De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Vanmorgen: Zone 30 + fietsstraat vol met fietsende schoolkinders. We rijden in treintje achter een schoolbus, die dingen trekken nu eenmaal niet zo snel op en het is manoevreren tussen fietsers want het is een smal stuk.

Zie ik plots een golfke heel dat treintje voorbijvlammen want die mens was ongetwijfeld geïrriteerd door die bus (die uiteindelijk gemiddeld ook een 30 km/u reed). Vermijdt ei zo na een aanrijding met een tegenligger en gelukkig reed er toevallig op dat moment geen schooljeugd op dat stuk of regio Kortrijk had ambulances, MUGs en lijkwagens tekort gehad.

Die mens heeft wat, 30 seconden gewonnen?

Het gebrek aan langetermijnvisie is daar ook altijd duidelijk, met de beperkte budgetten en slechte samenwerking tussen de verschillende overheden. Ipv. 1 bepaald (nuttig) traject af te werken, proberen ze alles in een straal van x km aan te pakken tot het geld op is of tot ze op provincie- of gemeentegrenzen botsen.

"Kijk eens naar dit fijn fietspad/deze fantastische fietsstraat"... met na het kruispunt "Tja, veel geluk, dat is niet meer voor ons."

Maar ik blijf nog steeds optimistisch. (y)
Je moet ook wel de positieve kanten meenemen. De fietsinfrastructuur is de laatste paar jaren gigantisch aan het verbeteren. De fiets-o-strades die men overal aan het aanleggen is zijn toch een enorme verbetering voor woon-werk verkeer. Toegegeven, het is niet overal perfect maar men is her en der toch intensief aan het werken om de missing links op veel van die trajecten te sluiten, zelfs op plaatsen waar dat niet super noodzakelijk was.

Hier bv: https://www.google.com/maps/@51.0924671,3.9112639,538m/data=!3m1!1e3?authuser=0&entry=ttu
Vroeger liep de F4 hier door de spoorweglaan. Ondertussen heeft men daar een tunnel onder het spoor gelegd en loopt het fietspad door aan de overkant van het spoor om dan verderdoor aan te sluiten op de Nonnenbosweg ook dedicated fietspad m.u.v. aangelanden. Die spoorweglaan is eigenlijk een straat waar zeer weinig verkeerd door rijdt in mijn ervaring. Dus echt noodzakelijk/dringend vond ik dat nu niet, maar toch fijn dat ze ook daar voor de 100% dedicated fietsoplossing gaan.

Het probleem in Vlaanderen blijft gewoon zoals met heel veel andere dingen lintbebouwing. Je kan nergens iets doen zonder dat je mensen minstens deels moet onteigenen. De trajecten vlak naast een spoorlijn zijn geliefde plaatsen voor fiets-o-strades. Helaas zijn er op veel plaatsen wijken tot bijna tegen het spoor gelegd. Vaak zijn dat ook huizen met een niet al te grote tuin. Als ze tegen die mensen dan moeten gaan zeggen: jullie moeten achteraan jullie perceel allemaal 4-5 meter afgeven... ik zou er misschien ook niet graag bij zijn. Los van de stukken tracé die door dorpen en steden lopen waar de nodige oplossingen vaak iets duurder en complexer zijn. In Sint-Niklaas zijn ze aan het station bv een brug aan het bouwen naast de bestaande spoorbrug. Voor het geld dat ze daar in steken kunnen ze elders misschien 10km fietspad aanleggen, maar het is toch goed dat ze die missing links sluiten. Dat het altijd en overal veilig is voor fietsers is een beetje utopie maar als men er al in kan slagen van die fiets-o-strades wel 100% in orde te brengen en mensen kunnen het grootste deel van hun traject op zo'n F weg rijden dan los je toch een belangrijk probleem op imo.

Vanmorgen: Zone 30 + fietsstraat vol met fietsende schoolkinders. We rijden in treintje achter een schoolbus, die dingen trekken nu eenmaal niet zo snel op en het is manoevreren tussen fietsers want het is een smal stuk.

Zie ik plots een golfke heel dat treintje voorbijvlammen want die mens was ongetwijfeld geïrriteerd door die bus (die uiteindelijk gemiddeld ook een 30 km/u reed). Vermijdt ei zo na een aanrijding met een tegenligger en gelukkig reed er toevallig op dat moment geen schooljeugd op dat stuk of regio Kortrijk had ambulances, MUGs en lijkwagens tekort gehad.

Die mens heeft wat, 30 seconden gewonnen?
Ja, dan is 't wel al eens de moeite hé.

