De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Op plekken waar mensen het moeilijk hebben om een oversteek te maken (een zeer drukke baan bvb), ga ik ook hen die kans geven indien dat veilig lukt. Ik ga daar niet volledig voor in de ankers duiken, maar wel tijdig vertragen. Dat heet hoffelijkheid.
De discussie is wel begonnen met "alles dichtgooit om fietsers te laten oversteken die geen voorrang hebben!"

Nee ik stop daar meestal niet voor, maar als je er wel voor stopt om gelijk welke reden bega je geen overtreding en daar gaat de discussie over.
Als je fors remt zonder reden, bega je volgens mij wel een overtreding, artikel 10.2.
Ondertussen blijken nogal wat het te hebben over gewoon remmen, daar is de discussie niet mee begonnen.

De discussie is wel begonnen met "alles dichtgooit om fietsers te laten oversteken die geen voorrang hebben!"
En hoe vaak kom jij iemand tegen in het verkeer die om hoffelijkheid te zijn alles dichtgooit?
Ik zie dat niet of nooit.

En nogmaals, aan een oversteekplaats ben je verplicht je snelheid te matigen.

Laatst bewerkt:
En hoe vaak kom jij iemand tegen in het verkeer die om hoffelijkheid te zijn alle dichtgooit?
Op de meeste ronde punten waar fietsers geen voorrang hebben. Wij hebben er hier zo een paar op een paar km afstand van elkaar, en auto's gaan daar quasi altijd heel het rond punt blokkeren door plots alles dicht te gooien om een aanstormende fietser over te laten.
Al is dat niet door hoffelijkheid eigenlijk, maar door een gebrek van kennis van wegcode door zowel de fietser als de autobestuurder.

Maar waar staat dan dat daar fietsers daar niet mogen oversteken?

Tenzij dat enkel voetgangers op het zebrapad mogen komen, maar dan je er met de auto ook niet over rijden.
gij steekt met uw auto over een zebrapad over of wat?
Ik begrijp eigenlijk niet goed wat je uitleg over voorrang van rechts hier komt doen. Gaat er toch gewoon over dat naar jouw voorbeeld iemand wel stopt en "teken doet": de wagen die voorrang heeft naar de fietser die zonder voorrang oversteekt. Tenzij die om dat te doen een noodstop maakt zie ik dat dus nooit of te nimmer een strafbaar feit genoemd worden omdat de normale gang van het verkeer gehinderd wordt.

Zoals ik de redenering van @Clown lees komt daar dan nog bij dat aan oversteekplaatsen verwacht wordt dat je je snelheid matigt. Oftewel, tenzij daar opnieuw iemand een serieuze noodstop maakt ga je als achterligger weinig verhaal hebben als je erop knalt omdat die iemand over laat steken die geen voorrang heeft. Tenzij ik het verkeerd lees bedoelt hij niet dat matigen=stilstand, gewoon dat je in die situatie als chauffeur mag verwachten dat je voorligger niet constant 70 km/u rijdt.

Wat jij zegt is dat die wagen die stopt (in jouw voorbeeld de wagen van rechts) altijd zijn voorrang behoudt. Ja ok, akkoord.
die voorrang van rechts haal ik aan om aan te tonen dat een voorrang niet verdwijnt omdat iemand beslist die niet te nemen.
Zebrapad is enkel voor voetgangers en enkel aan hen ben je verplicht voorrang te verlenen. Een zebrapad is geen geldige oversteekplaats voor fiets (al wat ze hoeven te doen is afstappen) en bijgevolg hebben zij nul recht om over te steken. Clown beweert dat het in de wegcode is opgenomen dat ge uw voorrang moogt afstaan (terwijl dit dus zelfs geen oversteekplaats is voor fietsers, maar enkel voor voetgangers). Terwijl de wegcode van voorrang van rechts juist aantoont dat dit contradictorisch is met het feit dat voorrang altijd blijft bestaan en ik het dus raar zou vinden dat in de wegcode zou staan dat je volledig zou mogen stoppen om iemand voorrang te verlenen terwijl die geen heeft.
Nu, de wet durft al wel eens contradictorisch te zijn, maar ik wacht nog steeds op een artikel in de wegcode die dit expliciet vermeldt. Clown zegt dat dit in de wegcode staat, ik wacht nog op bewijs.

