De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ze mogen toch eens een minimumsnelheid invoeren tijdens de ochtendspits. Daarnet iemand die 36 km/u reed op een baan waar je 70 mag; klaarlichte dag, rechte brede baan, duidelijke borden dat je 70 mag...
En het was geen Aixam of zo.

Dat mensen in 1800 nog twijfelden of meer dan 30 km/u rijden gevaarlijk was, tot daar aan toe. Maar 2 eeuwen later zou dat bijgeloof toch moeten verdwenen zijn.

Klopt. Zou naargelang de bron toch 1,5x tot 4x sneller slijten als je daar in volle zomer mee rond rijdt.
Ex-collega was zo eens vergeten van te wisselen van winter- naar zomerbanden en de bandencentrale zei toch dat die winterbanden geen jaar langer zouden meegaan als ze nog eens een zomer door moesten.

Aan de andere kant: bij ons is -nadat de leasingmaatschappij besloten heeft van met een andere bandencentrale te werken- de tijd tussen afspraak vragen en een afspraak krijgen 1,5 maand. Ik heb eind maart gekeken om een afspraak te boeken (een week voordat de leasingmaatschappij de mail stuurde van dat te doen) en het eerste slot was in de 2e week van mei. Dus een maand of anderhalf langer zal precies geen zo'n kwaad kunnen?
Kameraad van mij heeft een garage. Ik mag morgen al langsgaan :)

Gisteren de penale boete (vonnis politierechtbank, i.v.m. gsm in de hand tijdens rijden) binnen gehad. Doet pijn. Had dat liever in een ETF gepompt...

Ik vond dat het verdekke druk was op de baan vandaag. Gelukkig met de fiets naar het werk. Maar toch ook weer wat idioten tegengekomen.

De idiotie van sommigen in het verkeer is toch echt niet te snappen hoor. Op weg naar huis daarstraks en hier aan de rode lichten aan het wachten. Oude foto maar hier zie je hoe het er nu uitziet nu het is heraangelegd. Hoor ik daar wat kabaal achter mij en komen er 4 idioten op hun elektrische step aangereden. Twee ervan vonden het een goed idee om het rood licht los te negeren en moesten dan meteen weer in de remmen omdat er een auto kwam overgestoken, idioot 3 had het nog op tijd door en stopte net voorbij het rood licht en riep dan op de eerste 2, idioot 4 bleef netjes wachten. Alé, groen licht en de eerste 3 vertrekken. Idioot 4 komt dan met zijn step naast mij hangen en had er waarschijnlijk niet bij stilgestaan dat mijn e-bike ook vlotjes de 25 km/u haalt. Bon, na zo'n tiental meter had ik er genoeg van en had ik wel al in de gaten dat het niet goed ging aflopen dus wat ingehouden en vertraagd.

En zoals gedacht een stukje verder (ongeveer waar de fietser met rugzak vanachter op de fiets rijdt) vliegen 1 en 2 om god weet welke reden ineens vol in de remmen waardoor 3 er even tegenaan tikt en bijna valt. Nummer 4 kan alles net ontwijken. Staan ze daar wat kabaal te maken tegen mekaar en ondertussen heel dat fietspad bezet. Ongelooflijk.

...
Gisteren de 2 idiote neven van dit viertal tegengekomen, denk ik. Eveneens op de ring rond Mechelen met de fiets op weg naar huis. Komen ze mij voorbijgereden met hun ongelooflijk, belachelijk ogende fatbikes van één of ander Chinees goedkoop merk dat ze online op de kop getikt hebben om binnen 1 jaar gegarandeerd ergens gedumpt te worden. Opnieuw 2 idioten dus met het nodige kabaal die vlot 2 rode lichten doorrijden op de ring waardoor 1 auto die uit een straat kwam onnodig moest stoppen. Veel kabaal en verontwaardiging natuurlijk als die auto claxonneerde.
Daarna staken ze de ring over aan het Raghenoplein opnieuw vlotjes door het rood. Heb er maar eens iets mee voor. Ongelooflijk.

