De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Gisteren één van de domste chauffeurs ooit of zo? Reed achter mij en aan het bumperkleven omdat het niet snel genoeg ging. Wel, misschien eens kijken naar de vrachtwagen die voor mij rijdt en dan weet je toch dat het niet sneller kan.

Gisteren één van de domste chauffeurs ooit of zo? Reed achter mij en aan het bumperkleven omdat het niet snel genoeg ging. Wel, misschien eens kijken naar de vrachtwagen die voor mij rijdt en dan weet je toch dat het niet sneller kan.
Das geen excuus he. Als gij opschuift heeft hij weer twee meter gewonnen en kan hij 0.5 seconde eerder optrekken wanneer uiteindelijk de camion ook uit de weg gaat.

Net weer spiegel afgereden.
En bijna 2x op verschillende plekken op een 10tal minuten tijd.

Mensen denken echt dat iedereen maar moet uitwijken naar het fietspad omdat ze op hun rijvak een bestelwagen tegenkomen die aan't lossen is.

Geduld is een schone deugd hebben ze mij altijd weten vertellen maar daar zie je op de baan niets van.
En dat is dus niet enkel de eerste wagen maar 3 achter elkaar die dat maneuver uitvoeren terwijl ik op 10m van de 'crime scene' verwijderd ben.

Veel goesting om zo'n eikels gewoon frontaal te raken.
Nu ja , 1 verwarmde ,elektrische en dimmende spiegel gespoten in koetswerkkleur is dan 751€ zonder BTW.
Mss dat ze het zo leren. Ben al blij dat em verzekering had.

Volgens eerste berichten waren er wel dergelijke getuigen:

Artikel is wel offline gehaald in die vorm.

Soit. Ik heb zelf in de Aalststraat gewoond in mijn jeugd, toen ook eens een voetganger doodgereden. Mijn pad is dat van Mathieu in het verleden ook al wel eens gekruist (het is niet bepaald een klootzak, maar gaat hier natuurlijk wel in de fout), broer kende het slachtoffer vrij goed en zag die regelmatig.

Iedereen verliest... Sommigen meer dan anderen.

Nog eventjes deze bovenhalen. Blijkbaar 0.56 promille, en de meldingen van overdreven snelheid waren niet correct.

2x bijna accident gehad vandaag :sarcastic:

1e keer was aan de luchthaven met een auto van 't werk. Ik rij daar op een voorrangsbaan en ik nader een T-punt, waar vervolgens een kleine tientallen meters voor mijn neus een auto beslist om de baan op te rijden in de tegenovergestelde richting. Serieus mogen remmen en uit reflex ook vol mijn claxon ingeduwd. Meneer was wat verstrooid aan het kijken :unsure:

2e keer in het naar huis rijden op de snelweg. Ik rijd rechts en ik passeer een oprit en het was geen file, maar wel redelijk veel auto's in de buurt van elkaar. Op een gegeven moment rijd ik evenwijdig met een auto die nog op de oprit zat en opeens beslist die om zomaar naar links te komen??? Kon op dat moment ook niet bepaald volledig naar links dus een beetje halvelings links uitgeweken en gas bijgegeven zodat die zeker niet tegen mij kon rijden, zat daardoor wel heel dicht op mijn voorligger :crazy:

Deze ochtend reed ik tegen 50km/h in de bebouwde kom op een rechte baan met afgescheiden fietspad. Een meisje, ik schat 13 jaar, fietste in dezelfde richting als ik reed op dat fietspad. Plots, zonder enige aanwijzing en zonder te vertragen of te kijken steekt ze de weg over op een fietsoversteekplaats (waar duidelijk haaietanden op stonden geschilderd). Ik alles dicht smijten en kwam gelukkig tot stilstand met nog wel enkele meters marge. Dat meisje had zelfs niets gemerkt, of ze deed alsof...
Vond ik toch wel erg straf, ze is nog jong maar hoe kan je je nu op die manier in het verkeer begeven ? Het is toch een basisgegeven dat je even kijkt alvorens je oversteekt, en al zeker als je geen voorrang hebt.

De versmalling, max 50 en dus extra drukte op de brug van Vilvoorde op de Brusselse ring zijn er nu bijna 2 maand, en sinds enkele weken ook de flitsbak waar je vooral int weekend dan toch moet voor opletten, want 50 is echt traag op een snelweg. Maar wat ik nog steeds totaal niet gespot heb zijn…wegenwerkers! Nul, nada, nog niet eens ne mens met ne meter, laat staan een schup of een machine. Zijn de Jean Pierre en de Mo die met z’n tweetjes dit tienjarenplan gaan uitvoeren nog eerst een andere werf aan het afwerken vraag ik me dan af? Straks ist aant vriezen he mannen, en kunde ook gene mishmash meer maken!

Meiske op de fiets zonder licht rijdt zo een voorrangsweg op. Geen fietspad op die weg dus gewoon vlak voor mijn auto. Ze had geluk dat ik haar gezien had, mijn passagier had haar bvb niet zien aankomen.