Op de meeste ronde punten waar fietsers geen voorrang hebben. Wij hebben er hier zo een paar op een paar km afstand van elkaar, en auto's gaan daar quasi altijd heel het rond punt blokkeren door plots alles dicht te gooien om een aanstormende fietser over te laten.
Al is dat niet door hoffelijkheid eigenlijk, maar door een gebrek van kennis van wegcode door zowel de fietser als de autobestuurder.
Samengvat

Op ronde punten stoppen automobilisten uit hoffelijkheid al is dat niet uit hoffelijkheid.

Dus je bevestigt wat ik zeg

Tsjah, ik passeer elke dag zo'n rond punt. Ik moet daar twee keer per dag tweemaal een tweevaksbaan kruisen waar er overdag een constante stroom auto's rijdt. Als iedere auto daar z'n voorrang neemt kan je daar als fietser makkelijk 5 minuten staan wachten tot er eens een moment geen auto's afkomen.
En dan nog, als je als fietser moet aanzetten en twee rijstroken kruisen, dan kan je nog overhoop gereden worden door een auto die je nog niet kon zien toen je aanzette, want de meest sportieve der bestuurders kunnen dat rond punt aan 40/50 per uur nemen.

Maar sommigen geven extra gas als ze je zien aankomen, zodat ze goed hun punt kunnen maken dat ze voorrang hebben. Er is vooralsnog geen verbod op het zijn van een eikel achter het stuur, dus weinig aan te doen.

En hoe vaak kom jij iemand tegen in het verkeer die om hoffelijkheid te zijn alle dichtgooit?

De TS blijkbaar toch, anders zou het geen ergernis zijn.
Mijn eigen ervaring is beperkt, maar ik rijd dan ook meestal met de fiets en zoveel mogelijk langs 'kleine wegen', waar je weinig zebrapaden en fietsoversteekplaatsen tegenkomt.

Nee maar je rijdt er wel over, net zoals fietsers er over rijden als ze daar oversteken.
Nee, dan rij je er niet over zoals fietsers dat doen. Dan dwars je die.
Fietsers mogen die ook dwarsen door gewoon de rijbaan te volgen. Ze mogen die niet gebruiken als oversteekplaats, net zoals dat ook niet mag met je auto. Wel als ze afstappen want dan worden ze een voetganger en krijgen ze voorrang.

Nee, dan rij je er niet over zoals fietsers dat doen. Dan dwars je die.
Fietsers mogen die ook dwarsen door gewoon de rijbaan te volgen. Ze mogen die niet gebruiken als oversteekplaats, net zoals dat ook niet mag met je auto. Wel als ze afstappen want dan worden ze een voetganger en krijgen ze voorrang.
en als ze niet afstappen mogen ze daar oversteken, maar krijgen ze geen voorrang

Ik fiets meerdere keren per week een stukje langs de R4 met meerdere fietsoversteken (oa. hier).
Ik weet dat ik daar geen voorrang heb (de signalisatie is er ook duidelijk), en gedraag me daar ook naar. Ik ben er ook zeker van dat er fietsers zijn die dat niet zullen weten, er passeert daar ook veel schoolgaande jeugd. En resultaat is dat 99% van de automobilisten daar stoppen voor de fietsers, uit een zeer begrijpelijke risico-aversie (niemand wil een fietser aanrijden toch?). Dus dat is eigenlijk een compleet absurde en potentieel gevaarlijke situatie omdat er bepaalde verwachtingen gecreëerd worden die niet stroken met de weginrichting...

