De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Wat gaat het sebiet weer allemaal zijn? Tegenwoordig hier in Oost Vlaams-Brabant enorm veel last van camionetten en VW id4's
die zich als varkens gedragen. Op de E40 Hannut-Tienen zijn werken, 2x1 vak, 70km/u op het rechter vak. Ik rij op adaptieve cruise met een deftige afstand op mijn voorligger. De camionette achter mij zijn koplampen lijken verlijmd in mijn achterruit. Waarom? Wat een meerwaarde in godsnaam kunt ge daar uit halen? Ik haat het dat je niet weg kan op zo een enkel vak want zit met de kinderen in de wagen en als ik 1x moet in de remmen gaan zit hij los in de wagen.

Vanochtend weer met de fiets naar het werk een andere fietser tegengekomen die in de verkeerde richting rijdt, oortjes in heeft, volledig in zwart gekleed en geen verlichting. Ik geloof dat sommigen het er voor doen.

O kijk, met dat al het verkeer in de soep draait ten zuiden van Kortrijk door de top-coördinatie van alle wegenwerken zijn ze nu blijkbaar bezig aan nog één van de doorgangswegen (N50). Nu is er in heel West-Vlaanderen ten zuiden van de E17 welgeteld nog één oprit waar het geen wegenwerkmisérie is, en 't is niet dat die daar al zo fantastisch filevrij was (Waregem). Ik zal mijn lijstje "hoe geraak je vanuit Zuid-West-Vlaanderen de E17 op" nog maar eens aanpassen:

Moeskroen/LAR: afgesloten (alternatief via E403 Dottenijs: N353 afgesloten)
ei van Kortrijk: werken op N50 (alternerend verkeer denk ik = filemisérie)
Zwevegem: werken aan oprittencomplex N8 én N391 én N8 centrum Zwevegem afgesloten
Deerlijk: kruispunt vlak voor het oprittencomplex afgesloten (N36 Belgiek)
Waregem: ok, maar zoals gewoonlijk lekker filerijden daar
Yup,
Deze ochtend voor de eerste keer mogen merken dat er aan de watertoren op de N50 werflichten staan. Die lichten zijn ook goddelijk afgesteld.
Ik kwam uit het boerenbaantje recht op de watertoren uit en daar staat plots een rood licht. Verderop links en rechts staan er een rij auto's ook aan het rood. Niemand in beweging dus en dat al bijna 10 seconden. Ik heb dan toch maar erdoor gereden de schaapsdreef in.
Nog een geluk dat ik met de fiets ben want die is dus ook volledig afgesloten voor wagens.
De doorgang in Bellegem is nu ook afgesloten in het centrum. En dat zal de komende 2 jaar gezapig opschuiven richting N50.
De N391 van Q8 Lange Munte tot rond punt Bekaert Zwevegem is ook maar in 1 richting beschikbaar.
Belgiek inderdaad ook afgesloten, tenzij je uit Vichte komt. De brandweerkazerne ligt ook op die baan. De vrijwilligers van Deerlijk zullen nogal lachen.In Vichte is de Waregemstraat ondertussen ook nog altijd dicht.

Ze moeten ergens een pot met goud gevonden hebben want binnen hier en 2 jaar bollen we op topkwaliteit wegdek mag ik hopen.

Ze moeten ergens een pot met goud gevonden hebben want binnen hier en 2 jaar bollen we op topkwaliteit wegdek mag ik hopen.
Het gaat ook echt over die "pot met goud" hé. AWV heeft ergens nog een budget "relancemaatregelen na corona" liggen dat op moet dit jaar. Dat is ook de reden waarom een aantal werken versneld zijn uitgevoerd (oa. rondpunten Wevelgem tot vorige week, oprit Moeskroen, oprit N8 cowboy Henk).

