De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren heerlijk lege baan door kerstavond natuurlijk, tot ik aan een zebrapad kom waar twee of drie mensen volledig in 't zwart gingen oversteken. :wtf: Levensgevaarlijk. Ik kan u verzekeren: dat zie je niet op tijd. Ik heb alles mogen dichtsmijten en ik stond net niet op 't zebrapad geloof ik. Gelukkig maakten die mensen niet van hun oren want ze hadden een serieus antwoord terug gekregen denk ik.

Waarbij ik mij afvraag: stel je rijdt (één van) die mensen omver, kan je dan een punt maken omdat ze totaal geen verlichting o.i.d. aan hebben? Het was in dit geval zo goed als alles volledig in 't zwart. Kappen over de hoofden (het regende), iemand met witte schoenen bv. kan je beduidend vroeger opmerken.

Voorbeeld van iemand die oversteekte maar hier was er geen zebrapad. Slachtoffer was wel al over de helft van de baan precies.
Hier werd 50/50 gezegd.

Dus ik betwijfel of het 50/50 gaat zijn wanneer men oversteekt op een zebrapad gezien de witte strepen al indiceren van "er kan hier iemand oversteken".

Nu, ik heb het zelf twee keer als voetganger tegengekomen op een oversteek van een zebrapad dat de auto toeterde van "zijt ge zot" maar telkens was ik al over de helft van het zebrapad, klaarlichte dag in bebouwde kom... Een keer aan een kruispunt en een keer aan een ziekenhuis :p.
Voor mij was dat toch telkens een geval van niet willen vertragen omdat het hun ego krenkt voor één of ander reden.

Eentje van vorige week: ik nader de splitsing van de E34/E313 in Ranst.
De twee meest linkse vakken gaan richitng E313, de twee rechtse richting E34. Ik reed links en moest naar de E34 en bijgevolg moest ik twee vakken opschuiven. Eerste is geen probleem, ik schuif op en zit tussen 2 vrachtwagen. Snelheid rond de 100 per uur.
Ik zet m'n pinker op, der schuiven wat wagens voorbij en dan een klein gat. Der rijdt een BWM rechts achter me maar die nadert amper. Bonus: het vak rechts naast hem is compleet vrij. Omdat die kerel noch opschuift, noch gas geeft en me voorbij gaat, schuif ik na even wachten toch op, terwijl ik ook nog eens op het gas ga om naar de 120 per uur te gaan.

Begint em te fahren en te gebaren. Ik schuif verder door naar rechts. Dan vindt hij zijn gaspedaal en zit hij ineens naast mij om weer te claxonneren en fars te doen. Ik rij ondertussen 120, hij schiet weg en neemt wat afstand in de bocht richting Oelegem. Eens uit die bocht, meer richting kanaal: terug dat gezapig tempo van er voor want ineens loop ik weer in. Mijn CC stond gewoon de hele tijd op 120.

Ok, misschien lastig dat ik voor uwe neus opschuif. Maar blijf zelf ook ni zonder iets te doen schuin achter iemand rijden die z'n pinker heeft op staan. Schuif op, rij door, laat merken dat ik er tussen.. doe gewoon iets.

Zondag op datzelfde punt iemand iemand op de pechtstrook van de E313 achteruit zien rijden om dan toch nog de E34 te pakken. Ook een mooi staaltje van extreme schrik van een beetje omweg te pakken/zinsverbijstering.

En zaterdag wordt ik hier in't dorp voorbijgestoken wanneer ik vertraag omdat ik een zebrapad nader waar een camionette voor geparkeerd staat. Beetje voorzichtigheid want je weet nooit of daar iemand van achter op duikt. Maar dat blijkt voor sommige mensen dus onnodig.

Eentje van vorige week: ik nader de splitsing van de E34/E313 in Ranst.
De twee meest linkse vakken gaan richitng E313, de twee rechtse richting E34. Ik reed links en moest naar de E34 en bijgevolg moest ik twee vakken opschuiven. Eerste is geen probleem, ik schuif op en zit tussen 2 vrachtwagen. Snelheid rond de 100 per uur.
Ik zet m'n pinker op, der schuiven wat wagens voorbij en dan een klein gat. Der rijdt een BWM rechts achter me maar die nadert amper. Bonus: het vak rechts naast hem is compleet vrij. Omdat die kerel noch opschuift, noch gas geeft en me voorbij gaat, schuif ik na even wachten toch op, terwijl ik ook nog eens op het gas ga om naar de 120 per uur te gaan.

