De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Kaarsrechte baan met 2 ruime rijvakken in elke richting. Op het moment dat ik halverwege een auto op het rechtervak ben, komt die plots zeker een halve meter op mijn vak. Bleek het 1 of andere trut met meer plamuur op haar gezicht dan hersens in haar hoofd te zijn, die achter het stuur bezig was met haar GSM.
Waarschijnlijk een selfie met onderschrift "zo snel mogelijk richting de spoed".

Gelukkig tijdig kunnen remmen om er niet tegen te zitten. Dat zou echt een ongeval geweest zijn waarvan mensen zich achteraf afvragen hoe het in godsnaam mogelijk is van daar tegen elkaar te rijden.

Niet per se. Als er links een rij auto's bezig is met een rij vrachtwagens in te halen, win je er ook niets mee door te gaan zigzaggen. Er zijn dan altijd wel ongeduldigaards die het kleinste gat rechts gebruiken om rechts in te halen.
Ik ben enige tijd terug zelf ook rechts ingehaald geweest door zo'n DPD koerier. Ik haal een camion in, maar de veiligheidsafstand om terug naar rechts te gaan vond de koerier blijkbaar te lang duren, dus coupeerde hij de camion maar om rechts in te kunnen halen.
Klopt

Soms is er wel tijd en ruimte om een kleine halve minuut naar rechts te gaan, maar als je dan juist in een treintje aan het rijden bent, waar jij dan als een van de enige brave burgers mooi terug naar rechts gaat en de rest niet, verlies je de helft van de tijd je positie en moet je weer wachten om je wagonnetje terug ergens aan te pikken.

Ik begin dat persoonlijk minder en minder te doen omdat ik jammer genoeg enkel mezelf ermee 'kloot', maar dan zijn er dus soms pipo's die rechts beginnen in te halen om dan zich ergens tussen willen wurmen waar nauwelijks plaats is. Als ik dat zie gebeuren ga ik per definitie al dichter op mijn voorganger rijden want die komt er bij mij niet tussen alleszins.

Erg gevaarlijk rondpunt. Ik ga niet uitleggen waarom. Dat zie je gewoon op de foto.
En eerlijkheidshalve is het daar meestal erg druk want boven op de Heistse Berg is er het gemeentehuis.

En als je daar een ongeluk hebt. De politie is daar dicht in de buurt. :tongue:

Erg gevaarlijk rondpunt. Ik ga niet uitleggen waarom. Dat zie je gewoon op de foto.
En eerlijkheidshalve is het daar meestal erg druk want boven op de Heistse Berg is er het gemeentehuis.

En als je daar een ongeluk hebt. De politie is daar dicht in de buurt. :tongue:
Dat is geen rondpunt.

Dat is geen rondpunt.
En dit is dus wel een rotonde

Ik zie zo de discussie al voor me.
Burgemeester "Wellen heeft geen rotonde, hoe kunnen we ooit serieus genomen worden als gemeente, ik wil een rotonde aanleggen voor een zo laag mogelijk budget"
Verantwoordelijke technische dienst "Ik heb maar één paal en drie verkeersborden nodig"
Burgemeester "OK"

Met een verkeersbord en een emmer verf maak ik van dat punt in Heist od Berg ook een rotonde :cool:

Dat is geen rondpunt.
Ja eigenlijk niet .. foute woordkeuze ... anyways .. het gaat er om dat het daar voorrang van rechts is en quasi iedereen neemt daar ook zijn voorrang van rechts.

Echter door dat struikgewas + omdat het vrij steil naar omhoog gaat (dit zie je niet goed op de foto maar het is daar 14%) zie je soms pas vrij laat de wagens van rechts komen. Kort gezegd: Langs de kant op de foto naar omhoog rijden en rechtdoor dat kan je beter vermijden tenzij het echt niet anders kan.

Laatst bewerkt:
Wat.een.drukte vandaag. 14u50 in Gent vertrokken. Toegekomen in Mol om 17u35. Op zo'n dagen haat ik autorijden en de medemens in de auto die begint te bumperrijden.

Wat.een.drukte vandaag. 14u50 in Gent vertrokken. Toegekomen in Mol om 17u35. Op zo'n dagen haat ik autorijden en de medemens in de auto die begint te bumperrijden.
Bij mij veroorzaakte de drukte eerder een glimlach: ik moest deze ochtend van Heist-op-den-Berg naar Eindhoven. Waze heeft me ongelooflijk goed doorheen de drukte geloodst. Ik heb héél veel file gezien, maar er zelf amper in gestaan. Het was wat omweg, maar in totaal amper tijd verloren tegenover een gewone dag.