Daarnaast ook nog een groot project van de watergroep (dat is de reden waarom de N391 openligt en ook de N50 nu): Die mannen communiceren 0,0 met de gemeentebesturen en coördinatie is nog rampzaliger dan AWV. Laat ons zeggen dat veel besturen not amused zijn maar ook geeneen die eens deftig zijn mond opentrekt tegen die mannen of werken stillegt hé.

Combineer dat met de al langer geplande werken (Belgiek, A19/R8, N353) en tis één grote soep. En de sluipwegen zoals vanalles rond de N50 en centrum Bellegem smijten ze dan nog eens gelijktijdig toe.

Lijstje van het moment (willekeurige volgorde, geen rangorde):

- Overal lijken er wel wegenwerken te zijn en coördinatie tussen die verschillende werven is nihil. De wegomleiding volgen brengt je naar een andere werf in een gemeente verder.
- De ring rond Brussel. Je mag er 100 dus rij er ook 100 als het kan. Wil je trager rijden, doe dat dan op het rechtervak of desnoods zelfs het middenvak. Maar niet links.
- Ritsen: dat krijgen we dus maar niet aangeleerd he.
- Opgefokt rijgedrag: bumperkleven enz.

Vanochtend weer met de fiets naar het werk een andere fietser tegengekomen die in de verkeerde richting rijdt, oortjes in heeft, volledig in zwart gekleed en geen verlichting. Ik geloof dat sommigen het er voor doen.
Bij mij het omgekeerde. Deze morgen 2 speed pedelecs tegengekomen met een grootlicht op gemonteerd. Ik was volledig verblind, net als alle andere weggebruikers op dat moment. Bij nr. 2 was dat dan nog eens een strobo.

Je moet natuuurlijk zorgen dat je goed gezien bent. Dit had het omgekeerde effect, ik kreeg goesting om ze omver te rijden.

Bij mij het omgekeerde. Deze morgen 2 speed pedelecs tegengekomen met een grootlicht op gemonteerd. Ik was volledig verblind, net als alle andere weggebruikers op dat moment. Bij nr. 2 was dat dan nog eens een strobo.

Je moet natuuurlijk zorgen dat je goed gezien bent. Dit had het omgekeerde effect, ik kreeg goesting om ze omver te rijden.
Je kan natuurlijk proberen teken te doen dat dat licht slecht afgesteld staat.

Ik heb een Lezyne 1300 XL op mijn speedpedelec en in het begin stond dat ding vrij hoog gericht omdat ik ver wilde zien.
Dat ding knalt er 1300 lumen uit, maar met een vrij breed lichtbeeld.
Pas toen een tegenligger me er op attent maakte wist ik dat. Het is nooit de bedoeling om iemand te verblinden, ik ben mijn leven niet moe.

Het probleem ligt ook bij de fabrikanten die soms echt trieste lampjes op die fietsen installeren. Mijn ST1 heef zo een triest 600 lumen lampje hangen dat je niet kunt vervangen.

Je kan natuurlijk proberen teken te doen dat dat licht slecht afgesteld staat.

Ik heb een Lezyne 1300 XL op mijn speedpedelec en in het begin stond dat ding vrij hoog gericht omdat ik ver wilde zien.
Dat ding knalt er 1300 lumen uit, maar met een vrij breed lichtbeeld.
Pas toen een tegenligger me er op attent maakte wist ik dat. Het is nooit de bedoeling om iemand te verblinden, ik ben mijn leven niet moe.

Het probleem ligt ook bij de fabrikanten die soms echt trieste lampjes op die fietsen installeren. Mijn ST1 heef zo een triest 600 lumen lampje hangen dat je niet kunt vervangen.
Als je zo'n straf licht installeert op uw fiets lijkt het me logisch om dat zelf eens te chekken of die correct afgesteld staat. En ook al staat hij relatief naar beneden, kinderen op hun klein fietske kan je dan weer verblinden. Ver zien, al goed en wel, maar is dat echt nodig?