Begint em te fahren en te gebaren. Ik schuif verder door naar rechts. Dan vindt hij zijn gaspedaal en zit hij ineens naast mij om weer te claxonneren en fars te doen. Ik rij ondertussen 120, hij schiet weg en neemt wat afstand in de bocht richting Oelegem. Eens uit die bocht, meer richting kanaal: terug dat gezapig tempo van er voor want ineens loop ik weer in. Mijn CC stond gewoon de hele tijd op 120.

Ok, misschien lastig dat ik voor uwe neus opschuif. Maar blijf zelf ook ni zonder iets te doen schuin achter iemand rijden die z'n pinker heeft op staan. Schuif op, rij door, laat merken dat ik er tussen.. doe gewoon iets.

Zondag op datzelfde punt iemand iemand op de pechtstrook van de E313 achteruit zien rijden om dan toch nog de E34 te pakken. Ook een mooi staaltje van extreme schrik van een beetje omweg te pakken/zinsverbijstering.

En zaterdag wordt ik hier in't dorp voorbijgestoken wanneer ik vertraag omdat ik een zebrapad nader waar een camionette voor geparkeerd staat. Beetje voorzichtigheid want je weet nooit of daar iemand van achter op duikt. Maar dat blijkt voor sommige mensen dus onnodig.
Mensen hebben gewoon weinig awareness in general op de weg. Je ziet mensen meer op het eerste vak plakken als je moet invoegen desondanks de rijstrook ernaast vrij is, dan dat ze proactief even naar het middenvak pinken en verschuiven.

Verkeersagressie en de gevolgen: https://www.hln.be/deurne/auto-cras...ie-twee-inzittenden-in-levensgevaar~a74c401c/.

Sommigen moeten echt een paar chill pillen pakken voor ze de auto instappen. Ongelooflijk.
Alé, mijn les voor vandaag: geen HLN meer lezen, zelfs niet sporadisch. :wallbash:

Deze voormiddag reed ik op een 70-baan (waar 90 ook perfect mogelijk en veilig zou zijn. 1x1, kaarsrecht voor kilometers lang zonder zijstraten en midden in de velden) achter iemand die daar 40km/h tufte.
Nadat een stroom tegenliggers voorbij was begon ik hem in te halen, zelfs zonder de 70km/h te overschrijden. Als ik naast hem kwam zag ik in m'n ooghoek beweging. Die gast was furieus met z'n vingers op z'n slaap aan het tikken. (Teken aan het doen dat ik een zot was dus).
Eens ik er dan voorbij was trok hij een tiental keer aan z'n fahren.
Na mij heb ik in m'n spiegels gezien dat er nog 4 auto's hem inhaalden, en ze werden allen getrakteerd op een lichtconcert.

Het was regenachtig en een heel gruwe lucht, maar meneer reed wel zonder zijn lichten aan in een lichtgrijze auto.

Ik vraag mij echt af wat er in zo een mensen hun hoofd omgaat. En of die wel bekwaam zijn om zich op de openbare weg te begeven.
Ge rijdt aan quasi de helft van de toegelaten snelheid en zonder lichten. Om u dan zo kwaad te maken op meerdere andere weggebruikers die niets verkeerd doen.

Ik ben te voet aan het oversteken op een zebrapad (effectief al aan het oversteken he, niet op de rand ofzo). Komt daar ene van de rotonde met zijn auto geknald, die zat bijna tegen mij op. Ik loop daar met een jas in een heel felle kleur, de rotonde is verlicht, zijn autolampen waren aan, ik denk niet dat die aan het opletten was.

Dat is een plaats waar veel volk de bus opstopt en ook fietsenstallingen aanwezig zijn enzovoort, dus dat is geen zebrapad in de middle of knowhere he.

Maar goed, voorlopig heeft die enkel een aanslag gepleegd op mijn humeur (ik ben uitzonderlijk eens humeurig opgestaan en iemand die u bijna aanrijdt helpt niet bepaald).