Ik fiets meerdere keren per week een stukje langs de R4 met meerdere fietsoversteken (oa. hier).
Ik weet dat ik daar geen voorrang heb (de signalisatie is er ook duidelijk), en gedraag me daar ook naar. Ik ben er ook zeker van dat er fietsers zijn die dat niet zullen weten, er passeert daar ook veel schoolgaande jeugd. En resultaat is dat 99% van de automobilisten daar stoppen voor de fietsers, uit een zeer begrijpelijke risico-aversie (niemand wil een fietser aanrijden toch?). Dus dat is eigenlijk een compleet absurde en potentieel gevaarlijke situatie omdat er bepaalde verwachtingen gecreëerd worden die niet stroken met de weginrichting...
De overheid heeft die situatie zelf gecreëerd door de wetgeving ter zake aan te passen. De regelgeving was redelijk duidelijk, maar tegenwoordig past het Agentschap Weg en Verkeer overal wegen aan, waarbij het verschil tussen doorlopende fietspaden en oversteekplaatsen onvoldoende duidelijk is volgens mij
Het is gewoon te debiel voor woorden, maar je krijgt dan plekken waar een fietser wordt doodgereden door een wagen (fietser was in zijn recht, had voorrang), dus wat doen we, we passen het kruispunt aan en nemen de voorrang van de fietser af... Want dat is veiliger. Dit is gewoon te gek voor woorden.
Net hetzelfde probleem : er zit geen enkele logica achter ronde punten waar fietsers de ene keer wel , de andere keer geen voorrang hebben.

Ik voel me veiliger om aan het rond punt van de N3 in Sint-Truiden over te steken (Staaien), waar ik geen voorrang heb, omdat iedereen er voor fietsers stopt, dan aan het rond punt op diezelfde N3 in Tienen, waar ik voorrang heb maar ééns om de drie keer een noodstop moet maken om mijn hachje te redden.

De overheid heeft die situatie zelf gecreëerd door de wetgeving ter zake aan te passen. De regelgeving was redelijk duidelijk, maar tegenwoordig past het Agentschap Weg en Verkeer overal wegen aan, waarbij het verschil tussen doorlopende fietspaden en oversteekplaatsen onvoldoende duidelijk is volgens mij
Dat is al lang zo, en het lijkt ook volledig willekeurig.
Voorbeeld, kruising Meerdaalboslaan met Technologielaan: hier hebben fietsers voorrang:

Een paar honderd meter verder, exact dezelfde situatie, maar nu hebben de wagens voorrang:

Dat is al lang zo, en het lijkt ook volledig willekeurig.
Voorbeeld, kruising Meerdaalboslaan met Technologielaan: hier hebben fietsers voorrang:

Een paar honderd meter verder, exact dezelfde situatie, maar nu hebben de wagens voorrang:
Maar het één is een doorlopend fietspad en het ander een fietsoversteekplaats.

maar tegenwoordig past het Agentschap Weg en Verkeer overal wegen aan, waarbij het verschil tussen doorlopende fietspaden en oversteekplaatsen onvoldoende duidelijk is volgens mij
Daar zeg je het. AWV is meester in inconsistente en onduidelijke weginrichting die dan nog eens vaak niet is aangepast aan de situatie ter plaatse. Ze zijn minstens onrechtstreeks mede verantwoordelijk aan de verkeersslachtoffers in dit land.

Maar het één is een doorlopend fietspad en het ander een fietsoversteekplaats.
Klopt hé, maar ik denk dat er wel iets voor te zeggen valt dat ondanks elke chauffeur ooit in een examen geslaagd is en verondersteld wordt om alert te zijn, zo'n grote variabiliteit in regels voor gelijkaardige situaties, nu niet echt iets is om naar te streven. Ik wil best geloven dat er daar redenen voor zijn (al kan je niet uitsluiten dat de lokale voorzetting van de Chiro, de gemeentepolitiek dus, er ook voor iets tussen zit), maar misschien willen we het soms te complex maken.

Idd, hoe dikwijls ik aan rotondes moet claxonneren omdat iemand voor mij weer eens onnodig alles dichtgooit om fietsers over te laten waar zéér duidelijk haaientanden en een omgekeerde driehoek staan. En dan verbaasd kijken waarom ik claxonneer of wat liggen gebaren naar mij alsof ik de dwaas ben. :rolleyes:

Terug
Bovenaan