En oh ja. Heb ik al gezegd hoe ongelooflijk belachelijk die fatbikes eruitzien? Dan zeg ik het nu nog eens: fatbikes zien er ongelooflijk belachelijk uit!

Bijzonder tafereel hier zonet vlakbij.
We horen een luide patat en gaan kijken op de hoek van de straat.

2 wagens in aanrijding met elkaar.

Uit de ene wagen stapt een man, duidelijk onder invloed en belt meteen zijn vrouw.

Nog geen paar minuten later komt die toe met haar wagen, waarop de man de sleutels van zijn vrouw neemt en roept dat zij het wel zal oplossen.
Enkele omstaanders proberen hem nog tegen te houden en zeggen hem dat hij geen vluchtmisdrijf mag plegen.
Vervolgens giert hij aan een rotvaart weg met de wagen van zijn vrouw.

Te zot voor woorden, marginaliteit troef…
Daar stond zijn vrouw dan schaapachtig te lachen…

Ondertussen politie gebeld en weg gegaan toen die toegekomen zijn.

Edit:
Ondertussen komen nog een paar bijzondere details naar boven:
De beschonken man (auto perte totale) reed op een voorrangsbaan en voor het ongeval op zich eigenlijk in zijn recht. Hij bleef maar zeggen dat hij toch maar 60 reed. Waarop een andere vrouw dan zegt “ja ge moogt hier 70” ( max snelheid is er 50!). Iemand anders vraagt of hij gedronken heeft, waarop hij bevestigend antwoordt. Daarop zegt diegene die de vraag stelt dat maar beter de politie niet gebeld wordt dan…
Anderen herkennen de man dan als iemand die wekelijks in een cafe iets verder zit en daar altijd met zijn wagen wegrijdt.
Niet veel later was hij dan ook weg met de wagen van zijn vrouw…

Laatst bewerkt:
Op klein stukje baan van Kaaskerke naar Pervijze, maar liefst 5 tegenliggers van de 11 betrapt met gsm achter het stuur. De hardleerse Vlaming, wat is er nu zo belangrijk om die gsm te nemen achter het stuur? I.p.v. 2 weken rijverbod (als je al gepakt wordt)zou men beter de wagen direct in beslag nemen en verbeurd verklaren. Idem bij dronken rijden en roekeloos rijgedrag.

Op een baan waar ik regelmatig passeer waar ze wegversmallingen hebben aangelegd en de snelheid verlaagd van 70 naar 50 (geen bebouwde kom), waardoor de ene richting op de andere moet wachten: recipe for disaster!
Op 2 weken tijd al 4 auto's gezien die bewust geen 30 seconden langer willen wachten en zich ertussen schieten terwijl het duidelijk is dat er veel te weinig ruimte is, dus dat ze hun tegenligger die voorrang heeft, serieus gaan hinderen. 2 keer zaten die auto's bijna op elkaar. Zeker in het geval van een treintje auto's die voorrang hebben en gewoon aan 50 doorrijden, verwachten die niet dat er plots iemand uit de tegenrichting doorrijdt.

Gisteren wel de overtreffende trap gezien: bestuurder van een graafmachine is tijdens het rijden iets aan het eten waardoor hij maar 1 hand vrij heeft (slim!), waardoor hij de zig-zag van die wegversmalling niet kan nemen. Dan besluit hij maar om stil te staan vlak voor de versmalling. Vrachtwagen achter hem steekt voor en net wanneer ze volledig naast elkaar zijn, beslist kraanman van toch door te rijden en op te schuiven naar het vak van die vrachtwagen. Er zat nog geen 20 centimeter tussen. Zou weer zo'n klassiek ongeval zijn waarvan elk zinnig mens zich afvraagt hoe je daar tegen elkaar kan rijden in die situatie...

