De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Wat ik niet goed begrijp bij het probleem van vrachtwagens die inhalen, is dat men hier niet meer met slimme systemen werkt om dit op te volgen en te beboeten. Adhv. de vele ANPR camera's zou men toch perfect een systeem moeten kunnen opzetten om dit automatisch op te volgen?

Camerapunt 1 : Volgorde nummerplaten van vrachtwagens : 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Camerapunt 2 : Volgorde nummerplaten van vrachtwagens : 1 - 5 - 2 - 3 - 4

--> Vrachtwagen met nummerplaat 5 heeft 3 andere vrachtwagens ingehaald --> Boete.

Om fouten te vermijden door uitzonderlijke situaties, zoals vrachtwagen die is gaan tanken, in panne stond, toch moest ritsen door ongeval, ... Hanteer dit systeem enkel met een minimumsnelheid tussen de 2 controlepunten (bv. 50kmh). Alle vrachtwagens onder deze snelheid worden uit het systeem gefilterd.

Het zou snel gedaan zijn.
Is idd mogelijk, want dat systeem gebruiken ze al bij bepaalde trajectcontroles om een inhaalverbod te handhaven. In de konijnenpijp inhalen betekent automatisch een boete sinds de trajectcontrole daar in werking is.

Wat ik niet goed begrijp bij het probleem van vrachtwagens die inhalen, is dat men hier niet meer met slimme systemen werkt om dit op te volgen en te beboeten. Adhv. de vele ANPR camera's zou men toch perfect een systeem moeten kunnen opzetten om dit automatisch op te volgen?

Camerapunt 1 : Volgorde nummerplaten van vrachtwagens : 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Camerapunt 2 : Volgorde nummerplaten van vrachtwagens : 1 - 5 - 2 - 3 - 4

--> Vrachtwagen met nummerplaat 5 heeft 3 andere vrachtwagens ingehaald --> Boete.

Om fouten te vermijden door uitzonderlijke situaties, zoals vrachtwagen die is gaan tanken, in panne stond, toch moest ritsen door ongeval, ... Hanteer dit systeem enkel met een minimumsnelheid tussen de 2 controlepunten (bv. 50kmh). Alle vrachtwagens onder deze snelheid worden uit het systeem gefilterd.

Het zou snel gedaan zijn.
en vooral ook kijken naar de gemiddelde snelheid, als die aan bv met minder dan 5% tolerantie van vmax ligt, dan is het idd duidelijk.

ik haat het ook, ooit eens op een ochtend 5x meegemaakt op stukje van 30km in FR.

Op de E313 (ter hoogte van Ham / Tessenderlo geloof ik) ligt er een relatief nieuw wegdek. Lijkt beton, maar heeft zo van die smalle langsgroeven. Iemand een idee wat daar het nut van is?

Voelt vrij sketchy aan om met de moto over te rijden.
Onlangs ook over gereden. Richting Brussel heb je ook nog zo´n stuk, en op de lokale steenweg hebben ze dat ook gedaan over een lengte van een km of 2. Idd een vies gevoel om met de motor over te rijden, en zelfs met mijne mini auto en z´n smalle bandjes voel ik die groeven.

De A12 richting Brussel tussen Wilrijk en Aartselaar. Wat een ramp is de rechterstrook daar toch. Daar hebben ze een paar jaar geleden het volledige wegdek aangepakt en ondertussen al verschillende keren hersteld naar aanleiding van spoorvorming door overladen vrachtwagens.
Elke keer je daar moet remmen aan de lichten gaat de wagen daar alle kanten op en eenmaal je in die sporen zit moet je echt tegensturen om de wagen daaruit te krijgen.

Gezien de hoeveelheid vrachtverkeer dat je daar op alle uren van de dag tegenkomt en de barslechte afstelling van de verkeerslichten heb je daar toch vaak genoeg kansen om in te halen. De frustratie gaat er vooral over dat er waarschijnlijk weer honderdduizenden euro's aan belastinggeld zijn weggegooid richting een aannemer die geen deftige baan kan aanleggen en de totale onwil van AWV om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Een week in Finland rondgereden met een huurwagen, weliswaar iets defensiever dan hier maar niettemin nul komma nul ergernissen.

