De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Moeten wachten aan een zebrapad als loper om 6u30 in de ochtend en geen enkele (gewone) wagen die mij voorrang geeft. (5 stuks)
Ik had nochtans felle verlichting aan.

Gisteren hier ongeveer hetzelfde. Ik kom aan een zebrapad, links komt er niets aan, rechts ook een 5 tal wagens. Het is dag, die zien mij perfect staan (geen geparkeerde wagens ofzo die zicht kunnen belemmeren), hebben ruim de tijd om te stoppen maar nope...
Op 10 sec ofzo zijn die wel allemaal voorbij en kan ik oversteken, maar kom dan stel ik mij inderdaad toch ook de vraag naar de kennis van het verkeersregelement of naar het niveau van aandacht dat de gemiddelde bestuurder heeft voor zijn omgeving...

vroeger had ge ne dynamo op uw fiets. Dat was een merde, want ge moest harder trappen als die aanlag en bij een spatje regen begon dat door te slippen. De keren dat ik al rijdend tegen dat ding zat te duwen voor meer grip is niet te tellen (en achteraf bekeken uiterst gevaarlijk). Maar nu hebt ge gewoon een knopke in te duwen. Das al. En toch zijn sommige mensen te tam om op een grijze donkere morgen dat te doen en vinden ze het meer oke om in hun grijze kleding, al dan niet gsm'end (looking at you teenagers), rond te fietsen.

Had vorige week zo ene met een dead-wish.
Komt tegen volle snelheid uit de straat rechts, op het fietspad rechterkant (foute richting) het zebrapad overgevlogen.
Zonder lichten, volledig in het zwart gekleed.
Zelfs met lichten of bij daglicht een levensgevaarlijk maneuver van hem.

Alles mogen dichtsmijten. Reed wel maar een 30 voor de verhoging te nemen.
Scheelde niks, tegen de toegestane 50 had hij eronder gezeten.

En dan wijzen naar het zebrapad. Die was echt overtuigd dat hij voorrang had.

https://www.google.com/maps/@51.183991,5.1079401,3a,75y,293.11h,87.2t/data=!3m7!1e1!3m5!1s5BMkII445uuqIO3fYeXNwg!2e0!6shttps://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?panoid=5BMkII445uuqIO3fYeXNwg&cb_client=maps_sv.tactile.gps&w=203&h=100&yaw=308.8021&pitch=0&thumbfov=100!7i16384!8i8192?entry=ttu

Achja, sommige fietsers en voorrang...

Madam met bakfiets die zwaar zat te gesticuleren omdat heel het rondpunt niet per direct alles dichtsmeet voor haar. De haaientanden op het fietspad plus omgekeerde driehoek waren voor haar van geen tel denk ik?
Ik kom zot van dat stuk als je afrit Bissegem passeert aan de werken op de R8.
De logica van Belgische wegen en chauffeurs... Weg- & werfinrichting kan ook veel doen.

In dezelfde coté: Ik snap bvb. niet waarom ze jaren geleden als je van de A19 de R8 wil oprijden richting Kortrijk Zuid, dat plots naar twee rijstroken gaat. Vroeger bleef dat allemaal op één rijstrook, dat was duidelijk: Ge houdt links voor R8 richting Noorden, rechts voor Zuiden & Bissegem. Tis dan nog het verkeer dat van de op- & afritten komt i.p.v. de A19 dat plots die twee rijstroken krijgt.
Mochten ze dat nu nog duidelijk aanduiden zodat mensen met manieren voorsorteren: rechterstrook voor afrit Bissegem, middenstrook voor R8 Zuid, links voor R8 Noord. Maar nee, bijna iedereen voor Zuid & Bissegem gaat daar naar rechts om dan een paar honderd meters verder weer links te moeten invoegen om de R8 op te rijden.

Swat, 't zal beteren als heel die trompetaansluiting klaar is hoop ik.

Laatst bewerkt:

Madam met bakfiets die zwaar zat te gesticuleren omdat heel het rondpunt niet per direct alles dichtsmeet voor haar. De haaientanden op het fietspad plus omgekeerde driehoek waren voor haar van geen tel denk ik?
of hier, sowieso al een lastig punt gezien je voorrang moet geven zowel aan fietsers die van links komen als aan auto's die van schuin voor komen. Hebt ge van die idioten met fiets of step die de fietsoversteekplaats in de verkeerde richting gebruiken, zonder te kijken en zonder te remmen. Hoe idioot kan je zijn.

