De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Volgens mij zijn er een massa chauffeurs op de baan die per uur betaald worden, dat kan niet anders...
De snelheidslimieten zijn al zo gelegd dat je ze met 4 platte banden perfect veilig kunt rijden.
Maar dan heb je nog van die figuren die daar consequent 10-15kmpu onder blijven "just to be on the safe side"
Daarnet nog gemiddelde van 57 echte km op een lang trajectcontrolestuk van 70 op een brede steenweg met dank aan een 'koptrekker' die de hele boel ophield.
Dzjeezes mensen rij toch eens gewoon door allemaal...
/end rant

Range Rover rijders zijn naar mijn ervaring toch echt de grootste zeikerds op de baan, leven echt in een eigen wereldje precies.
Wegmarkeringen = facultatief
Richting aangeven = facultatief
Autosnelweg = permanent linksplakken
enz
enz

Lokale baan waar ik regelmatig rij en waar ik links moet afslaan om naar huis te kunnen rijden. Ongeduldige achterliggers vinden er niets beter op dan me voorbij te steken via het fietspad (!) dan even te wachten tot ik ben afgeslagen. Ik kan dat moeilijk vatten.
Lijkt me een plek waar je goed zicht hebt of er al dan niet fietsers in de buurt zijn, geen drukke stadsomgeving waar iedereen kriskras door elkaar beweegt.
Ik zou het hier ook doen als ik zie dat er nog een lange trein tegenliggers komt. En uiteraard wel vanuit (quasi) stilstand rustig voorbijrijden, geen Formule 1 inhaalactie.

Range Rover rijders zijn naar mijn ervaring toch echt de grootste zeikerds op de baan, leven echt in een eigen wereldje precies.
enz
enz
Nog niet zo heel lang geleden:

Lijkt me een plek waar je goed zicht hebt of er al dan niet fietsers in de buurt zijn, geen drukke stadsomgeving waar iedereen kriskras door elkaar beweegt.
Ik zou het hier ook doen als ik zie dat er nog een lange trein tegenliggers komt. En uiteraard wel vanuit (quasi) stilstand rustig voorbijrijden, geen Formule 1 inhaalactie.
Punt is: het mag niet.

Dat is zoals dit geval, ook toevallig in Mol. Het is niet omdat er niemand in gevaar is, dat het mag. In mijn ogen is het een asociale dick move.

Volgens mij zijn er een massa chauffeurs op de baan die per uur betaald worden, dat kan niet anders...
De snelheidslimieten zijn al zo gelegd dat je ze met 4 platte banden perfect veilig kunt rijden.
Maar dan heb je nog van die figuren die daar consequent 10-15kmpu onder blijven "just to be on the safe side"
Daarnet nog gemiddelde van 57 echte km op een lang trajectcontrolestuk van 70 op een brede steenweg met dank aan een 'koptrekker' die de hele boel ophield.
Dzjeezes mensen rij toch eens gewoon door allemaal...
/end rant
30 waar ze 50 mogen rijden en 50 waar ze 70 mogen rijden. Op dat vlak zou het goed zijn om zelfrijdende auto's te hebben die geoptimaliseerd zijn in functie van een vlot en efficiënt verkeer.

Punt is: het mag niet.

Dat is zoals dit geval, ook toevallig in Mol. Het is niet omdat er niemand in gevaar is, dat het mag. In mijn ogen is het een asociale dick move.
Ik weet dat het niet mag. Dat heb ik ook nooit gezegd.

Wat een vergelijking, volle bak over een fietspad knallen om een drempel te vermijden. Er zit zelfs nog een hindernis (paaltje) tussen. Wat heeft dit nu te maken met half over een fietspad rijden om rustig een stilstaand voertuig voorbij te rijden. Beetje serieus blijven.

Remgolven op het linkervak van de E17, van 120 km/u ineens naar 50 zonder dat er echt iets gebeurd is. Gewoon omdat iedereen precies denkt dat 10-15m afstand tot hun voorligger perfect is aan die snelheid, en je dan nog clowns hebt die zich daartussen gooien vanuit het middenvak, natuurlijk aan een lagere snelheid. Want stel je voor dat ze eens 30 seconden aan 90 km/u moeten rijden achter een vrachtwagen, heel hun rondetijd zou om zeep zijn.
In die paar remgolven meer dan 1 auto gezien die zo hard remde dat hij begon te slingeren.

Extra ergernis kort daarna: politie die veel te lang op het middenvak blijft rijden, dan beseft dat ze binnen een paar 100m de afrit moeten hebben, dan maar afremt van 120 naar 80 op het middenvak (trager dan de camion op het rechtervak).
Op de afrit ook nog een paar keer zonder reden remmen. Toen ik er aan de lichten achter stond, had ik door hoe dat kwam: een chauffeur die precies op de vismarkt staat, druk aan het kwetteren tegen zijn passagier, inclusief gebaren met beide armen/handen. Mooi voorbeeld voor andere weggebruikers... :rolleyes:

Ik weet dat het niet mag. Dat heb ik ook nooit gezegd.

Wat een vergelijking, volle bak over een fietspad knallen om een drempel te vermijden. Er zit zelfs nog een hindernis (paaltje) tussen. Wat heeft dit nu te maken met half over een fietspad rijden om rustig een stilstaand voertuig voorbij te rijden. Beetje serieus blijven.
Dat is toch exact hetzelfde? Je rijdt over het fietspad om een obstakel te vermijden dat anders een minimaal tijdsverlies zou opleveren.
Je moet ook niet afkomen met "half", want in die link van @Avondland moet je er volledig over om er rond te raken he. En of het nu half of volledig is, wat is het verschil? Je hebt daar niets te zoeken.