Als je dat installeert op een mtb om in den donkeren in een bos te gaan rijden kan ik dat nog begrijpen.

Als je zo'n straf licht installeert op uw fiets lijkt het me logisch om dat zelf eens te chekken of die correct afgesteld staat. En ook al staat hij relatief naar beneden, kinderen op hun klein fietske kan je dan weer verblinden. Ver zien, al goed en wel, maar is dat echt nodig?

Als je dat installeert op een mtb om in den donkeren in een bos te gaan rijden kan ik dat nog begrijpen.
Geloof me vrij, zo'n licht is heel nuttig op mijn fiets.
Ondertussen ook zo afgesteld dat het voor mijn fiets de grond verlicht en de vaste lamp erachter een bundeltje maakt.
Ver zien kun je hier interpreteren naar een dikke 10 meter.
Verder maak ik ook geen gebruik meer van de 1300 lumen functie omdat ik daar eens in gekeken heb, 800 doet het ook wel.

In een beweging had ik graag gehad dat de SUV rijders niet te veel brol in hun koffer gooien. Als er iemand mij irriteert met hun lampen zijn het wel die wannabe zandrijders.

Daarstraks een linksplakker op de autostrade. Ik reed er al eventjes achter en hij had duidelijk geen goesting om naar rechts te gaan en mij door te laten. Vervolgens smijt ik mij rechts en maak ik aanstalten om hem langs rechts te passeren, gaat hij vervolgens stukken sneller rijden. :laugh:

Ietsje later hetzelfde liedje, toen heeft hij kennis gemaakt met het verschil in PKs. Eikel.

De wegenwerken rond Kortrijk. Nu zijn ze richting Bellegem weer alles aan het openbreken en staat heel de weg dicht van Kinepolis tot op de weg van Bellegem. Ook vanuit Beneluxpark zit alles al dicht.
Dan zijn ze ook nog altijd bezig op R8 waardoor mijn normale afrit gesloten is, de volgende afrit stonden ze al aan te schuiven op de snelweg..
Ritje dat me normaal een kwartier kost, kost me tegenwoordig al meer dan een halfuur.

Ik reed net op de... nee... ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken. Ze zeggen altijd: een beeld zegt meer dan duizend woorden.

Awel:
F7c1gtKaMAATDk0

Gaat niet gebeuren. De specificaties voor de wegen liggen in België een pak lager dan in Duitsland en Nederland. Dus ons wegdek is gedoemd om een korte levensduur te hebben.

Gisteren om 16u30 op’t werk vertrokken met de bedoeling m’n kinderen tijdig te kunnen ophalen van opvang (sluit om 18u). Da’s 1,5 uur voorzien voor een traject van een half uur. Uiteindelijk moeten bellen naar moeder van een klasgenootje die vlakbij de opvang woont of zij ze kon gaan halen. :sop:
Vlak nadat ik gebeld had, loste de file op en leek het zelfs nog of ik het toch nog kon halen. Maar dat was zonder de werkzaamheden in m’n eigen dorp gerekend.
1 rijvak afgezet met rood-witte paaltjes en alternerend verkeer met een (slecht afgesteld) tijdelijk rood licht. :sop: Uiteraard geen werkzaamheden meer bezig op dat uur en het afgezette rijvak was perfect berijdbaar, maar de paaltjes en het licht laten staan is gemakkelijker 🥱

vroeger had ge ne dynamo op uw fiets. Dat was een merde, want ge moest harder trappen als die aanlag en bij een spatje regen begon dat door te slippen. De keren dat ik al rijdend tegen dat ding zat te duwen voor meer grip is niet te tellen (en achteraf bekeken uiterst gevaarlijk). Maar nu hebt ge gewoon een knopke in te duwen. Das al. En toch zijn sommige mensen te tam om op een grijze donkere morgen dat te doen en vinden ze het meer oke om in hun grijze kleding, al dan niet gsm'end (looking at you teenagers), rond te fietsen.

