Opmerkelijk. Ik had al eerder gehoord over "ambulance-klevers", maar vandaag het eens in de praktijk gezien. Echt bizarre taferelen.
Ik was in de spits op de autostrade aan het cruisen in het gebruikelijke treintje op het linkervak, ongeveer aan de maximum snelheid. Voor mij een treintje, achter mij ook een treintje. Tot ik plots in mijn achteruitkijkspiegel blauwe zwaailichten zie, nog een heel stuk achter mij met zeker nog een 5-tal auto's tussen de ambulance en mij.
Ik kijk spontaan naar het eerstvolgende gaatje op het middenvak, verminder vaart en schuif op naar rechts om plaats te maken.
Wat denken die achterliggende chauffeurs? "Dan schuiven we ook maar op naar rechts"? Neen. Gewoon rustig en hersenloos blijven verdercruisen op dat linkervak met een ambulance in uw gat.

Hoe de fuck kan je dat nu niet zien? Niet horen? Niet doorhebben?

Tot het allerlaatste moment blijven die voor die ambulance uitrijden. Met als laatste een zwarte Mercedes stationwagen. Die ging dan uiteindelijk heel eventjes dik tegen zijn goesting naar rechts, ambulance passeert hem, ambulance passeert mij, en net toen ik aanstalten maakte om ook terug naar links te gaan, schoot onmiddellijk die Mercedes terug naar links in het gat van de ambulance. Ik heb op het laatste nippertje terug naar rechts moeten sturen of ik zat erop. En dan echt op enkele luttele meters afstand zat die idioot in dat gat van die ambulance te hangen aan +150 km/h.
Maar waarom eigenlijk?!
- Is dat een zekere haat tegenover de hulpdiensten, om hen op stang te jagen?
- Is dat omdat ze zeer bezorgd zijn over ons klimaat en minder willen uitstoten door in de slipstream te hangen?
- Is dat voor "de kick"?
Nog los van de hersenloosheid, wat is de reden eigenlijk? Ik begrijp het gewoon niet.