De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Het zou BG niet zijn als er niet direct een overdrijving aan te pas zou komen. Auto's komen niet uit het niets op een lege autostrade, beetje deftig uw spiegels in de gaten houden en 'tis in orde.

Plus ik heb mijn stuur vanonder vast (elleboog op de leuning) dus ik moet dan ook mijn hand en arm opheffen!
Rijd je dan ook door een rood licht als er uit de andere richting niemand aan komt? Rijd je veel sneller dan toegelaten als je alleen op de baan bent? Rijd je links op de autostrade als er verder geen wagens zijn?

Allemaal simpele zaken om je kwaliteiten als chauffeur te toetsen.

Plus ik heb mijn stuur vanonder vast (elleboog op de leuning) dus ik moet dan ook mijn hand en arm opheffen!
Fout nr 2. Hoe kan je nu in een onverwachte situatie deftig reageren als je je stuur als een halve lamme vasthebt.

Gewoon kwart over 9 rijden, dan kan je ineens ook deftig aan uw pinkers. WIN-WIN

10 voor 2 in principe ipv kwart voor 3
20230907165624_sa7c_01228.jpg

Dit is mijn stuur. Dat pakt niet lekker vast op 10 voor 2. Valt heel naturel op kwart voor 3 met uitsparingen voor de duimen. 🙂

Gisteren afwisselend stapvoets tot stilstaand verkeer in het centrum.
Moment dat we bij een inrit(rechts) naar achtergelegen parkeerplaats/winkels komen, laat ik een gat, zodat eventuele tegenliggers die daar moeten zijn er in kunnen.
Kerel achter mij vond het niet leuk, claxonneren/flikkeren/héél dicht op mij rijden en gassen.

De rest van de rit constant afstandje laten om dan op te trekken tot net achter mij.
Precies of daarmee gaat de file opgelost worden .

Om hem extra te kl*ten: spiegels naar binnen...i don't see you MF....en maar op zijn stuur kloppen. 😂

Dag van idioten blijkbaar, want net ervoor had ik aantrek van een andere:
Ik sta op voorrangsbaan van rechts, ik moet rechts, maar slagboom spoor is dicht.
Kerel die van links komt en rechtdoor moet (staat net voor het kruispunt zoals het hoort)
Slagboom open, ik vertrek, hij ook.
Wanneer hij door had dat ik niet van plan was te stoppen, deed hij het wel, maar eveneens met een hoop getoeter en gebaren.
Ik bedankt vriendelijk en rijd door.
Dan vertrok hij terug, de pas afsnijdend van mijn achterligger (die ook voorrang had en waarop die begon te claxonneren).

Heeft dan even wild gebarend achter mij gereden. (vuist en naar de kant wijzend).
-Fuck, ik moet daar naar de kant, moest nog aan de Post zijn. We zien wel....

Ik rijd de parking op, meneer rijd door, recht voor zich uit starend. Niks gebeurd.

Gisteren afwisselend stapvoets tot stilstaand verkeer in het centrum.
Moment dat we bij een inrit(rechts) naar achtergelegen parkeerplaats/winkels komen, laat ik een gat, zodat eventuele tegenliggers die daar moeten zijn er in kunnen.
Echt een MEGA irritatie van mij als mensen elk gat toerijden zonder kijken. Aan de lichten in Merelbeke centrum richting Gent zie je dat veel. Ze staan allemaal bumper tegen bumper en als er dan iemand van de andere kant komt die aan de bloemenwinkel wil afslaan moet die heel de boel vast zetten want die kan niet afslaan.

Of als het aan rode lichten groen wordt en ze rijden het kruispunt vast zoals aan de N9 in Mariakerke. O wee als je een gat laat zodat die die richting Gent de R4 op moeten vlot door zouden kunnen. Als iedereen daar hoffelijk zou rijden zou daar richting Gent gewoon quasi GEEN file meer zijn.

Het zou BG niet zijn als er niet direct een overdrijving aan te pas zou komen. Auto's komen niet uit het niets op een lege autostrade, beetje deftig uw spiegels in de gaten houden en 'tis in orde.