Van ergernis naar glimlach.
Deze ochtend in de drukte op weg naar het werk zag ik een sjieke witte mercedes met twee jonge heren in een stuk van de file voorbij steken door een verbodsbord te negeren. Helaas voor hen kwam er vlak daarna een zwaantje voorbij die meteen door had wat er gebeurd was. Zwaantje keerde om en de heren mochten wat verder aan de kant gaan staan.

De wegenwerken rond Kortrijk. Nu zijn ze richting Bellegem weer alles aan het openbreken en staat heel de weg dicht van Kinepolis tot op de weg van Bellegem. Ook vanuit Beneluxpark zit alles al dicht.
Dan zijn ze ook nog altijd bezig op R8 waardoor mijn normale afrit gesloten is, de volgende afrit stonden ze al aan te schuiven op de snelweg..
Ritje dat me normaal een kwartier kost, kost me tegenwoordig al meer dan een halfuur.
Welkom bij de club! Vanmorgen was het ronduit dramatisch blijkbaar, E17 volledig vast. Hét voordeel van een maand thuisgezet te zijn is dat ik efkes niet door die shit moet.

Op 2 dagen tijd 2 verschillende voertuigen die de voorrangsregels nie kennen (op dezelfde straat)

Eerste aan zo'n verkeerseiland waar ik voorrang heb. Ziet me van ver afkomt, rijdt nog 2 geparkeerde auto's voorbij om dan fars te doen omdat we snuit aan snuit staan op die verkeersremmer. Debiel

De tweede had een rij geparkeerde voertuigen aan zijn kant dus zou moeten wachten. Ook losjes er voorbij en dan precies verwachten dat ik maar over het voetpad verder rij ofzo.

En de classic, fietsers op een rotonde die geen voorrang hebben.
De 1e reed over het andere rijvak wel nog door omdat daar ene stopte (en die erachter bijna in zen gat reed), is toch maar gestopt in het midden omdat hij merkte dat ik dat niet van plan was (en dan nog zo'n dom gezicht trekken van "allè gast")

2e was een koppel, die kijken dan wel voor ze overrijden, en meteen als ze merken dat ge eigenlijk niet wou stoppen (wat ik dan wel doe, want geen zin in stukken) meteen dat verontschuldigend handje omhoog, echt van "We weten wel dat we hier geen voorrang hebben maar fuck it we rijden toch door"

Ik kom zot van dat stuk als je afrit Bissegem passeert aan de werken op de R8.

Komende van Kuurne, moet je gedwongen links rijden aan 50 km per uur. Je kan niet opschuiven (gele lijnen). IEDEREEN begint op dat lange stuk (wanneer de werken bijna gedaan zijn) zwaar in m'n gat te plakken en tot meermaals rechts in te halen. Ik rijd netjes 50 tot aan het bord waar de werken gedaan zijn.

Al enkele keren meerdere mensen die tekens deden naar mij. Probleem is: er staan daar veel flitsers, dus ik ga mij echt niet laten opjagen ook.

Voor eens en voor altijd: als er gele lijn staan hebben die voorrang op de witte, ja? Als er een witte streeplijn staat en direct daarna een gele, wil dat dan zeggen dat ik van links naar rechts de gele lijn mag oversteken en omgekeerd niet? Nee toch? Dan moeten ze toch een gele streeplijn zetten.

Ik wil begrijpen waarom iedereen daar zo gefrustreerd rijdt. De laatste die zo onnozel deed moest toevallig ook naar de Kinepolis. Toen ik hem confronteerde op de parking leed de arme man plots aan geheugenverlies. Als ge in uw broek begint te schijten omdat er ene komt vragen wat uw probleem was op de baan moet je u ook niet gaan gedragen als Jean-Claude Van Damme in Bloodsport vannachter uw stuur. Dikke loser.

Terug
Bovenaan