De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Al moet ik wel zeggen dat ik het ook wel eens heb gedaan.
Maar toen was het een groep van +- 20 wielertoeristen die op een 90 baan richting snelweg aan het rijden waren. :p

Hyundai I40 2 liter naft met 85000km, 7 jaar oud en mijn motor verbruikt opeens een liter olie op 1500 kilometer. Geen lekkage, dus volgens de garage door slijtage/vuile onderdelen in het motorblok. Komt zelden voor en Hyundai Belgium wil er natuurlijk ook niets van weten. Volgens de garagist komt het ook omdat ik weinig km's doe en het motorblok nooit echt warm kan worden, directe injectie blokken zouden hier gevoelig aan zijn. Daarom krijgt je 'afzettingen' op het blok (?). Dus ofwel alles er uit en kuisen, wat zeer duur wordt. Ofwel een nieuw motorblok, onbetaalbaar. Nu gaan ze met een speciaal mengsel in het motorblok te kappen toch eens proberen om het zo te 'kuisen'.

Zeer jammer...was toen een full option en blijft nog altijd een zeer praktische auto.

Hyundai I40 2 liter naft met 85000km, 7 jaar oud en mijn motor verbruikt opeens een liter olie op 1500 kilometer. Geen lekkage, dus volgens de garage door slijtage/vuile onderdelen in het motorblok. Komt zelden voor en Hyundai Belgium wil er natuurlijk ook niets van weten.
Ik vermoed geen enkele autofabrikant/invoerder/...
Uit de handleiding van mijn wagen: "Olieverbruik: maximaal 1,0 liter per 1.000 km"
Zelf gelukkig nog niet voorgehad, wel 1 op 3.500 bij een vorige wagen. Gewoon wat frequenter het oliepeil controleren (en eventueel bijvullen).

Hyundai I40 2 liter naft met 85000km, 7 jaar oud en mijn motor verbruikt opeens een liter olie op 1500 kilometer. Geen lekkage, dus volgens de garage door slijtage/vuile onderdelen in het motorblok. Komt zelden voor en Hyundai Belgium wil er natuurlijk ook niets van weten. Volgens de garagist komt het ook omdat ik weinig km's doe en het motorblok nooit echt warm kan worden, directe injectie blokken zouden hier gevoelig aan zijn. Daarom krijgt je 'afzettingen' op het blok (?). Dus ofwel alles er uit en kuisen, wat zeer duur wordt. Ofwel een nieuw motorblok, onbetaalbaar. Nu gaan ze met een speciaal mengsel in het motorblok te kappen toch eens proberen om het zo te 'kuisen'.

Zeer jammer...was toen een full option en blijft nog altijd een zeer praktische auto.
Mja, lijkt me ook maar wat commerciële praat om dat eens te proberen uit te kuisen. Ik zou niet weten welk onderdeel er enkel door vervuiling een hoog olieverbruik in de hand werkt. Zo'n product er in doen, gaat dat volgens mij nooit oplossen.
Het kan wel zijn dat die motor koud wat olie verbruikt door dat de speling intern wat groter is dan bij warme motor, maar als het plots gekomen is denk ik dan eerder aan een olieschraapveer die zijn werk niet meer doet. Die motor is turboloos zeker? Daar kan het dus ook niet zitten.
Zitten er geen miniscule metaalstukjes in de olie als je hem aflaat?

Ik vermoed geen enkele autofabrikant/invoerder/...
Uit de handleiding van mijn wagen: "Olieverbruik: maximaal 1,0 liter per 1.000 km"
Zelf gelukkig nog niet voorgehad, wel 1 op 3.500 bij een vorige wagen. Gewoon wat frequenter het oliepeil controleren (en eventueel bijvullen).
Wel ja...dat lijkt nu de 'oplossing' als de rest geen optie is: continu met olie in mijn koffer rondrijden. Volgens garagist gaat hij door deze vrij hoge verbranding van olie ook problemen geven aan de katalysator op termijn... Geen idee wat te doen nu...

Motor is idd turboloos. Metaalstukjes zal ik ns bekijken.

thx!