Het probleem in Vlaanderen blijft gewoon zoals met heel veel andere dingen lintbebouwing. Je kan nergens iets doen zonder dat je mensen minstens deels moet onteigenen.
Zeer zeker problematisch dat. Nederland is een droom op dat vlak. En qua weginfrastructuur sowieso ook los van lintbebouwing. Mocht men hier al de consistentie overnemen die je daar hebt qua inrichting wegen, kruispunten, bewegwijzering, ... en de efficiëntie die men daar haalt qua doorstroming, er zou al het één en ander veel vlotter verlopen hier. (en ze staan daar evengoed in file hé)

Resultaat: Meetapparaat:
Max. toegelaten snelheid: 50 km/u
Gemeten snelheid: 57 km/u
Gecorrigeerde snelheid: 51 km/u

🤬😡🤬😡

Het is zover, i.p.v. daar enerzijds te accelereren om dan de autosnelweg op te gaan zal ik vanaf heden officieel aan 50km/u (verder) tuffen tot ik het kruispunt voorbij ben i.p.v. al te accelereren op het kruispunt, en anderzijds ook aan deze flitspaal die bij lichten staat niet meer van 0 tot 50 in 2 sec accelereren als het van rood naar groen overgaat :cry2:

Zucht, dit is toch echt een irritante baan (Elisabethlaan), van binnen de bebouwde kom aan 50 km/u naar 70 km/u (ook in bebouwde kom), om dan weer naar 50 km/u te gaan. Dat ze het op 50 km/u houden gvd. Totaal onlogisch, want wanneer het overgaat naar 70 km/u blijven de meeste treuzelaars toch aan 50 km/u en haal ik dan iedereen in.

50.1: Bebouwde kom als je binnenin Oostende rijdt.

70.1:

70.2:

50.2:

Het is er dan zogezegd een zwart kruispunt omdat er 'veel' accidenten gebeuren...
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220929_95309560
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220426_95072727
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220419_94539230

In feite is dat een opeenstapeling van mensen die simpelweg niet deftig opletten noch de verkeersregels volgen en het dan bekopen met een accident. Ben soms content dat ik daar net goed kon accelereren (in het doorgaand verkeer) om net te voorkomen dat zulke dwaze mensen in m'n flank zouden indraaien omdat ze de vroegere max snelheid van 70 km/u niet goed konden inschatten.

Met 50 km/u zie ik ook geen verbetering komen als de mensen zich er toch tussen schieten en dus geen voorrang verlenen waardoor het doorgaande verkeer vol op de remmen mag gaan. De remtijd zal misschien wat korter zijn, maar op korte afstanden van 3-5m waarbij de indraaiende bestuurder sowieso de snelheid van het doorgaande verkeer slecht inschat zal er mijn inziens weinig verbetering zijn op blikschade tenzij dan minder tot geen lichamelijke letsels.

Dat ze dan naar het amerikaans lichtensysteem gaan zoals aan het kruispunt Elisabethlaan & Torhoutsesteenweg. Wat langer wachten, maar minder miserie.

Zeer zeker problematisch dat. Nederland is een droom op dat vlak. En qua weginfrastructuur sowieso ook los van lintbebouwing. Mocht men hier al de consistentie overnemen die je daar hebt qua inrichting wegen, kruispunten, bewegwijzering, ... en de efficiëntie die men daar haalt qua doorstroming, er zou al het één en ander veel vlotter verlopen hier. (en ze staan daar evengoed in file hé)

Ik zou dat toch nuanceren: grote delen van Nederland zijn een droom, maar ik merk toch ook redelijk wat plaatsen waar het tegenvalt, waar ik een betere inrichting verwacht had - zowel in grotere steden als in dorpskernen.
Maar over het algemeen is het wel een pak beter en doen ze ook meer inspanningen om de problemen (zowel fileprobleem als fietsveiligheid) aan te pakken.

Ergernis vanochtend: iemand die met volledig aangedampte zijruiten, achterruit en buitenspiegels op de autostrade rijdt, die kon geen steek zien behalve door de voorruit.
En daarnaast op de passagierszetel vooraan een kind, niet in een kinderzitje en op zicht veel kleiner dan wat toegelaten is.