Ik heb een bijzonder grote hekel aan dat soort wegversmallingen. Het idee is om de boel veiliger te maken, maar:
* Wie rijdt er op zo'n baan typisch te snel? Dat zijn de snelheidsduivels die daar 's avonds laat (vaak met wat teveel op) of 's morgens vroeg daar passeren. Die heeft totaal geen hinder van zo'n versmalling, integendeel, meestal hebben die daar nog plezier van om daar met grote snelheid doorheen te chicanen.
* Tijdens de spitsuren, wanneer sowieso al niemand te snel kan rijden, dan veroorzaken die dingen de grootste hinder. Die veroorzaken compleet onnodige files, onnodig afremmen en weer optrekken (wat ook niet goed voor het milieu) en dat allemaal voor niets.
* Zoals je zelf al opmerkt verhoogt de veiligheid helemaal niet en is zo'n versmalling gewoon een extra kans op ongevallen.

Daarnet reed ik hier achter een Peugeot 106 wanneer er van links een bestelwagen komt en die 106 zowat van de baan ramt. Gelukkig kon die uitwijken op die betonstrook rechts. Het tweede vak is daar zelfs een stuk invoegstrook voor degene die van links komen :eek:

Ik heb wel eens de politie weten staan aan ieder kruispunt van de Kortenberglaan. Iedereen die het kruispunt opreed en er niet meer afgeraakte zonder pardon op den boek. En ze hadden het zéér druk.
Het probleem dat ik hier mee heb is dat tijdens de spits op bepaalde kruispunten in Brussel (letterlijk) zo'n enorme massa aan chauffeurs in de fout gaan (de meesten gewoon bewust) .. met als gevolg dat als jij WEL de wetgeving volgt .. dan geraak jij amper tot echt nooit over.

Want als je dan voor het groen licht wacht (omdat het kruispunt niet vrij is) dan is er achter u getoeter en steken of wringen die achter u, u doodleuk langs rechts en/of links (indien er daar gaten ontstaan) voorbij. :angry: Dat is daar echt zot soms. Ik rijd daarom niet graag in Brussel tijdens de spits.

Ik hoop dat als een agent opmerkt dat ik als 'enige' nog moeite doe maar ik finaal ook faal (omdat het niet anders kan) dat ik dan geen boete krijg. Een agent is toch de ambtenaar waarvan ik verwacht dat ie de situatie correct inschat en niet zomaar blindelings iedereen beboet.

Een ziekte waar ze vooral in Brussel (naar mijn ervaring) last van hebben:
Elke keer het licht rood wordt kan je er gif op innemen dat er nog twee sjarels door rijden om vervolgens midden in het kruispunt te stoppen want er is file.
Uiteraard kunnen de anderen dan niet door als zij groen hebben en begint de claxon symphonie.
Als je dan tijdens groen licht wacht tot het kruispunt vrij is alvorens door te rijden zie je dat ze achter u hun stuur opvreten van frustratie en u het liefst van al een goeie klop op u gezicht willen komen geven.
Id wat ik hierboven ook zeg (min of meer want hier reden ze mij dan dus gewoon rechts voorbij waardoor het kruispunt nog voller stond. De waanzin voorbij).

Laatst bewerkt:
Voor de Kortenberg doe ik zelfs geen moeite meer, met dat ze daar alles op 1 rijstrook hebben getrokken. Ik rij via de Georges Henrilaan en Tongerenstraat en dan langs de Galliërslaan/Nervierslaan de Belliard op tot aan
Jean Rey, en dan verder binnendoor.