Meiske op de fiets zonder licht rijdt zo een voorrangsweg op. Geen fietspad op die weg dus gewoon vlak voor mijn auto. Ze had geluk dat ik haar gezien had, mijn passagier had haar bvb niet zien aankomen.
Het is weer die tijd van het jaar dat fietsers en voetgangers denken dat ze een magisch schild rond zich hebben waardoor ze onkwetsbaar zijn als ze donker gekleed en zonder fietsverlichting in donker regenweer op de baan zijn. Sommige zie ik zelfs met moeite als ik zelf met de fiets ben.

Het ander extreem zijn dan weer fietsers met van die slecht afgestelde fahren waardoor je zelf niks meer ziet. Dat begint ook de spuigaten uit te lopen, die dingen zijn feller den een autolicht.

De versmalling, max 50 en dus extra drukte op de brug van Vilvoorde op de Brusselse ring zijn er nu bijna 2 maand, en sinds enkele weken ook de flitsbak waar je vooral int weekend dan toch moet voor opletten, want 50 is echt traag op een snelweg. Maar wat ik nog steeds totaal niet gespot heb zijn…wegenwerkers! Nul, nada, nog niet eens ne mens met ne meter, laat staan een schup of een machine. Zijn de Jean Pierre en de Mo die met z’n tweetjes dit tienjarenplan gaan uitvoeren nog eerst een andere werf aan het afwerken vraag ik me dan af? Straks ist aant vriezen he mannen, en kunde ook gene mishmash meer maken!
Volgens mij was de 1e fase de werken onder het viaduct?

Rondpunt met twee baanvakken. Ik moet de derde afslag hebben, dus ik rij het rondpunt op, op het linkse vak.
Eerste afslag: er komt iemand opgereden op de buitenband. Samen langs de volgende afslag, dan komen we aan de afslag waar ik af moet. Dom van mij om te veel van mijn medemens te verwachten: ik gin er van uit dat die dezelfde afslag zou nemen omdat hij de buitenste band volgt. Maar nee, hij reed rechtdoor. Dus zat ik bijna in zijne flank.

Like I said: dom van mij er vanuit te gaan dat hij die afslag zou nemen. Maar waarom pakt die in godsnaam ni den binneste band?
Het was ook niet druk, dus effe wachten en achter mij invoegen was een perfect alternatief voor hetgeen hij nu deed.

Like I said: dom van mij er vanuit te gaan dat hij die afslag zou nemen. Maar waarom pakt die in godsnaam ni den binneste band?
Tja, dat zou toch helemaal geen verrassing mogen zijn, da's eigenlijk gewoon de meerderheid die dat doet?
uit https://www.politie.be/5415/vragen/verkeer/hoe-gebruik-je-een-rotonde-correct :
"Bijna 2 op 3 bestuurders zijn niet op de hoogte dat het niet verplicht is om uiterst rechts te rijden"

Velen nemen de binnenste band van een rotonde niet net omdat ze schrik hebben er niet (op tijd) meer af te geraken voor hun afslag. Dat is ook de oorzaak waarom de theoretische capaciteit van zo'n rotonde in praktijk helemaal niet gehaald wordt.
In Nederland hebben ze dat probleem al lang opgelost door er overal turbo-rotondes van te maken. Die zijn conflictvrij eenmaal je op de rotonde bent (je moet alleen nog uitkijken bij het oprijden van de rotonde). In België komen ze ook meer en meer voor.

Bochten afsnijden op kruispunten is precies een nieuwe hype hier in de buurt.

Het is niet omdat er langs mijn kant een stop bord staat en ge voorrang hebt, dat ge daarom bij het afslaan los over mijn rijstrook moet gaan rijden omdat ge te lam zijt om deftig uw stuur te draaien. Derde keer op een dikke week tijd dat ik een nieuwe voorbumper kon krijgen als ik effectief op mijn eigen rijvak tot aan de stopstreep zou doorrijden.

Tja, dat zou toch helemaal geen verrassing mogen zijn, da's eigenlijk gewoon de meerderheid die dat doet?
uit https://www.politie.be/5415/vragen/verkeer/hoe-gebruik-je-een-rotonde-correct :
"Bijna 2 op 3 bestuurders zijn niet op de hoogte dat het niet verplicht is om uiterst rechts te rijden"

Velen nemen de binnenste band van een rotonde niet net omdat ze schrik hebben er niet (op tijd) meer af te geraken voor hun afslag. Dat is ook de oorzaak waarom de theoretische capaciteit van zo'n rotonde in praktijk helemaal niet gehaald wordt.
In Nederland hebben ze dat probleem al lang opgelost door er overal turbo-rotondes van te maken. Die zijn conflictvrij eenmaal je op de rotonde bent (je moet alleen nog uitkijken bij het oprijden van de rotonde). In België komen ze ook meer en meer voor.
De buitenste rijstrook van een rotonde nemen is in België gewoon de veilige keuze. Om je naar de buitenste strook te begeven moet je een manoeuvre uitvoeren en daarbij ben je voorrangsplichtig:
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Rondpunt met twee baanvakken. Ik moet de derde afslag hebben, dus ik rij het rondpunt op, op het linkse vak.
Eerste afslag: er komt iemand opgereden op de buitenband. Samen langs de volgende afslag, dan komen we aan de afslag waar ik af moet. Dom van mij om te veel van mijn medemens te verwachten: ik gin er van uit dat die dezelfde afslag zou nemen omdat hij de buitenste band volgt. Maar nee, hij reed rechtdoor. Dus zat ik bijna in zijne flank.

