-onge...-hier-voorrang-heeft-is-onduidelijk~a0b649ac/.

Ne sportwagen achter mij vlamt mij aan hoge snelheid net voor het kruispunt voorbij (je mag er maar 50) om dan gewoon voor het rood licht te staan net voor mij. En nog erger: om daarna de eerste straat rechts in te rijden (doodlopende straat). :crazy:

Het nut hiervan ontsnapt mij. Best case is het wat stoer doen. Worst case als de flitspaal die er staat actief is, is het straks gewoon voor de 'rechter'.
Ik heb dat eind april ook meegemaakt. Ik was dit rondpunt aan het benaderen, en ik vertraagde omdat ik fietsers zag oversteken. Ze stonden juist achter de boom in het midden bezig met over te steken, toen de SUV achter mij besloot ongeduldig te worden (zat al heel de laan in mijn gat te rijden) en het rondpunt te gebruiken om mij in te halen, en maaide die 2 fietsers bijna omver. Ja ok, fietsers moeten wachten tot de baan vrij is maar quasi iedereen stopt voor fietsers.

Dus ja, hij gebruikte het rondpunt om mij in te halen, maar uiteindelijk zat ik wel gewoon achter hem tot aan de kerk van Oostkamp he. Dan vraag ik me wel af of het echt de moeite was om zo'n stunt uit te halen voor 1 autolengte verschil...

Ik heb dat eind april ook meegemaakt. Ik was dit rondpunt aan het benaderen, en ik vertraagde omdat ik fietsers zag oversteken. Ze stonden juist achter de boom in het midden bezig met over te steken, toen de SUV achter mij besloot ongeduldig te worden (zat al heel de laan in mijn gat te rijden) en het rondpunt te gebruiken om mij in te halen, en maaide die 2 fietsers bijna omver. Ja ok, fietsers moeten wachten tot de baan vrij is maar quasi iedereen stopt voor fietsers.

Dus ja, hij gebruikte het rondpunt om mij in te halen, maar uiteindelijk zat ik wel gewoon achter hem tot aan de kerk van Oostkamp he. Dan vraag ik me wel af of het echt de moeite was om zo'n stunt uit te halen voor 1 autolengte verschil...
Dat er zoveel mensen stoppen voor fietsers die geen voorrang hebben is net het probleem bij zo'n situaties.

Dat er zoveel mensen stoppen voor fietsers die geen voorrang hebben is net het probleem bij zo'n situaties.
Ik passeer ook altijd een rondpunt in Vilvoorde waar dat echt verschrikkelijk is. Fietsers hebben op ene op/afrit wel voorrang, andere niet. Als ge op dat rond punt zit en er fietsers aankomen weet ge al dat ge moet oppassen omdat ge nooit kunt voorspellen wat er gaat gebeuren. Rijdt de fietser door/niet door, stoppen auto's voor u wel/niet.

Dan is 't gewoon beetje vertragen, kat uit de boom kijken, en hopen dat uw achterligger gene zot is die een of ander debiel manoeuvre doet.

Vertragen moet je daar sowieso doen, er is daar een boord waar je niet met 50 over heen wil vliegen. Het rondpunt zelf heeft dat niet. En het was op zondagmiddag, niet dat het dan zo druk is daar.

Ik jaag mij meer en meer op in mensen die dit doen.
Zij zijn ook geregeld de oorzaak van ongevallen, omdat andere bestuurder niet verwachten dat er ineens iemand vol in de remmen gaat om een fietser over te laten die geen voorrang heeft.

Vorige week had ik nog bijna prijs, auto voor mij gaat plots vol in de remmen zonder reden, ik moet uiteraard hetzelfde doen, maar moet ook uitwijken om niet in zijn koffer te zitten (stond stil ter hoogte van zijn achterdeur) en de zware bestelwagen die achter mij reed stond stil op millimeters van zijn koffer.
Ik was dus blij dat ik daar niet tussen zat.
Begon dienen pipo nog van zijn oren te maken op mij ipv zicht te excuseren voor zijn zotte toeren.
Toen ik hem erop attent maakte dat alles gefilmd was (dashcam) is hij gewoon door gereden.

Da's zeer juist, maar dat wordt ook veroorzaakt door het feit dat de situatie aan rotondes niet eenduidig is. Soms hebben de fietsers wel voorrang, soms niet... Da's vaak ook niet zo snel te zien.
Prachtig voorbeeld, je komt hier aangereden en er komt een fietser van links, moet je voorrang geven? https://maps.app.goo.gl/qSzFoL7guwciKQES8
Het lijkt alsof het fietspad doorgaat over de weg, en dat je dus voorrang moet geven, maar da's niet het geval.
Om het plaatje helemaal compleet te maken: bij de andere drie armen van de rotonde moet je dan weer wél voorrang geven aan de fietsers....

Da's zeer juist, maar dat wordt ook veroorzaakt door het feit dat de situatie aan rotondes niet eenduidig is. Soms hebben de fietsers wel voorrang, soms niet... Da's vaak ook niet zo snel te zien.
Prachtig voorbeeld, je komt hier aangereden en er komt een fietser van links, moet je voorrang geven? https://maps.app.goo.gl/qSzFoL7guwciKQES8
Het lijkt alsof het fietspad doorgaat over de weg, en dat je dus voorrang moet geven, maar da's niet het geval.
Om het plaatje helemaal compleet te maken: bij de andere drie armen van de rotonde moet je dan weer wél voorrang geven aan de fietsers....
Zoiets slecht heb ik nu wel nog niet gezien. Dat is effectief een fietspad (onderbroken strepen langs beide kanten), maar ze zetten dan een omgekeerde driehoek voor de fietsers. Dat is op zich geen probleem, maar er staat op de rijbaan niets om duidelijk te maken dat de auto's voorrang hebben.

Over het algemeen is het wel duidelijk imo.

Weer ergernis over nodeloze wegversmallingen. Vanochtend 3 pipo's die niet kunnen wachten en blindelings doorrijden in plaats van 15 seconden te wachten omdat hun richting geen voorrang heeft. Bijna dagelijkse kost terwijl dat daarvoor een normale baan was aan 70 km/u met 2 rijvakken.

Nu ja hier reed ik gewoon netjes 50 en was die mens gewoon ongeduldig.

Maar in het scenario van Yusifer. Rijdt een fietser die geen voorrang heeft maar eens aan. In uw recht of niet verwacht veel miserie en een onderzoek vh parket.

Terug
Bovenaan