Bij mij veroorzaakte de drukte eerder een glimlach: ik moest deze ochtend van Heist-op-den-Berg naar Eindhoven. Waze heeft me ongelooflijk goed doorheen de drukte geloodst. Ik heb héél veel file gezien, maar er zelf amper in gestaan. Het was wat omweg, maar in totaal amper tijd verloren tegenover een gewone dag.
Dat lijkt me sowieso een rit met weinig drukte 's morgens? Of zit er tussen Turnhout en Eindhoven nog veel drukte?

Vandaag nog eens een dagje op de baan geweest met de auto (het was van de moetens, want moto binnen voor onderhoud) en amai, we zullen het geweten hebben.

- 9 ongevallen gepasseerd (het regende zeker? :wallbash: )
- Onbekwaamheid van mensen: vandaag is het me enorm opgevallen hoeveel bestuurders totaal niet weten hoe ze een bocht moeten aansnijden, heb er een paar nét niet in het decor zien rijden
- Klassiekertje: aan de lichten enorm taffelen voor u en dan vol op het gas wanneer het licht op oranje springt zodat den deze nog eens een rondje naar het rood kon loeren
- Nog een klassiekertje: asociaal gebruik van ronde punten met 2 rijstroken
- Wel pinken, niet pinken, wel pinken, niet pinken... zijt dan tenminste consequent en pink gewoon niet meer hè ffs
- Tegen 40km/u de autosnelweg oprijden
- Auto voor mij op een 70-baan die constant sneller/trager reed en dan regelmatig nog eens op de andere rijstrook zwalpte. Uiteindelijk voorbij gestoken. Zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat dat jufrrake druk gesticulerend aan het babbelen was tegen haar GSM. Maar hey, hij zat wel in een houdertje hè dus we waren veilig handenvrij aan het bellen :sarcastic:
- Hardnekkig linksplakken... Heb er uiteindelijk een aantal rechts ingehaald, was het echt kotsbeu, pakkans daarvoor is toch quasi onbestaande
enz enz enz

Ook nog twee agressieve bumperklevers gehad die continu langs rechts wilden voorbijsteken, maar het was op de rechterrijstrook camion na camion met soms eens enkele tientallen meters geen camion maar daar was het de moeite niet om terug naar rechts te gaan omdat daarachter weer een rijtje camions aan het rijden was. Toch probeerden die twee rap langs rechts voorbij te steken om hen verderop er tussen te gooien. Na een paar keer proberen is het hen dan toch gelukt bij een brave ziel.

En wie de Antwerpse ring kent: afrit 5a om af te slaan op 't Zuid als je richting Kennedy rijdt vanuit NL heeft een vrij lange strook. Als het druk is op de ring rijdt daar heel wat volk op om verderop doodleuk terug links af te slaan. Als ze daar een camera zetten zal dat ook wel wat geld opbrengen.

Een klassiekertje:

De vicieuze cirkel van:
- Op het linker rijvak vormt zich een treintje, soms tot in het absurde
- Als rebel doe ik daar uiteraard niet aan mee en ga ik "telkens" (lees: als het de moeite is natuurlijk) netjes terug naar rechts
- Maar o wee als je dan nog eens naar links wil gaan. Mooi op tijd het pinkertje opsteken. Niet drummen. Geduldig wachten tot mensen het kunnen zien en wat ruimte kunnen laten. Netjes. Hoffelijk.
Maar dat is buiten de gefrustreerde zieltjes op het linker rijvak gerekend, die laten je er met geen stokken meer tussen natuurlijk. Het is zelfs een toenemend fenomeen dat ze nog extra versnellen zodat je er zéker niet tussen kan.

Wat gaat er eigenlijk om in die hersentjes? Dat je 2 rijstroken hebt: "één voor de auto's en één voor de camions"?
Hun gedrag resulteert in twee zaken:
- Kilometerslange treintjes op links
- Mensen die rechts rijden en naar links willen opschuiven, die zullen dat niet meer hoffelijk doen maar die zullen beginnen drummen. Omdat ze er anders toch niet tussen geraken.
Zie ik op de e19 ook dagelijks. Het resulteert (vooral ‘s ochtends) nog in een 3e gevolg; doordat het treintje op het linker vak geen afstand houdt (zodat er inderdaad zeker niemand van midden vak kan invoegen wanneer er bijvoorbeeld een vrachtwagen op het middenvak rijdt), rijden die bij de minste verstoring op elkaar. Dit jaar al 7 keer zo’n kop-staart ketting zien staan van 5~7 auto’s, telkens op het linker vak en meestal t.h.v. Rumst/Kontich richting Antwerpen. Het midden vak rijdt daar een miljoenmiljard keer relaxter (of het rechter vak indien er ruimte is tussen de vrachtwagens) en het is ook wel een guilty pleasure om te voorspellen welke auto op het linkervak het (reeds minieme) gat met zijn voorganger nog extra dicht rijdt zodra ik via het midden vak t.h.v. zijn passagier deur kom 😌

Aan het linksplakken zal niet zo snel verandering in komen vermoed ik, die hoop heb ik al lang opgeheven.