Ik blijf het enorm bizar vinden. Je maakt dus bewust de beslissing om al dan niet je richtingaanwijzer te gebruiken afhankelijk van de situatie. Zo maak je een regel die eigenlijk heel eenvoudig is onnodig subjectief. Als je het gewoon altijd doet, dan is het een automatisme waarover je nooit moet nadenken. Simpel en veilig voor iedereen.

Dit is dus het probleem met de vele mensen die hun pinker niet gebruiken. Ze zijn zich van geen kwaad bewust én ze wanen zich zelfs betere chauffeurs omdat ze volgens hen meer inzicht hebben in het verkeer. Daarom is het volgens hen dus ook niet nodig om te pinken. Ik heb dat gesprek al nog gevoerd, en altijd is het antwoord "Als je niemand hindert, is dat toch niet nodig, je ziet dat toch?"

Daarnaast heb heb je dan ook de mensen die denken dat een pinker aanzetten hetzelfde is als een voorrangsbordje in de lucht steken. Het is niet omdat je naar links pinkt op het moment dat ik je ga inhalen, dat ik ook moet uitwijken naar links (als dat zelfs al mogelijk is op dat moment) of op mijn rem moet gaan staan om je er tussen te laten. Dit gaat nu niet over jou, dat is het gewoon het andere probleem met het verkeerd gebruik van de richtingaanwijzer.

Hoeveel zijn er ook niet die bij het verlaten van een rotonde hun pinker niet gebruiken? Afgelopen weekend had ik zelfs nog ene die pinkt om de rotonde op te rijden, maar niet om ze te verlaten :unsure:

De wet is nochtans heel simpel, dus hoe je het ook probeert uit te leggen, je bent in fout.
Het gebruik van de richtingaanwijzers is verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing, zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.

Laatst bewerkt:
Daarstraks naar de supermarkt geweest en om de parking af te rijden zijn er twee voorsorteervakken om naar links en naar rechts af te slaan. Ik stond in een rij met vier in het vak om naar links te gaan, niemand naast ons in het andere vak. Het wordt groen, onze rij komt in beweging en ik begin af te slaan. Is er plots een hapsjaar die gewoon de twee auto's achter mij voorbij rijdt op het rechtervak om vanop dat vak plots links af te slaan, vlak achter mij. Werd dan aangetikt door de dame die achter mij reed, die dat uiteraard niet verwacht had.

Onlangs ook staan aanschuiven aan een kruispunt met lichten waar ze in de andere richting iets verderop aan't werken zijn waardoor het verkeer daar trager gaat. Mensen bleven gewoon maar aanschuiven toen het in die richting groen was, zonder het kruispunt vrij te houden. Met als gevolg dat een dame met een grote wagen gewoon midden op het kruispunt stond toen het voor mij groen werd. En dan zo'n beetje stom de handen omhoog steken van "oeps"...

Ik blijf het enorm bizar vinden. Je maakt dus bewust de beslissing om al dan niet je richtingaanwijzer te gebruiken afhankelijk van de situatie. Zo maak je een regel die eigenlijk heel eenvoudig is onnodig subjectief. Als je het gewoon altijd doet, dan is het een automatisme waarover je nooit moet nadenken. Simpel en veilig voor iedereen.
Dit dus, het is letterlijk meer moeite om er eerst over na te denken en dan wel of niet te pinken.
Dit is dus het probleem met de vele mensen die hun pinker niet gebruiken. Ze zijn zich van geen kwaad bewust én ze wanen zich zelfs betere chauffeurs omdat ze volgens hen meer inzicht hebben in het verkeer. Daarom is het volgens hen dus ook niet nodig om te pinken. Ik heb dat gesprek al nog gevoerd, en altijd is het antwoord "Als je niemand hindert, is dat toch niet nodig, je ziet dat toch?"
Wat me recent nu weer is opgevallen. Mensen die bij ons in/uit het straat rijden (doodlopende verkaveling, dus meestal bewoners) lijken meer niet dan wel te pinken. Wat is dan de gedachtengang vraag ik me af: "allez, iedereen weet toch dat ik hier woon, dus niet nodig om te pinken?" :unsure:

Bij mij is het een automatisme die te gebruiken wanneer iemand anders zich in de buurt van het kruispunt/rotonde of net voor/achter mij bevindt op de autostrade. Niet dat daar een ingewikkeld beslissingsproces aan te pas komt. Ik reed bijvoorbeeld vandaag bij klaarlichte dag van dit rond punt zonder te pinken want er kwam in de verste verte niemand af. Op de autostrade zie je het regelmatig, mensen die niet pinken als er niemand in de buurt rijdt, wel als ze tussen een rij auto's op het andere vak willen invoegen. Ok toch, no harm done. Het is er vanzelf wat aan het uitgaan door de verplichte rijhulpsystemen in de nieuwe wagens, gezien de lane assist tegenstribbelt als je van vak verandert zonder te pinken.

Het gaat hem niet om hem wel of niet gebruiken, maar afhankelijk van de situatie.

Daarnaast heb heb je dan ook de mensen die denken dat een pinker aanzetten hetzelfde is als een voorrangsbordje in de lucht steken. Het is niet omdat je naar links pinkt op het moment dat ik je ga inhalen, dat ik ook moet uitwijken naar links (als dat zelfs al mogelijk is op dat moment) of op mijn rem moet gaan staan om je er tussen te laten. Dit gaat nu niet over jou, dat is het gewoon het andere probleem met het verkeerd gebruik van de richtingaanwijzer.
Klopt, zeer irritant, is helaas de hedendaagse mentaliteit en vergelijkbaar met het oprijden van voorrangswegen waarbij het verkeer dat daar rijdt maar in de remmen moet gaan. Op de autostrade lijkt het mij vooral een Hollandse gewoonte te zijn, die verwachten dat je in de remmen gaat om ze op je vak te laten invoegen en anders worden ze razend.

Hoeveel zijn er ook niet die bij het verlaten van een rotonde hun pinker niet gebruiken? Afgelopen weekend had ik zelfs nog ene die pinkt om de rotonde op te rijden, maar niet om ze te verlaten :unsure:
Erger ik mij ook dood aan, zorgt voor onnodig verlies aan doorstroming. Je zal mij er alvast niet op betrappen als er mensen staan te wachten of aankomen om het rond punt op te rijden.

De wet is nochtans heel simpel, dus hoe je het ook probeert uit te leggen, je bent in fout.
Het gebruik van de richtingaanwijzers is verplicht bij elke zijdelingse verplaatsing, zelfs wanneer geen enkele andere weggebruiker in de buurt is en het manoeuvre dus niemand kan hinderen.
Ik beweer nergens van niet in fout te zijn tov de wegcode, wel dat ik geen gevaarlijke situaties veroorzaak.

90 doen op de GPS, maar pastoep, ne Yaris wou er absoluut voorbij zenne... Een geluk dat ik hem wat extra plaats gaf, vooral uit medelijden in feite. Ne kilometer verder deed hij zeker 100! Yaris Powaaaa :laugh: En overbodig te zeggen dat ik er 30 sec later weer achter hing in een zone 30, en hem zelfs bij de oprit van de autostrade weer voorbijging. Manmanman...

90 doen op de GPS, maar pastoep, ne Yaris wou er absoluut voorbij zenne... Een geluk dat ik hem wat extra plaats gaf, vooral uit medelijden in feite. Ne kilometer verder deed hij zeker 100! Yaris Powaaaa :laugh: En overbodig te zeggen dat ik er 30 sec later weer achter hing in een zone 30, en hem zelfs bij de oprit van de autostrade weer voorbijging. Manmanman...

Lijkt het zo, of kwam die Yaris oncomfortabel dicht bij die tegenligger tijdens dat voorbijsteken?

Terug
Bovenaan