E19 richting Brussel, vlak voor de splitsing naar binnen- en buitenring in Machelen: VW Polo die vanuit stilstand invoegt vanop de pechstrook. Pinker aan en 2 seconden later opschuiven naar de rechterrijstrook, vlak voor m'n neus waar ik 90 rij. Knettergek, waar heeft zo iemand leren rijden?

Allee we zullen die betonnen blokken om vrachtverkeer tegen te houden in de Ten Bergstraat eens wegnemen zodat er weer een paar honderd vrachtwagens per dag door de woonwijken kunnen racen. Gooi daar de wegenwerken op de Mechelsesteenweg en de Vijverhofslaan bij en het wordt daar weer een feest als je richting N16 moet vanuit de achterliggende wijken.

Wanneer gaat men doorgaand verkeer over de N16 eens beginnen verbieden? Wil je van de A12 naar de E19? Goed rij maar rond via Antwerpen of Brussel. Over die grote wegen die men autosnelwegen noemt.

Allee we zullen die betonnen blokken om vrachtverkeer tegen te houden in de Ten Bergstraat eens wegnemen zodat er weer een paar honderd vrachtwagens per dag door de woonwijken kunnen racen. Gooi daar de wegenwerken op de Mechelsesteenweg en de Vijverhofslaan bij en het wordt daar weer een feest als je richting N16 moet vanuit de achterliggende wijken.

Wanneer gaat men doorgaand verkeer over de N16 eens beginnen verbieden? Wil je van de A12 naar de E19? Goed rij maar rond via Antwerpen of Brussel. Over die grote wegen die men autosnelwegen noemt.
Dat was ik al vergeten. Waar zijn ze op de Mechelsesteenweg nog aan het werken? Ik passeer er normaal met de fiets naar het werk dus dan zie ik het wel maar de laatste maand de fiets niet meer genomen.

En idd veel vrachtverkeer ook die de A12 willen vermijden en naar de E19 gaan via de N16. Hoeveel keer ik al niet achter een Dachser vrachtwagen heb gehangen die van hun vestiging in Willebroek helemaal nog tot aan de E19 oprit in Mechelen rijdt terwijl ze vlak aan de A12 zitten.

Dat was ik al vergeten. Waar zijn ze op de Mechelsesteenweg nog aan het werken? Ik passeer er normaal met de fiets naar het werk dus dan zie ik het wel maar de laatste maand de fiets niet meer genomen.

En idd veel vrachtverkeer ook die de A12 willen vermijden en naar de E19 gaan via de N16. Hoeveel keer ik al niet achter een Dachser vrachtwagen heb gehangen die van hun vestiging in Willebroek helemaal nog tot aan de E19 oprit in Mechelen rijdt terwijl ze vlak aan de A12 zitten.
Het zijn niet echt zuiver wegenwerken voor zover ik daar zicht op heb. Een groot deel van de hinder heeft te maken met de werf waar ze al die nieuwe appartementen aan het zetten zijn en naar wat ik begreep ligt die al een tijd stil om één of andere reden dus misschien daarom dat je niet veel meer ziet.

Dat doorgaand verkeer is heel gemakkelijk op te lossen. Je maakt van de N16 gewoon een heel erg duur stuk tolweg voor doorgaand verkeer.
Een camera aan het complex in Battel en een camera aan de Ringbrug en al die verkeersproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon en wordt de omgeving al een pak leefbaarder voor de bewoners.

Eerder een “but why?” dan een ergernis; bocht naar de R6 t.h.v. Malinas. Rechts een vrachtwagen, links een kleine auto die traag de bocht ingaat en de vrachtwagen inhaalt. Daarachter een Skoda suv; ik vermoed enyaq EV en ik daar nog achter. Wanneer de kleine auto naar rechts gaat, aan het einde van de bocht, versnelt die Skoda tot ~120-130 schat ik; ik volg tot ~ 90 en voeg rechts in voor de kleine auto. Ik blijf die constante snelheid rijden en haal daarbij terug in op de skoda. Ik vermoedde gsm of zo. Ik zet me links om aan dezelfde constante snelheid in te halen. Zodra ik er naast hang, versnelt de Skoda weer, tot ~rijbewijs kwijt snelheden 🤓. Ik ben te oud voor dat soort spelletjes, dus zet me terug rechts en blijf aan dezelfde snelheid rijden. Thv m’n afrit pasbrug haal ik terug op hem in (hij moest rechtdoor) en zet ie nog ff z’n 4 pinkers aan :crazy:.

