De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Klopt, jammer genoeg wel.

Wat mij betreft direct auto verbeurd verklaren indien zo'n figuren vervolgens tegen een controle aanlopen.
In dit geval hoop ik dat de verzekering hem ook pluimt. De materiele kost en vooral de kost van drie doden is nog minder dan wat hij verdient, maar het zou bovenop een hoge geldboete en een effectieve gevangenisstraf misschien wel aankomen.

Klopt, jammer genoeg wel.

Wat mij betreft direct auto verbeurd verklaren indien zo'n figuren vervolgens tegen een controle aanlopen.

Ik zou eigenlijk degene die een auto "leent" aan zo'n individuen eigenlijk ook straffen.

Je zou als individu of bedrijf eigenlijk verboden moeten zijn dat je je auto laat gebruiken door zo iemand.

Daarvoor heb je wel iets gecentraliseerd nodig om iemands "historiek" te zien qua verkeersveiligheid.

Ik zou eigenlijk degene die een auto "leent" aan zo'n individuen eigenlijk ook straffen.

Je zou als individu of bedrijf eigenlijk verboden moeten zijn dat je je auto laat gebruiken door zo iemand.

Daarvoor heb je wel iets gecentraliseerd nodig om iemands "historiek" te zien qua verkeersveiligheid.
Dat laatste zal er uiteraard nooit van komen. En de rest is al zo. Je auto uitlenen aan iemand zonder rijbewijs is nu ook al strafbaar.

Ik ben daar op zich niet tegen, maar dat valt moeilijk te bewijzen lijkt me.

Zo'n figuur kan gewoon jouw sleutels van tafel pakken (stelen dus eigenlijk) en vervolgens wat gaan rondrijden met je auto. Of vragen dat hij even je auto mag gebruiken voor iets klein, terwijl hij niet vermeldt dat hij eigenlijk niet mag rijden.

Iemands historiek kunnen zien lijkt mij dan weer een probleem ivm de privacy-wetgeving. Misschien dat een simpele kleur (groen = OK / rood = NOK) nog zou kunnen, maar zelfs bij dat heb ik al mijn twijfels.

Is mij niet echt duidelijk of hij op het moment van de feiten mocht rijden of niet? Ik vermoed van wel aangezien het er niet instaat?

Hoe dan ook: weer het zoveelste voorbeeld dat justitie een grondige metamorfose nodig heeft.

Zo'n figuur zou wat mij betreft niet meer met de auto mogen rijden hebben.
Aangezien hij onder invloed was niet denk ik.

Rijbewijs met punten zou al veel piraten temperen of eruit halen volgens mij, maar iemand die al meer dan tien keer is veroordeeld en dan gewoon blijft verder doen, gaat ook zonder rijbewijs rijden. Nu gaat hij waarschijnlijk wel een (korte of voorwaardelijke) gevangenisstraf krijgen, maar dat zijn vijgen na pasen.
In Frankrijk rijden meer mensen zonder rijbewijs sinds de invoering van het puntenrijbewijs, dus het is zeker geen wondermiddel. Het zal ervan afhangen hoe het systeem geïmplementeerd wordt (als het erdoor komt natuurlijk), want als het onrechtvaardig aanvoelt zullen mensen de straf ook sneller aan hun laars lappen.

In Frankrijk rijden meer mensen zonder rijbewijs sinds de invoering van het puntenrijbewijs, dus het is zeker geen wondermiddel. Het zal ervan afhangen hoe het systeem geïmplementeerd wordt (als het erdoor komt natuurlijk), want als het onrechtvaardig aanvoelt zullen mensen de straf ook sneller aan hun laars lappen.
Het verkeersbeeld in Frankrijk is anderzijds wel veel aangenamer geworden. Veel minder agressief en roekeloos.
Een systeem waarbij je je rijbewijs met 1 grote en 1 kleine overtreding kan verliezen, ben ik ook geen fan van. De punten moeten logisch worden afgetrokken en teruggegeven. Een soort van BM systeem zoals bij de verzekering.

Het is vrij anekdotisch en ken het systeem in Spanje niet helemaal.
Maar ik reed voorbije weekend op de snelweg in het Baskenland mee met een Spanjaard.
Hij is daar brandweerman en de snelweg was enorm bochtig.
Ik vroeg of hij hier veel voor ongevallen moet uitrukken.
Zijn collega's 15-20 jaar geleden elk weekend vrijdag-zaterdag.
Maar sinds puntensyteem op rijbewijs is het daar enorm geminderd blijkbaar...

Niet alleen dat, maar bvb ook inhalen van fietsers en verliezen van punten op rijbewijs bij niet naleven van regels heeft daar een enorm verschil gemaakt blijkbaar naar veiligheid.

Bedoelde dus uiteraard of hij al dan niet een rijverbod had.
Volgens DS geen rijverbod op het moment van het ongeval.
"Op het moment van het ongeval had de man een geldig rijbewijs, maar hij zat ver boven de toegestane hoeveelheid alcohol. “Een exact promillage kunnen we nu (zondag, red.) niet geven, maar het zal rond drie à vier keer de maximale limiet zijn”, zegt Janssens. De man kon zondag nog niet worden verhoord, omdat hij nog niet nuchter was. Hij heeft ook een hersenschudding."
De Standaard 12-08-2024

Iedereen klaagt altijd over BMW of Audi chauffeurs, maar de laatste tijd zijn Mercedes CLA's precies toch heel erg hun best aan het doen om de eerste plaats te halen.