Dan snap ik weer voor welke mensen er waarschuwingslabels "uit het bereik van kinderen houden" op grote keukenmessen moeten geplakt worden :rolleyes:

Het probleem in Vlaanderen blijft gewoon zoals met heel veel andere dingen lintbebouwing. Je kan nergens iets doen zonder dat je mensen minstens deels moet onteigenen. De trajecten vlak naast een spoorlijn zijn geliefde plaatsen voor fiets-o-strades. Helaas zijn er op veel plaatsen wijken tot bijna tegen het spoor gelegd. Vaak zijn dat ook huizen met een niet al te grote tuin. Als ze tegen die mensen dan moeten gaan zeggen: jullie moeten achteraan jullie perceel allemaal 4-5 meter afgeven... ik zou er misschien ook niet graag bij zijn. Los van de stukken tracé die door dorpen en steden lopen waar de nodige oplossingen vaak iets duurder en complexer zijn. In Sint-Niklaas zijn ze aan het station bv een brug aan het bouwen naast de bestaande spoorbrug. Voor het geld dat ze daar in steken kunnen ze elders misschien 10km fietspad aanleggen, maar het is toch goed dat ze die missing links sluiten. Dat het altijd en overal veilig is voor fietsers is een beetje utopie maar als men er al in kan slagen van die fiets-o-strades wel 100% in orde te brengen en mensen kunnen het grootste deel van hun traject op zo'n F weg rijden dan los je toch een belangrijk probleem op imo.
Die mensen met kleine achtertuin kan ik nog begrijpen, al zeker ivm privacy als er geen deftige afsluiting is voorzien. Het grote probleem is langs de gewestwegen, fietspadprojecten duren veel te lang omdat de gemiddelde simpele Vlaming met kabouter-en-kiezel voortuin (met wat geluk staat er nog een palmboomke of wat siergras in), die hij niet eens van in zijn living kan zien, hardnekkig een onteigening van een halve meter weigert want ja "da's mijnen eigendom en ze moeten daar vanaf blijven"

Die mensen met kleine achtertuin kan ik nog begrijpen, al zeker ivm privacy als er geen deftige afsluiting is voorzien. Het grote probleem is langs de gewestwegen, fietspadprojecten duren veel te lang omdat de gemiddelde simpele Vlaming met kabouter-en-kiezel voortuin (met wat geluk staat er nog een palmboomke of wat siergras in), die hij niet eens van in zijn living kan zien, hardnekkig een onteigening van een halve meter weigert want ja "da's mijnen eigendom en ze moeten daar vanaf blijven"
En daar bestaan oplossing voor. In Frankrijk is de wet daar veel eenvoudiger. Je kan wel protesteren, maar dat heeft dan vooral impact op de hoogte van de vergoeding.

Fietser zonder geduld. Ik sta te wachten op de baan want een vrachtwagen met oplegger stopt op de baan, begint zijn manoeuvre om achterwaarts rechts een terrein op te rijden. Fietser op de fietsstrook komt eraan en wacht niet, rijdt de baan op naar het linkse rijvak om voorbij te steken. Net dan begint die vrachtwagen terug wat naar voor te rijden het linkse rijvak op om zich beter te zetten. Gelukkig had hij de fietser gezien of ze lag er onder.

Recente ergernis is mensen die gaan vertragen als ze inhalen... Enorm vervelend als het relatief druk is en je komt steeds vast te zitten achter zo iemand.

Als voorbeeld: autosnelweg met twee vakken: auto rijdt rechts aan ~125km/h en bij iedere vrachtwagen die hij/zij inhaalt, op het linkse vak gaan en vertragen naar ~110km/h om dan terug naar rechts te gaan en onmiddellijk terug te versnellen naar 125km/h. Je komt dan telkens vast te zitten achter die auto en moet eigenlijk al doortrekken naar 130km/h+ om erover te gaan.
Combineer dit nog met op het middenvak blijven plakken op die manier bij druk verkeer en het wordt helemaal leuk.

Recente ergernis is mensen die gaan vertragen als ze inhalen... Enorm vervelend als het relatief druk is en je komt steeds vast te zitten achter zo iemand.
En omgekeerd: 115 km/u ofzo rijden op het rechter-/middenvak en als je die begint in te halen beginnen ze zelf ook te versnellen naar 125 of zo. Mag jij naar 135 gaan om ze nog een beetje vlot in te halen.

En omgekeerd: 115 km/u ofzo rijden op het rechter-/middenvak en als je die begint in te halen beginnen ze zelf ook te versnellen naar 125 of zo. Mag jij naar 135 gaan om ze nog een beetje vlot in te halen.
Vooral dit. En eenmaal je ze hebt ingehaald laten ze zich weer zakken naar hun 115. Vraag me altijd af of ze dit nu bewust doen of onbewust.