Het was ook niet druk, dus effe wachten en achter mij invoegen was een perfect alternatief voor hetgeen hij nu deed.
Toch ook mijn grote schrik als ik op een drukke rotonde zit op het linkse vak er dan af moet. Das altijd lastig in te schatten wat de andere doet, zeker omdat die vaak in uw dode hoek zit. Ik probeer altijd voor mijn afslag nog naar rechts te gaan, maar dat lukt niet altijd.

Een paar jaar geleden bijna eens serieus accident gehad toen aan de oude rotonde in Aalter. Dat was een grote rotonde. Ik kwam van de E40 en reed op het linkervak de rotonde op want ik net nog iemand voorbij op de afrit met 2 vakken. Ik moest de 2e afslag hebben richting Antwerpen/Knokke, maar daarvoor moest je niet echt rond rijden gezien beide wegen min of meer in dezelfde lijn lagen. Het was een rustige namiddag en de rotonde lag er verlaten bij, dus ik kwam met redelijk wat snelheid er op en pinkte direct om ze bij de 2e afslag te verlaten. Wie van het centrum van Aalter komt, reed de rotonde op 90° op de weg die ik moest hebben. Dat zag er uit als een kruispunt, maar toch aangesloten op de rotonde, dus die voorrangsregels tellen.
Op het moment dat ik de rotonde wil verlaten komt er een vrouwtje opgereden die me voorrang moest verlenen, maar die zal gedacht hebben dat ik verder moest gezien ik links reed. Ik heb toen mijn stuur omgegooid en net haar neus kunnen ontwijken. Die rotonde had ook een gearceerde pechstrook waar ik ten volle van gebruik hebben moeten maken om mijn onderstuurde auto op de baan te houden.
Dan maar een rondje rond de rotonde gedaan om zo opnieuw de afslag te pakken. Op het moment dat ik die pakte stond dat vrouwtje nog steeds stil op de plek waar ik haar zonet ontweken had. Ik moest achter haar achterbumper kruipen om er af te geraken. Helemaal in paniek wellicht.
Toen mijn lesje wel geleerd om meer te anticiperen en niet teveel te vertrouwen in anderen.

Niet zozeer op de weg, maar over de weg. Tol op de ring van Antwerpen, en zelfs tol in de Kennedytunnel? 😳

Steeds terugkerende ergernis op rotonde in Geel.
Staat duidelijk aangegeven met platen en pijlen.
1ste en 2de afslag rechts vak, 3de afslag links vak.

Maar toch 9/10 weer ene die het rechtse vak neemt.

Als het dan tot een aanrijding zou komen, wie is er in fout?
Diegene die op het verkeerde vak zit, maar gewoon zijn weg vervolgt?
Of diegene die op het juiste vak zit, maar een maneuver uitvoert?
Ik vrees de laatste.

Dikke clusterfuck daar in Antwerpen. Prijsstijging door inflatie (loonkost), duurdere bouwmaterialen en hogere rente op leningen zou door de fucked up economie wel bij elk project voorvallen. De bijkomende factuur van de PFAS vervuiling in de grond zou wel integraal bij 3M mogen terechtkomen.

Maar als ik het dan goed voorheb worden alle verbindingen tussen linker en rechteroever tolwegen? Ook voor personenvervoer? Waarom betalen wij als Vlaming daar dan mee voor? N16 zal dan ook nog wel wat meer verkeer te slikken krijgen zolang die wel tolvrij is.

Edit: één tunnel wordt/blijft voor personenvervoer dus tolvrij. Wedden dat het de tunnel zal zijn die het verst van de stad af ligt (Liefkenshoektunnel) waardoor men het meest kan cashen op brandstof/kilometerheffing voor diegene die geen tol willen betalen.
Op 14 februari 2014 heeft de Vlaamse Regering gekozen voor een systeem van gedifferentieerde tolheffing op de drie Scheldekruisende tunnels (de Liefkenshoektunnel, de Kennedytunnel en de Scheldetunnel) op snelwegniveau om het verkeer te sturen. De Waaslandtunnel valt hier niet onder want dit is een lokale tunnel. Daarbij zal vrachtverkeer de hoogste tol betalen in de Kennedytunnel, een lagere tol in de nieuwe Scheldetunnel en de laagste tol in de Liefkenshoektunnel. De verschillende toltarieven zijn nog niet bepaald. Voor personenvervoer blijft wel één tunnel tolvrij. Dit systeem wordt volop uitgewerkt, in overleg met Europa. Met deze beslissing willen de Vlaamse Regering het verkeer optimaal sturen en wegleiden van de stad.

Terug
Bovenaan