Vanochtend weer zo één:
- Komt van links uit een zijstraat gereden, op nog geen 5m voor een auto in de andere richting; zelf ook 20 km/u moeten afremmen omdat mijnheer geen 30 seconden kon wachten
- Even verder: camion aan het lossen die de helft van ons rijvak blokkeert. Geen probleem, dan geef je toch gewoon gas bij tot 80 km/u in een zone 50 zodat het tegenliggend verkeer moet remmen, zie dat je letterlijk 10 seconden moet wachten op die ene auto...

Hoe the fuck zijn kijkfiles een ding?

Gisteren van Zeebrugge - Antwerpen een goed half uur in de file gestaan, om uiteindelijk een ongeval aan de andere kant van de weg te zien. In onze richting was gewoon niets. Een half uur verloren omdat een bende idioten willen zien hoe een auto ingedeukt is?

RIJ TOCH GEWOON DOOR!!!

/endrant

Niet echt ergernis, eerder een grote WTF.

Ik kwam gisteren teruggereden van vakantie uit Scandinavië, dus na eerst een zeventig kilometer Nederlandse snelweg te verteren aan de waanzinnige snelheid van 100kmh kom ik in Ravels terug op vertrouwde grond (de vullingen trilden weer uit mijn gaten zo'n 5 kilometer na de grens). Ter hoogte van Lille tuft een Britse BMW aan 100 links op een volledig lege snelweg. En hij beweegt niet. Dus ik knipper eens met mijn lichten om hem attent te maken dat hij rechts moet rijden. Blijft rijden... kilometers aan een stuk. Dus ik ga er naast rijden om eens te kijken, hij doet zijn raampje naar beneden, en zegt dan doodleuk "oy mate, you can pass over the right, like in the UK"?

WHUT?!?

In dit geval hoop ik dat de verzekering hem ook pluimt. De materiele kost en vooral de kost van drie doden is nog minder dan wat hij verdient, maar het zou bovenop een hoge geldboete en een effectieve gevangenisstraf misschien wel aankomen.

Zijn verzekering zal de slachtoffers/nabestaande vergoeden maar idd verhalen op de bestuurder wegens dronkenschap.

Zijn verzekering zal de slachtoffers/nabestaande vergoeden maar idd verhalen op de bestuurder wegens dronkenschap.
"Het bedrag dat de verzekeraar mag terugvragen is beperkt tot een maximum van 31.000 euro."

Ik rijd met mijn fiets op een plaats waar ik voorrang heb op oprijdend en afrijdend verkeer. Drie auto's willen afrijden waar ik door kom gefietst. Geen probleem voor de eerste twee (toen was ik nog ver genoeg), maar de derde had eigenlijk moeten stoppen. Daar had die geen zin in en rijd maar ineens sneller door. Alleen dan weer net te traag om mij niet te hinderen. Dus heb ik maar kunnen stoppen tot ik weer verder kon, terwijl ik net voorrang had.

Is dat zo een drama dat je een halve minuut moet stoppen om iemand zijn voorrang te geven?

Ik rijd met mijn fiets op een plaats waar ik voorrang heb op oprijdend en afrijdend verkeer. Drie auto's willen afrijden waar ik door kom gefietst. Geen probleem voor de eerste twee (toen was ik nog ver genoeg), maar de derde had eigenlijk moeten stoppen. Daar had die geen zin in en rijd maar ineens sneller door. Alleen dan weer net te traag om mij niet te hinderen. Dus heb ik maar kunnen stoppen tot ik weer verder kon, terwijl ik net voorrang had.

Is dat zo een drama dat je een halve minuut moet stoppen om iemand zijn voorrang te geven?
Puur egoïsme he

Wat ik niet goed begrijp bij het probleem van vrachtwagens die inhalen, is dat men hier niet meer met slimme systemen werkt om dit op te volgen en te beboeten. Adhv. de vele ANPR camera's zou men toch perfect een systeem moeten kunnen opzetten om dit automatisch op te volgen?

Camerapunt 1 : Volgorde nummerplaten van vrachtwagens : 1 - 2 - 3 - 4 - 5
Camerapunt 2 : Volgorde nummerplaten van vrachtwagens : 1 - 5 - 2 - 3 - 4

--> Vrachtwagen met nummerplaat 5 heeft 3 andere vrachtwagens ingehaald --> Boete.

Om fouten te vermijden door uitzonderlijke situaties, zoals vrachtwagen die is gaan tanken, in panne stond, toch moest ritsen door ongeval, ... Hanteer dit systeem enkel met een minimumsnelheid tussen de 2 controlepunten (bv. 50kmh). Alle vrachtwagens onder deze snelheid worden uit het systeem gefilterd.

Het zou snel gedaan zijn.

Terug
Bovenaan