Wat ik ook al ondervonden heb op de baan van mijn werk naar huis: mensen die 60 rijden waar ze 70 mogen, maar zodra de baan naar een extra vak gaat waar je kan inhalen versnellen ze tot 70 en zodra die extra strook verdwijnt, zakken ze weer af naar 60. En dat is iets wat ik wekelijks ondervind. Vraag me hier ook altijd af of ze dit nu bewust doen of dat ze de bredere strook onbewust veiliger aanvoelen en daarom daar wel de max rijden, terwijl het smalle gedeelte als onveilig wordt geregistreerd en ze dan trager rijden.

Ik denk dat heel veel mensen gewoon niet echt actief met hun snelheid bezig zijn maar dat een beetje aftoetsen aan andere auto's. Het is doordat er ineens iemand nadert of hen wil voorbij steken dat die precies ineens wakker schieten en denken "oei ik reed hier eigenlijk te traag."

Ik heb daarstraks een groot deel van de ring van Hasselt moeten doen, wat ik niet zo'n toffe baan vind omdat je daar wel 90 mag maar door de rode lichten niet zo vlot kunt doorrijden. Ik reed op een bepaald moment ook iemand voorbij die 70 ging waar je 90 mag, waarna er iets later een stuk was waar je maar 70 mocht en die me vrolijk terug inhaalde aan 80-90. Om dan weer voor me in te voegen en iets later opnieuw te vertragen... Ik denk niet dat die me met opzet wou irriteren maar het lijkt alsof die gewoon totaal niet op de borden of zijn snelheid lette en gewoon op mijn rijden reageerde.

Wat ik ook al ondervonden heb op de baan van mijn werk naar huis: mensen die 60 rijden waar ze 70 mogen, maar zodra de baan naar een extra vak gaat waar je kan inhalen versnellen ze tot 70 en zodra die extra strook verdwijnt, zakken ze weer af naar 60.
Dit!
Ik kom vooral (bijna dagelijks?) de volgende variant tegen: op een weg waar je 70 km/h mag, rijdt men 50-60km/h wanneer de weg (hele) lichte bochten maakt, maar wanneer er dan eindelijjk een lang recht stuk is waar je kan voorbijsteken, gaan ze wel naar 70km/h.
Zal wel niet bewust zijn, maar toch vervelend omdat het zo vaak gebeurt.

Vooral dit. En eenmaal je ze hebt ingehaald laten ze zich weer zakken naar hun 115. Vraag me altijd af of ze dit nu bewust doen of onbewust.

Wat ik ook al ondervonden heb op de baan van mijn werk naar huis: mensen die 60 rijden waar ze 70 mogen, maar zodra de baan naar een extra vak gaat waar je kan inhalen versnellen ze tot 70 en zodra die extra strook verdwijnt, zakken ze weer af naar 60. En dat is iets wat ik wekelijks ondervind. Vraag me hier ook altijd af of ze dit nu bewust doen of dat ze de bredere strook onbewust veiliger aanvoelen en daarom daar wel de max rijden, terwijl het smalle gedeelte als onveilig wordt geregistreerd en ze dan trager rijden.

Héél herkenbaar op de N9...

Vandeweek onderweg naar de gynaecoloog met mijn vriendin. Op een stukje waar je vrij baan hebt met twee baanvakken was een bus 100-150 meter voor mij, maar een kilometer verder zouden we het dorp ingaan en ik wou niet achter die bus hangen. Dus ik vraag even aan die van ons of ze het erg vindt als ik even gas geef. Fiat gekregen om plankgas te geven eventjes, ik heel die bus in.

Echter... Het rode licht ervoor had ik al een witte Golf GTD opgemerkt die was opgeleukt met de normale GTI attribuutjes en die belachelijk veel lawaai maakte. En ik vermoedde al dat die wel eens belachelijk kon gaan doen.

Effectief zie ik dat johnnygedrocht ook vanachter die bus passeren, vlak voor de baan opsplitste want dat ding ging een pak trager.

Vanaf daar begon het dorp en rijd ik gewoon doodnormaal. En vanaf dan was het basically zone 50 tot aan de gynaecoloog. Vier kilometer lang heeft die beunhaas zitten slippen, zigzaggen, met piepende banden optrekken en tot op 2 cm van mijn bumper komen... Met ook nog drie wagens voor mij. Dus het is niet dat ik iemand ophield ofzo.

Echt, wat is er mis met zulke debielen?

Een man die met de fiets al zwalpend op de rijbaan aan het rijden was en ondertussen zonder naar het verkeer te kijken aan het praten is met een vrouw (ik vermoed zijn vrouw), die wel netjes op het fietspad reed. :angry:

Terug
Bovenaan