Ik maak zelf regelmatig een overtreding met de fiets, als in even spookrijden om 2x oversteken te voorkomen of snachts door het rood rijden (2-3 minuten wachten na op een knop te drukken om 3u snachts als er geen verkeer te bespeuren is, hallo wegbeheerder?) maar op zijn minst besef ik het en ga ik er dan vanuit dat men mij niet zal gezien hebben. Velen lijken dat besef compleet verloren te hebben.

De wegenwerken rond Kortrijk. Nu zijn ze richting Bellegem weer alles aan het openbreken en staat heel de weg dicht van Kinepolis tot op de weg van Bellegem. Ook vanuit Beneluxpark zit alles al dicht.
Dan zijn ze ook nog altijd bezig op R8 waardoor mijn normale afrit gesloten is, de volgende afrit stonden ze al aan te schuiven op de snelweg..
Ritje dat me normaal een kwartier kost, kost me tegenwoordig al meer dan een halfuur.
Het is echt niet meer normaal. Ik moest gisteren bij een klant in st denijs zijn. Wat normaal een half uur rijden is was er deze keer 1.5 uur. Ben maar op de terugweg via moeskroen gereden.

https://www.google.com/maps/@51.088...vmB00b5nWnbB_kxw!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

In zo'n situatie al accident gehad met een bromfietser, zo een mini ding type Dax.

Ik kwam van de snelweg en hij volle gas op het fietspad van links.
Ik was al aan het vertragen (omdat ik enkele meters verder WEL voorrang moet verlenen).
Enfin, als ik hem tijdig had gezien, had ik wel gestopt, je gaat niet expres iemand overhoop rijden.
Maar, door zijn snelheid en de begroeiïng links was hij plots daar, ik smeet nog alles dicht, maar hij stak er links voor onder.

Voet gebroken, maar toch nog van zijn oren maken. Zwakke weggebruiker enzo.
Zijn madam: "gij ga uw leven lang betalen", familie/vrienden bellen voor versterking (ne zot heeft onze xxx overhoop gereden)

112 gebeld en mij afzonderlijk gehouden tot ambulance en politie er was.
Die maakten hem ook duidelijk dat hij diegene was die moest stoppen.
En zelfs indien met voorrang niet zomaar overknallen.

Dan probeerden ze nog met dat ik zeker tegen 100+ daar aankwam.

Politie:
1) dan had U waarschijnlijk meer gehad dan een gebroken voet
2) dan had meneer zijn auto hier niet aan de kant gestaan, maar over de rotonde in de toonzaal van de keukenwinkel

Geen idee welke idioot zich in Vlaanderen bezighoudt met die verkeerslichtsturingen maar het trekt op veel plaatsen op niks en stremt het verkeer enorm.
Hier gelijkaardige problemen op de vernieuwde N41 tussen Aalst en Dendermonde.

Het wegdek zit vol met sensoren. En toch rijden we gezellig samen in grote groep van het ene rode licht naar het volgende... Tenzij je eens goed plankgas geeft, dan ben je net nog door het groen dat anders 5sec voor aankomst op rood springt...

Of je nadert het licht, het staat 3sec op groen maar verspringt dan omdat er ergens anders een auto gedetecteerd werd. Staan we met z'n allen nog meer tijd te verschijten.

Of krijgt de tegengestelde richting groen en moet jij nog wat wachten. Hoewel er niemand op het afslagvak of de fietsoversteekplaats staat.

Het is alleszins duidelijk dat die sensordata op 1 enkel kruispunt gebruikt wordt. Niemand die er aan denkt om de kruispunten te coördineren om het verkeer vlotter te laten verlopen. Bonus: je vermijdt dat je per ongeluk te snel rijden aanmoedigd...

--

Ik neem ook vaak de N28 langs Ninove ("den Expressweg"). Daar is het tijdens de spitsuren ook meestal van rood licht naar rood licht. Als ik er 's avonds na de spits passeer, kan ik meestal wel de groene golf doen (hooguit 1 rood licht)... Geen idee hoe dat komt, ik vermoed dat die lichten gewoon slecht afgesteld zijn voor het (tragere) spitsverkeer.