Druk kruispunt aan de Weba in Gent. Omwille van voorbereiding op wegenwerken is net na het kruispunt het rechtervak afgesloten. Om de capaciteit van de verkeerslichten te bewaren hebben ze het rechtervak net voor de lichten opengehouden, zodat je dan net na de lichten kan ritsen en zo de doorstroming iet of wat op peil blijft.
Da's natuurlijk zonder de achterlijkheid van de gemiddelde Vlaming gerekend, die nu vanaf het voorgaande rond punt enkel het linkervak gebruikt. De foto is verouderd, er is nu een uitstulping van het voetpad zodat er begonnen wordt met 1 strook maar het worden er snel terug twee. Ook al staat het volledig blok inclusief het rond punt, allemaal op het linkervak blijven staan en hardnekkig weigeren de rechterstrook te gebruiken. Als gevolg de capaciteit van de verkeerslichten gehalveerd en een mega fileterugslag tot ver voor het rond punt zodat ook mensen die niet die richting uitmoeten vaststaan.

Als die file in de buurt dan eens het gespreksonderwerp is, begint iedereen steeds over die 'asociale eikels die iedereen voorbijknallen op de rechterstrook en er dan terug tussen willen'. Echt, arm arm Vlaanderen 😥

In kader van die discussie rond ronde punten met 2 rijvakken, daarnet weer een goeie meegemaakt: rond punt met een oprit van 2 rijvakken en enkel een afrit rechtdoor, ook van 2 rijvakken. Laagvliegende Daewoo neemt het linkervak, maar aan de afrit schiet hij natuurlijk direct naar het rechtervak. En dan nog een beetje kwaad kijken en remmen nadat ik claxonneer om hem duidelijk te maken dat dat een gevaarlijk maneuver is. Als ik ergens meer een hekel aan heb dan gevaarlijk rijgedrag, is het wel bewust gevaarlijk rijgedrag.
Als ik er niet vanuit ging dat andere chauffeurs meestal het stomst mogelijke doen, zat ik zo in zijn flank en kon de brandweer weer tijd verliezen met een stuk kalfsvlees van de vangrail te verwijderen.

Een half uur verder: standaard kruispunt. Het wordt groen voor mijn baan en de tegenrichting. In de tegenrichting heeft er iemand die linksaf wil slaan (en dus mij + de auto naast mij moet dwarsen) duidelijk geen zin om 30 seconden te wachten, slaat af alsof er geen ander verkeer is - sowieso al te traag want ik moest al van 40 km/u bijna tot stilstand afremmen of ik had hem mee. En dan stopt hij nog eens helemaal omdat hij dan pas beseft dat er op witte strepen ook voetgangers kunnen oversteken, en dat zo'n voetganger omver maaien ook geen goed idee is.
Helaas een kruispunt waar er een paar maanden geleden nog een voetganger op die manier is doodgereden. Maar ja, je gaat toch geen 30 seconden wachten tot een groene pijl zeker? :rolleyes:
In de plaats daarvan heeft hij kunnen genieten van 10 seconden claxon, zo weet ik ook weer dat die nog werkt...

Fietspaden waar men in beide richtingen moet rijden in combinatie met wagens die moeten afslaan - toch te vermijden indien mogelijk hoor, deze week al 2 keer dat een wagen voor me afslaat die de fietser niet gezien heeft, zelf als toeschouwer is dat bang toekijken -want ik zie die fietser uiteraard naderen en zie het ongeval al gebeuren.

Vandaag ook weer zo'n wannabe Tom Boonen in zijn pakje die het nodig vond om in het midden van de rijweg te rijden terwijl er 2 meter naar rechts een fietspad lag.
Waarsschijnlijk niet naar de zin van meneer want er lag hier en daar een stukje grind denk ik.
Dat kan je niet hebben he met zo'n schone vélo.
Dan maar gewoon de rijweg op en het verkeer blokkeren he.
Eens geclaxxoneerd en meneer keek eens en stak dan maar zijn middelvinger op. Waarom zijn die gasten zo bloedirritant?
Als zelf een wielertoerist zijnde begrijp ik je frustratie.
Kleine kanttekening hierbij is dat je misschien eerst 10 wielertoerist passeert die zich wel aan alle regels houden (fietspad, mooi rechts rijden,...) en die je dus praktisch niet opmerkt (zeker niet op een apart fietspad) maar als er dan inderdaad zo een idioot 1. in het midden van de baan gaat rijden en 2. nog eens zo een reactie geeft zijn alle wielertoerist ineens bloedirritant.

