De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

We gaan geen illegale dingen voorstellen.
Hier wat verder op een 70-baan (die voor de algemene verlaging van 90 naar 70 nog 90 was zonder problemen) hebben ze aan de brug over de E17 plots 50km/h-borden geplaatst.
Je mag daar dus 70, op de brug 50, en erna terug 70.
Bekijk bijlage 32057

Bekijk bijlage 32058
Die brug lijkt me een mooi overzichtelijk stukje waar ze zich niet kunnen wegsteken. Kan je dus gewoon 90 blijven rijden zonder problemen. ;)

Een bumperklever in zone 30, met 32 op de cc.

Komt wel vaker voor, maar de eerste keer dat het een fiets(speedpedelec) is.

Er voorbij kon hij niet en toen hij door had dat ik echt niet sneller ging rijden ==> het voetpad op.

Geef het nog een paar jaar en elke "bebouwde kom" imwordt 30km/h.
Gans de bebouwde kom is het alleszins nog niet maar elk "centrum" (mag zelfs van een gehucht van 2 straten groot zijn waar er meer schapen dan mensen te vinden zijn) is hier in de omstreken al jaar en dag zone 30. :sop:

Ben ik blij dat ik ondertussen op een dikke km van de oprit naar de snelweg woon en niet meer eerst langs 3 van zulke dorpscentrums moet tjaffelen (met daartussen uiteraard een provinciebaan die vooral 50 in plaats van 70 is).

Voorrang van rechts…

Hier in de buurt is een straat die niet aangegeven staat als een voorrangsweg. Vanop rechts komt een straat uit waarop je dus voorrang zou willen verlenen.

Echter in die straat staat een omgekeerde driehoek…

Hiaat in de verkeersregeling op dit punt?

Wie is in fout bij een aanrijding?

Hiaat in de verkeersregeling op dit punt?
Wie is in fout bij een aanrijding?
Het is de politierechter die daarover uitspraak zal doen.
En dan is het nog maar de vraag wat die gaat beslissen.

Hier in de buurt was een jaartje terug ook zo'n situatie en dan nog op mijn 'werkdagelijkse' route. Ik heb dat aangegeven bij de gemeente (die hebben normaal een website waar je zo'n dingen kan melden) en een paar dagen later was de situatie weer ok.
Dat maakt de kans dat de tegenpartij bij een ongeval in fout wordt gesteld, weer een pak groter.

Als je aan de verkeerslichten trager optrekt dan een tractor met opligger, heb je niets te zoeken in het linkerrijvak, toch niet op een baan waar je 70 km/u mag rijden. :mad:
Vanochtend weer zo één die de hele linkse file op hield, zich dan nog vlak voor die tractor schiet wanneer het linkervak stopt, gans de rest van de rij mocht achter de tractor invoegen.

Omgekeerde driehoek is sowieso stoppen voor die zijbaan dus ik zie het probleem niet echt? Misschien dat er eerder op de hoofdbaan wel een bord staat van voorrangsweg? Dit wordt niet noodzakelijk herhaald voor elk kruispunt.

Een bumperklever in zone 30, met 32 op de cc.

Komt wel vaker voor, maar de eerste keer dat het een fiets(speedpedelec) is.

Er voorbij kon hij niet en toen hij door had dat ik echt niet sneller ging rijden ==> het voetpad op.
Rem ff aantikken zou ik doen (is niet hetzelfde als een brake-check voor alle duidelijkheid). En als hij teveel van zijn zak maakt eventjes stoppen en dan zien of hij nog een grote mond opzet...

Omgekeerde driehoek is sowieso stoppen voor die zijbaan dus ik zie het probleem niet echt?
De bestuurder op de "voorrangsweg" moet in principe voorrang aan rechts geven, wegens het ontbreken van een verkeersbord.
Mocht die bestuurder voorrang aan rechts hebben gegeven, was er geen ongeval gebeurd.
Geen idee hoe een politierechter redeneert in zo'n geval, maar het zou me niet verbazen mocht er gedeeltelijke aansprakelijkheid worden uitgesproken.

Misschien dat er eerder op de hoofdbaan wel een bord staat van voorrangsweg? Dit wordt niet noodzakelijk herhaald voor elk kruispunt.
Bord B15 staat normaal voor het kruispunt.
Bord B9 (of een B13, einde voorrangsweg) staat normaal na het kruispunt.
In theorie zou je dus altijd een bord moeten zien aan het kruispunt?

Kun je anders eens een streetview link zetten? Dat zou e.e.a. verhelderen.
De “hoofdbaan” is een parallelstraat met een andere baan en bij het binnenrijden van de straat is geen enkele signalisatie. Je zou dus voorrang aan rechts moeten verlenen bij ontbreken van enige andere borden.