Echter werken figuren die dan ruim onder de maximumsnelheid links blijven hangen wél serieus op mijn systeem bij momenten. Zo ook weer vandaag: Ik zie in de verte twee voertuigen achter elkaar links rijden terwijl er rechts nochtans plaats was, nu ze naderen wel twee vrachtwagens dus nog verdedigbaar op de moment dat ik er aan kwam. Alleen rijdt dat voorste voertuig pak 'm beet maximum 90, dus die haalt tergend traag die vrachtwagens in :wallbash: Echt jongens, dat leek zó lang te duren. Precies een halve foltering.

Dat je aan die snelheid gaat inhalen als je helemaal alleen bent, be my guest (ik haal soms ook in tegen 100 of zo), maar ga toch alsjeblieft wat versnellen als je ziet dat er andere voertuigen aangereden komen. Als ik op het moment had geweten dat ze tegen 90 aan het bollen waren, dan had ik wellicht wat gas bij gegeven en ze gewoon rechts in gehaald vooraleer we aan de vrachtwagens kwamen.

Aan het linksplakken zal niet zo snel verandering in komen vermoed ik, die hoop heb ik al lang opgeheven.

Echter werken figuren die dan ruim onder de maximumsnelheid links blijven hangen wél serieus op mijn systeem bij momenten. Zo ook weer vandaag: Ik zie in de verte twee voertuigen achter elkaar links rijden terwijl er rechts nochtans plaats was, nu ze naderen wel twee vrachtwagens dus nog verdedigbaar op de moment dat ik er aan kwam. Alleen rijdt dat voorste voertuig pak 'm beet maximum 90, dus die haalt tergend traag die vrachtwagens in :wallbash: Echt jongens, dat leek zó lang te duren. Precies een halve foltering.

Dat je aan die snelheid gaat inhalen als je helemaal alleen bent, be my guest (ik haal soms ook in tegen 100 of zo), maar ga toch alsjeblieft wat versnellen als je ziet dat er andere voertuigen aangereden komen. Als ik op het moment had geweten dat ze tegen 90 aan het bollen waren, dan had ik wellicht wat gas bij gegeven en ze gewoon rechts in gehaald vooraleer we aan de vrachtwagens kwamen.

Ook mijn ergernis deze ochtend.
Maar dan vooral van die gruwelijk trage linksplakkers in het 3e rijvak op de autostrade (100 km/u terwijl de 2 andere vakken 90 rijden), die met vanalles bezig zijn behalve het verkeer en rijden: GSM gebruik, nootjes eten,... en dan nog eens goed zwalpen in hun rijvak als kers op de taart.

- Nog een klassiekertje: asociaal gebruik van ronde punten met 2 rijstroken
- Wel pinken, niet pinken, wel pinken, niet pinken... zijt dan tenminste consequent en pink gewoon niet meer hè ffs

Inderdaad, en bovenstaande twee horen wat samen. Asociaal gebruik van rotonde = niet pinken. En de anderen maar wachten om de rotonde op te rijden.

- Tegen 40km/u de autosnelweg oprijden

Inderdaad. Je hebt een oprijlaan van honderden meters om snelheid te maken om vlotjes op de autosnelweg te kunnen rijden, en toch moeten sommigen blijkbaar koste wat kost al vanaf 50 meter de snelweg op. Want stel je voor dat er 5 seconden later geen plaats meer is op de snelweg... ofzo...

Is dat niet altijd al een rit van 1,5-2 uur?

Dan vind ik de file nog meevallen, als ik soms al 2,5 uur onderweg ben voor 20km 😅

Op dit punt daarstraks besliste daarstraks een vrouw om te stoppen om een voetganger over te laten, terwijl ik rechts van de autostrade afkwam. Het is daar sowieso al een druk punt waar ik soms lang sta te wachten vooraleer ik kan verder rijden. Ik zag mevrouw voorbijrijden en ik zag van beide kanten niets meer afkomen dus ik maak mijn manoeuvre om de steenweg op te rijden, maar ik check altijd nog naar rechts voor de zekerheid omdat je daar een beperkt zicht hebt door die brugpijler in het midden. Ik zag niks meer dus ik rijd door, ik kijk terug vooruit en ik zie daar ineens die mevrouw stilstaan om dus die voetganger over te laten.

Dit alles gebeurde in slechts luttele seconden, maar jongens toch, hoe achterlijk kan je zijn om dat daar te gaan doen. Er is een reden waarom je daar geen voorrang moet geven hè. Als ik iets langer naar rechts had blijven kijken, iets trager had gereageerd of nog iets sneller had opgetrokken zat ik gewoon los in haar gat. :wallbash:

Waardoor ik mij dus wel de vraag stel wie er in fout is mocht ik haar effectief hebben aangereden in die situatie?

Terug
Bovenaan