Ondertussen komen nog een paar bijzondere details naar boven:
De beschonken man (auto perte totale) reed op een voorrangsbaan en voor het ongeval op zich eigenlijk in zijn recht. Hij bleef maar zeggen dat hij toch maar 60 reed. Waarop een andere vrouw dan zegt “ja ge moogt hier 70” ( max snelheid is er 50!). Iemand anders vraagt of hij gedronken heeft, waarop hij bevestigend antwoordt. Daarop zegt diegene die de vraag stelt dat maar beter de politie niet gebeld wordt dan…
Anderen herkennen de man dan als iemand die wekelijks in een cafe iets verder zit en daar altijd met zijn wagen wegrijdt.
Niet veel later was hij dan ook weg met de wagen van zijn vrouw…
Met een reëel kans dat het slachtoffer zijn of haar verzekering niets uitbetaalt uit indien geen omnium.
En dat de dader doodleuk vrijuit gaat. Want geen of te weinig bewijzen (meer) van dronkenschap. :support:

Met een reëel kans dat het slachtoffer zijn of haar verzekering niets uitbetaalt uit indien geen omnium.
En dat de dader doodleuk vrijuit gaat. Want geen of te weinig bewijzen (meer) van dronkenschap. :support:
Geen idee.
Zijn vrouw was wel nog ter plaatse, dus lijkt me niet zo onmogelijk dat de politie een uur later toch nog de man kan laten blazen.

Maar voor zover ik kan inschatten maakte de andere bestuurder een fout door een hoofdweg op te draaien zonder duidelijk te zien dat deze vrij was.
De dronken bestuurder reed op de voorrangsweg en is de invoegende bestuurder half ontweken en op een paaltje geknald.

Deze ochtend nog op 't werk bezig met collega's dat pinken geen vrijgeleide is om zomaar van rijstrook of eender 't wat te wisselen.

Vervolgens bij het naar huis rijden op de E40 rijdt er helemaal rechts een auto met een paardentrailer, ik ben hem mondjesmaat aan het inhalen op de strook links van hem. Ik ben ongeveer met mijn snuit voorbij zijn achterste punt en dan zie ik hem opeens links pinken. Ik kijk direct naar links om plaats te maken, maar links van mij komt er ook een auto dus ik kan daar niet direct opschuiven. Na ongeveer een dikke tiental seconden begint die gewoon rustig op te schuiven naar mijn vak :wtf: Waardoor ik dus maar een hoop gas bijgeef om links te kunnen opschuiven voor meneer.

Ongelofelijk.

En dan nog zitten molenwieken vanuit zijn wagen natuurlijk. :laugh:

Deze ochtend nog op 't werk bezig met collega's dat pinken geen vrijgeleide is om zomaar van rijstrook of eender 't wat te wisselen.

Vervolgens bij het naar huis rijden op de E40 rijdt er helemaal rechts een auto met een paardentrailer, ik ben hem mondjesmaat aan het inhalen op de strook links van hem. Ik ben ongeveer met mijn snuit voorbij zijn achterste punt en dan zie ik hem opeens links pinken. Ik kijk direct naar links om plaats te maken, maar links van mij komt er ook een auto dus ik kan daar niet direct opschuiven. Na ongeveer een dikke tiental seconden begint die gewoon rustig op te schuiven naar mijn vak :wtf: Waardoor ik dus maar een hoop gas bijgeef om links te kunnen opschuiven voor meneer.

Ongelofelijk.

En dan nog zitten molenwieken vanuit zijn wagen natuurlijk. :laugh:
Mag ik vragen, waarom mondjesmaat inhalen?

Achterlijk gevalletje met zijn Porsche hier op de rotonde vanachter. Drie keer al gepasseerd vandaag maar nu is het even geleden. Elke keer met gierende banden een rondje of 2 rond de rotonde willen doen. Bij de tweede en derde passage lukte het telkens niet en stonde hij snel 180° gedraaid en moest hij even spookrijden om de rotonde af te rijden. Jammer dat hij niet tot tegen een lantaarnpaal geschoven is.

Mag ik vragen, waarom mondjesmaat inhalen?
Omdat ik al de ganse autostrade tegen 120 KM CC reed en hij reed iets trager dan ik op het rechtse, dan haal je vervolgens mondjesmaat in.

Ik was er trouwens nog vergeten aan toe te voegen dat er voor die auto met zijn paardentrailer helemaal NIEMAND reed. Waarom meneer per se aanstalten maakte om naar links te komen in de eerste plaats was mij al onduidelijk.

Terug
Bovenaan