Of je nadert het licht, het staat 3sec op groen maar verspringt dan omdat er ergens anders een auto gedetecteerd werd. Staan we met z'n allen nog meer tijd te verschijten.
Hier zijn recent twee kruispunten met lichten bij gekomen:

Kruispunt 1: Doorgaande N-weg met aansluiting op een industriegebied(je). Van zodra één auto vanuit het industriegebied wil oprijden krijgt de N-weg rood. Op zich ca va hé, ware het niet dat auto's daar druppelsgewijs klaar staan om op te rijden en zodra de N-weg groen heeft deze binnen de 30 seconden weer rood krijgt voor een wachtende auto. Maar heel die cyclus van iedereen rood > industriegebied groen > iedereen rood > N-weg groen duurt wel efkes hé. In plaats van er logica in te steken dat de N-weg pakweg 1 à 2 minuten groen heeft als het industrieterrein net groen heeft gehad. Resultaat: Capaciteit van de N-weg drastisch naar beneden.

Kruispunt 2: Hier gaat het over een fietsoversteek waar ook een kleinere weg op aansluit. Zelfde verhaal: Zodra op die kleinere weg een auto staat te wachten krijgt de doorgaande weg rood. De klucht is: Die lichten staan er enkel voor de veiligheid van fietsers maar eigenlijk was er daar geen probleem: Niet zoveel verkeer waardoor fietsers nooit lang hoefden te wachten. De fietsers moeten op een knop drukken om groen te krijgen maar doen dat in de praktijk niet want dan moeten ze te lang wachten, die steken gewoon over wanneer de weg vrij is zoals vroeger.
Op zich viel het hier wel nog mee qua vertraging tot deze weg omleiding wordt voor werken aan kruispunt 1. Resultaat: Nu zijn de lichten wél handig voor fietsers maar heeft de afstelling dezelfde problematiek als kruispunt 1 waardoor je bij momenten 10 minuten verliest aan dat licht omdat er elke minuut wel een auto staat te wachten aan die zijweg (want ha ja, die zijweg is nu ook sluipweg voor de werken en de file aan kruispunt 2).

Concreet: Woon-werk is 24 km. Ik ben sneller op het werk met een gewone (!) e-bike dan met de auto.

De logica van Belgische wegen en chauffeurs... Weg- & werfinrichting kan ook veel doen.

In dezelfde coté: Ik snap bvb. niet waarom ze jaren geleden als je van de A19 de R8 wil oprijden richting Kortrijk Zuid, dat plots naar twee rijstroken gaat. Vroeger bleef dat allemaal op één rijstrook, dat was duidelijk: Ge houdt links voor R8 richting Noorden, rechts voor Zuiden & Bissegem. Tis dan nog het verkeer dat van de op- & afritten komt i.p.v. de A19 dat plots die twee rijstroken krijgt.
Mochten ze dat nu nog duidelijk aanduiden zodat mensen met manieren voorsorteren: rechterstrook voor afrit Bissegem, middenstrook voor R8 Zuid, links voor R8 Noord. Maar nee, bijna iedereen voor Zuid & Bissegem gaat daar naar rechts om dan een paar honderd meters verder weer links te moeten invoegen om de R8 op te rijden.

Swat, 't zal beteren als heel die trompetaansluiting klaar is hoop ik.
Dat begrijp ik ook niet. Altijd frustratie daar tijdens de spits.

Het is echt niet meer normaal. Ik moest gisteren bij een klant in st denijs zijn. Wat normaal een half uur rijden is was er deze keer 1.5 uur. Ben maar op de terugweg via moeskroen gereden.
Maanden geleden moest ik van Gullegem naar Wevelgem. Wat een normale rit van 5-10 minuten is, heeft mij de vrijdagavond tijdens de avondspits 55 minuten gekost. Mede door de werken aan de R8 en het hellhole dat bissegem is.

Maanden geleden moest ik van Gullegem naar Wevelgem. Wat een normale rit van 5-10 minuten is, heeft mij de vrijdagavond tijdens de avondspits 55 minuten gekost. Mede door de werken aan de R8 en het hellhole dat bissegem is.
Ik werk in Wevelgem en moet van/naar het werk via Zwevegem. Twee keer raden hoe tof dat de laatste tijd geweest is. Dat is zowat elke werf in de regio waar ik langs moet 🙈

Hier zijn recent twee kruispunten met lichten bij gekomen:

Kruispunt 1: Doorgaande N-weg met aansluiting op een industriegebied(je). Van zodra één auto vanuit het industriegebied wil oprijden krijgt de N-weg rood. Op zich ca va hé, ware het niet dat auto's daar druppelsgewijs klaar staan om op te rijden en zodra de N-weg groen heeft deze binnen de 30 seconden weer rood krijgt voor een wachtende auto. Maar heel die cyclus van iedereen rood > industriegebied groen > iedereen rood > N-weg groen duurt wel efkes hé. In plaats van er logica in te steken dat de N-weg pakweg 1 à 2 minuten groen heeft als het industrieterrein net groen heeft gehad. Resultaat: Capaciteit van de N-weg drastisch naar beneden.
Dat komt helaas vaak voor... Een ander voorbeeld is het kruispunt aan de Danone in Rotselaar, 's avonds in de richting van Rotselaar. Ook daar dan files op de N-weg als gevolg van het vele rood aan die kruising. Het effect is dat er daardoor net meer auto's langs de sluipweg langs Danone gaan rijden, met daardoor nog meer rood voor de N-weg, meer files, en daardoor net ...............

Nu zal ik daar de komende tijd niet zoveel last van hebben, want ze hebben een jaar nodig om de brug in Werchter te vervangen (en uiteraard sluiten ze daarvoor alles volledig af).

Ik werk in Wevelgem en moet van/naar het werk via Zwevegem. Twee keer raden hoe tof dat de laatste tijd geweest is. Dat is zowat elke werf in de regio waar ik langs moet 🙈
en dat is toch al voor de werken dikke schijt om tijdens de spits in of uit wevelgem te raken

en dat is toch al voor de werken dikke schijt om tijdens de spits in of uit wevelgem te raken
Daar gelukkig nooit veel last van gehad, ik moet het stuk N8 tussen Menen en Wevelgem niet hebben. Het is vooral vanuit Menen naar de lichten aan de kerk dat het stropt en daar moet ik niet zijn. En gelukkig ook niet richting Gullegem want aan de brug over de A19 is het ook altijd een filefeestje.

Stilaan tijd om eens uit te kijken voor ander werk, ook om andere redenen. Ze kunnen dan weer blèten dat ze geen volk vinden.

Daar gelukkig nooit veel last van gehad, ik moet het stuk N8 tussen Menen en Wevelgem niet hebben. Het is vooral vanuit Menen naar de lichten aan de kerk dat het stropt en daar moet ik niet zijn. En gelukkig ook niet richting Gullegem want aan de brug over de A19 is het ook altijd een filefeestje.

Stilaan tijd om eens uit te kijken voor ander werk, ook om andere redenen. Ze kunnen dan weer blèten dat ze geen volk vinden.
bwa, het stuk n8 vanuit wevelgem naar de ronde punten voor bissegem/ e403 is toch ook veelal gezellig.

Ah fijn! Moest je via cowboy Henk? Vanuit Zwevegem naar daar rijden lukt ook niet meer. Afslag rondpunt daar aan Bar Botaniek is dicht.

Wat een kloteboel eigenlijk.

bwa, het stuk n8 vanuit wevelgem naar de ronde punten voor bissegem/ e403 is toch ook veelal gezellig.
Ik rij de E403 op/af aan het eerste rond punt, op de tijden dat ik daar passeer valt dat goed mee qua vertraging.
Ah fijn! Moest je via cowboy Henk? Vanuit Zwevegem naar daar rijden lukt ook niet meer. Afslag rondpunt daar aan Bar Botaniek is dicht.

Wat een kloteboel eigenlijk.
Tgoh, om een bloemlezing te geven:

Normaal via Zwevegem (N8->N391), via Kanaalweg en dan een stukske de R8 op (file Cowboy Henk vermijden) en dan de E17 -> E403 -> Wevelgem.
Omgekeerd: Wel via Cowboy Henk of als het daar vast zit E17 eraf aan het ei, N50 en dan ter hoogte van Bellegem doorsteken naar Zwevegem (Kreupelstraat).

Maar dan begin het spelleke hé, E17 zit systematisch vast voor Aalbeke als ik na 7u thuis vertrek. Dus onmogelijk te vermijden als ik mijn kinderen naar school moet doen. Dus wat doe ik dan? Via N353 Spiere naar Dottenijs, daar de E403 op en zo naar Wevelgem.

Dan wordt ijzeren bareel voor maanden afgesloten in Spiere/Dottenijs, viel nog te omzeilen dooor via Warcoing te rijden. Al heeft het daar ook een tweetal weken vastgezeten aan het industrieterrein van Dottenijs omdat de E403 tussen Moeskroen en Dottenijs dicht was. (jep, ook daar stropte het aan een slecht afgesteld verkeerslicht)
Terugweg via Bellegem om cowboy Henk te vermijden? Kruispunt Kreupelstraat maandenlang afgesloten gelijktijdig met ijzeren bareel dus dat is lang geen alternatief geweest.