Het is en blijft toch wel een van de grootste problemen op onze wegen: chauffeurs die van zichzelf vinden dat ze zo goed kunnen rijden, dat ze de regels in hun voordeel mogen ombuigen. Of voor zichzelf beslissen dat sommige regels enkel voor de rest zijn. Geen wonder dat er zoveel chaos heerst op de wegen als iedereen maar gewoon doet wat ze zelf willen.

30 waar ze 50 mogen rijden en 50 waar ze 70 mogen rijden. Op dat vlak zou het goed zijn om zelfrijdende auto's te hebben die geoptimaliseerd zijn in functie van een vlot en efficiënt verkeer.
Ach, tegen dat alle voertuigen hier technisch op voorzien zijn, is het toch al te laat. Sinds een jaar of 10 heeft de veiligheidsfetisj het compleet overgenomen van enig gezond verstand bij de (her)aanleg van wegeninfrastructuur.

bv: Hoeveel wegen waar we oorspronkelijk 2 rijvakken hadden zijn ondertussen al geknepen naar 1 rijvak voor no obvious reason? En de brainwash bij de meute heeft ondertussen toch al een kritische massa bereikt waardoor er altijd wel 1 of andere dweep vooraan tegen 50km/u ligt te tuffen waardoor de rest achter hem zijn kas kan opfretten.

Nee, tegenwoordig staat mijn auto vooral stof te happen en rijk ik zovele mogelijk moto. Heb je toch nog niets van "flexibiliteit".

Over bizarre voorrangen van rechts gesproken. Op de baan van Leest naar Hombeek (regio Mechelen), is er ook zo'n 70-baan waar er ineens out of nowhere een voorrang van rechts bord staat voor een weggetje (waar ik nog nooit iemand heb zien uit rijden btw). Makes no sense?

Dat lijkt mij eerder een onbehouwen manier om het verkeer te vertragen voor die flauwe blinde bocht met lintbebouwing.

Waarschijnlijk is er daar een accident gebeurd en "moest" er iets veranderd worden. .

enz
enz
Het ligt eraan vind ik, met een echte Range (recente L405 of L460) valt het meestal nog mee. Uitzondering zijn de gepimpte exemplaren van 2 generaties geleden (L322), daar zie je soms toeren mee.
De ergste zijn die MILFs met hun RRS of Evoque die gewoon niet kunnen rijden, zelfs niet als je ze in een Fiat 500 zou steken en daardoor constant dommigheden doen, op de voet gevolgd door posers in hun Defender waar ze nooit mee van het asfalt komen (behalve dan het grind op hun oprit misschien).

bv: Hoeveel wegen waar we oorspronkelijk 2 rijvakken hadden zijn ondertussen al geknepen naar 1 rijvak voor no obvious reason? En de brainwash bij de meute heeft ondertussen toch al een kritische massa bereikt waardoor er altijd wel 1 of andere dweep vooraan tegen 50km/u ligt te tuffen waardoor de rest achter hem zijn kas kan opfretten.
Inderdaad, en tegenwoordig is 'te snel' rijden precies de grootste crime die je kunt doen op de baan.
Terwijl wie iets sneller rijdt meestal ook geconcentreerd is en in se niet onveiliger bezig dan een tuf-tuf die constant op zijn/haar smartphone zit.
Als je op een weg rijdt waar het van 70 naar 90 gaat een paar auto's inhaalt die 65 blijven kachelen dan gaat er altijd wel ene flashen of teken doen dat je een zot bent.

Inderdaad, en tegenwoordig is 'te snel' rijden precies de grootste crime die je kunt doen op de baan.
Terwijl wie iets sneller rijdt meestal ook geconcentreerd is en in se niet onveiliger bezig dan een tuf-tuf die constant op zijn/haar smartphone zit.
Als je op een weg rijdt waar het van 70 naar 90 gaat een paar auto's inhaalt die 65 blijven kachelen dan gaat er altijd wel ene flashen of teken doen dat je een zot bent.
Je hebt er ook die zeggen dat ze zich beter kunnen concentreren na het drinken van een paar pinten.
De vergelijking tussen iemand die zich concenteert en iemand op de gsm gaat ook niet op natuurlijk, dat weet je zelf ook. Iemand die te snel rijdt en zich concentreert, is nog steeds een hoger risico dan iemand die zich aan de regels houdt terwijl hij zich concentreert. Indien beiden op de gsm zitten te kijken, is alweer de snelrijder het grootste gevaar. Dat is de vergelijking die je moet maken.

Wij hebben dat bij ons ook.
Ik zet me altijd uiterst rechts zodat er niemand voorbij kan

Elke keer schrik dat de 1e voorbij gaat en de 2e niet oplet en daardoor los achterop knalt
Nu even wachten tot de eerste slimme die afkomt met het artikel dat stelt dat je je zoveel mogelijk naar links moet begeven voor het afslaan. :biglaugh:

Ikzelf geef je gelijk hoor, je verhindert er geen enkele reglementaire beweging mee en je hebt zelf wat gemoedsrust. De "zoveel mogelijk naar links begeven", kan je in dat opzicht zelfs zo interpreteren dat je rechts blijft om die veiligheid te garanderen. Net zoals de verplichting om altijd zo rechts mogelijk te rijden niet wil zeggen dat je tegen de lijn moet rijden.

Terug
Bovenaan