Dat doorgaand verkeer is heel gemakkelijk op te lossen. Je maakt van de N16 gewoon een heel erg duur stuk tolweg voor doorgaand verkeer.
Een camera aan het complex in Battel en een camera aan de Ringbrug en al die verkeersproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon en wordt de omgeving al een pak leefbaarder voor de bewoners.

Of je lost de problemen aan de N16 effectief op door een deftige verbindingsweg aan te leggen tussen Mechelen Noord en rondpunt met de Koning Boudewijnlaan. Het gaat hier ochottekes om een stuk van nog geen 4 km.

Hoe wereldvreemd moet je zijn om verkeer komende van Puurs/Willebroek/Londerzeel en omstreken richting Mechelen/St Katelijne/Putte/Heist verplicht te laten omrijden langs de ring van Brussel of Antwerpen. Ga ergens in een woonwijk of zo maar vooral niet langs een gewestweg wonen als je niet tegen verkeer kan.

Laatst bewerkt:
Of je lost de problemen aan de N16 effectief op door een deftige verbindingsweg aan te leggen tussen Mechelen Noord en rondpunt met de Koning Boudewijnlaan. Het gaat hier ochottekes om een stuk van nog geen 4 km.

Hoe wereldvreemd moet je zijn om verkeer komende van Puurs/Willebroek/Londerzeel en omstreken richting Mechelen/St Katelijne/Putte/Heist verplicht te laten omrijden langs de ring van Brussel of Antwerpen. Ga ergens in een woonwijk of zo maar vooral niet langs een gewestweg wonen als je niet tegen verkeer kan.
Ik woon niet eens naast die gewestweg... Dus mooie, maar complete foute aanname van je.
Vooral je commentaar dat men dan maar in een woonwijk moet gaan wonen vind ik geweldig. Aangezien je op die baan nog steeds veel stukken betonbaan of slechte asfalt hebt liggen heb je daar in de achterliggende wijken nog steeds erg veel last van geluidsoverlast.
Om nog maar te zwijgen over de gigantische files die dagdagelijks ontstaan ter hoogte van de Heffenbrug.
We kunnen misschien een tunnel leggen van in Battel tot aan de A12? Dat doen we in België graag.

Ik hoop net zoals duizenden mensen dat er ooit een deftige verbinding komt, maar tenzij men van plan is om honderden mensen en verschillende bedrijven te gaan onteigenen zie ik niet in hoe men dat gaat doen. Dus next best thing is dat op zijn minst voor het zware verkeer een tolweg maken.

Ik hoop net zoals duizenden mensen dat er ooit een deftige verbinding komt, maar tenzij men van plan is om honderden mensen en verschillende bedrijven te gaan onteigenen zie ik niet in hoe men dat gaat doen. Dus next best thing is dat op zijn minst voor het zware verkeer een tolweg maken.
Die N16 is voor een paar redenen een merde.

Teveel zwaar vervoer, vooral dan de combinatie met de dubbele fietsostrade verkeerslichten.
Als het goed weer is, is dat een constante stroom van fietsers die ervoor zorgt dat je met heel korte periodes van groen licht zit.
Combineer dat met het traag vertrekken van dat zwaar verkeer, en er gaat soms maar een vrachtwagen door het groen alvorens het weer oranje is!

Ik ben van Katelijne en moet veel in Bornem/Puurs zijn (met de wagen) dus een belangrijke verbinding voor mij.
Over Brussel/Antwerpen is geen alternatief, dan maakt ge van een half uur anderhalf uur met wat pech.

Ik weet niet of er effectief veel vrachtverkeer is tussen de A12 daar en Mechelen (industrie), ik denk eerder dat het veel met km heffing ontwijken te maken heeft, dat er zoveel zwaar verkeer is, of het vermijden van al de verkeerslichten richting Antwerpen.

Terug
Bovenaan