Wat betreft de "vlotte" route als ik 's morgens op tijd vertrek? N391 afgesloten richting Kortrijk en daarna ook een hele tijd in omgekeerde richting. Centrum Zwevegem is geen alternatief want dat ligt ook open. Mijn "sluip"route via de Kanaalweg stropt want iedereen moet nu langs daar. Mijn alternatieve route via Dottenijs? De N353 gaat ook wekenlang openliggen. Alternatief via de N50? Het ligt daar ook open. In Wevelgem geraken? De rondpunten zijn wekenlang afgesloten geweest. Ik reed er dan af aan de LAR en reed dan via Lauwe naar Wevelgem. Op zich zou binnendoor via Bellegem -> Aalbeke -> Lauwe ook kunnen maar hé, zowel in Bellegem als in Aalbeke ligt het ook open.

Vanochtend op het jaagpad iemand met een e-step die eraan kwam met in het ene hand zijn gsm vast en ermee bezig. Lichtjes aan het uitwijken. Die verschoot nogal toen ik mijn fietsbel gebruikte. Sommigen doen het er toch echt voor precies.

Ik rij de E403 op/af aan het eerste rond punt, op de tijden dat ik daar passeer valt dat goed mee qua vertraging.

Tgoh, om een bloemlezing te geven:

Normaal via Zwevegem (N8->N391), via Kanaalweg en dan een stukske de R8 op (file Cowboy Henk vermijden) en dan de E17 -> E403 -> Wevelgem.
Omgekeerd: Wel via Cowboy Henk of als het daar vast zit E17 eraf aan het ei, N50 en dan ter hoogte van Bellegem doorsteken naar Zwevegem (Kreupelstraat).

Maar dan begin het spelleke hé, E17 zit systematisch vast voor Aalbeke als ik na 7u thuis vertrek. Dus onmogelijk te vermijden als ik mijn kinderen naar school moet doen. Dus wat doe ik dan? Via N353 Spiere naar Dottenijs, daar de E403 op en zo naar Wevelgem.

Dan wordt ijzeren bareel voor maanden afgesloten in Spiere/Dottenijs, viel nog te omzeilen dooor via Warcoing te rijden. Al heeft het daar ook een tweetal weken vastgezeten aan het industrieterrein van Dottenijs omdat de E403 tussen Moeskroen en Dottenijs dicht was. (jep, ook daar stropte het aan een slecht afgesteld verkeerslicht)
Terugweg via Bellegem om cowboy Henk te vermijden? Kruispunt Kreupelstraat maandenlang afgesloten gelijktijdig met ijzeren bareel dus dat is lang geen alternatief geweest.

Wat betreft de "vlotte" route als ik 's morgens op tijd vertrek? N391 afgesloten richting Kortrijk en daarna ook een hele tijd in omgekeerde richting. Centrum Zwevegem is geen alternatief want dat ligt ook open. Mijn "sluip"route via de Kanaalweg stropt want iedereen moet nu langs daar. Mijn alternatieve route via Dottenijs? De N353 gaat ook wekenlang openliggen. Alternatief via de N50? Het ligt daar ook open. In Wevelgem geraken? De rondpunten zijn wekenlang afgesloten geweest. Ik reed er dan af aan de LAR en reed dan via Lauwe naar Wevelgem. Op zich zou binnendoor via Bellegem -> Aalbeke -> Lauwe ook kunnen maar hé, zowel in Bellegem als in Aalbeke ligt het ook open.
Shit zeg, 't is er los over. Ooit moeten die vele werken tot een einde komen. Courage!

In other news: ik ben gaan werken met den auto van m'n vrouw. Zij is weg met onze 'nieuwe'. Ze belde me net. Er heeft er zonet ene tegen gereden.

Van m'n 18 tot 24 met een oude Opel Corsa gereden, niets. Ik koop een nieuwe en 't is het één achter het andere tot er hem ene perte total rijdt. Ik rijd met m'n nieuwe wagen zelfs bewust met de trekhaak uit omdat ik nog altijd een schrik heb opgelopen dat er weer ene in m'n gat zou vlammen.

Is ze nu wel niet aan de voorkant aangereden zeker.

Terug
Bovenaan