Als zelf een fietser zijnde kan ik me ook enorm storen aan andere fietsers in het verkeer. Sommige lijken echt niet te beseffen hoe kwetsbaar ze zijn in het verkeer. Sommige hebben precies elke rit ruzie met autobestuurders of dergelijke. Ik kan het aantal confrontaties dat ik in al die jaren heb gehad op 1 hand tellen. Gevaarlijke situaties kom je regelmatig eens tegen maar je kan door defensief rijden al veel vermijden.

Ik heb vooral confrontaties met andere zwakke weggebruikers. Vandaag weer 3 fietsers die tegen de richting reden waarbij een koppel van in de 60 op de ebike. Ik blijf gewoon in het midden van het pad rijden (waarom zou ik moven?). De man passeert mij, begint die vrouw op mij te roepen "opgepast, opgepast". Dan kan ik me ook niet meer inhouden om haar duidelijk te maken wat een achterlijk **** ze is.

Het is werkelijk dagelijks dezelfde miserie. Tot er eens eentje tegen mijn elleboog rijdt en in het opkomende verkeer belandt. Het zij zo. Ik ga me er echt niet voor aanpassen.

Laatst bewerkt:
Fietspaden waar men in beide richtingen moet rijden in combinatie met wagens die moeten afslaan - toch te vermijden indien mogelijk hoor, deze week al 2 keer dat een wagen voor me afslaat die de fietser niet gezien heeft, zelf als toeschouwer is dat bang toekijken -want ik zie die fietser uiteraard naderen en zie het ongeval al gebeuren.
Idd, afslaand verkeer of auto’s die uit een zijstraat komen en maar naar één kant kijken zijn mega gevaarlijk.

Als zelf een wielertoerist zijnde begrijp ik je frustratie.
Kleine kanttekening hierbij is dat je misschien eerst 10 wielertoerist passeert die zich wel aan alle regels houden (fietspad, mooi rechts rijden,...) en die je dus praktisch niet opmerkt (zeker niet op een apart fietspad) maar als er dan inderdaad zo een idioot 1. in het midden van de baan gaat rijden en 2. nog eens zo een reactie geeft zijn alle wielertoerist ineens bloedirritant.

Als zelf een fietser zijnde kan ik me ook enorm storen aan andere fietsers in het verkeer. Sommige lijken echt niet te beseffen hoe kwetsbaar ze zijn in het verkeer. Sommige hebben precies elke rit ruzie met autobestuurders of dergelijke. Ik kan het aantal confrontaties dat ik in al die jaren heb gehad op 1 hand tellen. Gevaarlijke situaties kom je regelmatig eens tegen maar je kan door defensief rijden al veel vermijden.
Vorige week nog een gewonde wielertoerist moeten verzorgen. Een zijstraat waar de wielertoerist moet indraaien (hij reed op het fietspad) en waar tegelijk een e-bike uit de zijstraat komt en die moet op het fietspad draaien.

Beide met een "ik mag niet remmen voor een kruispunt!" mentaliteit, sturen tegen elkaar en gapende wonde aan elleboog als resultaat.

Het is vooral dat dat mij stoort, de mentaliteit van "ik moet zo snel mogelijk verder blijven fietsen" die je ziet bij veel wielertoeristen en e-bike/speedpedelec bestuurders.

Gisteren was ik mijn eigen ergernis.
's avonds afgesproken met vrienden, ik was net de kindjes gaan afzetten en gaan tanken.

Terug naar huis om iets anders aan te doen en spullen te nemen voor m'n vriendin die nog onderweg was.

In mijn hoofd aan't overlopen wat er nog allemaal te doen was. Ik kom thuis aan en ik doe iets wat ik in de 6 jaar dat we hier wonen nog nooit heb gedaan: voorwaarts de oprit opdraaien.

Ni was dat eigenlijk de bedoeling niet. Als ik dat zou doen, zou ik eerst wat naar links gaan voor ik de bocht naar rechts zou nemen omdat het anders te krap is.