Ondertussen al via e-mail contact gehad met wijkagent. Die geeft inderdaad aan dat er een B15 verkeersbord zou moeten staan. Ze geeft het door aan bevoegde instantie... Benieuwd!

Omgekeerde driehoek is sowieso stoppen voor die zijbaan dus ik zie het probleem niet echt? Misschien dat er eerder op de hoofdbaan wel een bord staat van voorrangsweg? Dit wordt niet noodzakelijk herhaald voor elk kruispunt.
Nee, het bord B9 "voorrangsweg" wordt wel altijd herhaald NA elk kruispunt.
Het bord B15x "voorrangskruispunt" wordt voor het kruispunt gezet, maar hoeft er niet te staan als er een bord gepasseerd is na het laatste kruispunt.

@MrCipo : heb je toevallig een streetview link naar de locatie? Kzal eens zien hoe het zit. Als er echt niets staat op de hoofdweg, dan zou je in feite de technische dienst van de gemeente kunnen aanspreken.

Edit: al veel posts gemist precies, maar de streetviewlink zou wel handig zijn. :)

Nee, het bord B9 "voorrangsweg" wordt wel altijd herhaald NA elk kruispunt.
Het bord B15x "voorrangskruispunt" wordt voor het kruispunt gezet, maar hoeft er niet te staan als er een bord gepasseerd is na het laatste kruispunt.

@MrCipo : heb je toevallig een streetview link naar de locatie? Kzal eens zien hoe het zit. Als er echt niets staat op de hoofdweg, dan zou je in feite de technische dienst van de gemeente kunnen aanspreken.

Edit: al veel posts gemist precies, maar de streetviewlink zou wel handig zijn. :)

Streetview 1

Streetview 2

Daar klopt idd iets niet, zeker met dat andere kruispunten in die straat wel voorrang aan rechts lijken te zijn? (toch diegene die ik snel even bekeek)
Het lijkt zelfs bijna of de omgekeerde driehoek er gewoon teveel staan en het effectief voorrang aan rechts zou moeten zijn. Goed dat je het hebt doorgegeven dus! Ze kunnen nu dus kiezen tussen de driehoek weghalen, een B15 zetten of een ongeval met discussie.

Het kan idd. vanop die Kristoffelstraat onduidelijk zijn of je al dan niet voorrang moet geven.
Maar vanuit Mollekens is het toch duidelijk dat je moet stoppen en voorrang verlenen.
Dus bij een ongeval lijkt het mij hier helder dat die sowieso in fout zijn.
Maar thv van die Pastoor Wackensstraat wat verderop, daar is het pas onduidelijk, daar staat helemaal niets in geen van beide straten...
Werk aan de winkel precies daar in Oosterzele...

Wel, er staat daar "een" bord maar ik kan het niet zien want je kunt er precies niet 'inrijden' met streetview.
Lijkt me gewoon meest logische dat ze van die Kristoffelstraat een voorrangsweg maken.

Wel, er staat daar "een" bord maar ik kan het niet zien want je kunt er precies niet 'inrijden' met streetview.
Lijkt me gewoon meest logische dat ze van die Kristoffelstraat een voorrangsweg maken.
Rechts staat er een rechthoekig bord met "zone 30", links staat er een rechthoekig bord, maar we zien de achterkant. Wat zou dat bord links nu kunnen zijn denk je? :unsure: Het enige rechthoekige voorrangsbord, ga je ook nooit zien op zo'n plek he.
Aan dat geval is er dus niets onduidelijk, maar gewoon voorrang aan rechts.

You tell me, ik heb een andere view als je van links of van rechts komt (staat ook andere datum bij). Idem voor de tegenoverliggende straat trouwens (Marktwegel links/rechts). Het speelt ook gene rol, mijn punt is dat heel die straat onlogisch is.

@MrCipo laat hier eens weten wat het uiteindelijk wordt en vooral hoe lang het duurt...

Die situatie aan het kruispunt Sint-Kristoffelstraat-Pastoor Wackensstraat ziet er inderdaad gewoon correct uit.

Echter heb ik even verderop precies wel nog een afwijkende situatie gevonden, namelijk aan het kruispunt Sint-Kristoffelstraat-Pastoor de Vosstraat (het zuidelijke van de twee kruispunten van deze straten):

Komende van de Sint-Kristoffelstraat, zijn er wel haaientanden op de weg geschilderd, maar ontbreekt de omgekeerde driehoek (bord B1). Deze situatie lijkt mij dus ook niet helemaal in orde te zijn (het bord B15 in de Pastoor de Vosstraat staat er wel, maar nogal ver voor het kruispunt).
edit: never mind, het bord B1 staat hier ook heel erg vroeg, vlak voor een oprit (?)

Terug
Bovenaan