Weer thuis, op het stuk van de luchthaven tot de aansluiting van de Ring (5 minuten dus) al direct 2 keer gecoupeerd, bijna-ongeval op de buitenring, massa's middenvakrijders, als je 125 op cc rijdt gasten die je inhalen en zich een km verder weer laten inhalen en je dan bekijken alsof jj de zot bent die niet kan rijden...Man man man, welkom in België.

Slecht leesbare zone 3t5 bordje met net daarna ne flitspaal voor zone 30. (en pas daarna het echte einde zone 30 bordje)

Dit is zo'n bord

Maar als dat bord niet goed leesbaar is kan je die 5 aanzien voor een 0 en de t zie je dan niet of amper want daar staat dan een streep door.

Laatst bewerkt:
Brommer die aan 70 km/u op pakweg een meter van mijn achterbumper komt kleven (op een baan van 70, in een onafgebroken rij auto's en zonder mogelijkheid tot legaal voorbijsteken), dan nog net waar voor de meeste auto's / chauffeurs hun dode hoek zit. Had ik voor iets of iemand moeten remmen, zat hij zo mijn koffer binnen.

En dan blijkt dat hij 2-3 km verder al op zijn bestemming is. Dus in het onwaarschijnlijke scenario dat hij had kunnen voorbijsteken én sneller rijden dan toegelaten, had hij misschien 10 seconden gewonnen. Natuurlijk een gigantische tijdswinst waar je graag je leven voor riskeert :rolleyes:

Slecht leesbare zone 3t5 bordje met net daarna ne flitspaal voor zone 30. (en pas daarna het echte einde zone 30 bordje)

Dit is zo'n bord

Maar als dat bord niet goed leesbaar is kan je die 5 aanzien voor een 0 en de t zie je dan niet of amper want daar staat dan een streep door.
Nog zo van die dingen toch: waarom moet er eigenlijk een bord zone 30 bestaan - een rode cirkel met 30 erin is imo veel logischer.

Kan iemand mij zeggen sinds wanneer men kunstmatig files gaat veroorzaken als er weinig verkeer is, geen ongevallen zijn en het perfect weer is?

Vandaag 2 keer 15min vertraging door dynamische verkeersborden op E40 - oorzaak is de vertraging van 120 naar 90, 70 en 50, iedereen gaat in de remmen en patat, plots sta je stil - en er is niets gebeurd.

Kan iemand mij zeggen sinds wanneer men kunstmatig files gaat veroorzaken als er weinig verkeer is, geen ongevallen zijn en het perfect weer is?

Vandaag 2 keer 15min vertraging door dynamische verkeersborden op E40 - oorzaak is de vertraging van 120 naar 90, 70 en 50, iedereen gaat in de remmen en patat, plots sta je stil - en er is niets gebeurd.
Toevallig in Nevele of Sint-Denijs-Westrem? Echt enorm hatelijk daar. Files voor niks.

Idd, maar feit blijft dat het zone 30 bord niet fantastisch is qua zichtbaarheid.
Geef het nog een paar jaar en elke "bebouwde kom" imwordt 30km/h.

Dan zijn die borden niet meer nodig...

Hier wat verder op een 70-baan (die voor de algemene verlaging van 90 naar 70 nog 90 was zonder problemen) hebben ze aan de brug over de E17 plots 50km/h-borden geplaatst.
Je mag daar dus 70, op de brug 50, en erna terug 70.
1000018629.jpg

1000018630.jpg

Ik heb al veel achterlijke dingen gezien op de baan maar gisterennamiddag toch weer een trapje hoger. Met de fiets naar huis op de ring rond Mechelen. Aan de overkant hoor ik een vrachtwagen claxonneren. Even later zie ik een auto voor die vrachtwagen gewoon een brakecheck doen met grijze rook tot gevolg. Die vrachtwagenchauffeur (met oplegger!) reed gelukkig al niet te snel en kon nog tijdig stoppen. Even daarna veel geroep gehoord maar kon er dan niet veel meer van zien. Man man toch.

Terug
Bovenaan