Dus ik draai gewoon naar rechts en ik had de brievenbus mee..
Z'n gemetseld geval uit de jaren 60 met een betonplaat erop. Hoek van die plaat steekt wat verder uit en die met de rechter achterdeur mee.

Gevolg: deuk en krassen in de deur en brievenbus in frut vaneen.

Echt geen idee wate bezielde. Echt mega verstrooid. Gelukkig maar met dit als gevolg.

Mja, lijkt me ook maar wat commerciële praat om dat eens te proberen uit te kuisen. Ik zou niet weten welk onderdeel er enkel door vervuiling een hoog olieverbruik in de hand werkt. Zo'n product er in doen, gaat dat volgens mij nooit oplossen.
Het kan wel zijn dat die motor koud wat olie verbruikt door dat de speling intern wat groter is dan bij warme motor, maar als het plots gekomen is denk ik dan eerder aan een olieschraapveer die zijn werk niet meer doet. Die motor is turboloos zeker? Daar kan het dus ook niet zitten.
Zitten er geen miniscule metaalstukjes in de olie als je hem aflaat?
Vastzittende zuigerveren. Meerdere merken hebben daar wel last van. Vooral bij hoge onderhoudsintervallen.

Zaterdag dus de Vlaming trekt massaal op pad met zijn remorque-ske. Verstand is precies vooral thuisgebleven. Rij met de moto op de N74 (autoweg, 120km/u) richting Hasselt. Plots zie ik verder op wat sketchy objecten op de baan liggen. Ga dus al van het gas en moet uiteindelijk bijna tot stilstand afremmen om niet tegen de grond te gaan. Op beide rijstroken lagen een hoop isolatieplaten in stukken gebroken. Levensgevaarlijk.

Paar 100m verder, staat een brave vlaming met zijn remorque-ske aan de kant om op het gemakske de resterende platen die niet waren gaan vliegen over te laden in zijn auto. Hoe krijg je het nu in godsnaam in uw hoofd om tegen 120km/u gaan liggen rijden met losliggende isolatieplaten in uw remorque-ske?

Die 2.0 en 2.4 motoren van Hyundai (Theta II reeks) zijn rommel.
Je moet maar eens Scotty Kilmer en Hyundai opzoeken op YouTube.

Zaterdag dus de Vlaming trekt massaal op pad met zijn remorque-ske. Verstand is precies vooral thuisgebleven. Rij met de moto op de N74 (autoweg, 120km/u) richting Hasselt. Plots zie ik verder op wat sketchy objecten op de baan liggen. Ga dus al van het gas en moet uiteindelijk bijna tot stilstand afremmen om niet tegen de grond te gaan. Op beide rijstroken lagen een hoop isolatieplaten in stukken gebroken. Levensgevaarlijk.

Paar 100m verder, staat een brave vlaming met zijn remorque-ske aan de kant om op het gemakske de resterende platen die niet waren gaan vliegen over te laden in zijn auto. Hoe krijg je het nu in godsnaam in uw hoofd om tegen 120km/u gaan liggen rijden met losliggende isolatieplaten in uw remorque-ske?
Tja, de Vlaming en zijn remorque...Zaterdag containerparkdag, remorque overladen of verkeerd geladen, nummerplaat niet conform, lichten verkeerd aangesloten (als ze uberhaupt al werken), totaal niet kunnen parkeren,...

Vraagje: is het ook een verkeersinbreuk om zonder gehandicaptenkaart op een gehandicaptenplaats te staan op prive terrein (bvb. Supermarkt) en if yes, heeft het zin om daar een foto van te nemen en op te sturen naar de lokale politie?

De politie mag uiteraard optreden op privéparkings. Anders zou een gehandicaptenplaats puur voor de show zijn.

Bij privéterreinen is het bepalende criterium dus of toegankelijk zijn voor iedereen dan wel voor bepaalde categorieën van personen zoals aangestelden, klanten, leveranciers, bezoekers of passanten.

Dit betekent dus dat ook privéparkings van winkels en grootwarenhuizen behoren tot de openbare plaatsen en dat hier de regels van de Wegverkeerswet e.d. op van toepassing zijn.

Terug
Bovenaan